2026-08-10, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Vi vet alltså att

Skeppet hade utkik
Snipan inte hade utkik

Hade skeppet haft utkik så hade olyckan inte hänt. Man hade inte ens behövt styra undan - det hade räckt att blåsa i mistluren för att göra snipans förare uppmärksammad på var skeppet finns.
Citera
2026-08-10, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Det är det fetade som vi med stor säkerhet kan säga att snipan brutit emot.

Snipan har möjlighet att gå bra mycket närmare katten än vad ett handelsfartyg hade känt sig bekväm med.

Det håller jag till 100% med dig om.

Vad det gäller läget styrbord kunde han givetvis gått närmre Katten, men någonstans blir det löjeväckande i en såpass bred fjord. Min åsikt är att han inte hindrade fartyget.

Men, brist på utkik akteröver var avgörande för förlusten av liv. Schweizerostprincipen gäller, oavsett lastfartygets skyldigheter.
Citera
2026-08-10, 10:17
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det borde vara förbjudet som snipan gjorde att köra med kapellet uppe som effektivt hindrar sikten runtom.
Jmf med bil..där det är böter att köra med snö på rutorna.
Eller dåligt skrapade.
Dessutom satt snipans utkik kvinnan i ruffen och kurade..
Hur vet du att kapellet var uppe?
Var du med på båten?
Hur vet du att mamman satt i ruffen?

Ange fakta till dina påståenden.
Finns inget förundersökningsprotokoll ännu.
Citera
2026-08-10, 10:25
Medlem
Citat:
Vi vet alltså att

Skeppet hade utkik
Snipan inte hade utkik

Som nämnt.
Med utkik hade olyckan aldrig skett.
Vidare kan man givetvis ifrågasätta all typ av närvaro på fartyget då ingen märkt att man kört rakt över en annan båt, fortsatt genom skärgården och ut på öppet hav. I samband med detta dödat halva familjen.
Sov man?
Var man packade?
Var man ens på bryggan?
Citera
2026-08-10, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Känner du dem personligen, eller gissar du, för att de har stuga i trakten.
Även om de inte är huvudansvariga så vittnar ju deras öde inte om nån större sjövana.
Typ jag kan det här så jag åker här. Kommer det nån så flyttar i alla fall inte jag på mig.
Jag känner inte dem personligen, men jag känner folk som känner dem. Brodern till pappan äger/driver numera föräldrarnas bondgård i området. Mamman var engagerad i lokala gemenskaper och hon var också ansvarig för att hyra ut väderkvarnen som de äger:
- https://www.airbnb.se/rooms/42291624
Citera
2026-08-10, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Det håller jag till 100% med dig om.

Vad det gäller läget styrbord kunde han givetvis gått närmre Katten, men någonstans blir det löjeväckande i en såpass bred fjord. Min åsikt är att han inte hindrade fartyget.

Men, brist på utkik akteröver var avgörande för förlusten av liv. Schweizerostprincipen gäller, oavsett lastfartygets skyldigheter.

Jag håller med. Misje Verde borde kunnat undvika snipan. Men det fråntar inte snipan dess skyldigheter.

Det ska bli mycket intressant att läsa utredningen om vad som gått fel på både lastfartyget och snipan. På Misje Verde kommer vi ha mängd objektiv information för att lista ut detta men ombord på snipan har vi i princip bara snipans befälhavares berättelse att gå på och vem vet hur väl han kommer ihåg saker eller hur ärlig han är
Citera
2026-08-10, 11:17
Medlem
Citat:
Jag håller med. Misje Verde borde kunnat undvika snipan. Men det fråntar inte snipan dess skyldigheter.

Det ska bli mycket intressant att läsa utredningen om vad som gått fel på både lastfartyget och snipan. På Misje Verde kommer vi ha mängd objektiv information för att lista ut detta men ombord på snipan har vi i princip bara snipans befälhavares berättelse att gå på och vem vet hur väl han kommer ihåg saker eller hur ärlig han är
Som uttryckts flera gånger tidigare, ens misstag innebär inte att den andres skyldigheter försvinner. Misstagen som snipans kapten har gjort är relativt lindriga och skulle möjligen ge ett mindre straff, som troligen skulle strykas. Misstagen som fartygets kapten (och eventuellt lotsen - jag misstänker att denna styrde fartyget) har gjort är mycket större. Det lär ändå inte bli något tufft straff här heller, men här har vi fängelse i straffskalan i alla fall.
Citera
2026-08-10, 11:27
Medlem
Citat:

Helt riktigt. Underligt att lotsen är häktad men han borde ju ha alla incitament att tala öppet om alla sina observationer. Fortfarande många spekulationer, men hoppas på några förbättringar efter detta:
* Lotsarna får börja fundera på sin roll ombord - måste vara kristallklart vem som har befälet
* Reglerna för ensam utkik skärps kraftigt - Sverige har långa inomskärsfarleder och ingen befälhavare >500 brt (med lots eller ej) kan ta ansvar för både god "ensam utkik" och navigation i inre vatten
* Det blir en rejäl påminnelse om skyldighet till säker fart
* Ytterligare en påminnelse om sjövett för fritidsbåtar. Hjälper inte att "skrämma bort dem" från farleder men borde snarast bli fokus på hur man agerar med liten båt i leder med stor trafik
Citera
2026-08-10, 11:35
Medlem
Citat:
Utkik är oftast en av fartygets matroser som står på bryggan nära vakthavande officeren. Oftast försöker han ställa sig närmre bryggvingarna etc. för att få friare sikt över bogen, förbi däckskranar etc. (vilket ju verkar vara ett stort problem med bryggkonstruktionen på detta fartyg. Vid extrema undantag kan de stå framme på backen (förskeppet).

STCW (internationella regleringar för bemanning av fartyg) kräver generellt en dedikerad utkik men det finns undantag när vakthavande officer kan ha "ensam utkik". Då krävs det att inget annat tar hans uppmärksamhet. I detta fallet med inomskärsnavigering i sommarvatten (med mycket fritidsbåtar och snart solnedgång) så är det ju ytterst tveksamt hur befälhavaren kunde anse sig själv tillräcklig som "ensam utkik" och lotsen anses inte som en god ersättning.

Ur STCW/TSFS 2012:67 - villkor för ensam utkik
Situationen har prövats noggrant och det är ställt utom allt tvivel att det är förenligt med säkerheten.
Alla rådande omständigheter har beaktats fullt ut, t.ex.:
- väderförhållanden
- siktförhållanden
- trafiktäthet
- närheten till navigeringshinder

Det är alltså en självklarhet att man skulle haft en utkik vid tillfället ?
Med den båtens konstruktion kan denne knappast stå på bryggan ?
Citera
2026-08-10, 11:39
Medlem
Citat:
Helt riktigt. Underligt att lotsen är häktad men han borde ju ha alla incitament att tala öppet om alla sina observationer. Fortfarande många spekulationer, men hoppas på några förbättringar efter detta:
* Lotsarna får börja fundera på sin roll ombord - måste vara kristallklart vem som har befälet
* Reglerna för ensam utkik skärps kraftigt - Sverige har långa inomskärsfarleder och ingen befälhavare >500 brt (med lots eller ej) kan ta ansvar för både god "ensam utkik" och navigation i inre vatten
* Det blir en rejäl påminnelse om skyldighet till säker fart
* Ytterligare en påminnelse om sjövett för fritidsbåtar. Hjälper inte att "skrämma bort dem" från farleder men borde snarast bli fokus på hur man agerar med liten båt i leder med stor trafik

Lotsen är inte häktad och ”bara” skäligen misstänkt.
Citera
2026-08-10, 11:40
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Vi vet alltså att

Skeppet hade utkik
Snipan inte hade utkik
Hur vet vi det?
Har du fakta så fram med den.
Citera
2026-08-10, 11:41
Medlem
Frocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Med den båtens konstruktion kan denne knappast stå på bryggan ?

Utkik kan endast hållas på bryggan. Om denne inte är på bryggan är det inte en utkik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in