Citat:
Ursprungligen postat av
Bassiehof
Att födas av Anden är uppståndelse.
Nej, det som talas om i Joh 3 är ju att "födas av vatten och ande", dvs. dopet. Du har liksom missat alltihopa här och drar en massa samband där inga samband finns. Det är såklart lätt att göra det om man bara tar enstaka verser ur sina sammanhang, sådär som du verkar göra.
Apostlagärningarna 13 refererar till Psaltaren 2 där vi kan läsa
Jag vill förtälja om vad beslutet är; HERREN sade till mig: »Du är min son, jag har i dag fött dig. Begär av mig, så skall jag giva dig hedningarna till arvedel och jordens ändar till egendom. Du skall sönderslå dem med järnspira, såsom lerkärl skall du krossa dem.»
Vad är då detta "idag"? Jo, tidigare står det
Jordens konungar resa sig upp, och furstarna rådslå med varandra, mot HERREN och hans smorde (...) Då talar han till dem i sin vrede, och i sin förgrymmelse förskräcker han dem
Det handlar alltså om ett framtida (då mashiach har dykt upp) uppror mot gud. Gud blir då i vanlig GT-stil lika absurt förbannad som en treåring och ska ha sönder allt. Men det intressanta är
vem han släpper loss, nämligen mashiach, den smorde, Jesus. Ordet
idag är en tidsangivelse, dvs. när det händer, samma dag som "beslutet" som omtalas.
Apostlagärningarna 13 säger alltså inte heller att Jesus "föddes i anden vid begynnelsen" utan långt senare när det faktiskt fanns furstar och kungar som ens kan göra uppror mot gud.