2026-08-10, 05:45
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ja, här kan man bara hålla med.

Men har MGM agerat ensam eller har han varit en av flera? Det finns så många saker, varav en del litet svårförklarade, att man undrar om MGM verkligen kan ligga bakom alla: Familjearkivet, den försvurna klyvyxan (det är en rätt stor sak man inte utan vidare gömmer under jackan, och den verkar ju inte finnas i närheten av gården), skoavtryck, försök till bankomatuttag etc.

Om MGM agerat ensam, i hastigt mod, efter att t ex ha blivit tillrättavisad av Tor, så har jag svårt att tro att han skulle vidta så många, och vitt skilda åtgärder. Det är väl rätt ovanligt vid impulsdåd?

Har MGM agerat ensam och planerat dådet? Jag tycker inte det verkar troligt, av flera orsaker. T ex att han aldrig verkar ha gjort något liknande.

Då känns det väl troligare att MGM ingått i en större eller mindre grupp, kanske som medhjälpare. Han kanske blivit beordrad eller tvingad att släpa in henne. Om de varit flera blir det också lättare att förklara andra fynd och omständigheter.

En person som precis har bevittnat ett brutalt mord kan vara fullständigt skräckslagen och tänka: ”Jag vågar inte säga något.” Men efter timmar, dagar eller veckor kan chocken lägga sig och personen kan börja tänka mer rationellt.

Därför skulle en gärningsman som lämnar ett vittne vid liv ta en betydande risk. Han kan hoppas att rädsla, hot eller lojalitet håller personen tyst, men han kan inte veta säkert.

I Brattås blir frågan därför snarare:

Om de två okända männen verkligen fanns – vad hade de för anledning att bedöma just den här mannen som någon de kunde lämna levande?
Citera
2026-08-10, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus999
Alternativt så är syftet med brevet att presentera sig som medhjälparen. Det är fortfarande inte uteslutet att det var två gm.

Det finns ett tidigare inlägg där det uppges att enligt byskvallret så vistades mgm en del i området med en annan person.

Jag har svårt att se varför man skulle hamna just på den stigen eller huset, om ngn t.ex. var ute efter att göra inbrott eller liknande då det finns så många mer uppenbara alternativ i området. Mer uppenbara stigar som leder till sommarhus med mindre insyn än denna gård.

Sannolikt är det väl ändå en ensam dåre men jag tycker inte att iden om ytterliggare mgm med koppling till området helt bör uteslutas eftersom det skulle förklara varför just den här gården blev platsen för ett brott.

Kan du länka till inlägget? Vet man om personen mgm skulle ha setts tillsammans med var en kvinna eller man?
Citera
2026-08-10, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Ja det förekommer olika uppgifter.
Om det skulle vara 43 eller 44 så kan även det tala till den misstänktes fördel då det inte är helt ovanliga storlekar.
Över det känner iallafall inte jag många som har

Han kan ha 43/44 och ändå ha köpt ett par skor i större storlek om han promenerar mycket, haft skoskav t ex.
Citera
2026-08-10, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Mamman kanske inte hade koll på sonens egentliga skostorlek. Det är lätt hänt, jag är inte säker på vilken storlek min egen man bär.

De mindre skospåren, stl. 38 (eller ev. andra) kan vara av intresse om de förekommer frekvent på samma ställen och tillsammans med de större. Men detta kan förstås falla på om de större var blodiga och de andra inte var det.

St 38 kan ha varit inne i huset och genomsökt det. Spåren där var inte blodiga. Hon följde inte med in i ladan efter mordet på Gerd.
Citera
2026-08-10, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
AI igen, bedöm själva, det stämde avsende statyerna igår:

Nej, det är framför allt Reebok-skon som uttryckligen har beskrivits som ett avtryck i blod. När det gäller detaljerna i förundersökningen (FUP) och polisens rapportering ser det ut så här:

- Reebok (storlek 44–45): Detta spår upptäcktes tidigt i utredningen (redan 2005) och beskrevs av polisen och i Aftonbladets rapportering som ett fotspår avsatt direkt i offrens blod på nedervåningen, i trappan och uppe på vinden.

- Victory (storlek 38): Detta skoavtryck hittades i trappan upp till vinden. I kriminaltekniska sammanhang och sammanfattningar av FUP (som i Svenska Dagbladets artikel) omdöms båda ofta kollektivt som "skoavtryck på brottsplatsen", men Victory-spåret har inte lyfts fram som ett synligt blodavtryck på samma sätt som Reebok-skon. Det rör sig snarare om ett säkrat mönsteravtryck (exempelvis i damm eller via kemisk framkallning) i anslutning till brottsplatsen.

Detta om det stämmer är inte negativt för åklagarens linje....

Ja JJ var inne i huset efter mordet.
Det fanns väl inga fler skoavtryck med offrens blod? Rimligtvis är det då hans skoavtryck.
Och han var ensam eller hade en förmodligen kvinnlig "medhjälpare".
Citera
2026-08-10, 07:27
Medlem
Ja, det är mycket vanligt och rentav en rekommenderad standard att frekventa vandrare väljer skor eller kängor som är en halv till en hel storlek större än sin exakta vardagsstorlek.

Varför vandrare väljer större storlek

Svullnad: Fötterna sväller och ökar i volym under långa dagsmarscher.

Utrymme för tårna: Det ska finnas 10–15 mm extra utrymme framför tårna för att förhindra att tårna slår i kanten vid utförsgång.

Tjockare strumpor: Det ges plats åt dubbla strumpor eller extra ullsockar som motverkar skav.

Har den åtalade varit en frekvent vandrare, 4-5 timmar per dag, enligt honom själv, det motsvarar 2-2,5 mils gång varje dag, så han kan garanterat ha haft större skodon än vanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av honn
Han kan ha 43/44 och ändå ha köpt ett par skor i större storlek om han promenerar mycket, haft skoskav t ex.
Senast redigerad av Akademiker12 2026-08-10 kl. 07:38.
Citera
2026-08-10, 09:19
Medlem
Vet ej om det noterats här tidigare isf en repris

Tingsrätten planerar att hålla huvudförhandling i fyra dagar – den 17, 21, 24 och 26 augusti 2026. Huvudförhandlingen startar kl. 09:00 den 17 augusti i tingsrättens lokaler, Backgränd 9 i Härnösand.
Citera
2026-08-10, 09:30
Medlem
De skickar bara ut FUP i pappersform och det kostar två kronor per sida plus frakt och administrationsavgift så det blir fyra tusen kronor som man får punga ut med ungefär.
Citera
2026-08-10, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
De skickar bara ut FUP i pappersform och det kostar två kronor per sida plus frakt och administrationsavgift så det blir fyra tusen kronor som man får punga ut med ungefär.

Borde komma upp på krimfup inom kort?
Citera
2026-08-10, 10:15
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
En person som precis har bevittnat ett brutalt mord kan vara fullständigt skräckslagen och tänka: ”Jag vågar inte säga något.” Men efter timmar, dagar eller veckor kan chocken lägga sig och personen kan börja tänka mer rationellt.

Därför skulle en gärningsman som lämnar ett vittne vid liv ta en betydande risk. Han kan hoppas att rädsla, hot eller lojalitet håller personen tyst, men han kan inte veta säkert.

I Brattås blir frågan därför snarare:

Om de två okända männen verkligen fanns – vad hade de för anledning att bedöma just den här mannen som någon de kunde lämna levande?
Min tanke var, att MGM kan ha ingått i en grupp som planerat och varit där tillsammans. Jag tror inte på historien om att han gick förbi och råkade bli vittne.

Är man en grupp som planerat och genomfört något tillsammans är det rätt ovanligt att man börjar ta livet av varandra efteråt.
Citera
2026-08-10, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Ja, eller om man vill ha sockor i för att hålla värmen, kan man behöva ett nummer större.Det brukar jag köpa.
Citera
2026-08-10, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
De har givetvis matchat med alla kända skor och varken Gerd, döttrarna eller några andra som de vet har vistats i huset hade tyska street/sneakerskor som såg ut så här.

Man har så klart matchat mot de skor man har att matcha mot. Att ingen känner igen skon säger inte så mycket. Jag kan inte redogöra för mina föräldrars alla skor.

Sen stämmer det nog att skorna inte gått att köpa i butik i Sverige men Dreichmann hade svensk sajt redan i början av 2000-talet och säkert även postorder sen innan dess. Så de behöver inte alls vara så unika som det framställts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in