Igår, 09:50
Medlem
"Gubbe med släpkärra" verkar finnas i varenda villaområde. Livet är ett enda stort renoveringsprojekt. Ena månaden är det solpaneler som ska sättas upp på taket, nästa månad ska det snickras på ett nytt staket. Finns det inget att göra runt huset uppfinner Gubbe med släpkärra nåt nytt projekt att göra. Fritiden tillbringar dessa gubbar helst på Byggmax, Bauhaus, handelsträdgårdar, Blomsterlandet, Plantagen och liknande ställen. Finns alltid nåt nytt skoj man kan köpa till huset och köra hem på släpkärran. Dom helger där det inte ska köpa eller fraktas nåt nytt till huset ägnar sig Gubbe med släpkärra åt att åka till kommunens återvinningscentral med släpkärran full av skräp och gamla prylar.

Vet inte om tråden platsar i detta forum men jag tycker i alla fall att Gubbe med släpkärra är en subkultur i folkhemmet som inte uppmärksammats. Finns han även i ert bostadsområde?
Citera
Igår, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
"Gubbe med släpkärra" verkar finnas i varenda villaområde. Livet är ett enda stort renoveringsprojekt. Ena månaden är det solpaneler som ska sättas upp på taket, nästa månad ska det snickras på ett nytt staket. Finns det inget att göra runt huset uppfinner Gubbe med släpkärra nåt nytt projekt att göra. Fritiden tillbringar dessa gubbar helst på Byggmax, Bauhaus, handelsträdgårdar, Blomsterlandet, Plantagen och liknande ställen. Finns alltid nåt nytt skoj man kan köpa till huset och köra hem på släpkärran. Dom helger där det inte ska köpa eller fraktas nåt nytt till huset ägnar sig Gubbe med släpkärra åt att åka till kommunens återvinningscentral med släpkärran full av skräp och gamla prylar.

Vet inte om tråden platsar i detta forum men jag tycker i alla fall att Gubbe med släpkärra är en subkultur i folkhemmet som inte uppmärksammats. Finns han även i ert bostadsområde?

Överallt.

Vad ska dom göra? Inga kvinnor är längre intresserade av dom, om dom ens någonsin var det, och ingen förutom någon ev. arvtagare av egendomen, bryr sig om vad dom sysslar med, samt dom är för programmerade av denna materiella världen för att begripa sin egen obetydlighet och att dom snart bara är stoff i virvlandes omkring i den luft som dom jagar.

Jag är i princip en av dom.

Skillnaden är att jag förstått att räddningen (frälsning betyder räddning från denna förlorade värld) finns i Jesu Kristi Doktrin. Förstå den och ge ditt hjärta till Jesus Kristus och du ska bli räddad!
Citera
Igår, 10:00
Medlem
Det är nog en kvarleva från bondetiden, när man inte kunde byta pengar mot tjänster. Du vet: Man städade huset själva, man lagade mat från råvaror, man uppfostrade sina egna barn etc.

Egnahems-rörelsen var nog där gubbarna hängde tidigare.

Själv tycker jag att dessa gubbar förtjänar all respekt. Håller du med?
Idag är det förstås lite "retro".
Citera
Igår, 10:03
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Gubben med släpkärra håller civilisationen under sina armar.

Tyvärr platsar gubbe med släpkärra på en röd lista av utrotningshotade arter.

Tyst vår väntar när elbilar utan dragkrok tagit över villaområdena.
Citera
Igår, 10:13
Medlem
Är väl egentligen mest det äldre generationen men bor man i hus och speciellt på landet så är man väl nästan tvungen att bli en sådan?
Citera
Igår, 10:20
Medlem
goofers avatar
Jag har precis en sådan gubbe med lånad kärra i bekantskapskretsen som sedan han köpt huset för överpris ständigt måste förbättra och förnya saker på huset, semestern för en vanlig människa består av vila och rekreation men för gubben med lånad kärra skall det bytas paneler, bygga ny och större veranda, byta tak, byta fönster, gräva upp odlingslott eller vad som som kostar på ekonomin och en massa kroppsarbete.

Jag har frågat denna gubbe hur han motiverar att lägga alla dessa pengar på huset och svaret blir alltid att det höjer värdet på huset.....ett värde som aldrig kommer komma gubben tillgodo då han planerar att bo där till döden infinner sig.

Jag förstår inte heller dessa gubbar som ängnar all ledig tid till att "förbättra" sitt boende och aldrig tillåter sig själva att stanna hemma en helg och ta det lugnt, mycket märkligt folk.
Citera
Igår, 10:35
Medlem
Citat:

Du beskrev precis min farsa. Han är verkligen en riktig ”gubbe med släpkärra” och en snickare av den gamla skolan. Nu börjar han visserligen bli gammal, så han är inte lika aktiv längre, men förr höll han alltid på med olika projekt. Var det inte taket på huset som skulle fixas, så skulle det byggas något mindre hus på tomten eller renoveras någonting inne i huset.

Han hade dessutom ett nästan löjligt stort intresse för att ta släpkärran, fylla den med all möjlig skit och åka till återvinningscentralen.

Jag klandrar honom dock inte. Det är faktiskt rätt meditativt att bara åka dit och kasta skit, typ gamla kakelplattor.

En gubbe med släpkärra är dessutom väldigt bra att ha i sin närhet. Eftersom de alltid vill ha något projekt igång är de oftast mer än villiga att hjälpa till om man själv behöver hjälp med något.

Det känns dock tyvärr som att gubbar med släpkärra är ett utdöende släkte, kommande generationer tycks inte riktigt ha samma kaliber.
Senast redigerad av korvstofft Igår kl. 10:38.
Citera
Igår, 10:46
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Är väl egentligen mest det äldre generationen men bor man i hus och speciellt på landet så är man väl nästan tvungen att bli en sådan?
Värst är fritidsboendet med trädgårdsavfall eller en stor båt på släp.
Citera
Igår, 10:46
Medlem
Fantens avatar
Det låter helt enkelt som Män med God Ekonomi.
Citera
Igår, 10:56
Medlem
proconsuls avatar
Jag har varit på tippen åtta gånger i år redan. Med släp.
Citera
Igår, 11:01
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det låter helt enkelt som Män med God Ekonomi.

Dessa köper väl in folk för att köpa, bygga och slänga saker åt dem.
Citera
Igår, 11:41
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Om han finns i mitt bostadsområde? Ja, det är jag själv det största exemplet på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in