Citat:
Ursprungligen postat av
Humbug69
Sluta slingra dig nu Jocke. Du tog upp det för att du tyckte det var en smart poäng från dig. Det du ville framföra var att ett nej, vi väntar med sex tills barnen somnat med ett nej under ett försök till ett krogragg.
Både GM och BO uppger samstämmigt att GM föreslog att det skulle gå in i korridoren för att kunna prata mer ostört. Det borde du veta om du bemödat dig med att läsa FUP.
Det är väldigt antagligt att BO förstod att GM tänke våldta henne först när BO började tafsa på henne innan GM föste in henne på toaletten. Därav att hon skickade ut en hjälpförfrågan och spelade in en video innan våldtäkten var fullbordad.
Menar du att hon skulle vara tankeläsare? De flesta antar inte att någon planerar att våldta en.
Nu spelar du dum Jocke. Och du duckar även att svara på frågor som din vana trogen.
Vi tar det igen.
Varför utkräver du större ansvar av en 17 åring att agera knivskarpt logiskt i en ytterst utsatt situation?
Varför utkräver du inget som helst ansvar av en vuxen att agera logiskt över huvud taget? Speciellt då han framställer sig själv som en mentor inom ungdomsidrott. Borde inte någon som påstår sig vara mentor kunna förväntas veta att ungdomar kan vara väldigt ambivalenta? Borde han inte kunns utläsa hennes ovilja och starka obehag?
Och ytterligare en fråga du uppenbarligen inte vill svara på. Att GM både var full och påtänd av kokain, kan det har påverkat hur han handlade? Kokain blåser upp användarens ego och självförtroende samt ger en känsla av att man är oövervinnerlig.
1.Sluta skriv att jag slingrar mig. Du skrev helt felaktigt att mitt exempel hade med utsatt situation att göra och jag har bara påpekat det och jag gillar inte era lögner. OK fattar du!!!!
2.Det var ett väldigt tydligt exempel på att ett nej till en sak inte per automatik betyder nej till allt som du verkar tycka.
3.Nu är vi där igen. Du insinuerar att jag inte läst FUP (nu ör det ett tag sedan) för att du nämner att de gått till korridoren för att prata ostört. Visa någonstans där jag har skrivit om korridoren?
Jag har konsekvent frågat om vad hon tror ska hända när de går in på toaletten.
Enligt dig så var ju den här tjejen totalt ointresserad av honom. Varför skulle de gå och prata ostört i korridoren efter dessa enligt dig otaliga sexuella inviterna?
4.De har alltså gått till korridoren för att prata. Vad sades mellan dem som gjorde att de gemensamt hamnade i kön till toaletten? Vad framkommer i FUP att de pratade om i korridoren?
5.Hon inser alltså enligt dig att hon kommer bli våldtagen. Det hon kommer på att göra är alltså att skicka SMS till en kompis som hon vet är långt borta och jobbar om jag minns det rätt. Hon försöker filma (för att ha bevis för sin plan att anmäla honom?) eller varför tänker du att hon börjar filma?
Har hon redan i kön alltså bestämt sig för att inte göra något för att "våldtäkten" inte ska hända? Hon har alltså redan i kön bestämt sig för att låta sig "våldtas" som hon själv uttrycker det i förhör.
Istället för att ta kontakt med personerna bakom i kön? Istället för att knuffa undan honom? Istället för att ropa? I stället för att bara gå därifrån?
6.Du tycker inte att tjejen kan vara tankeläsare samtidigt som du säger att hon redan i kön vet att hon kommer att "våldtas" inne på toaletten.
Dessutom har du inga svårigheter med att alla tonårskillar ska kunna vara tankeläsare och hela tiden perfekt förstå subtila signaler eller uteblivna signaler. Dubbla måttstockar som vanligt.
7. Till skillnad från dig så anser inte jag att hon varit i en ytterst utsatt situation. Hon har fullt med folk omkring sig och har många chanser att ta sig ur samtalet med killen om hon velat. Hon hade lätt kunnat ta sig bort från kön till toaletten. Hon hade lätt kunnat påkalla uppmärksamhet från de andra i närheten. Men hon väljer att inte göra det. Och handlingsförlamad är hon inte.
8. Jag tror generellt att vuxna har bättre förmåga att läsa av och känna av situationer mycket beroende på tidigare erfarenheter. Det visar sig väl ganska tydligt genom den här "nya" lagen då hälften av dem som dömts är tonåringar och den stora majoriteten som dömts för övrigt även dem är i 20 års åldern. Men till skillnad från dig så anser jag att om man ej överträtt lagen så ska man inte dömas fastän man kan tycka att beteendet är mindre bra.
Jag anser att den hör lagen är på tok för otydlig vad som är lagligt eller inte. Det framkommer ju först efter en bedömning av människor som varit långt från situationen och som alla har olika tankar och funderingar kring gränserna för vad som är rimligt.
9. Det är klart att man blir påverkad men samtidigt så är ju knäckfrågan om man gjort något olagligt eller inte?. Det är inte olagligt att få ett gott självförtroende. Om en kille t.ex. skulle vara rejält på lyset och tro att han är en 10 poängare och felaktigt uppfattar intresse från en tjej så förväntar han sig ändå att hon visar det på något sätt. Jag är helt säker på att du fungerar likadant.