2026-08-08, 13:55
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Syndare är till sin natur hemfallna åt vredesdomen, döda i sina synder och överträdelser, fiender till Gud, oförmögna att komma till Gud av sin egen vilja etc. De kall som finns i skrifterna till att göra rätt och välja det som är rätt är i princip uteslutande givna till redan troende.

Det är så många gånger. Däremot är det aldrig försent att ångra sig . Kungen Manasseh och en av de dömda som dog samtidigt som Jesus är några exempel.
Citera
2026-08-08, 13:55
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Du måste skilja på den opånyttfödda samt den pånyttfödda människan i detta. Efesierbrevet som du referar till gör i det 2:a kapitlet klart att frälsningen är helt och hållet ett Guds verk, pga Hans vilja.

Läs Jakobs brev. Han skrev om att tro utan gärningar är död.
Citera
2026-08-08, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Man har rätt att vara arg om man ser orättfärdighet. Däremot antyder du att du aldrig syndar. Det är helt enkelt inte sant. Alla syndar. Det viktiga är att man bekänner synder och försöker inte göra om dem igen.

Jag håller med, alla människor syndar:

"Alla har syndat och gått miste om härligheten från Gud" (Rom 3:23 Bibel2000)
"Genom en enda människa kom synden in i världen, och genom synden döden, och så nådde döden alla människor därför att de alla syndade." (Rom 5:12 Bibel2000)
Citera
2026-08-08, 14:50
Medlem
Citat:
Du framstår således m arrogant i och med att du ignorerar delar av Bibeln som du inte vill följa. Tro utan gärningar är död samt faktumet att nästan hela av de tio budorden gäller även för kristna.

Håller helt med(även första delen), endast budet om sabbaten lämnades utanför det nya förbundet.
Citera
2026-08-08, 19:14
Medlem
Citat:
Man har rätt att vara arg om man ser orättfärdighet. Däremot antyder du att du aldrig syndar. Det är helt enkelt inte sant. Alla syndar. Det viktiga är att man bekänner synder och försöker inte göra om dem igen.
Du är inte läskunnig. Jag skrev: jag frågar Gud. Det är som att be för maten. Det blir rent genom bön och behöver inte försakas. Något som ärthjärnor aldrig kommer att förstå. Vi är inte under lag.
Citera
2026-08-08, 19:19
Medlem
Citat:
Du framstår således m arrogant i och med att du ignorerar delar av Bibeln som du inte vill följa. Tro utan gärningar är död samt faktumet att nästan hela av de tio budorden gäller även för kristna.
Så aposteln Paulus är arrogant? Du hävdar saker, om mig också, som du inte bevisar. De tio buden är ett judiskt förbund genom Mose, inte genom Kristus.
Citera
2026-08-08, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Håller helt med(även första delen), endast budet om sabbaten lämnades utanför det nya förbundet.
Galaterbrevet 5
[4] Ni är utestängda från Kristus, ni som söker er rättfärdighet i lagen; ni har hamnat utanför nåden.

Markus 2
[27] Och Jesus sade till dem: »Sabbaten blev till för människan och inte människan för sabbaten. [28] Alltså är Människosonen herre också över sabbaten.«

När du ska vila är efter behov.
Citera
2026-08-08, 19:31
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Så aposteln Paulus är arrogant? Du hävdar saker, om mig också, som du inte bevisar. De tio buden är ett judiskt förbund genom Mose, inte genom Kristus.
Om Jesus budskap i evangelierna har något att göra med ett förbund genom Kristus så står budorden högt.

Buden känner du: 'Du skall icke dräpa', 'Du skall icke begå äktenskapsbrott', 'Du skall icke stjäla', 'Du skall icke bära falskt vittnesbörd', 'Du skall icke undanhålla någon vad honom tillkommer', Hedra din fader och din moder.'» — Markus 10:19

Men det förstås, Jesus talade bara till israeler, så hans ord är väl inte inblandade i "det nya förbundet"?
Citera
2026-08-08, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Om Jesus budskap i evangelierna har något att göra med ett förbund genom Kristus så står budorden högt.

Buden känner du: 'Du skall icke dräpa', 'Du skall icke begå äktenskapsbrott', 'Du skall icke stjäla', 'Du skall icke bära falskt vittnesbörd', 'Du skall icke undanhålla någon vad honom tillkommer', Hedra din fader och din moder.'» — Markus 10:19

Men det förstås, Jesus talade bara till israeler, så hans ord är väl inte inblandade i "det nya förbundet"?
Som sagt...

Romarbrevet 3
[20] Ty genom laggärningar blir ingen människa rättfärdig inför honom. Lagen kan bara ge insikt om synd.

Kärleksbudet vinner.

Hes 18:20

Det är inte äktenskapsbrott när två har ett förhållande. Månggifte är inte förbjudet. Kristna är inte under lag, vi är under Guds nåd.

Galaterbrevet 2
[21] Jag kastar inte bort Guds nåd; om lagen kunde ge rättfärdighet hade ju Kristus inte behövt dö.
Citera
2026-08-08, 21:20
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Som sagt...

Romarbrevet 3
[20] Ty genom laggärningar blir ingen människa rättfärdig inför honom. Lagen kan bara ge insikt om synd.

Kärleksbudet vinner.

Hes 18:20

Det är inte äktenskapsbrott när två har ett förhållande. Månggifte är inte förbjudet. Kristna är inte under lag, vi är under Guds nåd.

Galaterbrevet 2
[21] Jag kastar inte bort Guds nåd; om lagen kunde ge rättfärdighet hade ju Kristus inte behövt dö.
Vissa kristna har färgats av det lagtänkande som fariséerna tutade i Paulus. Att lyssna till det profetiska budskapet är inte en laggärning, men att slingra sig undan är ett typiskt lagtänkande.

Självklart har allt alltid varit av Guds nåd. Ingen har någonsin kunnat kräva något av Gud.
Citera
2026-08-08, 22:49
Medlem
Eurypteridas avatar
Jesus har inte dött för han har aldrig levt.
En människa kan inte födas av en mor som är oskuld och utan att ha en människa som far om han inte är klonad eller dylikt och den möjligheten fanns inte för 2000 år sen så hela jesusgrejen är bara bluff och båg.
Citera
2026-08-08, 22:59
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Du är inte läskunnig. Jag skrev: jag frågar Gud. Det är som att be för maten. Det blir rent genom bön och behöver inte försakas. Något som ärthjärnor aldrig kommer att förstå. Vi är inte under lag.

Att förolämpa andra när man är motsagd är också vanlig bland arroganta människor. Man ska be till Gud men samtidigt ska man följa de flesta av de tio budorden som har kopplingar till den heliga Andens frukter som Paulus skrev om i Galaterbrevet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in