Citat:
Ursprungligen postat av
Majorhen
Hej och hå, magisk tråd. Dessa samhällspelare är en utdöende art vilket är mycket illavarslande.
Detsamma gäller gnällgubben som håller ordning i kvarteren samt den nyfikna kärringen som spejar bakom gardinerna och inte tvekar en sekund på att gola ut dig till gnällgubben.
Dom har fostrat svenskar i generationer.
Och ja, jag är på god väg att bli en sån.
Dels för att huset är gammalt men också för att ekonomin ej tillåter att ta in folk, därför gör jag allt själv. Någon jämställdhet finns inte heller i hemmet så någon hjälp av kvinnfolket är inte att räkna med.
Männen ska hjälpa till med kvinngörat men inte vice versa. Det är sen gammalt. 😁
Fanns en kvinnlig motsvarighet förr som gärna var involverad i Mulle eller ledde gymnastikföreningen samt även brann Hem och skola-föreningen. Utan att godhetsknarka gjorde hon mer för integration/ utanförskap än samtliga dagens politiker men gjordes irrelevant (liksom Hem och skola i stort) när friskolereformen sjösattes.
Släp/gnällgubben dominerar förstås i bostadsrättsföreningens styrelse om han inte bor i villa - ständigt ogillad generellt men börjar få sin rättmätiga revansch när ingen längre vill sitta i styrelsen (eller ideellt arbete i stort) och folk börjar omvärdera dessa människors insatser. Det är ingen överdrift att kalla dem samhällspelare, de bar i mångt och mycket upp fundamentet i det grå sosse-Sverige där ingen kunde bli rik. Inte för att blanda in politik för mycket men gnällgubben gör inte skillnad på människor utifrån etnicitet utan hur vederbörande bidrar (eller inte).
Grejen med släpet är i första hand inte snålhet utan handlar lika mycket om självbild och identitet. Själva existensberättigandet som människa ligger i att vara behövd och gnällgubben klarar inte att sitta på händerna och inte göra någonting - kan ej heller avhjälpas med yoga eller mindfulness. Jag tänker ibland att invasionen av medelålders män på gymmen, en kategori som inte existerade i dylika sammanhang förr i själva verket utgörs av yngre gnällgubbar som behöver bränna energi. På samma sätt som man kan vara fullfjädrad kärring vid 25 kan man även vara gnällgubbe i motsvarande ålder - det är ett mind set som handlar om mental ålder snarare än fysisk.