2026-08-17, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Försvararen förhör Barbro:

Harr JJ berättat något för honom?

Oj. Men hur skulle hon kunna vara inblandad, när hon varit angelägen om att morden ska uppklaras?
Citera
2026-08-17, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Tycker att allt kring detta skötts rättssäkert - dock dåligt av utredningen i det tidiga skedet - och jag tycker att en person vars DNA hittas på ett sönderslaget brottsoffer har en skyldighet att ge en komplett och ärlig berättelse om vad som skett. Det är ingen oskyldig stackare som sitter i rättssalen som blivit överkörd av utredningen. Känner du nåt sånt är du inte riktigt funtad.

Du är ett exempel på en person som inte har någon aning om hur en demokratisk rättsstat fungerar.

Den åtalade har ingen skyldighet alls. Det är åklagarens skyldighet att bevisa bortom rimligt tvivel att han utfört morden. Jag anser att även med dessa DNA-bevis så kan man inte utesluta att det var fler inblandade.
Citera
2026-08-17, 14:24
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Det är vad jag också hade hört i olika poddar/dokumentärer och i tråden. Att det inte fanns en kamera.
Det gjorde det tydligen och att den var trasig behöver ju inte betyda att den var helt ur funktion, den kanske tog bild men linsen var spräckt så bilden var helt oanvändbar.

EDIT: SVT uppgav att det fanns bild, men det gick inte att utröna vem personen på bilden var.

Nu uppger de på SVT att bankomaten var obevakad. Rena cirkusen.
Citera
2026-08-17, 14:26
Medlem
haha försvaret karaktärsmördar Barbro:

Citat:
Försvaret frågar om Barbro har varit kontakt med medium, vilket hon bekräftar att hon har. Det framkommer att Barbro vid flera tillfällen har varit i kontakt med medium och att hon efter det varit i kontakt med polisen för att redogöra för vad som har sagts. Vid ett tillfälle ska Barbro ha uppgett att uppgifterna från ett medium kom från en kompis för att bli betrodd bättre.
Citera
2026-08-17, 14:35
Medlem
Slog mig först nu att givetvis skyller han på att han sett två andra personer med tanke på skospåren. Personen har koll på de offentliga delarna innan fup tillkännagavs.
Citera
2026-08-17, 14:39
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menomi
Du är ett exempel på en person som inte har någon aning om hur en demokratisk rättsstat fungerar.

Den åtalade har ingen skyldighet alls. Det är åklagarens skyldighet att bevisa bortom rimligt tvivel att han utfört morden. Jag anser att även med dessa DNA-bevis så kan man inte utesluta att det var fler inblandade.

Jag håller med dig om att det inte finns någon sån skyldighet. Däremot kan själva bevisningen ibland skapa en de facto-situation där den åtalade inte tjänar på att tiga eller komma med bortförklaringar med mycket låg trovärdighet. Om tillräckligt mycket då pekar mot den åtalade så blir luckorna i bevisningen något som mer drabbar den åtalade än åklagaren. Detta för att de det saknas en rimlig mothypotes, även om det finns frågetecken (Och de flesta utredningar innehåller för övrigt frågetecken och oklarheter)

Att det kan finnas oupptäckta medgärningsmän eller alternativa GM blir i ett sånt här fall inte någon fördel för den åtalade, när denne inte kan presentera några rimliga uppgifter om vilka de i så fall är. Vad som kanske kan bli svårt däremot är att fälla för mord. Men då kan det istället funka med medhjälp, vilket har samma straffsats.

Handväskan är onekligen en ytterligare nackdel för MGM, liksom att kvinnan ska ha varit vid liv.
Citera
2026-08-17, 14:40
Medlem
Är det ingen som har möjlighet att hämta ut tilläggsprotokollet? Det lär ju inte bli så dyrt då de inte kan vara många sidor?
Citera
2026-08-17, 14:43
Medlem
Men fria honom och gå vidare. Jävla trams.
Citera
2026-08-17, 14:47
Medlem
Precis detta.

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag håller med dig om att det inte finns någon sån skyldighet. Däremot kan själva bevisningen ibland skapa en de facto-situation där den åtalade inte tjänar på att tiga eller komma med bortförklaringar med mycket låg trovärdighet. Om tillräckligt mycket då pekar mot den åtalade så blir luckorna i bevisningen något som mer drabbar den åtalade än åklagaren. Detta för att de det saknas en rimlig mothypotes, även om det finns frågetecken (Och de flesta utredningar innehåller för övrigt frågetecken och oklarheter)

Att det kan finnas oupptäckta medgärningsmän eller alternativa GM blir i ett sånt här fall inte någon fördel för den åtalade, när denne inte kan presentera några rimliga uppgifter om vilka de i så fall är. Vad som kanske kan bli svårt däremot är att fälla för mord. Men då kan det istället funka med medhjälp, vilket har samma straffsats.

Handväskan är onekligen en ytterligare nackdel för MGM, liksom att kvinnan ska ha varit vid liv.
Citera
2026-08-17, 14:48
Medlem
PeterNosters avatar
Någon i SVTs livesändning ifrågasätter DNA-metoden. Var har jag sett det förut?

Citat:
Metoden får bara användas i utredningar som gäller mord och grova våldtäkter, och där det finns utredningsbara dna-spår.

Risken att dna-spår härleds till fel person och att oskyldiga skulle kunna dömas utifrån dna-spår som inte är deras är så nära obefintligheten man kan komma.

I det här fallet är det styrkt via dna att det åtalade befattat sig med ett av mordoffren. Vilket han själv också har medgivit.
Citera
2026-08-17, 14:49
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masaq
Är det ingen som har möjlighet att hämta ut tilläggsprotokollet? Det lär ju inte bli så dyrt då de inte kan vara många sidor?

Går nog att begära ut via Krimfup.se

”Saknar du ytterligare FUP?
Om du söker en nyare eller annan förundersökning för samma person kan du skicka en begäran här.”

https://www.krimfup.se/search/nils-johan-jacobsson
Citera
2026-08-17, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Är BÖ Tors dotter?Vad är JM VIBBAR...
Var det de jag fråga efter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto