2026-08-10, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag känner inte dem personligen, men jag känner folk som känner dem. Brodern till pappan äger/driver numera föräldrarnas bondgård i området. Mamman var engagerad i lokala gemenskaper och hon var också ansvarig för att hyra ut väderkvarnen som de äger:
- https://www.airbnb.se/rooms/42291624

Intressant.
Sen är ju det där med sjövana ett relativt begrepp.
Jag kanske tycker att min polare som ägde en båt för 20 år sen är mkt sjövan.
Medan sjöbusarna i den här tråden inte tycker att nån mer än de själva är sjövana
Citera
2026-08-10, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frock
Utkik kan endast hållas på bryggan. Om denne inte är på bryggan är det inte en utkik.

Inte ens ChatGPT håller med dig. Det klarade ju t o m jag att ta reda på.
Bryggan, bryggningen eller förut är platser en utkik kan vara på.
Överlåt kunskapsfrågorna till de som kan.
Citera
2026-08-10, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Som uttryckts flera gånger tidigare, ens misstag innebär inte att den andres skyldigheter försvinner. Misstagen som snipans kapten har gjort är relativt lindriga och skulle möjligen ge ett mindre straff, som troligen skulle strykas. Misstagen som fartygets kapten (och eventuellt lotsen - jag misstänker att denna styrde fartyget) har gjort är mycket större. Det lär ändå inte bli något tufft straff här heller, men här har vi fängelse i straffskalan i alla fall.

Jag tror de flesta normala är ganska eniga i det du säger. Även om han brustit lite, så är det inte så grovt så det leder till nåt större straff. Det utgår från det vi vet idag.
Om det senare framkommer ny info så kan det givetvis ändras. T ex varit rejält berusad. Vilket inget tyder på idag. Eller inte alls blivit upphunnen.

Däremot blir ju hans ansvar lite mer inblandat ifall kaptenen/lotsen ska dömas. Deras försvar kommer ju delvis att bygga på snipans agerande. SHK kan också komma fram till att en av orsakerna till olyckan är snipans agerande.
Som någon skrev så kan SHK säkert komma med rekommendationer som innefattar fritidsbåtar, flytvästar och annat.
Senast redigerad av Lacus 2026-08-10 kl. 11:55.
Citera
2026-08-10, 12:00
Medlem
Frocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Inte ens ChatGPT håller med dig. Det klarade ju t o m jag att ta reda på.
Bryggan, bryggningen eller förut är platser en utkik kan vara på.
Överlåt kunskapsfrågorna till de som kan.

Prova fråga ChatGPT vad bryggkungörelsen (TSFS 2012:67) säger om utkik under 4 kap. 1 §.
Citera
2026-08-10, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Hur vet du att kapellet var uppe?
Var du med på båten?
Hur vet du att mamman satt i ruffen?

Ange fakta till dina påståenden.
Finns inget förundersökningsprotokoll ännu.
Mamman hittades i ruffen utan flytväst..barnet hittades bredvid på utsidan båten på botten utan flytväst..
Man ser på vraket rester av kapellet...
Citera
2026-08-10, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Hade skeppet haft utkik så hade olyckan inte hänt. Man hade inte ens behövt styra undan - det hade räckt att blåsa i mistluren för att göra snipans förare uppmärksammad på var skeppet finns.

Korrekt fartyget saknade utkik och fartyget hade väjningsplikt.... Fartyget saknade också någon som tittade på radarn.

Om snipan hade utkik eller inte är oklart. Mamman hittades i ruffen, olycksförloppet verkar ha gått mycket fort.
Citera
2026-08-10, 13:03
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frock
Prova fråga ChatGPT vad bryggkungörelsen (TSFS 2012:67) säger om utkik under 4 kap. 1 §.

Du blandar nog ihop "vakten", dvs de som ansvarar för fartygets framfart med uppgiften som utkik. Det är i specialfallet "godkänd automatstyrning" och i övrigt enligt sjömansmässig bedömning man kan vara ensam på bryggan (4:13). Annars talar regelverket om att vid sidan av rorsman skall man vara två. (4:1) Det är inte föreskrivet att båda i vakten är på bryggan hela tiden, men de får inte vara långt borta (omedelbart tillgänglig). Då kan man naturligtvis dra slutsatsen (den är rimlig) att man inte kan vara på backen som utkik, eftersom man har långt att förflytta sig om man behövs på bryggan.

Det finns dock ingenting som hindrar att man sätter ut en extra utkik, ifall det behövs. Det är bara det att man inte kan ta denna ur tvåmannavakten, eftersom den som inte är på bryggan i stunden inte kan vara därifrån.

Naturligtvis kan en extra utkik placeras där det är bästa platsen för att observera, och på det här fartyget som tydligen trimmats med fören högt skulle det mycket väl kunnat varit befogat att skicka en av matroserna till backen, med en VHFradio. Det här är en bedömningsfråga, och i normalfallet har man kanske tillräckligt god sikt från bryggan för att slippa detta. Men har man kört över en fritidsbåt utan att märka det kommer frågan om man haft tillräcklig utkik rimligen upp, tror du inte det?

Här kommer det ju att redas ut hur många som haft vakten, var de befunnit sig och ifall befälhavaren beordrat tillräcklig utkik för de omständigheter som gällde.
Citera
2026-08-10, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Mamman hittades i ruffen utan flytväst..barnet hittades bredvid på utsidan båten på botten utan flytväst..

Mamman och dottern låg och vilade i ruffen?
Klockan var ju rätt mycket..

Sonen och pappan körde båten och gjorde eventuellt något annat också samtidigt?
Citera
2026-08-10, 13:05
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Bra, tack.

Pappan kanske hade koll även bakåt.
Kanske sett fartyget och legat så långt ut åt höger (styrbord) han vågat för att inte gå på grund och trott lastfartyget skulle väja.

VI får nog mer svar när undersökningen är klar.
Citera
2026-08-10, 13:12
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Var har du sett bilder på vraket?
De jag sett är där det ligger en vit presenning över båten alternativt en större blå som täcker hela båten.
Där är båten helt platt och det går inte se någon form av kapell mm.

Här är kortare film som visar båten, har du bättre som lägg gärna med den här

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/fritidsbaten-har-bargats-bort-efter-batolyckan-utanfor-tjorn
Citera
2026-08-10, 13:13
Medlem
Frocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du blandar nog ihop "vakten", dvs de som ansvarar för fartygets framfart med uppgiften som utkik. Det är i specialfallet "godkänd automatstyrning" och i övrigt enligt sjömansmässig bedömning man kan vara ensam på bryggan (4:13). Annars talar regelverket om att vid sidan av rorsman skall man vara två. (4:1) Det är inte föreskrivet att båda i vakten är på bryggan hela tiden, men de får inte vara långt borta (omedelbart tillgänglig). Då kan man naturligtvis dra slutsatsen (den är rimlig) att man inte kan vara på backen som utkik, eftersom man har långt att förflytta sig om man behövs på bryggan.

Det finns dock ingenting som hindrar att man sätter ut en extra utkik, ifall det behövs. Det är bara det att man inte kan ta denna ur tvåmannavakten, eftersom den som inte är på bryggan i stunden inte kan vara därifrån.

Nu är ju detta Flashback så att detta jag skriver nu är rätt intetsägande, det inser uag, men jag är själv befälhavare med kaptensbrev i handelsflottan. Innehar flera lotsdispenser i Sverige och i andra länder och kan informera er att det är helt otänkbart att man ska ha utkik någon annanstans än bryggan.
Citera
2026-08-10, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Lotsen är inte häktad och ”bara” skäligen misstänkt.
Sant, valde fel ord
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in