2026-08-09, 10:22
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Hej! Saker och ting går i trender i matlagning som överallt annars. Inte sällan luras man ju från gamla trygga rutiner till att testa skit som smakar skit och luktar skit, bara för att folk och Ica Buffé ljugit en rakt upp i ansiktet om hur enkelt och tillfredsställande det är att göra.

Den här tråden är för att dela med oss av de trender som vi var dumma nog att gå på, kanske kan vi hindra någon att gå på samma beta i framtiden.

1. Koka egen buljong. Alla håller på med detta. Tydligen kan man inte jämföra den rika smaken av nykokt märg och skräp med den alldeles utmärkta buljong man får av Lidls tärningar. Såg en snubbe dela med sig att han lagt sin semester på att koka en bautabuljong där han sov i köket (vad nu det skulle vara bra för, han kan lika gärna gå upp från sängen och röra i buljongen som att sova vid spisen på ett ligglagg) och rörde om i sörjan varannan timme dygnet runt i flera veckor. Han postade bilder på sin sovstation, det var smutsigt och i hörnet stod ett halvt uppdrucket sexpack julmust kvar. Sjukt. Jag försökte frysa in allt skal och kycklingskelelett och koka upp något, det smakade surt och fullkomligt motbjudande.

2. Grönkåls"chips". Folk sa att det var godare än vanliga chips och även om inte ens jag var korkad nog att gå på den trodde jag iaf att det betydde att det var gott. Det luktar sopor och smakar saltade sopor. Konsistensen var som att äta en psalmbok. I julas drog någon jävla psykopat in en jättestor påse grönkålschips (typ 25 liter) och la på kontoret för att sprida julstämning. Fin tanke men ingen åt ju av det där skräpet så det luktade toppen när alla var tillbaka efter jul och påsen stått och pruttat för sig själv i lokalerna.

3. Hemgjord pesto. Smakar typ som köpepesto men sötare och tio miljarder gånger dyrare.

4. Air fryer. Är en pytteliten varmluftsugn. Det blir inte krispigt och mumsigt med bara en minimal del av oljan, det smakar som att man bakat sakerna i en liten varmluftsugn. Är jag idiot? Ja kanske, men jag väntade mig att de inte skulle direkt ljuga för mig, jag väntade mig någon funktion som gjorde något med maten som jag inte kan få i en varmluftsugn. Dessutom måste man laga maten i tusen omgångar eftersom den bara har plats för typ en tesked mat åt gången men ändå står som en Agaton Sax-maskin och tar upp halva köket.

Är jag dum i huvet? Mycket sannolikt. Är jag totalt värdelös på att laga mat? Inte omöjligt. Jag vill ändå bjuda in andra exempel på besvikelser som ni varit med om, helst utan att förklara varför det är otroligt enkelt att koka sin egen buljong och att den mustiga smaken inte går att jämföra med tärningar och blablabla.
Jag gick på det där med att göra egen majonnäs. Det skulle vara SÅ enkelt att göra och det blev SÅ mycket godare än den köpta. Bara att köra ägg och olja med stavmixer och sedan krydda med senap och vinäger etc etc.

Jag försökte några gånger. Vid något tillfälle blev den nästan lika bra som köpt majonnäs. Andra gånger blev den helt misslyckad.

Enkel att göra? Tja, det tar ju inte jättelång tid, så på det sättet är den enkel. Men det är ändå sju ingredienser som ska plockas fram, man smutsar ner ett antal bunkar och redskap som ska diskas. Jämfört med att ta ut en burk ur kylskåpet och ta av locket på den är det hundra gånger mer jobb.

Smaken? Som sagt, i bästa fall nästan lika god som Garant, i värsta fall mycket sämre.
Citera
2026-08-09, 10:30
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Jag tyckte trenden med Havremjölk var riktigt vidrig; det smakar ju som gammal pappkartong och man riktigt känner pappersfibrerna mellan tänderna.

Sen var/är ju Oatly ett riktigt skabbigt företag; både cyniskt djungelkapitalistiska och godhentsknarkande posörer!

Var det inte på den där pretentiösa hipsterfestivalen Way out West som det var förbjudet att föra in vanlig mjölk på festivalområdet?
Jag råkade köpa nån sån där havremjölk, som var speciellt avsedd att ha i kaffe. Men för helvete, den smakade ren havrevälling! Det påminde inte ens om mjölk. Kaffet blev förstört.

Lösningen blev att ha den till gröt. Där funkade smaken någorlunda.
Citera
2026-08-09, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hygrotork
Stör mig på trenden med Dubai-choklad eller liknande produkter med Dubai. Skitstad i ett skitland som bara besöks av en massa skithuvuden är inget jag vill stötta. Och ja, jag vet att inga pengar nödvändigtvis går till Dubai för att man köper choklad, eller att produkterna ens har någon koppling i övrigt. Men jag vill inte bidra till att man associerar "Dubai" till något positivt.

Ska man se en trend som är en faktiskt besvikelse, men som tack och lov inte är lika stor så är det restaurangernas envisande med "Sharing menyer".Visst konceptet kan säkert fungera på en spansk tapasrestaurang där man får in massor av smårätter. Men i de allra flesta fall har jag upplevt att man bara får in samma rätt som bordsgrannen, bara att portionen är mindre (inte billigare) och att man får sleva upp potatisen själv från ett fat bredvid. Meningslöst att smaka av varandra när alla får samma sak.
Dubai-choklad var ju ett desperat försök att ta över uttrycket, som står för något heeeelt annat
Citera
2026-08-09, 10:47
Medlem
Citat:
Hej! Saker och ting går i trender i matlagning som överallt annars. Inte sällan luras man ju från gamla trygga rutiner till att testa skit som smakar skit och luktar skit, bara för att folk och Ica Buffé ljugit en rakt upp i ansiktet om hur enkelt och tillfredsställande det är att göra.

Den här tråden är för att dela med oss av de trender som vi var dumma nog att gå på, kanske kan vi hindra någon att gå på samma beta i framtiden.

1. Koka egen buljong. Alla håller på med detta. Tydligen kan man inte jämföra den rika smaken av nykokt märg och skräp med den alldeles utmärkta buljong man får av Lidls tärningar. Såg en snubbe dela med sig att han lagt sin semester på att koka en bautabuljong där han sov i köket (vad nu det skulle vara bra för, han kan lika gärna gå upp från sängen och röra i buljongen som att sova vid spisen på ett ligglagg) och rörde om i sörjan varannan timme dygnet runt i flera veckor. Han postade bilder på sin sovstation, det var smutsigt och i hörnet stod ett halvt uppdrucket sexpack julmust kvar. Sjukt. Jag försökte frysa in allt skal och kycklingskelelett och koka upp något, det smakade surt och fullkomligt motbjudande.

2. Grönkåls"chips". Folk sa att det var godare än vanliga chips och även om inte ens jag var korkad nog att gå på den trodde jag iaf att det betydde att det var gott. Det luktar sopor och smakar saltade sopor. Konsistensen var som att äta en psalmbok. I julas drog någon jävla psykopat in en jättestor påse grönkålschips (typ 25 liter) och la på kontoret för att sprida julstämning. Fin tanke men ingen åt ju av det där skräpet så det luktade toppen när alla var tillbaka efter jul och påsen stått och pruttat för sig själv i lokalerna.

3. Hemgjord pesto. Smakar typ som köpepesto men sötare och tio miljarder gånger dyrare.

4. Air fryer. Är en pytteliten varmluftsugn. Det blir inte krispigt och mumsigt med bara en minimal del av oljan, det smakar som att man bakat sakerna i en liten varmluftsugn. Är jag idiot? Ja kanske, men jag väntade mig att de inte skulle direkt ljuga för mig, jag väntade mig någon funktion som gjorde något med maten som jag inte kan få i en varmluftsugn. Dessutom måste man laga maten i tusen omgångar eftersom den bara har plats för typ en tesked mat åt gången men ändå står som en Agaton Sax-maskin och tar upp halva köket.

Är jag dum i huvet? Mycket sannolikt. Är jag totalt värdelös på att laga mat? Inte omöjligt. Jag vill ändå bjuda in andra exempel på besvikelser som ni varit med om, helst utan att förklara varför det är otroligt enkelt att koka sin egen buljong och att den mustiga smaken inte går att jämföra med tärningar och blablabla.
Håller med att airfryerns intåg och reklam med argument som att man skulle få lika god mat men med mycket mindre fett är direkt fel.

Det blir dock fortfarande lite krispigare än en ugn

Börjar man hantera den för vad den är istället för vad reklamen säger är den dock helt underbar. Dvs hantera den som en miniugn.

Denna miniugn värms dessutom upp inprincip instant så det är bara o lägga i det man vill köra i ugnen, starta den och vänta.
Medans en vanlig ugn måste värmas upp i ca 10 minuter innan man kan stoppa in maten, och maten tar även längre tid att tillagas i en vanlig ugn.

Detta är helt underbart om man gör många smågrejer eller på annat sätt gör mat till få personer.

Tex kan det från soffsittande till att maten är klar ta 12 minuter(en portion), medans samma sak i en vanlig ugn hade tagit 10 minuter uppvärmning + 25 minuter tillagning.

Den fungerar att fylla mycket med men då är det svårare att få saker krispiga och det tar även lika lång tid som en vanlig ugn. Man slipper förvisso uppvärmninstiden fortfarande och den har fortfarande fördelen att den är portabel, dvs man kan ha med den på ställen där ugn inte finns av olika anledningar annars.
Citera
2026-08-09, 10:50
Medlem
DrSpankels avatar
Jag spenderade större delen av ett dygn med att koka en tonkatsu-buljong till ramen.
Smakade fördjävligt.
Citera
2026-08-09, 10:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DrSpankel
Jag spenderade större delen av ett dygn med att koka en tonkatsu-buljong till ramen.
Smakade fördjävligt.

Varför blev den inte bra?
Hade du ätit tonkotsu ramen innan du provade att göra själv?
Citera
2026-08-09, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
- Smashburgare. Handen på hjärtat, det är godare med en tjockpuck som är grillad till medium på kolgrill än alla dessa jäkla smashburgare som bara smakar bränt peppar.

Mjaa smashburger är ju verkligen en enkel sak man kan göra hemma och få helt fantastiska resultat jämfört med Scans frysburgare eller Icas färdiga hamburgare.
nu jämförde jag inte med fryspuck. Jag tycker helt enkelt det är godare att ha en lite tjockare variant som man behandlar som en vanlig biff man steker eller grillar.
Citera
2026-08-09, 11:06
Medlem
DrSpankels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
Varför blev den inte bra?
Hade du ätit tonkotsu ramen innan du provade att göra själv?
Jag tror inte den sortens buljong fungerar för mig bara.
Den blev för fet, tung och smakrik.

Jag hade inte provat tonkotsu innan men har tidigare snöat in en hel del på olika shoyu och shio-varianter.
Jag föredrar helt klart dessa.

Första decilitern var väl lite intressant men det slutade med att jag mådde illa.
Testade att kyla buljongen och skrapa bort fettet dagen efter men det blev inte mycket godare.

Har testat det på japansk restaurang senare som kontroll, men jag ogillade verkligen smaken även där.

Enligt min fru var mitt försök godare, så det är väl alltid något.
Citera
2026-08-09, 11:11
Medlem
Trend och trend men bodde ett tag med en vegansk tjej och har även testat att äta veganskt under en period för att inte kunna avfärda det helt utan egen erfarenhet. Konstant hungrig, fyller ut kalorierna med kolhydrater och fett, svårt att fylla proteinbehov. Jag tränar och har gjort sen barnben, är cirka 17% BF på strax under 100kg och under perioderna jag åt veganskt var det som att jag blev en blötfet orkeslös blobb.

Det känns som att det mesta smakar soya eller att det ska vara avokado i allt. Förpackningarna ska vara gröna och ”hälsosamma” men det är bara processat skit som är 30-50% dyrare än att äta vanlig mat.
Citera
2026-08-09, 11:20
Medlem
Galejans avatar
Matcha. Det är inte gott. Jag vet i ärlighetens namn inte vad det är gjort av men det smakar typ sjögräs och trädgårdsavfall. Det är oerhört populärt bland unga lattemammor.
Citera
2026-08-09, 11:52
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Matcha. Det är inte gott. Jag vet i ärlighetens namn inte vad det är gjort av men det smakar typ sjögräs och trädgårdsavfall. Det är oerhört populärt bland unga lattemammor.
Samma här, tycker det bara smakar konstigt.
Citera
2026-08-09, 11:52
Medlem
Citat:

3 och 4 har jag testat. Kan inte annat än att hålla med.

Även köpt en glassmaskin, det var inte värt besväret. Och en vaniljstång kostade 80kr, helt sinnessjulkt dyrt. En halv liter glass kostade mig ca 130kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in