2026-08-10, 00:13
Medlem
NickShadows avatar
Villaägare=Gubbe med släpkärra

Är du inte miljardär så måste du fixa mycket saker själv i villan/tomten.
Förvisso är det väl bara gubbar som har råd med villor idag…
Citera
2026-08-10, 01:27
Medlem
DrSpankels avatar
Jag är det definitivt.
Men jag vill även tillägga att jag haft rätt så kul sedan jag blev med villa på landet.
Har lärt mig otroligt mycket senaste åren via både nödvändiga renoveringar och självvalda projekt.

Huset jag köpte var mer av en utgångspunkt och nu får jag själv vidareutveckla det efter eget önskemål tillammans med fru och barn.

Att det "aldrig tar slut" är ju för att vi tycker om att ändra på saker.
Om det sedan är att bygga om altanen, tapetsera kök, anlägga en damm eller bygga utekök och växthus etc. spelar ingen större roll.

Vem flyttar in i ett hus och är nöjd med både det och tomten?
Citera
2026-08-10, 02:35
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Gubben med släpkärra håller civilisationen under sina armar.

Tyvärr platsar gubbe med släpkärra på en röd lista av utrotningshotade arter.

Tyst vår väntar när elbilar utan dragkrok tagit över villaområdena.
Ja, de har alltid en förlängningssladd att låna ut eller har koll på hur man beskär en viss växt och kan hjälpa till.

De är med i föreningar och klipper gräset, är mekaniker och står som grindvakter men de är ofta 75-plus och yngre pensionärer är helt ointresserade av detta.
Citera
2026-08-10, 07:00
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Jag är en Gubbe med Släpkärra. Är inte alla som bor i villa en Gubbe med Släpkärra? Har man hus så är det mycket att stå i så att inte skräpet ramlar ihop.

Sen tror jag att de flesta Gubbar med Släpkärra, liksom jag själv, spenderar dagarna med att sitta på ett skrivbord och stirra in i en skärm eller sitta i möte. Då när helgen/semestern kommer är det skönt att göra ett kroppsarbete och att skapa något som manifesteras i verkliga världen, inte i något slags teoretiskt tomrum där vi Gubbar med Släpkärra spenderar arbetsveckan.

Kanske är vi Gubbar med Släpkärra bara kontorsnissar med god ekonomi som kanske, innerst inne och i hemlighet, önskar att vi blivit hantverkare istället?

Citat:
Ursprungligen postat av NickShadow
Villaägare=Gubbe med släpkärra

Är du inte miljardär så måste du fixa mycket saker själv i villan/tomten.
Förvisso är det väl bara gubbar som har råd med villor idag…
Jag bor i villa, har en ganska god ekonomi, är definitivt ingen gubbe med släpkärra. Jag hatar att jobba med kroppen/händerna. Jobbar 40 timmar i veckan framför en dator och tränar/promenerar på fritiden för att kompensera detta.

Saker som att bygga staket, altan och renovera köket betalar jag proffs för att göra. För mig är lite av själva drivkraften till att göra karriär och tjäna pengar just detta att man då har råd att slippa göra allting själv.
Citera
2026-08-10, 07:14
Medlem
carlpetersen73s avatar
Gubbe med släpkärra här
För mig har fixandet mycket ersatt ett tidigare aktivt idrottsliv. Våra barn har också flyttat hemifrån och det blir en del tid över. Jag och sambon är väldigt projektdrivna, njuter av att ta våra idéer i mål tillsammans. Fixandet är också en "materialsport" vilket gör det extra kul
Citera
2026-08-10, 08:07
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Dessa köper väl in folk för att köpa, bygga och slänga saker åt dem.

Nja här har du nog snarare personer som har råd att göra det de vill.
Citera
2026-08-10, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Jag bor i villa, har en ganska god ekonomi, är definitivt ingen gubbe med släpkärra. Jag hatar att jobba med kroppen/händerna. Jobbar 40 timmar i veckan framför en dator och tränar/promenerar på fritiden för att kompensera detta.

Saker som att bygga staket, altan och renovera köket betalar jag proffs för att göra. För mig är lite av själva drivkraften till att göra karriär och tjäna pengar just detta att man då har råd att slippa göra allting själv.

Man behöver inte jobba särskilt mycket med huset själv för att att en släpkärra ska vara väldigt bra att ha.

Varje år producerar ju trädgården stora mängder avfall som ofta måste fraktas bort.

En släpkärra kostar NY från 10-15k - dvs det är inga stora pengar sett till hur mycket de underlättar.
Citera
2026-08-10, 08:34
Medlem
TheKhurgans avatar
Jag vet hur Gubbe med Släpkärra uppstår.
När man precis flyttat till ett hus eller en mindre gård finns det ganska många saker att göra, speciellt om man köpt en renoveringsprojekt såklart.
I början är alla dessa saker viktiga, men vartefter man jobbar av listan på saker så läggs nya, mindre viktiga saker till. Sedan läggs ännu mindre viktiga saker till. Sedan läggs nästintill meningslösa saker till.
De mindre viktiga sakerna känns då otroligt viktiga i jämförelse med de meningslösa.
Så samma energi och målmedvetenhet man tidigare lade på de väldigt viktiga sakerna läggs nu på de mindre viktiga sakerna.
Tillslut lägger Gubbe med Släpkärra ner oändligt med energi och pengar på totalt meningslösa saker. Och spiralen bara fortsätter tills ryggen ger upp.

Exempel:
Att byta ut vattenledningen som hade rostat sönder i källaren var viktigt.
Att bygga ny altan var trevligt, men inte helt nödvändigt.
Att isolera kallvinden och göra om den till mancave var inte heller särskilt nödvändigt.
Att byta ut all singel runt husgrunden mot snygga plattor var ganska onödigt.
Att gå en stenhuggningskurs för att sedan köpa ett enormt granitblock och hugga ut en piedestal till sitt nya solur var helt meningslöst.

Men jämfört med nästa projekt (att hyra en minigrävare för att byta ut dräneringsrören för att de "snart har gjort sitt ändå tror jag", var allt det andra ganska rimligt.

Jag har en sån lista. En dag tittade jag på den och tänkte, "jag kan bara skita i att göra allt på den här listan, och det skulle inte göra någon skillnad".
Jag gör det givetvis ändå. För jag måste. Annars har jag inget syfte.
Plus att jag gillar när min fru berömmer mig.
Citera
2026-08-10, 08:56
Medlem
Niggwards avatar
Finns överallt. Många män drivs av att förbättra livet och hemmet för sin familj. Inte för att jag själv är i gång 24/7, men en stark drivande faktor till att jag sitter vid datorn 1-2 timmar istället för 8 på en lördag är att jag vill lägga tid på att förbättra omgivningen och hemmet för mig och min partner. Brydde jag mig inte om detta som driver bettendet hade jag accepterat att huset får vara som det är och leva med samma väggar och möbler i 40 år. När jag levde ensam gjorde jag minimalt, så det ligger något i det. I alla fall för mig

Tycker själv de som skiter i sitt hem och tillvaro för sin familj är de riktiga ego råttorna. Hur kan man känna sig som man när man skiter i sitt hem de man bryr sig om lever i?
Citera
2026-08-10, 09:03
Medlem
NickShadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil

Helt ärligt äger jag ingen släpkärra heller, har lånat/hyrt släp eller lastbilar när jag haft behov - men befarar att snart står det en nyköpt släpkärra i garaget.

Grattis till dig om du hatar kroppsarbete såpass och tjänar så bra med pengar att det blir rationellt att köpa in alla tjänster som krävs.

Har en granne som verkar rätt tät, han gör minimalt med jobb på huset själv.
Varken enklare städ hemma eller trädgårdsfix, men nog fan äger han en stor släpkärra ändå.
Citera
2026-08-10, 09:09
Medlem
aco0os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Det gör det definitivt, men mer som andra generationens invandrare som blivit försvenskade.

Du tror inte att folk i andra länder drar släpvagn? Utan bara svenskar och försvenskade invandrare?
Citera
2026-08-10, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Finns överallt. Många män drivs av att förbättra livet och hemmet för sin familj. Inte för att jag själv är i gång 24/7, men en stark drivande faktor till att jag sitter vid datorn 1-2 timmar istället för 8 på en lördag är att jag vill lägga tid på att förbättra omgivningen och hemmet för mig och min partner. Brydde jag mig inte om detta som driver bettendet hade jag accepterat att huset får vara som det är och leva med samma väggar och möbler i 40 år. När jag levde ensam gjorde jag minimalt, så det ligger något i det. I alla fall för mig

Tycker själv de som skiter i sitt hem och tillvaro för sin familj är de riktiga ego råttorna. Hur kan man känna sig som man när man skiter i sitt hem de man bryr sig om lever i?

Jag håller med dig!
Sen verkar det vara stor avundsjuka på andra som äger en släpkärra. Det är ju guld att ha en bil med drag och en släpkärra. Allt går så himla smidigt och det underlättar otroligt. Man kan köpa möbler som man kanske annars inte skulle köpt osv.

Nä. Avundsjukan tog över tråden ser jag. Men det finns en del vettiga ändå i tråden som du tycker jag. =)

Att sitta vid datorn är verkligen att kasta bort livet kan jag tycka. Men jag har som du upptäckt hur fantastiskt livet är och hur kort det känns när man inser detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in