2026-08-09, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Ja, så kan det absolut vara. Jag tror det handlar om pengar, nåt ekonomiskt mellanhavande. Vet vi att den åtalade jobbade som tidningsbud i Härnösandstrakten?? Att det blev bråk om en postlåda. Det kan absolut vara så. En autistisk person kan brinna. Vet vi att han var tidningsbud i Härnösand ??
Ok, han har ju helt klart nåt med det hela att göra. Vi får invänta rättegången ...
Citera
2026-08-09, 18:10
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Ja och MGM har vitsordat att han drar henne bakifrån som jag minns det, i anklarna, med ansiktet nedåt, ev har ngt då fastnat under hennes naglar, om hon levt. En oerhörd sak att göra, mot stackars Gerd, och det har han, som sagt, medgett att han gjort.
Brukar man inte säga att mördare inte vill se sina offer i ansiktet efter mordet?

1. Dra Gerd i benen med ansiktet nedåt.
2. Täck över Gerds huvud och överkropp med en jacka.

Det låter för mig mer som en mördare än någon som snubblade över ett dubbelmord och agerade i panik.
Citera
2026-08-09, 18:11
Medlem
Citat:
Ok, tack för svaret. Bra man kan ha olika åsikter, annars vore ju ett sådant här forum mindre givande. Vill också säga att jag har stor respekt för svenska domare och känner att vi har ett rättsäkert system i Sverige, speciellt i hovrätterna. Principen hellre fria än fälla, om man är osäker, är helig.

Vill dock säga att min poäng var att han släpar Gerd genom ett rum och tar sedan höger utan att stanna upp och når då den andra döda kroppen i en bestämd rörelse utan uppehåll. Även om båda yttre dörrarna stod öppna som du antyder, men inte skriver, så borde han dragit henne in inför dom och stängt båda om han inte visste vad som låg i inre rummet, dvs dödade Tor.

Alltså inte;

"Vi vet ju t ex inte om ladugårdsdörren stod öppen - vilket gjort att placering i ladan blivit "en normal följd" då han befann sig ute på gårdsplanen med den öppna ladan närbelägen."

För övrigt betänk vad åklagare Hanna Flordal antyder här , 30 sek in. Jag citerar "det är precis så, hon kan ju varit medvetslös, naturligtvis, men mkt tyder på att hon trots allt var vid liv, då hon släpades in" utifrån frågan; "Enligt rättsläkaren kan det varit så att Gerd Viklund var vid liv, då hon släpades in ?

Min egen eventuella slutsats, åklagaren antyder, att hon tror Gerd var vid medvetande..... Har man hittat ngt under Gerds naglar, som antyder det ? dvs att hon ev kämpat emot ?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/aklagaren-om-atalade-mannens-version-inte-trovardig

Om hon nu var vid liv, och dödandet avslutades inne i ladan, vilket troligen går att bevisa, med spår på brottsplatsen, kom de andra mördarna tillbaka och slutförde dödandet av Gerd efter att MGM lämnat ?

Absolut. Det är en bra omständighet som lyfts fram. Bra analys av StockholmHolmes! Även det blir ju någonting som rätten kommer/skall värderas vid sin bedömning.

Dock vill jag bara tillägga, det jag tidigare anfört här i tråden. Dvs att denna omständighet som du/ni lyfter fram i förhållande till hans bristfälliga förklaring måste ses i ljuset av att det KAN vara en bortförklaring för att dölja ett helt annat händelseförlopp. Det kan ju i själva verket varit så att han även släpat in det manliga offret. Det kan ju vara så att den misstänkte åkte till platsen tillsammans med andra för att endast genomföra ett simpelt inbrott - också blir dom påkomna, varvid medgärningsmännen "går helt utanför överenskommelsen" och kallblodigt mördar paret, varvid han sedan tvingas hjälpa till att släpa in kropparna. Det kan ju vara så att den misstänkte känner den egentliga gärningsmannen och ovetandes kallades till platsen endast för att hjälpa till att gömma undan kropparna. Det KAN alltså gått till på ett annat sätt än vad den misstänkte säger, som för den sakens skull inte behöver vara det åklagaren anför. Detta kallas för "alternativ hypotes" som är rätten måste beakta vid sin bedömning. Det är lite detta jag försökt att förklara för skribenten FedorEmelianenko.

Ett exempel på ovan nämnda är Hovrättens dom i fallet med mordet på Tove i Vetlanda. Där anförde ju den medtilltalade M.H att hon inte på något sätt deltagit i mordet på Tove, eftersom hon låg och sov. Detta slutade med att Hovrätten friade M.H men uttryckligen i domen klargjorde att man inte trodde på hennes historia genom att säga: (OBS uttryckliga citat från domen) "M.H uppgifter om att hon till stor del sov under den tid som de tre var i lägenheten framstår som osannolika med hänsyn till vad som i övrigt kommit fram om att det förekom olika höga ljud och att det hela utspelade sig i en liten lägenhet" samt "Även om M.H version av händelseförloppet troligen inte är den korrekta finns det ett flertal andra möjliga scenarion än just det som åklagaren har påstått".

/Men detta är alltså inget motargument i frågan som sådan. Jag bara förklarar vilka aspekter rätten måste ta hänsyn till vid sin bedömning. I övrigt tycker jag som sagt analysen är väldigt bra - och absolut en omständighet som pekar på den misstänkte som gärningsman. Så ingen behöver gå i polemik med mig.
Citera
2026-08-09, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Läste du inte vad jag skrev? Det hela är inte svårare än att han behöver "en rimlig och trovärdig förklaring" i förhållande till bevisningen som finns. Men han behöver ingen rimlig och trovärdig förklaring rent generellt. En "rimlig och trovärdig förklaring", i förhållande till den bevisningen som finns, har han ju. För det är ju fullt trovärdigt och rimligt att man skulle avsätta sitt DNA på en fotled om man drar i dennes fotled (sedan "varför" han skulle gjort detta, eller av "vilken anledning", har ju ingenting med spåravsättningen i sig att att göra).

Det är ju alltid svårt att sia hur sådana här rättegångar slutar. Men skall jag komma med min gissning, så tror jag absolut att han kommer frias (även om jag personligen tror att han är skyldig). Varför?
1. Det enda konklusiva bevis man har är en (1) DNA-träff, som den misstänkte lämnat en förklaring till. Själva storyn är som sagt både dålig och märklig, men FÖRKLARINGEN är ju fullt rimlig.

2. Vad det gäller den mördade mannen så finns det NOLL bevisning som kopplar den misstänkte dit. Det finns alltså varken misstänkts DNA-spår på offret eller någonstans inne i huset. Man kommer alltså ha svårt att ö.h.t kunna koppla den misstänkte till huset.

3. Ovan nämnda skall ställas mot att den misstänkte berättat att det funnits andra personer på gården som utfört detta mordet. På brottsplatsen har man hittat två skospår (med olika skostorlekar), som inget av dom överensstämmer med den misstänkte, samt ett tuggummi-papper med okänds DNA på. Detta gör att man kommer få svårt att utesluta alternativa gärningsmän.

4. Tilläggas skall att det efter morden gjorts tre misslyckade bankomatuttag från ett av offrens bankomatkort. Inte heller dessa bankomatuttag har kunnat kopplas till den misstänkte. Vilket gör det ännu svårare att utesluta alternativa gärningsmän.

5. Vidare har man inte hittat det förmodade mordvapnet (yxan). Man har inte hittat någonting i den misstänktes mobiler eller datorer som kan härledas till mordet. Man har heller inte hittat några föremål, eller egendom, tillhörandes paret hos den misstänkte. Tilläggas skall också att trots att det gått 21 år sedan morden så har inga tips eller misstankar riktats mot den misstänkte genom åren. Ingen har upplevt att han betett sig konstigt eller sagt/gjort någonting som kan härledas till mordet.

...jag hoppas du förstår att bevisläget objektivt sett är svagt.

Efter det jag läst och hört om mordet och den misstänkte så tror jag som dig att detta blir svårt att bevisa. Det lät ju inte som att de hade något annat än DNA-kopplingen. Kanske blir som med Mats Alm eller vad han hette. Solklart att den misstänkte varit i kontakt med kroppen men det bevisar väl inget…
Citera
2026-08-09, 18:13
Medlem
Citat:
du borde verkligen titta på alla 4 bilderna i StockholmHolmes utmärkta analys, från igår

Absolut. Det är en bra analys!

Jag har utvecklat frågan i följande inlägg: (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas
Citera
2026-08-09, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Ifall min tolkning av JJs handlande kan göra att rätten skulle kunna värdera det som att agerandet tyder på en tydligare inblandning i morden?

Här har du det för enklare access:

Det är en bra analys! Jag har utvecklat frågan i följande inlägg: (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas

Svara gärna där, så slipper jag ha parallella inlägg i samma fråga :-)
Citera
2026-08-09, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
Ja vi tycker olika och åklagaren som är mera insatt än dig och mig tycker som jag.

Självklart måste du lämna trovärdiga beskrivningar på hur saker gått till, tänk om åklagaren kan visa på det inte gått till så som MGM säger, då sjunker ju hans trovärdighet något enormt.

Det här är ju ett mordfall och då görs ju en väldigt ordentlig utredning för inte ge utrymme åt något annat scenario kan ha uppstått det är nog det enda som kan rädda honom.

Så är det! Annars hade det inte gått till åtal. Vi får se hur detta slutar.

Ja, men pratar vi om samma eller olika saker nu? För det jag försöker säga är att en berättelse som kan motbevisas i sig absolut kommer att påverka bedömningen av din trovärdighet, men det kan inte självständigt vara tillräckligt för en fällande dom (för det kan ha gått till på ett annat sätt, som för den sakens skull inte behöver vara det åklagaren anfört). I ett sådant här fall kan man t ex inte resonera utifrån: "Din berättelse är inte trovärdig. Även om det i sig är trovärdigt att DNA kan avsättas genom en sådan gärning du anger att du gjort, så är det inte trovärdigt att någon skulle hitta ett lik och dra in det i en lada i brist på annat...och DÄRFÖR är du skyldig till mordet på denne". Däremot hade man kunnat resonera utifrån exempelvis: "Din berättelse är inte trovärdig. Din berättelse om att du endast dragit in det kvinnliga offret i ladan motsägs av att vi hittat flertalet DNA-träffar, från dig på olika platser av kroppen än där du anger att du skulle ha varit i beröring av offret. Utöver detta har offrets blod hittats på flera olika ställen på din tröja, som heller inte stämmer överens med att endast ha dragit i benen - vilket indikerar på att du har deltog vid offrets död...och DÄRFÖR är du skyldig till mordet på henne".

Förstår du skillnaden? ...det är sådan slags bevisning/omständigheter som i sista exemplet som jag inte anser finns här. Frågan kokar då ned till att man absolut kan konstatera/förstå att han inte är särskilt trovärdig, men det finns för den sakens skull ingen sådan bevisning som motsäger det han anför.
Citera
2026-08-09, 18:54
Medlem
Ok, men givet att åklagaren driver linjen i huvudförhandlingen att Gerd dödasts med samma vapen i det inre rummet bredvid Tor. Om dom sedan dödats på likande sätt och Gerd dödats på den platsen efter att MGM dragit in henne där (vilket är bevisat och erkänt) i en ändå lång båge genom 1 rum först, så tror jag det skall mkt till för en friande dom. Kommer man närmare polisiärt uppklarat ?

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag vill bara börja säga att förekomsten av DNA-träff, blodspåren som finns samt frågan kring att offret kan ha levt när hon släpades in - givetvis är någonting som kommer/skall värderas av rätten. Självklart talar detta (i någon mån) emot den misstänkte. Så ingenting av detta skall ju förringas.

Men som svar på frågan så skulle jag säga att dessa omständigheter fortfarande inte visar att HAN begått mordet/en. Jag menar han medger ju att han inte mördat någon, utan endast släpat in det kvinnliga offret i ladan. Någon konklusiv bevisning som kopplar honom till själva dödandet/mordet finns ju inte - utan man har ju endast DNA-träffen vid fotleden (i samband med släpandet) som han gett en förklaring till. Med detta vid handen spelar det ju ingen roll att offren mördats "på samma sätt", eftersom att dessa två mord kan/"skall ha" begåtts av någon annan person. Att det blivit blodspår i samband med att kroppen släpats motsäger ju heller ingenting, eftersom det fortfarande kan vara någon annan som förorsakat blödningen.

Om man sedan ser till den märkliga slumpen kring att han skulle ha placerat det kvinnliga offret på exakt samma ställe som det andra, redan mördade, offret ligger - så har vi nog vid det här laget för lite bakgrundsfakta för att kunna analysera den omständigheten. Vi vet ju t ex inte om ladugårdsdörren stod öppen - vilket gjort att placering i ladan blivit "en normal följd" då han befann sig ute på gårdsplanen med den öppna ladan närbelägen. Vi vet heller inte om den misstänkte såg att de andra gärningsmännen kom ut från ladan - vilket kan leda till att den misstänkte fick "inspiration" eller utgick ifrån att ladan spelade en roll i detta.

Sammanfattningsvis: Jag skulle absolut säga att förekomsten av DNA-träff på fotled, blodspår in mot ladan samt att det sedermera är i ladan man hittar offret - är tillräckligt för att det skall vara ställt utom rimligt tvivel att han dragit in det döda offret i ladan (även utan hans egna erkännande). Men jag har svårt att tro att det skulle anses vara ställt utom rimligt tvivel att han mördat...

/Observera nu att det jag skriver inte är vad jag själv tror har hänt...utan jag pratar ur bevissynpunkt och det den misstänkte framfört.
Senast redigerad av Akademiker12 2026-08-09 kl. 19:01.
Citera
2026-08-09, 18:55
Medlem
Tittar man tillbaka 15 år så var GW ute och cykla med sin analys.
Citera
2026-08-09, 18:58
Medlem
Ensam stolle, ostraffad, utanför all släkt och bekantskapskrets, utan tydligt motiv, som inte gripits tidigt i skedet, är nog en mardröm polisiärt

Citat:
Ursprungligen postat av cocobutter
Tittar man tillbaka 15 år så var GW ute och cykla med sin analys.
Citera
2026-08-09, 19:09
Medlem
Citat:
Ok, men givet att åklagaren driver linjen i huvudförhandlingen att Gerd dödasts med samma vapen i det inre rummet bredvid Tor. Om dom sedan dödats med samma vapen på likande sätt och Gerd dödats på den platsen efter att MGM dragit in henne där (vilket är bevisat och erkänt) i en ändå lång båge genom 1 rum först, så tror jag det skall mkt till för en friande dom. Kommer man närmare polisiärt uppklarat ?

Först och främst måste ju rätten göra ett ställningstagande i frågan om "mordvapnet". Åklagaren anger att det troligen skett med en yxa. Men yxan har ju inte hittats...och även om det "kan" vara yxan så måste det ju överensstämma med vad rättsläkarna säger...och skulle det klarläggas så måste man ju kunna utesluta "att det andra mordet" inte skett med något annat potentiellt vapen. Men visst, jag ser det inte som osannolikt att man generellt fastslår att offren dödats med samma slags vapen (oaktat om det skulle vara yxan eller inte).

Jag anser fortfarande att frågan kommer koka ned till "vem?" För visst man kan fastslå samma vapen, man kan fastslå vilken plats det skett på, man kan fastslå att hon dragits, hur hon dragits (och t.o.m av vem hon dragits) men vad gör det i slutändan när man inte säkert kan säga vem som utförde själva våldet...samtidigt som man har en misstänkt som säger att andra personer varit på platsen. En plats där man hittar två skilda skospår (som inte närmare stämmer in på den misstänkte), ett tuggummipapper med ett okänt DNA (som inte är gärningsmannens) och där det gjorts ett misslyckat försök till uttag från offrets bankomatkort (som heller inte kan kopplas till den misstänkte.
Citera
2026-08-09, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Det står även detta:

Mordvapnet hittades i den ombyggda ladugården.

Öhh...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddRbvo/fotspar-kan-falla-dubbelmordaren

Oj... Gerd mördades i huset, person sågs på gårdsplanen med bil...

Sen att Tor kämpade för sitt liv inne i ladugården och blev mördad med flera slag/hugg...
Det ger ju ändå bilden av en jäkligt kallhamrad gm.
Senast redigerad av honn 2026-08-09 kl. 19:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in