2026-08-07, 18:59
Medlem
Finns ingen bevisning som säkrats från mannen i bostaden ( beslagna telefoner, datorer etc ), som visar att han är mördaren, enligt åklagaren.

Från P3 Krim, ca 6.45 in i klippet.
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/atal-efter-dubbelmordet-i-brattas-det-ar-bara-att-hoppas-det-ar-tillrackliga-bevis
Senast redigerad av Batuta 2026-08-07 kl. 19:02.
Citera
2026-08-07, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Det anonyma brevet till journalisten Anna Wikner 2015, jag undrar fortfarande hir mycket som kan stämma och vem brevskrivaren är.

"Tidigt på morgonen den 31 maj 2005, på sista överenskomna förfallodag, och innan Gerd har anlänt till Tors gård, kommer någon till Tors gård för att göra en kontantbetalning. Denna någon betalar dock bara en del av skulden", står det i brevet enligt podcasten.
Journalisten Anna Wikner berättar att brevet fortsätter med att förklara att den manlige köparen inte var nöjd med vare sig varan eller priset. Han bestämmer sig för att åka tillbaka till gården för att prata med Tor och har då med sig en medhjälpare.
Trion går ut på vedbacken för att tala men plötsligt går något över styr och en av besökarna slår en yxa i huvudet på Tor. När de sedan ska täcka över hans kropp så kommer Tors särbo Gerd. Mördaren tar då samma yxa och springer efter Gerd och även hon blir ihjälslagen. Mördaren ska då lämna yxan på backen och gå därifrån.
"Ett logiskt resonerande samtal uppkommer mellan mördaren och medhjälparen om hur de nu ska kunna undvika att åka fast för vad de förorsakat. Medhjälparen, som känner en stark lojalitet till mördaren, vill vara behjälplig på alla sätt. Mordvapnet hämtas och läggs i deras fordon för att sedan kastas. De vet att Tor har anteckningar i en pärm som kan bli en avgörande ledtråd. De bestämmer sig för att hitta rätt på den pärmen innan de lämnar mordplatsen. ... "

Finns uppgifter om att Tor ansett sig fått för lite betalt för skogen. Låter som någon spunnit vidare på det.
Citera
2026-08-07, 19:04
Medlem
Skafferns avatar
"Åklagaren om Brattåsmordet: Inte bara dna"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ArJ2w5/aklagaren-om-brattasmordet-inte-bara-dna-som-pekar-mot-atalade-mannen
Citera
2026-08-07, 19:06
Medlem
Läste i media Expressen och Aftonbladet att där Gerd hittades i ladan har eventuellt själva mordet utförts på henne med tanke på hur det såg ut på fyndplatsen där hon låg 🤔
Är inte något jag kan utläsa i era inlägg angående stämningsansökan....
Är det någon som vet hur det ligger till med det egentligen, isåfall ligger J.J riktigt illa på det...

Han har väl knockat henne ute på gården eventuellt och dragit in henne i ladan...

Är det någon som har en idé vad det verkligen handlar om när det gäller sådana här brutala mord...
Citera
2026-08-07, 19:21
Medlem
iakttagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jag försöker här tänka mig en studie där man visar(eller bevisar) att denna metod faktiskt fungerar i praktiken,

Det man hittar på en brottsplats är ju blod eller saliv eller annat biologisk material från en person, så det är vad man måste utgå ifrån. Så i en studie för validering måste alltså prover samlas in från anonyma personer. För sedan använda DNA-släktforskningsmetoden för att hitta personerna som det biologiska materialet kom ifrån.

Har en sådan studie genomfört, är vad jag undrar? För har man INTE gjort det, och lett i bevis att det faktiskt funkar, så framstår ju allt detta som tämligen rättsosäkert..
Både i Linköping och Brattås har man fått facit när gripande skett
Citera
2026-08-07, 19:25
Medlem
Är det inte så enkelt att den här Tor är lite av en Ove. Han åker runt och lägger sig i saker han inte har med att göra. Hobbypolis som fått för sig att folk inte får röra sig där de faktiskt får. Det här med att han har kontaktat lantmäteriet är en sån jävla rödflagg.

Sen av någon anledning stöter Tor ihop med GM. Kan va så enkelt att GM tältat eller gått någonstans där Tor fått för sig att hen inte får. Den här något autistiska GM kan sen inte släppa det utan konfronterar Tor vid ett senare tillfälle och dödar honom.

Gerd är sen bara ett offer för omständigheterna. GM tar sen med sig något "viktigt" från huset som skenmanöver. Det här med att lådor och skåp är lite öppnade. För mig ser det ut som någon som i all hast vill få det att se ut som att huset sökts igenom fast det inte har det.

Möjligen ligger Gerds väska kvar ute på gården. Och därför tar GM med även den. Sen kommer GM på att vore smart att försöka ta ut pengar för att det ska se ut som ett rån. Vilket det såklart inte är då pengar och värdesaker finns kvar på brottsplatsen.
Citera
2026-08-07, 19:32
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Borde finnas DNA på kortet.

Det hjälper ju inte när automaten strimlade kortet efter ett antal misslyckade försök. Det märkliga är ju att man ens försökte.
Citera
2026-08-07, 19:33
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Många likheter i personligheten med Daniel Nyqvist, dubbelmördaren i Linköping.

Det finns flera andra tystlåten typer, typ Örebro campus, vilma Andersson i Rönninge.

Brr, nu måste man hålla koll på sådana typer.
Citera
2026-08-07, 19:47
Medlem
Crerands avatar
Jacobsson är så rökt. Räkna med livstid och att han beter sig (under rättegången) som Nyqvist och Mangs.
Citera
2026-08-07, 19:48
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Kan vara personligt, men behöver inte vara det. Kan handla om nån bagatell eller tillfälligt möte som gärningsmannen pga personlighetsstörning inte har kunnat släppa. Det behöver inte handla om ett begripligt motiv för vanliga människor.

Det enda som stör mig är som sagt bristen på bevis och spår. För en person som aldrig har begått några brott tidigare, så har han sannerligen varit väldigt organiserad.

Den åtalade bodde tillfälligt på orten. Antagligen väldigt isolerad. I den mån han hade sociala kontakter så skulle jag tro att det stannar vid klasskamrater, men antagligen inte ens det. Jag ser framför mig att han mest satt hemma, periodvis besökte skolan samt handlade mat. Kan fortfarande inte se hur ett personligt motiv skulle kunna uppstå.

Har Tord undvikit att stanna vid ett övergångsställe? Eller i matbutiken sagt något i stil med ”nu trängde du dig före i kön”. Kanske det, men jag får inte intrycket att den åtalade är lättkränkt på det viset - borde i så fall yttrat sig fler gånger med handgripliga konflikter. Inte heller tror jag att han är ett totalt psykfall som kan utvecklat någon form av förföljelsemani.

Tord var en pensionär som bodde p
Citera
2026-08-07, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Det finns flera andra tystlåten typer, typ Örebro campus, vilma Andersson i Rönninge.

Brr, nu måste man hålla koll på sådana typer.

Det var en minuts skillnad mellan inläggen vi gjorde.
De tysta och introverta, man vet aldrig vad de de tänker och planerar.
Citera
2026-08-07, 19:56
Medlem
JJ ritning på hur han gick när han hörde skrik på gården verkar skumt. Gården ligger rätt långt från Solumsvägen och han påstår att han hört skrik och gick då inte på rätta vägen mot gården utan kom från skogen bakom ladan. Han kan omöjligt sett GW blivit nerslagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in