Citat:
Ursprungligen postat av
YeahBuddy3000
Tog runt dom doserna med varje dag fast u 1-2år. Hur var abstinens för dig eller klarade du trappa ur helt själv? Starkt gjort isåfall. Jag klarar aldrig trappa ur droger. Blir cold-turkey eller in på avgiftning.. är en svag person när det kommer till abstinens tyvärr..
Jag tog nedtrappningen väldigt försiktigt och minskade dosen lite varje vecka under ungefär sex månader. Jag vägde och dokumenterade doserna noggrant för att inte råka höja dem igen.
De första 2-3 veckorna var jobbigast, framför allt eftersom jag minskade ganska mycket i början. I efterhand hade jag gjort även den första delen långsammare. Då bestod abstinensen främst av koncentrationssvårigheter, rastlöshet och en allmänt obehaglig känsla i kroppen.
Senare under nedtrappningen var det framför allt pirrningar och obehag i benen, sämre sömn och periodvis trötthet och kroppsvärk. Just kroppsvärken är svår att bedöma eftersom jag hade långvariga smärtproblem redan innan, det var ju en stor anledning till att jag började med kratom från första början. Den befintliga värken blev sannolikt mer påtaglig när dosen minskade.
När jag till slut slutade helt blev det ingen dramatisk akut abstinens, eftersom dosen då redan var väldigt låg (0,3 g om dagen). Nu efteråt har jag främst märkt att sömnen varit lite kortare än normalt och att koncentrationen inte varit helt återställd, men det har successivt blivit bättre. Varit helt från Kratom i ganska exakt 5 veckor nu och senaste dagarna börjar jag känna mig helt återställd.
Mitt främsta råd är att inte ha bråttom. Små, konsekventa minskningar fungerade klart bättre för mig än större sänkningar.
Har några hekto pulver kvar och några hundra tabletter som jag ska använda när det verkligen behövs framöver