2026-08-09, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Så är det! Annars hade det inte gått till åtal. Vi får se hur detta slutar.

Ja, men pratar vi om samma eller olika saker nu? För det jag försöker säga är att en berättelse som kan motbevisas i sig absolut kommer att påverka bedömningen av din trovärdighet, men det kan inte självständigt vara tillräckligt för en fällande dom (för det kan ha gått till på ett annat sätt, som för den sakens skull inte behöver vara det åklagaren anfört). I ett sådant här fall kan man t ex inte resonera utifrån: "Din berättelse är inte trovärdig. Även om det i sig är trovärdigt att DNA kan avsättas genom en sådan gärning du anger att du gjort, så är det inte trovärdigt att någon skulle hitta ett lik och dra in det i en lada i brist på annat...och DÄRFÖR är du skyldig till mordet på denne". Däremot hade man kunnat resonera utifrån exempelvis: "Din berättelse är inte trovärdig. Din berättelse om att du endast dragit in det kvinnliga offret i ladan motsägs av att vi hittat flertalet DNA-träffar, från dig på olika platser av kroppen än där du anger att du skulle ha varit i beröring av offret. Utöver detta har offrets blod hittats på flera olika ställen på din tröja, som heller inte stämmer överens med att endast ha dragit i benen - vilket indikerar på att du har deltog vid offrets död...och DÄRFÖR är du skyldig till mordet på henne".

Förstår du skillnaden? ...det är sådan slags bevisning/omständigheter som i sista exemplet som jag inte anser finns här. Frågan kokar då ned till att man absolut kan konstatera/förstå att han inte är särskilt trovärdig, men det finns för den sakens skull ingen sådan bevisning som motsäger det han anför.
vi får se vad åklagaren har för ytterliggare bevisning förutom DNA, skulle åklagaren kunna bevisa det inte gått till som MGM uppger utav någon anledning, så är det ju isf ganska anmärkningsvärt MGM ljuger med
Citera
2026-08-09, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
vi får se vad åklagaren har för ytterliggare bevisning förutom DNA, skulle åklagaren kunna bevisa det inte gått till som MGM uppger utav någon anledning, så är det ju isf ganska anmärkningsvärt MGM ljuger med

Bra, då har vi förstått varandra...hoppas jag

Det finns ju ingen ytterligare bevisning. Någonting sådant har ju inte framkommit av rapporterande media, som har fått del av FUP. Åklagaren har ju i intervju med P3 Krim sagt att det inte finns någon mer "särskilt stark/avgörande bevisning än DNA-spåret" och heller inte att det finns någon teknisk bevisning från mannens bostad eller datorer/mobiler. Sedan kan ju alltid rättsläkarna, forensikerna, kriminalteknikerna och blodbildsanalytikerna komma med viktiga infallsvinklar. Men någon mer konkret bevisning finns inte.
Citera
2026-08-09, 19:29
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Oj... Gerd mördades i huset, person sågs på gårdsplanen med bil...

Sen att Tor kämpade för sitt liv inne i ladugården och blev mördad med flera slag/hugg...
Det ger ju ändå bilden av en jäkligt kallhamrad gm.

Den artikeln är redan sågad längs fotknölarna.
Dåligt jobb av journalisterna, som ofta blir så.
Citera
2026-08-09, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Hur vet du att skoavtrycken är relevanta för utredningen? Jag vet det då inte.
För att det är okänt vilka de tillhört, och att minst ett par skor har trampat i blod så vitt jag förstått. Man har ju kollat upp storlekar och skomärke/-modell och allt. Så uppenbarligen är avtrycken högst relevanta för utredningen.
Citera
2026-08-09, 19:48
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
För att det är okänt vilka de tillhört, och att minst ett par skor har trampat i blod så vitt jag förstått. Man har ju kollat upp storlekar och skomärke/-modell och allt. Så uppenbarligen är avtrycken högst relevanta för utredningen.

De kan ha varit relevanta för utredningen men vi vet inte om de fortfarande är det. Utan FUP famlar vi alla i blindo.

Är det verkligen fastslaget att skoavtrycken från lagården är identiska med de större avtrycken som hittats i huset? Mitt minne är kanske inte det bästa men jag tror inte att någon officiell källa har gått ut med en sån parallell.
Citera
2026-08-09, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Ok, tack för svaret. Bra man kan ha olika åsikter, annars vore ju ett sådant här forum mindre givande. Vill också säga att jag har stor respekt för svenska domare och känner att vi har ett rättsäkert system i Sverige, speciellt i hovrätterna. Principen hellre fria än fälla, om man är osäker, är helig.

Vill dock säga att min poäng var att han släpar Gerd genom ett rum och tar sedan höger utan att stanna upp och når då den andra döda kroppen i en bestämd rörelse utan uppehåll. Även om båda yttre dörrarna stod öppna som du antyder, men inte skriver, så borde han dragit henne in inför dom och stängt båda om han inte visste vad som låg i inre rummet, dvs dödade Tor.

Alltså inte;

"Vi vet ju t ex inte om ladugårdsdörren stod öppen - vilket gjort att placering i ladan blivit "en normal följd" då han befann sig ute på gårdsplanen med den öppna ladan närbelägen."

För övrigt betänk vad åklagare Hanna Flordal antyder här , 30 sek in. Jag citerar "det är precis så, hon kan ju varit medvetslös, naturligtvis, men mkt tyder på att hon trots allt var vid liv, då hon släpades in" utifrån frågan; "Enligt rättsläkaren kan det varit så att Gerd Viklund var vid liv, då hon släpades in ?

Min egen eventuella slutsats, åklagaren antyder, att hon tror Gerd var vid medvetande..... Har man hittat ngt under Gerds naglar, som antyder det ? dvs att hon ev kämpat emot ?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/aklagaren-om-atalade-mannens-version-inte-trovardig

Om hon nu var vid liv, och dödandet avslutades inne i ladan, vilket troligen går att bevisa, med spår på brottsplatsen, kom de andra mördarna tillbaka och slutförde dödandet av Gerd efter att MGM lämnat ?

Historien är helt enkelt för osannolikt.
Varför skulle mördarna "komma tillbaka" och döda Gerd efter att JJ släpat in henne i ladan?
Nej det var JJ som med berått mod mördade Gerd och Tor och det hoppas jag att åklagaren kan visa.
Citera
2026-08-09, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Om han var oskyldig fanns det ingen anledning att göra sig omaket med att släpa in Gerd i någon lada och speciellt inte delvis täcka henne. Om han själv inte var gärningsman eller delaktig, borde han väl inte heller välja att utföra något som riskerade att hans eget DNA kunde lämnas eller själv bli kontaminerad med BO:s DNA, vilket nu skedde.

Istället hade han kunnat ringa 112, larma ambulans och ge tips till polisen om "de två andra männen."

Sedan undrar man ju varför han hade ärende dit.
Gissar att han är delaktig och medhjälpare till ytterligare en person med närmare koppling till BO med intresse för någon handling (ev. testamente eller annat till dennes eller annan närståendes nackdel). Denne kan ha varit bilburen och tagit med sig mordvapnet. Båda kan i.o.f.s. ha åkt bil.

Men frågan blir då varför arkivet hittades vid stigen bakom huset. Och om innehållet nu var värdelöst, varför ta med sig det öht? Satt man i skogen och letade igenom det?

Kreditkortet utan pinkod kan ha varit en skenmanöver. Tur för MGM att inte kameran vid bankomaten fungerade. Men varför ta en sådan korkad risk?

Ska bli oerhört intressant om vi får läsa fup!

Exakt! Ren logik.
Citera
2026-08-09, 20:06
Medlem
Citat:

Det finns ju ingen ytterligare bevisning. Någonting sådant har ju inte framkommit av rapporterande media, som har fått del av FUP. Åklagaren har ju i intervju med P3 Krim sagt att det inte finns någon mer "särskilt stark/avgörande bevisning än DNA-spåret" och heller inte att det finns någon teknisk bevisning från mannens bostad eller datorer/mobiler. Sedan kan ju alltid rättsläkarna, forensikerna, kriminalteknikerna och blodbildsanalytikerna komma med viktiga infallsvinklar. Men någon mer konkret bevisning finns inte.
jag läste i media häromdagen då sa åklagaren hon har mer än DNAt tror det var i aftonbladet igår är dock inte säker
Citera
2026-08-09, 20:09
Medlem
Håller med om att det behövs annat som kan bekräfta att han brukade gå långa promenader i området.
JJ har ju haft 20 år på sig att memorera saker som har cirkulerat i media. Exempelvis att en "röd bil" har skymtats vid tomten tidigare på dagen.

Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Att han gick långa promenader varje dag är en egen uppgift och han har envist ljugit om allt annat så man ska nog ta det med en nypa salt också. Om han hade gått 4-5 timmar om dagen så hade han nog varit en lokalkändig på en sån liten ort, nu är det ingen som har sett honom någonstans över huvud taget.

Hemarkivet hittades ungefär här har jag för mig, bredvid vägen som leder ner till huset.
Citera
2026-08-09, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
jag läste i media häromdagen då sa åklagaren hon har mer än DNAt tror det var i aftonbladet igår är dock inte säker

Den bevisning man har åberopat finns här, så du kan se själv vad för slags bevisning man har:
https://files.catbox.moe/zdti94.pdf (sid.3-6)
Citera
2026-08-09, 20:19
Medlem
Citat:
Den bevisning man har åberopat finns här, så du kan se själv vad för slags bevisning man har:
https://files.catbox.moe/zdti94.pdf (sid.3-6)
det där är ju dock bara stämningsansökan och inte FUP
Citera
2026-08-09, 20:22
Medlem
Jag tror det är viktigt det jag nu skriver. Bedöm det gärna ?

Jag tror att utifall det fanns mer än ett skoavtryck MED BLOD PÅ som är avsatt vid mordplatsen och sedan i boningshuset hade åklagaren valt att yrkat på MORD alternativt Med Hjälp till Mord. Det faktum att hon endast yrkar på Mord indikerar att skoavtrycken med blod på är av samma skostorlek och ursprung. Andra ev skostorlekar blir irrelevanta om dom EJ HAR BLOD PÅ SIG. Dom kan ha avsatts vid annan tidpunkt. Det är ev ett mkt stort trumfkort för henne om det kan visas att den åtalade kan ha haft den storleken gissningsvis 43/44/45. Spekulationerna om andra gärningsmän blir då mindre värda. Gissningsvis avsattes väldigt mkt blod i det inre rummet i ladugården.

Citat:

Senast redigerad av Akademiker12 2026-08-09 kl. 20:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in