2026-08-09, 22:44
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Eller droger...eller både och....
Tror inte i den åldern.
Citera
2026-08-09, 22:46
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Skärskador efter avvärjning och trubbigt våld som i strypning rimmar också bra med citatet.
Ja, det har du rätt i. Men även då är en kniv inblandad, och grovt våld, och gärningsmannen måste passera alla mentala spärrar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jag har tänkt på att barnen försökte nå GM när de kom till stugan och hittade mamman, om det är sant. Hade jag aldrig gjort.
Hmm... ok så har jag inte uppfattat det, att dom skulle ha ringt efter att dom hittat henne. Nä, fy det hade inte jag heller gjort! Hade ringt 112 direkt! Jag uppfattade att de hade försökt nån mamman men när hon inte svarade ringde de TN men han gick inte heller att få tag i, men rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Ja om det sen skulle visa sig att bostadsfrågan har betydelse så vore det ju en intressant kriminalhistorie-aspekt.

När det gäller BO har vi ju än då länge ingen aning alls om bostadsfrågorna har haft någon som helst betydelse.

Men om vi spekulerar, vilket vi ju av och till, i nuläget, ägnar oss åt:

Tänker en del på eventuella kontrollerande personlighetsdrag. Som kanske fick olika uttryck, vare sig det handlar om bodelning eller annat.

(det var väl någon kollega som nämnde 'kontroll')
Ja, det där med kontrollbehov är intressant, jag har själv varit tillsammans med och haft vänner som har haft partners med väldigt stark kontrollbehov. De kan vara trevliga, alldagliga och många är till och med ganska försiktiga av sig men kan reagera oerhört aggressivt när de inte får som de vill. Dessa är så klart varken mördare eller ens våldsamma men de som har varit tillsammans med en sån person vet hur obehagligt det kan bli.

Om det dessutom är en person som aldrig backar i ett gräl och kan inte erkänna ett fel så kan det absolut sluta så här.
Citera
2026-08-09, 22:48
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Tror inte i den åldern.
Personer inom kultur är kända för att hålla på med annat än bara alkohol...just sayin'
Citera
2026-08-09, 22:48
Medlem
Citat:
"Eggvasst föremål" behöver inte vara kniv. Är förmodligen inte det med den beskrivningen. Detta är förmodligen nåt annat vasst. Spegelskärva kanske, som nån här tidigare skrev...?
Vidrigt oavsett. Kanske just därför han skurit sig också (blodig handduk som hittades)?

Står att "Ett eggvasst föremål är ett redskap eller ett vapen som har en skarp egg eller skärande kant avsett för att skära eller hugga. Begreppet används ofta i juridiska och polisiära sammanhang som en generell term när det exakta tillhygget inte är specificerat."
Men i ett hem så är väl kniv det lättaste att få tag i om man vill ha ihjäl nån. Den vet man ju exakt var den ligger oxå!
Citera
2026-08-09, 22:52
Medlem
Citat:
"Eggvasst föremål" behöver inte vara kniv. Är förmodligen inte det med den beskrivningen. Detta är förmodligen nåt annat vasst. Spegelskärva kanske, som nån här tidigare skrev...?
Vidrigt oavsett. Kanske just därför han skurit sig också (blodig handduk som hittades)?

Står att "Ett eggvasst föremål är ett redskap eller ett vapen som har en skarp egg eller skärande kant avsett för att skära eller hugga. Begreppet används ofta i juridiska och polisiära sammanhang som en generell term när det exakta tillhygget inte är specificerat."

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför är det förmodligen inte en kniv med den beskrivningen?

Det kan handla om kniv men också om annat eggvasst föremål.

Jag undrar också samma men jag tror hen menar att det är svårare för Mgm att skära sig själv med en kniv vid avvärjning. Trubbigt kan vara ett slag med en flaska som sedan tagits en skärva av och då blivit ett eggvasst föremål…
Citera
2026-08-09, 22:52
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Skrev tidigare, men förstår hur du menar…
Enligt mig behövs inte någon anledning till att ett bråk startade. En psykos är vad jag tror inte vanligt att den bara kommer och går över. Tokspel” eller snedtändning på bara alkohol kan räcka där personen missförstår” allt och upplever sig kränkt oavsett vad den andra försöker förklara, i det jag skriver nedan är precis så det varit. Personen har varit så full, dock inte somnat eller kräkts, ramlat som vi många andra gör när det blir för mycket alkohol, utan fortsätter ” fungera” men hjärnan har kopplat bort.
Nedanför mina erfarenheter av det.
Poängen är från min sida att det väl inte är så uppseendeväckande att sånt händer ” vanliga, bra, högt uppsatta eller vanligt arbetande personer ”.. jag har sett och upplevt mycket på nära håll som så många andra jag känner också och det kan ha handlat om tex bara alkohol… att personen får ett vansinnes utbrott… min farsa har vid några tillfällen tex varit nära att slå ihjäl min morsa, bästa vän ( man), sambo…. Med helt sjukt mycket övervåld… något som inte alls stämmer med hans personlighet i övrigt alls… har inte något minne av händelser eller aldrig skadat en fluga nykter, snarare tvärtom, räddat flera kvinnor från män, hjälpt äldre i livshotande situationer osv.
Alla fall så tycker jag det är intressant därför också när det är så vanligt.
Så fruktansvärt hemskt att sånt här ska hända, stackars Å.
Bra skrivet. Beklagar det som hänt i din familj.

När du säger det, så kan jag erinra mig ett par personer jag stött på genom livet, som normalt varit fridsamma och balanserade, men som blivit förbytta av alkohol. En försökte slå ihjäl en annan på ett sommarställe, en annan plockade fram jaktgeväret och sköt på alla han såg (han var så full så han missade grovt, som väl var).

Men de var yngre. under 25. Den hör MGM är närmare 60. Känns som en väldigt hög debutålder?

Edit: Sen har jag ändå litet svårt att tro de satt där och konsumerade stora mängder alkohol.
Citera
2026-08-09, 22:53
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Men i ett hem så är väl kniv det lättaste att få tag i om man vill ha ihjäl nån. Den vet man ju exakt var den ligger oxå!
Det låter så ologiskt att behöva både klubba ner OCH hugga med "kniv". Näe, låter helt osannolikt. Därför tror jag att det är nåt bråk i badrum eller sovrum. Han har börjat spöa henne och en spegel har gått sönder. Av ren tillfällighet, ungefär som uttrycket "tillfället gör tjuven" ser han i sin förblindande furiösitet en stor spegelskärna och tar den utan att ens reflektera över det, förmodligen pga alkohol....ja, jag tror det är så det gått till. Därav även blodig handduk som han tar med sig och gömmer under kanoten.
Citera
2026-08-09, 22:54
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Jag undrar också samma men jag tror hen menar att det är svårare för Mgm att skära sig själv med en kniv vid avvärjning. Trubbigt kan vara ett slag med en flaska som sedan tagits en skärva av och då blivit ett eggvasst föremål…
Där sa du nåt. Kan mycket väl vara så
Citera
2026-08-09, 22:54
Medlem
SuraStinas avatar
Det här är intressant tycker jag! Det är första gången lag läser om akut psykos i denna tråd och jag tror du kan vara nåt på spåren

Citat:
Ursprungligen postat av So.far.so.good
Den gången med VD, konstaterades akut psykos. Beteendet efter handlingen, är vitt skilda, vilket gör att det i det här fallet inte är psykos.
Jag tror på att det är ett stort ego som har fått en snyting. Tiden lär snart visa hur det ligger till.

Att ha sticka en kniv upprepade gånger (vet ej detta ännu) kräver att man har en gränsöverstigande beteende i grunden. En människa med frisk hjärna, hade aldrig satt kniven i någon. Det finns en spärr för sånna handlingar.
Citera
2026-08-09, 22:57
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Det här är intressant tycker jag! Det är första gången lag läser om akut psykos i denna tråd och jag tror du kan vara nåt på spåren
intressant om en skallig, kort snubbe på 60 bast har stort ego. Men visst! Lättkränkt uppenbarligen när man tar till galna övergrejer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in