2018-01-25, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
Så vad är din teori?

Min teori gällande torp tröjan är att det inte har med morden att göra. Om jag inte minns fel så hittades tröjan i eller invid torp fastigheten. Jag tror att om mördaren sölat ner sig vid morden så hade han gömt tröjan väldigt noga och kanske återkommit vid ett senare tillfälle för att tabort tröjan så att inga spårhundar skulle finna den.
Gällande om mördaren tagit flyktväg via torpet ner till barrvägen så känns det fel då mördaren måste passera solums vägen med risk för upptäckt och att sedan ta sig fram till torpet där det kanske bor folk,att sedan utan tröja och med kanske blodiga byxor och skor gå igenom oländig terräng passera sommarstugeområdena nere vid rotstigen och sedan krokvägen med risk för upptäckt gör att jag inte tror på denna väg mot barrvägen.
Citera
2018-01-26, 13:15
Medlem
En teori på vad som kan ha hänt.

Något som hsr hänt nere på Barrvägen på Tors mark har föranlett ett möte med någon eller några inblandade personer.Mötets tid hade bestämts av att Tor var ensammen denna dag då Gerd skulle vara barnvakt i vanlig ordning.
Tor tar på sig finkläderna och åker med sin bil ner till Barrvägen någon gång på tisdag förmiddag.
Tor träffar den eller de inblandade i mark problemet och en ekonomisk uppgörelse med 10000 kr genomförs.
Tor sätter sig i bilen och åker hem. Hemma byter han kläder för att jobba med veden.
Gerd kommer cyklande då något barnvakteri ej behövts denna dag. Tor går ut på vedbacken och börjar med veden. Gerd börjar putsa fönstren i boningshuset.
En bil kommer upp på gårdsplan och en person kliver ur och går direkt till vedbacken där Tor är i full färd att hugga veden. Personen som har kommit är samma person som Tor traffat tidigare på förmiddagen och fått 10000 kr av. Personen vill reda ut ytterligare saker som har med ärendet att göra och något där retar Tor väldigt mycket att han slänger upp den väldiga huggkubben på skottkärran och går med den in i lagårn där han har sin verkstad och personen går bakom och surrar på om vad han tycker är fel. Inne i lagårn lyfter Tor upp den väldiga huggkubben ur skottkärran för att markera mot denna person att han inte ska mucka gräl då personen blivit mer och mer aggressiv. Tor vänder ryggen till ett ögonblick och då passar personen på att drämma till Tor med någon yxa i skallen. Blodet sprutar och allt är kaos men personen håller sig kall och börjar göra en plan på hur han ska göra. Han börjar med att gömma Tors kropp då helt plötsligt Gerd dyker upp i lagårn och ser vad som har hänt och som nu försöker att fly för sitt liv och springer ut på gården där hon hinns upp av personen som slår ihjäl henne med kanske samma yxa. Personen får nu väldigt brottom först gömma Tors kropp väldigt noga sedan släpa in Gerd utan att gömma henne. Ta rätt på mordvapnet och försöka dölja eventuella spår. Personen kanske nu går in i boningshuset för kolla att det inte finns ytterligare folk i huset samtidigt kollar han i lådor och skåp. Han hittar Tors fastighets handlingar och Gerds handväska och plockar på sig hennes bakomatkort tar sedan handlingar och handväska och gör någon typ av rusning bort från gården mot solumssjön där avyttrar handväska och handlingar utan att gömma det så noga.
Personen rusar tillbaka till gården där han lägger mordvapnet i bilen och kör tillbaka till Barrvägen. En teori är att sedan under natten har personen med en medhjälpare skostorlek 38 återvänt för att städa på brottsplatsen.
Citera
2018-01-26, 15:10
Medlem
Forts...på en teori om vad som kan ha hänt.

Då vi inte vet något om vad M hade för sig under aktuell period så handlar teorin nu om H.

H kommer hem och berättar för f om vad som har hänt. De bestämmer sig för att försöka klara ut hur de ska gå vidare. De bestämmer sig för att försöka klara sig från att åka fast då så mycket av värde för dom står på spel.
H ger f instruktioner om vad hon ska göra och själv tänker han ut ett säkert alibi.
H har nog inte använt sig av sin mobil då han vet att man kan tanka ner samtal ifrån master så han beger sig ner till Göteborg ca 100 mil som man kan köra på 8-10 timmar. När H är nere i Gbg kan f gå till den obevakade bankomaten och slå planlöst koder så bankomaten tar kortet för att förvilla mord utredningen. När morden upptäcks och media ska intervjua folk i närområdet så påtalar H att han befunnit sig i Gbg när morden skedde.
Ca 14 dagar efter morden upptäcktes så registreras f som ägare till skogsfastighet och H flyttar till Sthlm. H är fortfarande anknyten till idrottsrörelsen i Härnösand och där finns poliser som han är kompis med och kanske får info ifrån.Som sagt detta är bara en teori om vad som kan ha hänt.
Citera
2018-01-26, 19:20
Medlem
TeddyoFreddy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paapen
Forts...på en teori om vad som kan ha hänt.

Då vi inte vet något om vad M hade för sig under aktuell period så handlar teorin nu om H.

H kommer hem och berättar för f om vad som har hänt. De bestämmer sig för att försöka klara ut hur de ska gå vidare. De bestämmer sig för att försöka klara sig från att åka fast då så mycket av värde för dom står på spel.
H ger f instruktioner om vad hon ska göra och själv tänker han ut ett säkert alibi.
H har nog inte använt sig av sin mobil då han vet att man kan tanka ner samtal ifrån master så han beger sig ner till Göteborg ca 100 mil som man kan köra på 8-10 timmar. När H är nere i Gbg kan f gå till den obevakade bankomaten och slå planlöst koder så bankomaten tar kortet för att förvilla mord utredningen. När morden upptäcks och media ska intervjua folk i närområdet så påtalar H att han befunnit sig i Gbg när morden skedde.
Ca 14 dagar efter morden upptäcktes så registreras f som ägare till skogsfastighet och H flyttar till Sthlm. H är fortfarande anknyten till idrottsrörelsen i Härnösand och där finns poliser som han är kompis med och kanske får info ifrån.Som sagt detta är bara en teori om vad som kan ha hänt.

Tror du har helt rätt! Mycket rimligt!
Är dock skeptisk att f är involverad, tror H reder ut saken på egen hand, det sista han vill är att involvera familjen. Är också skeptisk till att en städning efteråt öht ägde rum, H visste att det dummaste skulle vara att återvända till huset.
Har det framkommit några uppgifter om att det stod en bil på gårdsplanen morddagen? Eller är det bara allmänt löst sladder om div bilar som stått parkerad på ”kärleksnästet” 100 m bort? Kan H gått dit från Barrv? Ca 800m. För att han anade hur det skulle kunna sluta? Gick det att få fram vilken tid man provade bankkortet i automaten? Han borde ju ha stuckit mot Gbg ganska direkt efter dådet, kanske tagit med yxan och dumpat den på vägen.
Citera
2018-01-26, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeddyoFreddy1
Är dock skeptisk att f är involverad, tror H reder ut saken på egen hand, det sista han vill är att involvera familjen. Är också skeptisk till att en städning efteråt öht ägde rum, H visste att det dummaste skulle vara att återvända till huset.
Har det framkommit några uppgifter om att det stod en bil på gårdsplanen morddagen? Eller är det bara allmänt löst sladder om div bilar som stått parkerad på ”kärleksnästet” 100 m bort? Kan H gått dit från Barrv? Ca 800m. För att han anade hur det skulle kunna sluta? Gick det att få fram vilken tid man provade bankkortet i automaten? Han borde ju ha stuckit mot Gbg ganska direkt efter dådet, kanske tagit med yxan och dumpat den på vägen.

Jag tänker att H måste fått hjälp av f eller någon annan då någon måste aktivera bankkortet.Bankortet aktiverades något dygn efter att morden begåtts vill jag minnas, alltså inte efter upptäckten.Om H kommer hem blodig och svettig så torde f vara inblandad.
Om H nu ska köra bil ner till Gbg så torde han vara tvungen att tanka på vägen ner, då kan han inte använda sig av sitt eget bensinkort så antingen betalar han kontant eller med fs kort, detta borde ha kollats.När det gäller bilar på gårdsplanen, man kan ju inte se in på gårdsplanen från solums vägen och jag tror inte man kan se gårdsplanen ens från Tors egen väg om man inte ät ända framme vid gården. Jag tror att det är mycket sladder just kring bilar.
Citera
2018-01-26, 21:57
Medlem
TeddyoFreddy1s avatar
Bankkortet som blev slukat av bankautomaten, fann man fingeravtryck? Förutom offrens? Eller är det sekretessuppgifter?
Citera
2018-01-26, 22:01
Medlem
TeddyoFreddy1s avatar
Brukar ju finnas övervakningskameror utanför polishusentrén, som ligger snett mittemot den aktuella bankomaten....undrar om dom checkade dem för den aktuella tiden då nån försökte ta ut pengar
Citera
2018-01-26, 22:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
Borde inte någon anmäla dessa pirer som olovliga?

Frågan är vad som gäller när gårdarna säljs eller byter ägare. Kanske Ms plan vara att höja värdet på sin gård inför en försäljning av huset. Ett modernt båthus lär ju höja värdet ett par hundra tusen även i norra Sverige. Så det finns ju ett upenbart motiv i form av ekonomisk vinst.
Citera
2018-01-26, 22:42
Medlem
Citat:

Jag tror inte att gm gått ifrån Barrvägen till Tor då jag tror att något mord inte hade planerats i förväg. Hela förloppet verkar som en slump med förklaring kring hur brutalt Tor blev nerslagen och med tanke på tidpunkt etc då en uppenbar risk föreligger för upptäckt.
Kanske en krigssykos utlöstes.
Citera
2018-01-27, 11:52
Medlem
Citat:

Bland annat i denna artikel så står det att den matta röda volvobilen setts på deras gårdsplan.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article10668734.ab

Även här http://www.allehanda.se/angermanland/solleftea/det-gatfulla-dubbelmordet
Senast redigerad av Fredrik 2018-01-27 kl. 11:55. Anledning: En till länk
Citera
2018-01-27, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Bland annat i denna artikel så står det att den matta röda volvobilen setts på deras gårdsplan.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article10668734.ab

Även här http://www.allehanda.se/angermanland/solleftea/det-gatfulla-dubbelmordet

Jag har svårt att föreställa mig att mördaren skulle parkera längs med infarten morddagen mellan kl 14 och 16. Mördaren försöker nog att till varje pris hålla sig undan och inte synas med bil och allt. Skulle det vara någon oskyldig så tror jag nog att dom skulle höra av sig till polisen.
Vem såg denna bil och hur trovärdigt är informationen.
Problemet med mediainformationen är att dom blåser på så att rena felaktigheter blir till sanning.
Citera
2018-01-27, 19:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Paapen
Jag har svårt att föreställa mig att mördaren skulle parkera längs med infarten morddagen mellan kl 14 och 16. Mördaren försöker nog att till varje pris hålla sig undan och inte synas med bil och allt. Skulle det vara någon oskyldig så tror jag nog att dom skulle höra av sig till polisen.
Vem såg denna bil och hur trovärdigt är informationen.
Problemet med mediainformationen är att dom blåser på så att rena felaktigheter blir till sanning.

Jag tror på minst 3 personer inblandade i morden på ett eller annat sätt, frågan är hur länge lojaliteterna håller nu när det är uppenbart vilka som har haft uppsåt att mörda Tor. Känns också rimligt att mördarna kände till gården väl och att Tor väntade på besök. Jag tror det hade med pirerna att göra och att man en gång för alla skulle lösa konflikten den dagen genom betalning, det var därför man hade gjort i ordning för finbesök. Tor vägrade acceptera dom 10000 som slutbetalning och det kunde inte mördaren acceptera och valde den enkla vägen ut med yxan till hjälp. Tor ville förmodligen ha mer än 10000 för båthuset och pirerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in