2026-08-09, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
det där är ju dock bara stämningsansökan och inte FUP

Men hörru...

I stämningsansökan så framgår ju vilken bevisning, ur förundersökningen, man åberopar till huvudförhandlingen. Så all den bevisning som finns angiven på sid.3-6 härrör ju på ett eller annat sätt från förundersökningsprotokollet. På sidan 5 framstår ju t.o.m exakta sidangivelser ur FUP..
Citera
2026-08-09, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Jag tror det är viktigt det jag nu skriver. Bedöm det gärna ?

Jag tror att utifall det fanns mer än ett skoavtryck MED BLOD PÅ som är avsatt vid mordplatsen och sedan i boningshuset hade åklagaren valt att yrkat på MORD alternativt Med Hjälp till Mord. Det faktum att hon endast yrkar på Mord indikerar att skoavtrycken med blod på är av samma skostorlek och ursprung. Andra ev skostorlekar blir irrelevanta om dom EJ HAR BLOD PÅ SIG. Dom kan ha avsatts vid annan tidpunkt. Det är ev ett mkt stort trumfkort för henne om det kan visas att den åtalade kan ha haft den storleken gissningsvis 43/44/45. Spekulationerna om andra gärningsmän blir då mindre värda. Gissningsvis avsattes väldigt mkt blod i det inre rummet i ladugården.

Nej. Jag skulle säga att gärningsbeskrivningen avseende mord (även) omfattar medhjälp till mord. Läs:

"J.J har själv eller tillsammans och i samförstånd med annan person/er berövat T.Ö/G.V livet genom att med tillhygge utdela flera slag mot hans/hennes huvud. Det hände någon gång mellan den 31 maj 2005 och den 2 juni 2005 på Brattås 115, Härnösand, Härnösands kommun. J.J har i vart fall med råd och dåd främjat gärningen genom att dra i in ett av brottsoffren i ladan samt genom att styrka övriga i deras uppsåt och genom hans fysiska närvaro inskränkt målsägandens handlingsutrymme att freda sig".
https://files.catbox.moe/zdti94.pdf

Rätten kommer alltså att kunna pröva frågan om medhjälp till mord, även om det inte uttryckligen yrkas på detta.
Citera
2026-08-09, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men hörru...

I stämningsansökan så framgår ju vilken bevisning, ur förundersökningen, man åberopar till huvudförhandlingen. Så all den bevisning som finns angiven på sid.3-6 härrör ju på ett eller annat sätt från förundersökningsprotokollet. På sidan 5 framstår ju t.o.m exakta sidangivelser ur FUP..
men hörru..

det står inte exakt vad det innefattar, det står bara vad som åberopas
Citera
2026-08-09, 20:40
Medlem
Borde det inte uttryckligen skett om fler blodiga skoavtryck av annan skostorlek fanns. Åklagaren säger i TV intervju att hon ej tror på fler gärningsmän. Det borde hon ej gjort om det fanns blod från tex skostorlek 38.

Citat:
Nej. Jag skulle säga att gärningsbeskrivningen avseende mord (även) omfattar medhjälp till mord. Läs:

"J.J har själv eller tillsammans och i samförstånd med annan person/er berövat T.Ö/G.V livet genom att med tillhygge utdela flera slag mot hans/hennes huvud. Det hände någon gång mellan den 31 maj 2005 och den 2 juni 2005 på Brattås 115, Härnösand, Härnösands kommun. J.J har i vart fall med råd och dåd främjat gärningen genom att dra i in ett av brottsoffren i ladan samt genom att styrka övriga i deras uppsåt och genom hans fysiska närvaro inskränkt målsägandens handlingsutrymme att freda sig".
https://files.catbox.moe/zdti94.pdf

Rätten kommer alltså att kunna pröva frågan om medhjälp till mord, även om det inte uttryckligen yrkas på detta.
Citera
2026-08-09, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Borde det inte uttryckligen skett om fler blodiga skoavtryck av annan skostorlek fanns. Åklagaren säger i TV intervju att hon ej tror på fler gärningsmän. Det borde hon ej gjort om det fanns blod från tex skostorlek 38.

Njae. Åklagaren har uttryckt att hon tror att han agerat ensam, men att det inte gått att utesluta ytterligare gärningsmän. Det åklagaren har försökt att göra här är att utforma en gärningsbeskrivning som täcker såväl han själv som ensam gärningsman, han själv som gärningsman tillsammans med "hitte på-gärningsmännen" samt han själv som gärningsman tillsammans med faktiska medgärningsmän som inte utredningen kunnat finna.
Citera
2026-08-09, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
men hörru..

det står inte exakt vad det innefattar, det står bara vad som åberopas

Nej, men man kan ju av stämningsansökan i övrigt se vad för slags bevisning det rör sig om - även om det givetvis inte står ordagrant. Men vi får väl se hur bevisningen i sin helhet ser ut...
Citera
2026-08-09, 20:50
Medlem
Citat:
Nej, men man kan ju av stämningsansökan i övrigt se vad för slags bevisning det rör sig om - även om det givetvis inte står ordagrant. Men vi får väl se hur bevisningen i sin helhet ser ut...
precis det får vi se då hur exakta upplägget blir.
Citera
2026-08-09, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Varför mailar ni inte och begär ut den?
Ja kanske för att andra Flashbackare ofta är snabba och lägger ut fup här på en gång?
Kom du in på flashback igår eller föddes du igår eller..?
Citera
2026-08-09, 20:54
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Motiv framkommit?
Citera
2026-08-09, 21:34
Medlem
Mina tankar om det som inte går ihop i JJ's berättelse (utöver det faktum att något liknande saknar exempel både från verklighet och film).

"Jag var ute på en långpromenad och så hörde någon skrek. Och så gick jag dit och kollade och såg något bråk. Och så skrek jag åt honom att sluta. Och så slog de ihjäl en kvinna"

Så, JJ har alltså inte bara hört, utan även sett Gerd mördas på gårdsplanen.
Så, JJ har alltså inte bara sett två gärningsmän, utan även blivit tilltalad/beordrad av dem.

För det första, skulle en sådan enstöring som JJ: 1) verkligen ge sig till känna inför gärningsmännen, 2) skrika på dem, 3) gå så pass nära att de pratar med varandra?

Han säger att de två gärningsmännen lämnade tomten i en röd bil i samband med att JJ drog in Gerd i ladan.

MEN det stora är att gm endast kunde ha gått in i huset och tagit hennes handväska samt värdepappersväska EFTER Gerds död.

Gerds ena sko och glasögon var delvis gömda under hustrappan. Det tyder på att JJ dels har försökt gömma ännu fler bevis, dels har han gått till (och in i?) huset (och inte direkt hem till sig).

Gerds handväska m.m. hittades vid skogen/stigen. Så de två gärningsmännen kan inte ha slängt dem där, då de lämnade platsen i bil omedelbart efter att de "beordrat" JJ att släpa in Gerd.

Så ur ett logiskt och kronologiskt perspektiv, så kan inte dessa "två gärningsmän" ha utfört hela gärningen.

Utifrån det anonyma brevet 2015 (som "innehåller uppgifter som aldrig tidigare har publicerats") var det de två gärningsmännen själva (varav en var "medhjälpare") som utförde dubbelmordet.

Jag förstår verkligen inte vem annars än JJ som skulle ha kunnat skicka brevet.
Om inte annat, så kanske han redan då försökte sätta dit sina "två gärningsmän", men det till slut föll på att hans DNA fanns på Gerds nylonstrumpor...
Citera
2026-08-09, 21:35
Medlem
Tack och will do.
Citat:
Det är en bra analys! Jag har utvecklat frågan i följande inlägg: (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas

Svara gärna där, så slipper jag ha parallella inlägg i samma fråga :-)
Citera
2026-08-09, 21:53
Medlem
Skafferns avatar
Med tanke på att dna från Gerds strumpor verkar vara det enda bevismaterialet så lär åklagaren få det tufft känns det som.
Blir han dömd i tingsrätten så blir han friad i hovrätten.
Det är vad jag tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in