2026-08-09, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Johannes 3:6 handlar inte om Jesus utan om pånyttfödelse i anden, dvs. att börja tro.. Just det som du citerade betyder att man återföds andligen, inte fysiskt. Det som sägs i Kolosserbrevet däremot är om Jesus: att han är guds avbild och är äldre än allt som nu finns, förstfödd "från de döda" och "i allt den främste". Alltihop. Fortsättningen handlar om försoning genom att försonas med roten till det onda.
Innan Jesus sändes till jorden var han den förstfödde i hela skapelsen HOS Gud. I himlen. Som ande.

Johannes 3
[13] Ingen har stigit upp till himlen utom den som stigit ner från himlen: Människosonen.
Senast redigerad av Bassiehof 2026-08-09 kl. 21:43.
Citera
2026-08-10, 00:19
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Innan Jesus sändes till jorden var han den förstfödde i hela skapelsen HOS Gud. I himlen. Som ande.

Johannes 3
[13] Ingen har stigit upp till himlen utom den som stigit ner från himlen: Människosonen.
Adam eller Eva måste väl ändå va förstfödde enligt sagan?

Varför klev Jesus ner från himlen, fick han utbrott där också och piskade djur och välte bord? Utkastad?
Citera
2026-08-10, 11:13
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:

Johannes 3
Nä, det där om att han var förstfödd hos gud har du lagt till själv ju. Du har antingen hittat på det eller så har någon ljugit för dig. Som du säger: ingen har stigit upp till himlen utom den som stigit ner. Det betyder ju att ingen nu (dvs. då när det skrevs) levande människa har personligen upplevt gud - utom Jesus själv. Men han har ju stigit upp dit, står det ju, alltså kan det ju inte vara där han började. Eller hur?
Citera
2026-08-10, 11:15
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida

Varför klev Jesus ner från himlen, fick han utbrott där också och piskade djur och välte bord? Utkastad?
Nej, de föddes inte. Adam var bokstavligt talat en lerstaty som gud blåste liv i och Eva skapades av Adams revben. De födde därefter barn.
Citera
2026-08-10, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida

Nej, änglarna skapades först. Lägg märke till att Adam och Eva skapades, de föddes inte av Gud.
Citera
2026-08-10, 12:24
Medlem
Citat:
Nä, det där om att han var förstfödd hos gud har du lagt till själv ju. Du har antingen hittat på det eller så har någon ljugit för dig. Som du säger: ingen har stigit upp till himlen utom den som stigit ner. Det betyder ju att ingen nu (dvs. då när det skrevs) levande människa har personligen upplevt gud - utom Jesus själv. Men han har ju stigit upp dit, står det ju, alltså kan det ju inte vara där han började. Eller hur?
Säg inte emot.

Johannes 1
Ordet blev människa
[1] I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud. [2] Det fanns i begynnelsen hos Gud. [3] Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till av allt som finns till.

Ordet är Jesus Kristus. Han steg ner från himlen för att bli människa. Efter sin död på jorden steg han upp till himlen. Därför är han den förstfödde I hela skapelsen. Han föddes av Anden, Fadern, och blev en ande innan han steg ner från himlen och föddes av Maria, och han blev kött, född av kött. Läs Joh 3:6.
Citera
2026-08-10, 12:33
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Säg inte emot.

Johannes 1
Ordet blev människa
[1] I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud. [2] Det fanns i begynnelsen hos Gud. [3] Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till av allt som finns till.

Ordet är Jesus Kristus. Han steg ner från himlen för att bli människa. Efter sin död på jorden steg han upp till himlen. Därför är han den förstfödde I hela skapelsen. Han föddes av Anden, Fadern, och blev en ande innan han steg ner från himlen och föddes av Maria, och han blev kött, född av kött. Läs Joh 3:6.
Joh 3:6 ja. Låt oss zooma ut lite och läsa verserna runt 3:6.

Nikodemus sade: "Hur kan en människa födas när hon är gammal? Inte kan hon väl komma in i moderlivet och födas en gång till?" Jesus svarade: "Amen, amen säger jag dig: Den som inte blir född av vatten och Ande kan inte komma in i Guds rike. Det som är fött av köttet är kött, och det som är fött av Anden är ande. Var inte förvånad över att jag sade att ni måste födas på nytt.

3:6 är alltså svaret på frågan "hur kan man födas igen?" inte frågan "hur föddes du?". Jesus förklarar här att det är skillnad på att födas fysiskt och att återfödas i anden dvs. börja tro. Det står ingenstans här (eller någon annanstans i bibeln heller) att man kan födas utan att födas fysiskt. Du har hittat på det helt enkelt (eller så har någon ljugit för dig).

Fler människor har uppstigit i himlen i bibeln, så Jesus är ju inte unik där. Klart jag säger emot när du tramsar såhär.
Citera
2026-08-10, 12:42
Medlem
Citat:
Joh 3:6 ja. Låt oss zooma ut lite och läsa verserna runt 3:6.

Nikodemus sade: "Hur kan en människa födas när hon är gammal? Inte kan hon väl komma in i moderlivet och födas en gång till?" Jesus svarade: "Amen, amen säger jag dig: Den som inte blir född av vatten och Ande kan inte komma in i Guds rike. Det som är fött av köttet är kött, och det som är fött av Anden är ande. Var inte förvånad över att jag sade att ni måste födas på nytt.

3:6 är alltså svaret på frågan "hur kan man födas igen?" inte frågan "hur föddes du?". Jesus förklarar här att det är skillnad på att födas fysiskt och att återfödas i anden dvs. börja tro. Det står ingenstans här (eller någon annanstans i bibeln heller) att man kan födas utan att födas fysiskt. Du har hittat på det helt enkelt (eller så har någon ljugit för dig).

Fler människor har uppstigit i himlen i bibeln, så Jesus är ju inte unik där. Klart jag säger emot när du tramsar såhär.
Att födas av Anden är uppståndelse. Vid uppståndelsen blir vi som änglar, dvs andar.

Lukas 20
[36] De kan ju inte mera dö, de är som änglar, och de är Guds söner, eftersom de har fått uppstå.

Apostlagärningarna 13
[33] har Gud infriat åt oss, deras barn, genom att låta Jesus uppstå, som det heter i andra psalmen: Du är min son, jag har fött dig i dag.

Vid uppståndelsen föds vi av Anden och blir andar/änglar.
Citera
2026-08-10, 13:18
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Att födas av Anden är uppståndelse.
Nej, det som talas om i Joh 3 är ju att "födas av vatten och ande", dvs. dopet. Du har liksom missat alltihopa här och drar en massa samband där inga samband finns. Det är såklart lätt att göra det om man bara tar enstaka verser ur sina sammanhang, sådär som du verkar göra.
Apostlagärningarna 13 refererar till Psaltaren 2 där vi kan läsa

Jag vill förtälja om vad beslutet är; HERREN sade till mig: »Du är min son, jag har i dag fött dig. Begär av mig, så skall jag giva dig hedningarna till arvedel och jordens ändar till egendom. Du skall sönderslå dem med järnspira, såsom lerkärl skall du krossa dem.»

Vad är då detta "idag"? Jo, tidigare står det

Jordens konungar resa sig upp, och furstarna rådslå med varandra, mot HERREN och hans smorde (...) Då talar han till dem i sin vrede, och i sin förgrymmelse förskräcker han dem

Det handlar alltså om ett framtida (då mashiach har dykt upp) uppror mot gud. Gud blir då i vanlig GT-stil lika absurt förbannad som en treåring och ska ha sönder allt. Men det intressanta är vem han släpper loss, nämligen mashiach, den smorde, Jesus. Ordet idag är en tidsangivelse, dvs. när det händer, samma dag som "beslutet" som omtalas.
Apostlagärningarna 13 säger alltså inte heller att Jesus "föddes i anden vid begynnelsen" utan långt senare när det faktiskt fanns furstar och kungar som ens kan göra uppror mot gud.
Citera
2026-08-10, 19:42
Medlem
Citat:
Nej, det som talas om i Joh 3 är ju att "födas av vatten och ande", dvs. dopet. Du har liksom missat alltihopa här och drar en massa samband där inga samband finns. Det är såklart lätt att göra det om man bara tar enstaka verser ur sina sammanhang, sådär som du verkar göra.
Apostlagärningarna 13 refererar till Psaltaren 2 där vi kan läsa

Jag vill förtälja om vad beslutet är; HERREN sade till mig: »Du är min son, jag har i dag fött dig. Begär av mig, så skall jag giva dig hedningarna till arvedel och jordens ändar till egendom. Du skall sönderslå dem med järnspira, såsom lerkärl skall du krossa dem.»

Vad är då detta "idag"? Jo, tidigare står det

Jordens konungar resa sig upp, och furstarna rådslå med varandra, mot HERREN och hans smorde (...) Då talar han till dem i sin vrede, och i sin förgrymmelse förskräcker han dem

Det handlar alltså om ett framtida (då mashiach har dykt upp) uppror mot gud. Gud blir då i vanlig GT-stil lika absurt förbannad som en treåring och ska ha sönder allt. Men det intressanta är vem han släpper loss, nämligen mashiach, den smorde, Jesus. Ordet idag är en tidsangivelse, dvs. när det händer, samma dag som "beslutet" som omtalas.
Apostlagärningarna 13 säger alltså inte heller att Jesus "föddes i anden vid begynnelsen" utan långt senare när det faktiskt fanns furstar och kungar som ens kan göra uppror mot gud.
Och vad är vattendopet då? Det är alltså om två olika saker Jesus talar. Att födas av vatten är pånyttfödelse. Att födas av Anden är uppståndelse. Uppståndelse är förvandling, från en kropp av kött till en andekropp. Vid uppståndelsen blir vi enligt Jesus änglar.

Evangeliet gick ut till hedningarna.

Uppenbarelseboken 2
[26] Den som segrar och ger akt på mina gärningar ända till slutet, honom skall jag ge makt över folken, [27] och han skall valla dem med en stav av järn, som man krossar lerkärl – [28] samma makt som jag har fått av min fader. Och jag skall ge honom morgonstjärnan.

Kungarna blabbla är harmageddon, Guds vredes dag.

Han satte sig på Guds tron innan han sändes till jorden. Läs Ps 110. Denna psalm skrevs av David. Då var han en ande i himlen, hos Gud, som Johannes skriver.

Du säger emot en apostel, han som kopplade samman psalmen i Apg 13:33 med Jesu uppståndelse. Det krävs en särskild nivå av dumhet för det. And you just aced it!
Citera
2026-08-11, 11:36
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Läs Jakobs brev. Han skrev om att tro utan gärningar är död.
Givetvis. Men det var inte det vi diskuterade här. Det är förstås också Guds verk att någon gör trons gärningar. Nåden är oförtjänt och ingen kan berömma sig av något.
Citera
2026-08-11, 11:39
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Det är så många gånger. Däremot är det aldrig försent att ångra sig . Kungen Manasseh och en av de dömda som dog samtidigt som Jesus är några exempel.
Det är alltid så. Ingen kan omvända sig utan Guds nåd. Där verkar Gud i vilja och gärning så att Guds goda vilja sker. Fil.2:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in