2026-08-09, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Dessa köper väl in folk för att köpa, bygga och slänga saker åt dem.

Nej, det är nog mest ohändiga slashasar som gör så. En bra karl reder sig själv.
Citera
2026-08-09, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keckoish
Vad blir det om en ensam kvinna med ärvda pengar håller på då. Fäller träd, kör släpkärra, bygger bodar, allt i sin ensamhet.

Ja det där känner man ju till, sådana kärringar som ställer upp fallfärdiga bodar i tid och otid, precis vid tomtgränsen. Livsfarligt. Läcker olja också.
Citera
2026-08-09, 21:42
Medlem
Gontars avatar
Jag har varit "gubbe" med släpvagn i 40 år. Från början ekonomiskt drivet att göra allt själv då jag hade skralt med pengar. Sedan har det blivit en självklarhet att fixa allt själv.
Det är inte de stora inkomsterna man blir rik på utan de små utgifterna.
Senast redigerad av Gontar 2026-08-09 kl. 21:43. Anledning: stavfel
Citera
2026-08-09, 21:50
Medlem
keckoishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strutfena
Ja det där känner man ju till, sådana kärringar som ställer upp fallfärdiga bodar i tid och otid, precis vid tomtgränsen. Livsfarligt. Läcker olja också.
Nejdå, har för det mesta järnkoll. Är väl om någon på kommunkontoret då som avsiktligt luras å vilseleder henne.
Citera
2026-08-09, 22:33
Medlem
Storstark68s avatar
Jag flydde i panik från renoverings- och bolånehelvetet som slukade all fritid och alla pengar. Är inte värt att offra det enda liv man har i det galna ekorrhjulet och sluta som bitter pensionär som ingen jävel tackat för allt slit och släp-vagnskörningar. Never more a slave!
Citera
2026-08-09, 22:40
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Fel!

Bakom "gubbe med släpkärra" finns en fru som talar om vad som ska göras och som den genomsnälle gubben nu är så gör han så för hemmets trevnad (om det inte är något helt galet för då sägs det ifrån.

Och eftersom han agerar på det sättet så är frun i allra högsta grad intresserad.
Det är sant, och det är ofta den enda egentid de får från frugans ständiga tjatande så jag har full förståelse för denna livsstil. Dessutom är det säkert en rätt bra sysselsättning jämfört med att sitta och glo på tv, eller vad nu alternativet är.
Citera
2026-08-09, 22:57
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
jag tycker i alla fall att Gubbe med släpkärra är en subkultur i folkhemmet som inte uppmärksammats. Finns han även i ert bostadsområde?

Fullkomligt sjukt. Jag har gått och funderat på detta i över ett år och antagit jag var ensam om tanken. Alltså, vi har områden i Blekinge som heter Kallinge och Svängsta. Där har jag tänkt mig en sådan där gubbe, som har ett stort lass med singel på tomten, som han släpat hem med sin släpkärra. Så säger han "Jajamensan, jag har köpt ett lass singel som jag kört till Kallinge/Svängsta" och så står han där i sina blåkläder och arbetshandskar och ser nöjd och hurtig ut.

Jag har en bekant som är sådan, om du läser detta känn dig träffad. Vet inte men det är något så fullkomligt insnöat i villaförorten att jag vet inte. Jag är fullkomligt mållös inför dessa. Min far var lite åt det hållet, köra släpkärra med massa skit på, hit och dit.
Senast redigerad av Hegamon 2026-08-09 kl. 23:50.
Citera
2026-08-09, 23:09
Medlem
Anar att dessa primärt är etniskt svenska gubbar som sett sina folkhemsfarsor driva runt på traktorer och skottkärror. Eller finns även en och annan Hassan eller Dragan som platsar i denna kategori?
Citera
2026-08-09, 23:19
Medlem
israelisinnocents avatar
Förra tråden
(FB) Ni som alltid måste hålla på och bygga och renovera, vad har ni för fel i huvet??!
Citera
2026-08-09, 23:37
Medlem
AlanGarners avatar
Jag är en Gubbe med Släpkärra. Är inte alla som bor i villa en Gubbe med Släpkärra? Har man hus så är det mycket att stå i så att inte skräpet ramlar ihop.

Sen tror jag att de flesta Gubbar med Släpkärra, liksom jag själv, spenderar dagarna med att sitta på ett skrivbord och stirra in i en skärm eller sitta i möte. Då när helgen/semestern kommer är det skönt att göra ett kroppsarbete och att skapa något som manifesteras i verkliga världen, inte i något slags teoretiskt tomrum där vi Gubbar med Släpkärra spenderar arbetsveckan.

Kanske är vi Gubbar med Släpkärra bara kontorsnissar med god ekonomi som kanske, innerst inne och i hemlighet, önskar att vi blivit hantverkare istället?

Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
"Gubbe med släpkärra" verkar finnas i varenda villaområde. Livet är ett enda stort renoveringsprojekt. Ena månaden är det solpaneler som ska sättas upp på taket, nästa månad ska det snickras på ett nytt staket. Finns det inget att göra runt huset uppfinner Gubbe med släpkärra nåt nytt projekt att göra. Fritiden tillbringar dessa gubbar helst på Byggmax, Bauhaus, handelsträdgårdar, Blomsterlandet, Plantagen och liknande ställen. Finns alltid nåt nytt skoj man kan köpa till huset och köra hem på släpkärran. Dom helger där det inte ska köpa eller fraktas nåt nytt till huset ägnar sig Gubbe med släpkärra åt att åka till kommunens återvinningscentral med släpkärran full av skräp och gamla prylar.

Vet inte om tråden platsar i detta forum men jag tycker i alla fall att Gubbe med släpkärra är en subkultur i folkhemmet som inte uppmärksammats. Finns han även i ert bostadsområde?
Citera
2026-08-09, 23:38
Medlem
AlanGarners avatar
Det gör det definitivt, men mer som andra generationens invandrare som blivit försvenskade.

Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
Anar att dessa primärt är etniskt svenska gubbar som sett sina folkhemsfarsor driva runt på traktorer och skottkärror. Eller finns även en och annan Hassan eller Dragan som platsar i denna kategori?
Citera
2026-08-09, 23:40
Medlem
Tjoflos avatar
Jag är nog en sådan, men med skåpbil. Äslkar att fixa på tomten och huset, åker till ÅVC och byggmax.
Nästa år blir det en pool till att matcha det nybyggda trädäcket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in