Citat:
Ursprungligen postat av
fernebo
Kan vara personligt, men behöver inte vara det. Kan handla om nån bagatell eller tillfälligt möte som gärningsmannen pga personlighetsstörning inte har kunnat släppa. Det behöver inte handla om ett begripligt motiv för vanliga människor.
Det enda som stör mig är som sagt bristen på bevis och spår. För en person som aldrig har begått några brott tidigare, så har han sannerligen varit väldigt organiserad.
Den åtalade bodde tillfälligt på orten. Antagligen väldigt isolerad. I den mån han hade sociala kontakter så skulle jag tro att det stannar vid klasskamrater, men antagligen inte ens det. Jag ser framför mig att han mest satt hemma, periodvis besökte skolan samt handlade mat. Kan fortfarande inte se hur ett personligt motiv skulle kunna uppstå.
Har Tord undvikit att stanna vid ett övergångsställe? Eller i matbutiken sagt något i stil med ”nu trängde du dig före i kön”. Kanske det, men jag får inte intrycket att den åtalade är lättkränkt på det viset - borde i så fall yttrat sig fler gånger med handgripliga konflikter. Inte heller tror jag att han är ett totalt psykfall som kan utvecklat någon form av förföljelsemani.
Tord var en pensionär som bodde p