2026-08-09, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Ändå sjukt att vi har kanske Sveriges första bostadskarriärsmord, där GM har försökt tillskansa sig fler attraktiva bostäder och när han inte lyckades så mördade han BO.

Ja om det sen skulle visa sig att bostadsfrågan har betydelse så vore det ju en intressant kriminalhistorie-aspekt.

När det gäller BO har vi ju än då länge ingen aning alls om bostadsfrågorna har haft någon som helst betydelse.

Men om vi spekulerar, vilket vi ju av och till, i nuläget, ägnar oss åt:

Tänker en del på eventuella kontrollerande personlighetsdrag. Som kanske fick olika uttryck, vare sig det handlar om bodelning eller annat.

(det var väl någon kollega som nämnde 'kontroll')
Citera
2026-08-09, 22:09
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Nu vet jag inget närmare om MGM som person, men det verkar i alla fall inte som om han tidigare gett sig på andra människor fysiskt. I alla fall inte grovt.

Om det stämmer så är det ett oerhört stort steg att hugga en kniv i en annan människa. Det är inte många som passerar alla mentala spärrar, oavsett hur kränkta eller provocerade de upplever sig vara. Att dessutom göra det för första gången vid närmare 60 års ålder, det måste väl vara näst intill unikt?

Har svårt att tro att det enbart handlar om att hon ville göra slut på förhållandet eller liknande. Han måste väl nästan ha fått något slags tokspel. Droger? Tillfällig psykos?

Väldigt ovanligt fall, kan jag tycka.
Citera
2026-08-09, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Ja, exklusive gärningen som tråden handlar om. Svårt att spekulera i vilken grad.

Det är klart händelsen varit mindre obehaglig om det tex var en knuff som gick illa, men då hade kanske gärningsmannen inte paddlat runt ön, gömt sig ett dygn och sedan försökt simma från polisen ut i Östersjön. Istället kanske ringt 112 och påbörjat HLR?
Ja, självklart …
Poängen är från min sida att det väl inte är så uppseendeväckande att sånt händer ” vanliga, bra, högt uppsatta eller vanligt arbetande personer ”.. jag har sett och upplevt mycket på nära håll som så många andra jag känner också och det kan ha handlat om tex bara alkohol… att personen får ett vansinnes utbrott… min farsa har vid några tillfällen tex varit nära att slå ihjäl min morsa, bästa vän ( man), sambo…. Med helt sjukt mycket övervåld… något som inte alls stämmer med hans personlighet i övrigt alls… har inte något minne av händelser eller aldrig skadat en fluga nykter, snarare tvärtom, räddat flera kvinnor från män, hjälpt äldre i livshotande situationer osv.
Alla fall så tycker jag det är intressant därför också när det är så vanligt.
Jag undrar verkligen hur det gick till och det är ju helt fruktansvärt det som hänt.
Citera
2026-08-09, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Museitekniker.

Vissa menar att det är ett avancerat jobb. Andra beskriver det som en avancerad vaktmästare ungefär.

Taxerat 7-800k de senaste åren så har haft en bra lön och till synes ordnad ekonomi.

Tack! Ja, det beror nog på Var man jobbar, har man den lönen behöver det ju inte betyda att man är högt utbildad, gissar bara….tex Man kanske spelat i band eller hjälpt till på konserter med scen o ljus …
Citera
2026-08-09, 22:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Nu vet jag inget närmare om MGM som person, men det verkar i alla fall inte som om han tidigare gett sig på andra människor fysiskt. I alla fall inte grovt.

Om det stämmer så är det ett oerhört stort steg att hugga en kniv i en annan människa. Det är inte många som passerar alla mentala spärrar, oavsett hur kränkta eller provocerade de upplever sig vara. Att dessutom göra det för första gången vid närmare 60 års ålder, det måste väl vara näst intill unikt?

Har svårt att tro att det enbart handlar om att hon ville göra slut på förhållandet eller liknande. Han måste väl nästan ha fått något slags tokspel. Droger? Tillfällig psykos?

Vi vet väl ännu inte exakt vilka skador kvinnan åsamkats?

Expressen

Citat:
Både skador som har uppkommit genom ett eggvasst föremål och från trubbigt våld.

Kniv betyder inte automatiskt stick och hugg.

Skärskador efter avvärjning och trubbigt våld som i strypning rimmar också bra med citatet.
Citera
2026-08-09, 22:23
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Yes, verkligen så. Först här nånstans i relationen kan man ju tänka att BO har kunnat skala av fler lager (ytan verkar ju någorlunda normal av det man hört om MGM).

I min teori inryms det du är inne på. Han har velat mer med relationen. Hon känner sig ganska klar. Efter lite tid på ön tillsammans har han burit sig illa åt, varit aggressiv, otrevlig eller till och med våldsam. Röda flaggor hissas. I ett upphettat argument låter hon honom veta vilken idiot han är och att relationen är över.

Landar mer nånstans här än att det är ekonomiska motiv efter att ha marinerat det lite. Om man antar att de haft en någorlunda stabil men ändå sporadisk dejting-relation under vinter/vår som intensifierats något under sommarmånaderna så tror jag även den mest manipulative dåren skulle ha svårt att börja ställa krav på att ta över delar av sommarstugan eller annat som det spekulerats om. Hans ekonomi verkar därtill god (åtminstone inte dålig).

Det ekonomiska motivet skulle eventuellt kunna finnas i hans huvud, nånstans i bakgrunden. Det materiella verkar sett till bodelningen som pratats om åtminstone inte helt oväsentligt för honom. Skulle kunna vara en anledning till att han sett ÅÅ som ett gott parti vilket amplifierar ilskan när ÅÅ bryter upp. Svårare att se att han ställde krav på hennes egendomar efter 8 månaders dejting, eller att han krävde att exet skulle köpas ut från stugan. Även om svartsjuka kopplat till exet eventuellt skulle kunna spela roll.

Det här är två personer som av allt att döma inte känner varandra jättebra. Därför tycker jag man kan dra ner sannolikheten ganska rejält för en del typ av scenarion.

Det blir livstid, förutsätter jag. Det finns många försvårande omständigheter. Han kommer givetvis hävda psykos och eller att han inte minns.
Någonting såhär ser det nog ut och att han som gäst i hennes hus tar sig friheten att mörda henne blir nog droppen som väger över till och garanterar livstidsstraff. Tyvärr är väl det som gjorde honom så rasande i stunden så banalt och futtigt, sett med eftertankens klarsyn, att han inte kommer att vilja prata om det. Det blir för genant.
Citera
2026-08-09, 22:29
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Kniv betyder inte automatiskt stick och hugg.

Skärskador efter avvärjning och trubbigt våld som i strypning rimmar också bra med citatet.
"Eggvasst föremål" behöver inte vara kniv. Är förmodligen inte det med den beskrivningen. Detta är förmodligen nåt annat vasst. Spegelskärva kanske, som nån här tidigare skrev...?
Vidrigt oavsett. Kanske just därför han skurit sig också (blodig handduk som hittades)?

Står att "Ett eggvasst föremål är ett redskap eller ett vapen som har en skarp egg eller skärande kant avsett för att skära eller hugga. Begreppet används ofta i juridiska och polisiära sammanhang som en generell term när det exakta tillhygget inte är specificerat."
Citera
2026-08-09, 22:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
"Eggvasst föremål" behöver inte vara kniv. Är förmodligen inte det med den beskrivningen. Detta är förmodligen nåt annat vasst. Spegelskärva kanske, som nån här tidigare skrev...?
Vidrigt oavsett. Kanske just därför han skurit sig också (blodig handduk som hittades)?

Står att ". Begreppet används ofta i juridiska och polisiära sammanhang som en generell term när det exakta tillhygget inte är specificerat"

Varför är det förmodligen inte en kniv med den beskrivningen?

Det kan handla om kniv men också om annat eggvasst föremål.
Citera
2026-08-09, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

Skrev tidigare, men förstår hur du menar…
Enligt mig behövs inte någon anledning till att ett bråk startade. En psykos är vad jag tror inte vanligt att den bara kommer och går över. Tokspel” eller snedtändning på bara alkohol kan räcka där personen missförstår” allt och upplever sig kränkt oavsett vad den andra försöker förklara, i det jag skriver nedan är precis så det varit. Personen har varit så full, dock inte somnat eller kräkts, ramlat som vi många andra gör när det blir för mycket alkohol, utan fortsätter ” fungera” men hjärnan har kopplat bort.
Nedanför mina erfarenheter av det.
Poängen är från min sida att det väl inte är så uppseendeväckande att sånt händer ” vanliga, bra, högt uppsatta eller vanligt arbetande personer ”.. jag har sett och upplevt mycket på nära håll som så många andra jag känner också och det kan ha handlat om tex bara alkohol… att personen får ett vansinnes utbrott… min farsa har vid några tillfällen tex varit nära att slå ihjäl min morsa, bästa vän ( man), sambo…. Med helt sjukt mycket övervåld… något som inte alls stämmer med hans personlighet i övrigt alls… har inte något minne av händelser eller aldrig skadat en fluga nykter, snarare tvärtom, räddat flera kvinnor från män, hjälpt äldre i livshotande situationer osv.
Alla fall så tycker jag det är intressant därför också när det är så vanligt.
Så fruktansvärt hemskt att sånt här ska hända, stackars Å.
Citera
2026-08-09, 22:40
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför är det förmodligen inte en kniv med den beskrivningen?

Det kan handla om kniv men också om annat eggvasst föremål.
Så har inte jag tolkat det. Att det är både och?!? Näe, det är "ett eggvasst föremål"
Citera
2026-08-09, 22:40
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Någonting såhär ser det nog ut och att han som gäst i hennes hus tar sig friheten att mörda henne blir nog droppen som väger över till och garanterar livstidsstraff. Tyvärr är väl det som gjorde honom så rasande i stunden så banalt och futtigt, sett med eftertankens klarsyn, att han inte kommer att vilja prata om det. Det blir för genant.
Han måste varit ordentligt berusad.
Citera
2026-08-09, 22:43
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Han måste varit ordentligt berusad.
Eller droger...eller både och....
Hur som helst har han fått spelet Maximus. Med okontrollerbar ilska. Hade han varit krallig hade jag gissat på dopning. Dom kan bli helt galna för ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in