2018-02-26, 13:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Det var väl just det du menade inte gick år 2005. Tekniken fanns inte då skrev du.

Tekniken fanns men jag tror kanske inte man hade det som rutin på samma sätt som idag, sedan så lagrades inte datan lika länge då som jag fattar det.
Citera
2018-02-26, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Egen spekulation: Det faktum att det finns sko-spår från en man och en kvinna starkt tyder på en kvinnlig huvud-gm. Vilken man tar med sig en kvinna för att hjälpa till med mord? Det skulle kunna vara så men enligt mig väldigt osannolikt. Däremot om en kvinna vill mörda folk på en gård så tar hon med största säkerhet med sig en man för att förbättra oddsen. När man läser igenom listan av misstänkta finns det egentligen bara en möjlig kandidat om nu mina spekulationer skulle stämma.
En stark misstänkt kandidat, absolut...
Citera
2018-02-26, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Visst, rimligt resonemang. Dock så kan ju kvinnan ha följt med in i huset vid ett senare återbesök för att gå igenom huset. Personer verkar ju ha iaktagits vid huset även morgonen efter mordet. Så det har ju varit aktivitet där dels 0900 morddagen, sen vid mordet, som det spekuleras skett nångång mitt på dagen. Sedan sågs ju en bil där på morgonen dagen efter. Och de små skorna har mig veterligen bara setts inne i huset.

Om jag förstår dig rätt så menar du att Barbro skulle vara den kvinnliga "anstiftaren". Nu vet jag inte hennes skostorlek. Men dna´t har jag fått för mig de skrivit någonstans kommer från en man.

Då återstår indicien på att en kvinna är inblandad vara de små skorna. Och då kan man ju undra varför Barbro skulle ha på sig ett par skor som är väldigt ovanliga (inte säljs i butik) på sig precis den här gången. Hennes fotavtryck där inne skulle ju inte vara onaturliga och inte uppmärksammas. Och skulle hon äga ett par sådana där Victory skor så borde ju någon ha reagerat i efterhand. Om inte annat någon på Gerds sida av släkten borde ju ha reagerat, för jag har svårt att tro att bägge de släktgrenarna har arbetat i maskopi.
Hur många par hade nån koppling och kontakt med Tor?
Citera
2018-02-26, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Jag tror snarare att mordet var en impulshandling av någon som Tor hade gjort sig ovän med. Mördaren letade senare reda på eventuella dokument som kunde knyta honom till brottet, tex ett svart kontrakt om pirerna och båthuset.
Tor kanske hade beslutat att båthuset skulle rivas trots att grannen betalat pengar till Tor. Det är det enda motivet jag kan komma på iaf.

Det finns dock flera mystiska saker som inte går att reda ut men som troligen förefaller sig väldigt logiskt för den som kommer på orsaken till mordet.

Det mest mystiska är varför det var två personer på brottsplatsen, en ensam GM hade gjort det så mycket enklare att lösa. och man kan tycka att den här andra personen har mer att förlora på att hålla det hemligt.

Ett fjärde alternativ är att någon blev rik på mordet, alltså att det fanns mer pengar än 10.000kr, pengar som inte gått att spåra då det utförs via svartjobb.
Jag tror inte att mordet var en impulshandling. Polisen hittade inga fingeravtryck men hittat två olika skospår. Detta tyder att både 38 skor och 43 skor hade handskar på sig den 31 maj 2005. De hade inte handskar på sig för att det var kallt 31 maj, utan för att de ville inte lämna fingeravtryck efter sig. Detta kan tyda/tyder att mordet var planerad...
Citera
2018-02-26, 18:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback159
Hur många par hade nån koppling och kontakt med Tor?

GH och hans fru samt ML och hans fru/sambo som var närmaste grannar med Tor.

Barbro och hennes bror Vidar som båda ogillade Tor, varav Vidar inte ens pratade med honom.

Vad vi vet är att GH skiljer sig med sin fru 2 veckor efter morden i Juni, GHs fru får ta över huset och GH flyttar till Lidingö.

ML grannen och hans fru/sambo, båda har lämnat ön och han bor i Borrby Skåne, så långt ifrån Brattås man kan komma i Sverige.

Barbro är den som hittar paret mördade, hon öppnar dörren till snickarboden med tröjan för händerna för att inte det ska bli några fingeravtryck då hon anade att något var fel.

Barbro tror att det var Vidar som mördade Gerd och Tor som hon säger i podcasten. Han ska ha känt sig lurad av släkten då Tor fick köpa gården billigt och Vidar blev lottlös.

Dock är Vidar topsad så det är inte hans DNA som finns på platsen.

Man kan ju iaf tycka att både Vidar och Barbros skostorlekar är kollade.

Det finns inga uppgifter om grannarna har blivit topsade eller inte.
Citera
2018-02-26, 18:57
Medlem
Citat:
Jag tror inte att mordet var en impulshandling. Polisen hittade inga fingeravtryck men hittat två olika skospår. Detta tyder att både 38 skor och 43 skor hade handskar på sig den 31 maj 2005. De hade inte handskar på sig för att det var kallt 31 maj, utan för att de ville inte lämna fingeravtryck efter sig. Detta kan tyda/tyder att mordet var planerad...

Jag tror inte detta var ett planerat mord pga följande:

- att mörda Tor och Gerd med yxa/slägga verkar vara klumpigt och osäkert
- Tor blev förmodligen ihjälslagen med en yxa/slägga inne i lagårn hur visste gm att de skulle hamna där inne?
- varför springa ut i skogen med Gerds handväska och Tors kontorspärm?
Det verkar vara i mitt tycke ett impulsdåd där en manlig gm blev riktigt förbannad på något i relationen med Tor, Gerd hade otur att hon var där på gården denna dag.
Polisen borde göra omtag och förhöra GH och KH samt M med fru för att gå till botten med vad dessa par kan ha haft för motiv och vinning av att Tor mördades alternativ kunna visa på säkra alibi om deras oskyldig het.
Citera
2018-02-26, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paapen

- Tor blev förmodligen ihjälslagen med en yxa/slägga inne i lagårn hur visste gm att de skulle hamna där inne?
Det verkar vara i mitt tycke ett impulsdåd där en manlig gm blev riktigt förbannad på något i relationen med Tor, Gerd hade otur att hon var där på gården denna dag.
Polisen borde göra omtag och förhöra GH och KH samt M med fru för att gå till botten med vad dessa par kan ha haft för motiv och vinning av att Tor mördades alternativ kunna visa på säkra alibi om deras oskyldig het.
Kan du förklara varför både hon (skor 38) och och han (skor 43) hade handskar på sig 31 maj (polisen hittade inga fingeravtryck nånstans, vad tyder att de hade handskar på sig) ? Det var inte kallt? Det var att lämna inte fingeravtryck, eller?
Citera
2018-02-26, 20:45
Medlem
Citat:

1. att mörda med yxa tyder att mördarna är inte professionella mördare eller från kriminella krets (deras DNA finns inte i brottsregister, mördarna är i övrigt mycket ärliga och laglydiga människor).
2, Mördarna kände mycket väl område, därifrån hade de mycket bra översikt på hela område.
3. Det finns 3-4 par som är intressanta, från familj, bekanta eller granar .
Citera
2018-02-26, 20:46
Medlem
Kan inte victory skorna vara från ett kringresande par som efter mordet (utan att veta att det är ett mord) sökt igenom huset efter värdesaker?? Menar huset lär väl ha stått olåst efter mordet. Sen hur dom missat 10000kr tycker jag den teorin faller bort men alla kan ju missa detta eller om man blivit störd.

Min teori är nog ändå att det är GH med fru eller Max med fru som utfört dådet, kanske kvinnan var med efter och då tyder väl det mer på den oerfarne Max som behövt stöd.

Kan Max eller GH ha 38 i skostorlek? låter helt osannolikt med så små mansfötter.

När ska någon komma ut och berätta något? tiden brukar ju lojaliteter försvinna.
Senast redigerad av Itchii 2018-02-26 kl. 20:52.
Citera
2018-02-26, 20:54
Medlem
Citat:

Borde de gå nere till vägen och vänta på taxi? Och varför de tog pärm med sig om det var impulshandling. Hur kom de på pärmen (märklig, de tog inte pengar 10 000 kr)? Jag tror att de var ute efter pärmen och därför de mördade Tor. Motiv för mordet är pärmen!!!
Citera
2018-02-26, 21:09
Medlem
Citat:
Kan du förklara varför både hon (skor 38) och och han (skor 43) hade handskar på sig 31 maj (polisen hittade inga fingeravtryck nånstans, vad tyder att de hade handskar på sig) ? Det var inte kallt? Det var att lämna inte fingeravtryck, eller?

Du resonerar mycket vårdslöst. På gränsen till okunnigt.

Att det skulle vara en man och en kvinna inblandade i mordet vet vi inte. Skoavtrycken kan komma från någon annan.

Det enda vi kan säga med absolut säkerhet är att en person mördade Tor och efter det försvann några saker från huset.

Hade gärningsmannen eller gärningsmännen handskar? Kanske. Vi vet inte. Du vet absolut inte.

Du verkar tro att fingeravtryck är något som man lämnar efter sig på varje föremål och yta man tar på? Så är det inte riktigt. Det är ganska ovanligt att fingeravtryck är bevis i ett mål om mord.

Finns inte mycket som talar för att det var ett planerat dubbelmord.
Citera
2018-02-26, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberyttraren
Du resonerar mycket vårdslöst. På gränsen till okunnigt.

Att det skulle vara en man och en kvinna inblandade i mordet vet vi inte. Skoavtrycken kan komma från någon annan.

Det enda vi kan säga med absolut säkerhet är att en person mördade Tor och efter det försvann några saker från huset.

Hade gärningsmannen eller gärningsmännen handskar? Kanske. Vi vet inte. Du vet absolut inte.

Du verkar tro att fingeravtryck är något som man lämnar efter sig på varje föremål och yta man tar på? Så är det inte riktigt. Det är ganska ovanligt att fingeravtryck är bevis i ett mål om mord.

Finns inte mycket som talar för att det var ett planerat dubbelmord.
Efter att hittades två skospår storlek 43 och 38 efter mordet, för dig betyder inte att det var, (med ytterst stor sannolikhet) en man och en kvinna? Du vill inte av nån anledning, eller kan inte resonera logisk.
Vidare,viktigt är vilka "några saker försvann från huset" . Det som försvann från huset är troligtvis motiv till mordet.
Och sist, en fråga: Varför yrkes kriminella tar handskar på sig vid mord, rån, inbrott?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in