2026-08-09, 22:00
Medlem
Om JJ hade en medgärningsman, så tror jag fortfarande mest på hans pappa.
Citera
2026-08-09, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Med tanke på att dna från Gerds strumpor verkar vara det enda bevismaterialet så lär åklagaren få det tufft känns det som.
Blir han dömd i tingsrätten så blir han friad i hovrätten.
Det är vad jag tror.
Åklagaren har dock tydligt sagt att det finns mer bevisning.
Citera
2026-08-09, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiisnumberone
Mina tankar om det som inte går ihop i JJ's berättelse (utöver det faktum att något liknande saknar exempel både från verklighet och film).

"Jag var ute på en långpromenad och så hörde någon skrek. Och så gick jag dit och kollade och såg något bråk. Och så skrek jag åt honom att sluta. Och så slog de ihjäl en kvinna"

Så, JJ har alltså inte bara hört, utan även sett Gerd mördas på gårdsplanen.
Så, JJ har alltså inte bara sett två gärningsmän, utan även blivit tilltalad/beordrad av dem.

För det första, skulle en sådan enstöring som JJ: 1) verkligen ge sig till känna inför gärningsmännen, 2) skrika på dem, 3) gå så pass nära att de pratar med varandra?

Han säger att de två gärningsmännen lämnade tomten i en röd bil i samband med att JJ drog in Gerd i ladan.

MEN det stora är att gm endast kunde ha gått in i huset och tagit hennes handväska samt värdepappersväska EFTER Gerds död.

Gerds ena sko och glasögon var delvis gömda under hustrappan. Det tyder på att JJ dels har försökt gömma ännu fler bevis, dels har han gått till (och in i?) huset (och inte direkt hem till sig).

Gerds handväska m.m. hittades vid skogen/stigen. Så de två gärningsmännen kan inte ha slängt dem där, då de lämnade platsen i bil omedelbart efter att de "beordrat" JJ att släpa in Gerd.

Så ur ett logiskt och kronologiskt perspektiv, så kan inte dessa "två gärningsmän" ha utfört hela gärningen.

Utifrån det anonyma brevet 2015 (som "innehåller uppgifter som aldrig tidigare har publicerats") var det de två gärningsmännen själva (varav en var "medhjälpare") som utförde dubbelmordet.

Jag förstår verkligen inte vem annars än JJ som skulle ha kunnat skicka brevet.
Om inte annat, så kanske han redan då försökte sätta dit sina "två gärningsmän", men det till slut föll på att hans DNA fanns på Gerds nylonstrumpor...

Nu vet jag väldigt litet om detta brev men jag är nyfiken på innehållet, hur det var konstruerat och fomulerat språkmässigt samt om man kunnat finna något DNA i form av t.ex. saliv.

Intressant detta med J.J.:s påståenden och bristen på trovärdighet som du belyser --

Om de påstådda "andra gärningsmännen" skulle ha åkt iväg efter morden, fanns det som du skriver, ingen annan med fri tillgång till huset förutom JJ. och/eller ev. annan med honom delaktig.

Eftersom arkivet återfanns vid en stig och "de andra två" givit sig av med bil, vore det konstigt om någon annan än han själv (förutom tillsammans med ev. medbrottsling) tagit med det dit.

Frågan är vad J.J ville med innehållet i arkivet. Och om det egentligen fanns något av värde för någon annan än BO där.

Kanske är det så att jag sätter arkivet i fokus litet väl mycket. Men det verkar i alla fall ha haft någon relevans.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-08-09 kl. 22:51.
Citera
2026-08-09, 23:00
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Åklagaren har dock tydligt sagt att det finns mer bevisning.
Media som har full tillgång till FUP har inte rapporterat ett endaste dugg om det. I det närmaste helt tyst sedan de fick tillgång till det
Något trams om en staty är det enda.
Som inte säger något om två mord
Senast redigerad av Skaffern 2026-08-09 kl. 23:02.
Citera
2026-08-09, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Nu vet jag väldigt litet om detta brev men jag är nyfiken på innehållet, hur det var konstruerat och fomulerat språkmässigt samt om man kunnat finna något DNA i form av t.ex. saliv.

Intressant detta med J.J.:s påståenden och bristen på trovärdighet som du belyser --

Om de påstådda "andra gärningsmännen" skulle ha åkt iväg efter morden, fanns det som du skriver, ingen annan med fri tillgång till huset förutom JJ. och/eller ev. annan med honom delaktig.

Eftersom arkivet återfanns vid en stig och "de andra två" givit sig av med bil, vore det konstigt om någon annan än han själv (förutom tillsammans med ev. medbrottsling) tagit med det dit.

Frågan är vad J.J ville med innehållet i arkivet. Och om det egentligen fanns något av värde för någon annan än BO där.

Kanske är det så att jag sätter arkivet i fokus litet väl mycket. Men det verkar i alla fall ha haft någon relevans.

Djävulens advokat här.

OM MGM uppgifter om två andra mördare stämmer, vad säger att dessa inte kunde komma tillbaka till huset senare, hämta hemarkivet och slänga ut det på fyndplatsen?

Jag skriver det inte för att jag tror på MGM, utan vill bara påpeka luckor i ditt scenario ovan.
Citera
2026-08-09, 23:07
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
OM MGM uppgifter om två andra mördare stämmer, vad säger att dessa inte kunde komma tillbaka till huset senare, hämta hemarkivet och slänga ut det på fyndplatsen?

MGM:s historia är så klart helt orimlig. Att gärningspersonerna skulle komma tillbaka till mordplatsen är också det orimligt - de borde ju ha antagit att vittnet ringde polisen, och således gör klokt i att hålla sig borta.
Citera
2026-08-09, 23:08
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Djävulens advokat här.

Jag skriver det inte för att jag tror på MGM, utan vill bara påpeka luckor i ditt scenario ovan.
Exakt.
Är det verkligen ställt bortom allt rimligt tvivel att det gått till som mgm säger?
Nej jag tycker inte det.
Tyvärr för jag tror att han är skyldig. Men går det inte att bevisa så är det så
Citera
2026-08-09, 23:10
Medlem
AI igen, bedöm själva, det stämde avsende statyerna igår:

Nej, det är framför allt Reebok-skon som uttryckligen har beskrivits som ett avtryck i blod. När det gäller detaljerna i förundersökningen (FUP) och polisens rapportering ser det ut så här:

- Reebok (storlek 44–45): Detta spår upptäcktes tidigt i utredningen (redan 2005) och beskrevs av polisen och i Aftonbladets rapportering som ett fotspår avsatt direkt i offrens blod på nedervåningen, i trappan och uppe på vinden.

- Victory (storlek 38): Detta skoavtryck hittades i trappan upp till vinden. I kriminaltekniska sammanhang och sammanfattningar av FUP (som i Svenska Dagbladets artikel) omdöms båda ofta kollektivt som "skoavtryck på brottsplatsen", men Victory-spåret har inte lyfts fram som ett synligt blodavtryck på samma sätt som Reebok-skon. Det rör sig snarare om ett säkrat mönsteravtryck (exempelvis i damm eller via kemisk framkallning) i anslutning till brottsplatsen.

Detta om det stämmer är inte negativt för åklagarens linje....
Senast redigerad av Akademiker12 2026-08-09 kl. 23:13.
Citera
2026-08-09, 23:15
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
AI igen, bedöm själva, det stämde avsende statyerna igår:

Nej, det är framför allt Reebok-skon som uttryckligen har beskrivits som ett avtryck i blod. När det gäller detaljerna i förundersökningen (FUP) och polisens rapportering ser det ut så här:

- Reebok (storlek 44–45): Detta spår upptäcktes tidigt i utredningen (redan 2005) och beskrevs av polisen och i Aftonbladets rapportering som ett fotspår avsatt direkt i offrens blod på nedervåningen, i trappan och uppe på vinden.

- Victory (storlek 38): Detta skoavtryck hittades i trappan upp till vinden. I kriminaltekniska sammanhang och sammanfattningar av FUP (som i Svenska Dagbladets artikel) omdöms båda ofta kollektivt som "skoavtryck på brottsplatsen", men Victory-spåret har inte lyfts fram som ett synligt blodavtryck på samma sätt som Reebok-skon. Det rör sig snarare om ett säkrat mönsteravtryck (exempelvis i damm eller via kemisk framkallning) i anslutning till brottsplatsen.

Detta om det stämmer är inte negativt för åklagarens linje....
Stämmer det så kommer försvaret att åberopa detta.
Med all rätt
Citera
2026-08-09, 23:16
Medlem
Försvaret ?

Det i blod är ju bevisligen avsatt efter mordet och har sitt ursprung i ladugården, med stor sannolikhet, dvs på mordplatsen. Det i storlek 38 kan vara avsatt innan brottet begicks och vara helt oväsentligt. Talar för ensam gärningsman och ev kan den åtalade ha haft den storleken.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Stämmer det så kommer försvaret att åberopa detta.
Med all rätt
Senast redigerad av Akademiker12 2026-08-09 kl. 23:23.
Citera
2026-08-09, 23:18
Medlem
Håller med. "Gärningsmännen" har redan blivit påkomna en gång. Är bara gasen i botten som gäller.
Man återvänder inte till en brottsplats eller till ett lik. Det är regel #1. Sedan finns det visserligen lågbegåvade undantag.

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
MGM:s historia är så klart helt orimlig. Att gärningspersonerna skulle komma tillbaka till mordplatsen är också det orimligt - de borde ju ha antagit att vittnet ringde polisen, och således gör klokt i att hålla sig borta.
Citera
2026-08-09, 23:27
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Försvaret ?

Det i blod är ju bevisligen avsatt efter mordet och har sitt ursprung i ladugården, med stor sannolikhet, dvs på mordplatsen. Det i storlek 38 kan vara avsatt innan brottet begicks och vara helt oväsentligt. Talar för ensam gärningsman om den åtalade ev kan ha haft den storleken.
Ja, eftersom modern sagt i en artikel att sonen absolut inte har storlek 45 i skor. Hon kan förvisso ljuga men varför göra det om en sak som är så lätt kontrollerad?
Två olika sorters skoavtryck passar mer in på det mgm påstår.
Om de sedan varit tillbaka på platsen går ju varken att bevisa eller motbevisa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in