Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
Men det är ju ingen fantombild. Det är en illustration av en tecknare på tv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Makarov.24
Sorry, fel av mig. Frågan är ändå hur/varför tecknaren gjorde närmast en avbild av SE?
Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
Hur många illustrationer av GM förekom det som inte matchade SE? Massor. Bland annat den första i Rapport på mordnatten som påminde lite om LJ.
I varje enskilt fall gör tecknaren ett urval av signalementsuppgifterna. I just det här fallet råkade det påminna. Det är förväntat.
Ursprungligen kan berätta mer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Makarov.24
Ok, bara en slump. Vi går vidare. Eller rättare sagt, låser tråden. Fast då blir det tråkigt för många

Citat:
Ursprungligen postat av
TFX17
Jag förstår inte varför du säger det sarkastiskt när det högst troligtvis är en slump. Alternativet är att SVTs grafik-team har bakom-kulisserna info om SE-GM.
Jag har kanske en förklaring till att bilden i TV liknade SE.
(Skippa till slutet på inlägget om ni vill veta varför, men jag börjar med en liten anekdot.)
Jag har hört talas om en tecknare som skulle teckna en plansch med alla Sveriges kungar. Då han kom tillbaka till 900-talet hade han inga bilder att gå efter. Han tecknade då bilder på sig själv, bekanta och släktingar som ansikten på de gamla kungarna. Man kan säga att tecknaren tog sig vissa konstnärliga friheter.
Kan det vara så enkelt att det var SEs bekant som jobbade som tecknare på TV som "lånade" lite från hur SE såg ut eftersom det var den enda han kände till som brukade vara vid mordplatsen? Man kan säga att tecknaren tog sig vissa konstnärliga friheter? Hur den verkliga mördaren såg ut visste så klart tecknaren på TV inget om. (Jämför med kungarnas ansikten i anekdoten.)