2026-08-09, 15:32
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Vad lägger du för vikt vid en bild som en anställd på TV har kastat ihop? En anställd som inte var närvarande på mordplatsen.

Är argumenten för att den påhittade GM-SE mördade Palme inte starkare än så?

Att SE kan ha sett en likhet, förutom överplagget, kan förklara varför han som Efterspelsvittne kände sig förväxlad med den verkliga mördaren.

Jag tror Knattarna tog hem den poängen, om detta nu är en folksport.

Matsqq hade sprungit in i en bergvägg om någon ritat en dörr på den.

Det har hen bevisat med sina ytliga ”resonemang” om den SE-liknande bilden i tv.

Den är ett bra lackmustest för att se vilka som är minst normalbegåvade.

TFX förklarar saken bra:

Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
En grafiker på SVT som inte är ett faktiskt vittne till mordet sketchar någon sorts teckning baserat på en sammanställning av vittnesmål. Det blev hyfsat likt SE, men bara för att grafikern råkar välja den linje i materialet som talar för SE (handledsväska och gubbkeps) och lägger till saker det inte finns stöd för, exempelvis en reumatism-liknande hållning. Byt till en jägarmössa och räta upp hållningen och det blir omedelbart betydligt mindre likt SE. Jackan är redan fel färg som ni vet.

Därefter petar SE-klacken in det som en argument i sitt spår. En teckning, gjord av TV.

Det är såhär luftslott skapas, en sallad av en mängd indicier där ingen av dem har någon faktiskt kvalité vid individuell granskning men som lagda på hög ger illusionen av ett argument.

Uselt.
Senast redigerad av Knattarna 2026-08-09 kl. 15:48.
Citera
2026-08-09, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Matsqq hade sprungit in i en bergvägg om någon ritat en dörr på den.

Det har hen bevisat med sina ytliga ”resonemang” om den SE-liknande bilden i tv.

Den är ett bra lackmustest för att se vilka som är minst normalbegåvade.

Två frågor angående begåvning:

1. Kan man vara normalbegåvad och anse att SE är misstänkt? Eller är man då automatiskt lågbegåvad?

2. Vilken teori tror högbegåvade på?
Citera
2026-08-09, 15:53
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Två frågor angående begåvning:

1. Kan man vara normalbegåvad och anse att SE är misstänkt? Eller är man då automatiskt lågbegåvad?

2. Vilken teori tror högbegåvade på?

Det har inte med saken att göra. Men precis som TFX17 förklarat kan man antingen se bilden i sitt rätta sammanhang, eller börja klappa som en schimpans bara för att det råkar likna SE.

”Ooga booga, teckning på tv likna SE, därför SE säkert mördaren!”
Citera
2026-08-09, 15:57
Medlem
Citat:
Det har inte med saken att göra. Men precis som TFX17 förklarat kan man antingen se bilden i sitt rätta sammanhang, eller börja klappa som en schimpans bara för att det råkar likna SE.

”Ooga booga, teckning på tv likna SE, därför SE säkert mördaren!”

För egen del tycker jag att det ändå är lite intressant när en fantombild på mördaren är väldigt lik SE. I kombination med delvis samma löprunda och handledsväskan anser jag att det är en del märkligheter. Om jag då är en schimpans må det vara så.
Citera
2026-08-09, 16:04
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
För egen del tycker jag att det ändå är lite intressant när en fantombild på mördaren är väldigt lik SE. I kombination med delvis samma löprunda och handledsväskan anser jag att det är en del märkligheter. Om jag då är en schimpans må det vara så.

Men det är ju ingen fantombild. Det är en illustration av en tecknare på tv.
Citera
2026-08-09, 16:08
Medlem
Citat:

Sorry, fel av mig. Frågan är ändå hur/varför tecknaren gjorde närmast en avbild av SE?
Citera
2026-08-09, 16:20
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Sorry, fel av mig. Frågan är ändå hur/varför tecknaren gjorde närmast en avbild av SE?

Hur många illustrationer av GM förekom det som inte matchade SE? Massor. Bland annat den första i Rapport på mordnatten som påminde lite om LJ.

I varje enskilt fall gör tecknaren ett urval av signalementsuppgifterna. I just det här fallet råkade det påminna. Det är förväntat.

Ursprungligen kan berätta mer.
Citera
2026-08-09, 16:24
Medlem
Citat:
Hur många illustrationer av GM förekom det som inte matchade SE? Massor. Bland annat den första i Rapport på mordnatten som påminde lite om LJ.

I varje enskilt fall gör tecknaren ett urval av signalementsuppgifterna. I just det här fallet råkade det påminna. Det är förväntat.

Ok, bara en slump. Vi går vidare. Eller rättare sagt, låser tråden. Fast då blir det tråkigt för många
Citera
2026-08-09, 16:33
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Ok, bara en slump. Vi går vidare. Eller rättare sagt, låser tråden. Fast då blir det tråkigt för många

Jag förstår inte varför du säger det sarkastiskt när det högst troligtvis är en slump. Alternativet är att SVTs grafik-team har bakom-kulisserna info om SE-GM.
Citera
2026-08-09, 16:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Citat:

Citat:

Citat:

Citat:
Jag förstår inte varför du säger det sarkastiskt när det högst troligtvis är en slump. Alternativet är att SVTs grafik-team har bakom-kulisserna info om SE-GM.

Jag har kanske en förklaring till att bilden i TV liknade SE.

(Skippa till slutet på inlägget om ni vill veta varför, men jag börjar med en liten anekdot.)

Jag har hört talas om en tecknare som skulle teckna en plansch med alla Sveriges kungar. Då han kom tillbaka till 900-talet hade han inga bilder att gå efter. Han tecknade då bilder på sig själv, bekanta och släktingar som ansikten på de gamla kungarna. Man kan säga att tecknaren tog sig vissa konstnärliga friheter.

Kan det vara så enkelt att det var SEs bekant som jobbade som tecknare på TV som "lånade" lite från hur SE såg ut eftersom det var den enda han kände till som brukade vara vid mordplatsen? Man kan säga att tecknaren tog sig vissa konstnärliga friheter? Hur den verkliga mördaren såg ut visste så klart tecknaren på TV inget om. (Jämför med kungarnas ansikten i anekdoten.)
Senast redigerad av ursprungligen 2026-08-09 kl. 16:39.
Citera
2026-08-09, 16:39
Medlem
Citat:

Ibland brukar det heta "hata slumpen". Inte i det här fallet.
Citera
2026-08-09, 16:40
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
En fantombild har bara ett värde om den kommer från någon som sett gärningsmannen.

Helt obegripligt att ni inte kan ta in detta. MOP lär förbli olöst.

Signalementet exemplifierat i bla illustrationen på Svt, stämmer överens med Engström som vi vet är högst närvarande och aktiv på brottsplatsen och utmed flyktvägen. Han påstår att han närvarar i olika roller men aldrig som GM. Den enda rollen han kan ha haft är som GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in