2026-08-09, 15:21
Medlem
barkeepers avatar
Seitan.
Holy shit. Kul med vegetariskt då och då, men satan vad vidrigt. Och brutalt ont i magen efteråt.
Citera
2026-08-09, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Det finns visst i Sverige.

Salsus har några olika bla:
https://www.delitea.se/salsus-oxbuljong-1-l

https://www.delitea.se/salsus-home-chef-oxbuljong-500ml

STHL:
https://www.apohem.se/mat-dryck/skafferi/kryddor-smaksattning/buljong/sthl-kycklingbuljong-pase-350-ml

Food Studio:
https://handla.ica.se/produkt/2140846

Jag har själv provat Salsus och Food Studio. Food Studio är rätt bra faktiskt. Men inget klår en hemgjord Demi Glace som jag skrivit om tidigare i tråden.

Tackar, det visste jag inte.
Citera
2026-08-09, 15:42
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Matcha. Det är inte gott. Jag vet i ärlighetens namn inte vad det är gjort av men det smakar typ sjögräs och trädgårdsavfall. Det är oerhört populärt bland unga lattemammor.

Citat:
Ursprungligen postat av TheRealB
Matcha. Det absolut vidrigaste jag någonsin druckit. Tog en enda klunk för flera år sedan och får fortfarande kväljningar när jag tänker på den bittra, unkna smaken. Helt förundrad över de som glider runt och klunkar i sig det utan att ens röra en min.
Har aldrig smakat, och nu tänker jag ännu mindre smaka det.

Har däremot smakat kombucha, som ska vara både trendigt och bra på nåt sätt. Det smakar silad getpung. Fifan!
Citera
2026-08-09, 16:12
Medlem
Fullkornspasta. Ta något gott och förstör det utan att uppnå någon förbättring i något avseende. Spannmålsfibrer är skräp.
Citera
2026-08-09, 17:27
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Hej! Saker och ting går i trender i matlagning som överallt annars. Inte sällan luras man ju från gamla trygga rutiner till att testa skit som smakar skit och luktar skit, bara för att folk och Ica Buffé ljugit en rakt upp i ansiktet om hur enkelt och tillfredsställande det är att göra.

Den här tråden är för att dela med oss av de trender som vi var dumma nog att gå på, kanske kan vi hindra någon att gå på samma beta i framtiden.

1. Koka egen buljong. Alla håller på med detta. Tydligen kan man inte jämföra den rika smaken av nykokt märg och skräp med den alldeles utmärkta buljong man får av Lidls tärningar. Såg en snubbe dela med sig att han lagt sin semester på att koka en bautabuljong där han sov i köket (vad nu det skulle vara bra för, han kan lika gärna gå upp från sängen och röra i buljongen som att sova vid spisen på ett ligglagg) och rörde om i sörjan varannan timme dygnet runt i flera veckor. Han postade bilder på sin sovstation, det var smutsigt och i hörnet stod ett halvt uppdrucket sexpack julmust kvar. Sjukt. Jag försökte frysa in allt skal och kycklingskelelett och koka upp något, det smakade surt och fullkomligt motbjudande.

2. Grönkåls"chips". Folk sa att det var godare än vanliga chips och även om inte ens jag var korkad nog att gå på den trodde jag iaf att det betydde att det var gott. Det luktar sopor och smakar saltade sopor. Konsistensen var som att äta en psalmbok. I julas drog någon jävla psykopat in en jättestor påse grönkålschips (typ 25 liter) och la på kontoret för att sprida julstämning. Fin tanke men ingen åt ju av det där skräpet så det luktade toppen när alla var tillbaka efter jul och påsen stått och pruttat för sig själv i lokalerna.

3. Hemgjord pesto. Smakar typ som köpepesto men sötare och tio miljarder gånger dyrare.

4. Air fryer. Är en pytteliten varmluftsugn. Det blir inte krispigt och mumsigt med bara en minimal del av oljan, det smakar som att man bakat sakerna i en liten varmluftsugn. Är jag idiot? Ja kanske, men jag väntade mig att de inte skulle direkt ljuga för mig, jag väntade mig någon funktion som gjorde något med maten som jag inte kan få i en varmluftsugn. Dessutom måste man laga maten i tusen omgångar eftersom den bara har plats för typ en tesked mat åt gången men ändå står som en Agaton Sax-maskin och tar upp halva köket.

Är jag dum i huvet? Mycket sannolikt. Är jag totalt värdelös på att laga mat? Inte omöjligt. Jag vill ändå bjuda in andra exempel på besvikelser som ni varit med om, helst utan att förklara varför det är otroligt enkelt att koka sin egen buljong och att den mustiga smaken inte går att jämföra med tärningar och blablabla.

När vi fick vår första micro på 90-talet hade farsan läst i nån tidning att man snabbt och enkelt kunde göra pizza i micron. Han tog hönekaka, bredde den med ketchup och hyvlade ost på och sen in tre minuter i micron. Resultatet blev såklart fruktansvärt och det var första och sista gången denna rätt serverades hemma hos oss.
Citera
2026-08-09, 17:45
Medlem
Avokadotoast eller än värre på burgare.. Varför?
Citera
2026-08-09, 17:49
Medlem
Matcha!

Som att dricka hö, dessutom får jag huvudvärk av skiten. Förstår mig inte på alla som köper borstar, vispar och har gjort det till sitt brand att älska matcha.
Citera
2026-08-09, 18:42
Medlem
Hygrotorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
När vi fick vår första micro på 90-talet hade farsan läst i nån tidning att man snabbt och enkelt kunde göra pizza i micron. Han tog hönekaka, bredde den med ketchup och hyvlade ost på och sen in tre minuter i micron. Resultatet blev såklart fruktansvärt och det var första och sista gången denna rätt serverades hemma hos oss.

Det sjuka är att jag fortfarande vet folk som på allvar tycker att ketchup är ett bra substitut till tomatsås på pizza. Vidrigt är det.
Citera
2026-08-09, 19:19
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Ramslök! Väldigt populärt i alla matbloggar mm sista åren.

Egentligen gillar jag ramslök men så ska den ju beredas för att hålla.
Plockade massor och skulle torka till ramslökssalt. Det stank vitlök i lägenheten i minst en vecka och det blev inte bra heller. Nu står burken i skåpet och jag använder det aldrig.

Så jag tänkte jag gör ramslökspesto istället. (se pesto i TS trådstart). Visst det funkade efter receptet men slutresultatet. Nja inget vidare. Nej jag fortsätter köpa basilikabaserad färdig pesto på burk och slipper besväret.

Frys ramslöken istället. Du kan krydda ramslökssill och göra mycket annat gott med den.
Citera
2026-08-09, 19:29
Medlem
klybans avatar
Lite tragiskt att tråden går över till en hel del saker som inte är ens trend på.
Men kanske det är för att det inte finns så förskräckligt många trender att välja på.
Citera
2026-08-09, 19:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Fullkornspasta. Ta något gott och förstör det utan att uppnå någon förbättring i något avseende. Spannmålsfibrer är skräp.

När var fullkornspasta en trend?
Citera
2026-08-09, 19:41
Medlem
Venators avatar
Att egen fond och buljong skulle vara en trend kan jag ju inte hålla med om. Inte heller att det skulle vara onödigt arbete. Som jägare har jag ju både fågelskrov och ben från älg och rådjur att koka fond på och det finns något tilltalande i att använda så mycket som möjligt av djuret. Perfekt till både soppor, såser och grytor. Det är helt enkelt en del i att ta hand om djuret, en sorts fortsättning på att stycka.

Har jag skal från räkor, kräftor eller hummer gör jag gärna en skaldjursfond för en fisksoppa. Jag krånglar inte med att rosta skalen i ugn utan kokar dem bara i vin. Man kan även använda alkoholfritt vin på ICA för detta. Samma sak med huvuden och ryggrad efter att jag fileat fisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in