2026-08-09, 13:53
Avstängd
vichy6s avatar
Vet inte vad detta med utbildning som tas upp hela tiden är?

De båda har etablerade arbetsroller som de jobbat sig till.
Citera
2026-08-09, 13:55
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
MGM ville kanske avsluta deras relation? Isåfall går det väl inte att utesluta ett plötsligt svartsjukebråk som urartade på ett oväntat sätt?

Eftersom MGM är tidigare ostraffad så känns det väldigt märkligt att han helt plötsligt skulle gå över gränsen men samtidigt vet vi ingenting om BO?

Vi vet att han tog livet av henne.

Utveckla?
Citera
2026-08-09, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Ja, både män och kvinnor bråkar. Det vet alla. Du är dock den enda här som försöker hävda att mordet måste ha föregåtts av ett bråk, förmodligen eftersom att det bara är så du får möjlighet att säga att ÅÅ har en egen del i varför hon blev mördad av TN.

Nej då, jag hävdar också att mordet måste ha föregåtts av bråk. Du skriver ju själv att "alla" vet att män och kvinnor bråkar. Självklart måste MGM ha triggats av något som stört honom och tagit till övervåld. Kan väl knappast ha blivit arg på en sten.

Därav inte sagt att jag skyller dådet på BO (eller stenen). Ack ja.....
.
Citera
2026-08-09, 14:00
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Nej då, jag hävdar också att mordet måste ha föregåtts av bråk. Du skriver ju själv att "alla" vet att män och kvinnor bråkar. Självklart måste MGM ha triggats av något som stört honom och tagit till övervåld. Kan väl knappast ha blivit arg på en sten.

Därav inte sagt att jag skyller dådet på BO. Ack ja...
.

Tror det här kommer klassa som att MGM fick en psykos.

Allt annat känns orimligt.
Citera
2026-08-09, 14:03
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Vi vet en hel del om ÅÅ, det är bara du som inte tycker att de uppgifter som kommit fram talar för något. Hon är också tidigare ostraffad.

Då har vi två tidigare ostraffade personer.

Samtidigt vet vi förhållandevis lite om den tidigare ostraffade MGM men det har framkommit att han levde ett rikt socialt liv med vänner och familj.

Källa: Aftonbladet https://share.google/gL8pfK1vM7y0g7Ifx

Citat:
Hennes skilsmässa från barnens pappa finns också registrerad hos Stockholms tingsrätt. Skilsmässoansökan lämnades in gemensamt och de var överens om gemensam vårdnad för barnen.

På vems initiativ ägde skilsmässan rum?

Citat:
BO har sedan dess haft åtminstone en till relation, med JEB. I den relationen köptes sommarhuset på Sollenkroka ö. Efter att relationen tagit tog har de fortsatt äga huset tillsammans.

Här kan fråga sig varför hennes tidigare relationer tog slut. Det låter lite märkligt att äga ett hus tillsammans med ett ex som man inte ens har barn med? Man undrar varför de inte fortsatte sin relation?
Citera
2026-08-09, 14:07
Medlem
Att det skulle handla om ett planerat mord med ekonomiska motiv är ganska osannolikt, som jag ser det. Då hade han agerat smartare. Då behövs inget omfattande våld och flykten hade gjorts på ett helt annat sätt.

Han har hamnat i någon form av okontrollerbar affekt. Oavsett vad hon har gjort eller sagt så har han inte haft psykisk förmåga att kontrollera sina handlingar som de flesta av oss kan oavsett hur triggade vi blir. Ska jag gissa så är han inte så psykiskt sjuk att han hamnar på institution, utan det lär väl bli några år för dråp.

Det finns mycket som kan få vissa människor att gå över gränsen - otrohet, någon gör slut etc. Jag känner till ett fall där en kvinna under ett "vanligt" bråk hånade mannen för hans lilla och odugliga penis, något som fick den annars så lugna och trevlige mannen att helt tappa fattningen med misshandel av kvinnan som följd. Med andra ord så kan det vara vad som helst som varit tändgnistan. Dock, för att undvika missförstånd, så är det förstås inte kvinnans fel. En normal man ska kunna klara ett bråk, otrohet eller förnedringar utan våld.
Citera
2026-08-09, 14:08
Medlem
Master63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Tror det här kommer klassa som att MGM fick en psykos.

Allt annat känns orimligt.
Kollade Psykos, Fick hur många svar som helst som var otroligt skrämmande.Bl.a :
" AI-översikt"
"En psykos utlöses ofta av en kombination av ärftlig sårbarhet, extrem stress, sömnbrist eller droger."
Citera
2026-08-09, 14:13
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Kan du bidra med någon källa till att MGM är en narcissist? Annars bör vi nog hålla oss till fakta för nu spretar tråden åt olika håll och många svar här är minst sagt "kreativa".

Kan tillägga att BO inte behöver vara narcissist, psykopat, labil, äcklig, illvillig, elak och ha mindevärdeskomplex med utgångspunkt från några bilder, varav någon är svart-vit, vilket har föranlett kommentarer om att han ska ha så "elaka svarta ögon" -- allt detta har citerats i flera omgångar. Nu verkar detta ha blivit normaliserat hos vissa i tråden.

Nej, BO hade nog annat att sysselsätta sig med än att grubbla över hans förstagångskontrakt. Det var dessutom en laglig överenskommelse vilket hon som jurist säkert fattade. Sedan behöver man inte vara jurist för att ta del av processer och domar.
Har dock aldrig själv varit det minsta intresserad av att kolla in min makes tidigare lägenhetsbyten involverande sambo.

Tror heller inte att BO lurat (eller "sol-och-vårat") sig till sig sin lägenhet. Det skulle aldrig hålla juridiskt. Och tvisten pågick länge, så något hade han säkert att komma med. Förmodligen bidrog han med något när det gäller lägenheten på Hagagatan. Kanske betalade hyran, som inte kunde vara låg och andra dyra omkostnader. Eller hade en mindre lägenhet att bidra med. Dessutom hade han tydligen hemmavarande barn på den tiden. Är väl rimligt då att han flyttar in i en större lägenhet vid bytet medan exet tar en mindre, som hon dessutom har råd med samt får en 6-siffrig summa ovanpå det? Detta var tydligen den bästa lösningen som båda godkände, med tanke på vad som fanns på hyresmarknaden vid tillfället. Svårt att byta en större lägenhet mot två 3-rummare i innersta'n.
Tro mig, jag har bott i de flesta av Stockholms stadsdelar, i både mycket stora och normalstora lägenheter. Man får inte alltid det man vill. Och en stor lägenhet behöver inte vara mer så begärlig, beroende på dyra omkostnader m.m.

Skulle också vilja påstå att narcissister oftast skyller sina problem på andra och spelar offer för att få både uppmärksamhet, bekräftelse och fördelar. Åtminstone vet jag det sedan jag själv läste psykologi. Alla är olika men på vilket sätt skulle BO vara undantaget?

Det är såklart ren spekulation att han skulle ha narcissistiska drag, såklart. De flesta människor kan uppvisa narcissistiska drag i större eller mindre omfattning utan att vara narcissister. Har också aldrig påstått att han skulle vara narcissist. Det är en skillnad som är viktig.

Spekulationerna har framför allt upstått utifrån informationen om hur TN betedde sig i separationen från sin sambo. Han hade ingenting att komma med i ärendet om lägenheten, om man ska vara krass, och han överklagade ett beslut från den utsedda bodelningsförrättaren som hade kommit fram till att lägenheten skulle tillfalla exet. När en bodelningsförrättare tar ett sådant beslut är det baserat på vem som behöver lägenheten mest, vad parterna har för andra ekonomiska förutsättningar för att kunna skaffa sig en bostad, etc.

2019 sålde han sitt radhus i Gustavsberg för 5 miljoner kr för att flytta ihop med den nya sambon, som då hade bytt en attraktiv lägenhet hon hade bott i ensam för en större där de kunde bo tillsammans. De flyttade in sen höst 2019.

När de separerade efter mindre än 1,5 år tyckte, det här är nu sammanfattat, TN att han skulle få behålla lägenheten själv eller att om de bytte lägenheten så skulle han behöva minst en fyra eftersom att han har tre barn. Den före detta sambon försökte få till att de skulle byta den stora gemensamma lägenheten till varsin trea, men det gick inte TN med på.

Det är inte helt otänkbart att kvinnan med hyresrätten kommer kallas in på förhör som vittne i utredningen.
Citera
2026-08-09, 14:13
Medlem
Citat:
Det är rimligt att fundera över vem ÅÅ var eftersom att alla människor har bra och dåliga sidor. Sett till det som hittills kommit fram, vilket är mer information än man ofta har om de inblandade när liknande brott begåtts, så finns det fler saker som pekar på att TN haft struliga relationer och betett sig illa än att ÅÅ haft det.

I fallet från Örebro där SD mördade LW kom det tidigt fram att det fanns en otrohetshistoria mellan SD och LW som hade uppdagats ett år innan mordet och att hon hade polisanmält honom för misshandel ett år tidigare. Hon hade också hade haft många kortvariga relationer med olika män, och det hade gått ut över relationen hon hade med sina egna barn. Hon hade bytt frikyrka hon var aktiv i. Hon hade också en karriärbana som såg märklig ut utifrån, från frikyrkopastor till någon slags samordnare för ensamkommande flyktingbarn.

Med det sagt finns det idag ingenting som, tidigt, framkommit och som pekar på att ÅÅ har haft några liknande personlighetsdrag. Tvärtom verkar hon ha en positiv relation till sina barns pappa och samäger ett hus med en exman.

Jag tror inte att de har grälat och bråkat så varifrån jag skulle ”få det att framstå som att skulden bara ligger hos mannen när par bråkar” kan jag själv inte se. Jag tror att de har haft ganska odramatiska samtal men att TN fått en inre kollaps av att inse att han blivit påkommen som sol och vårare. Jag tror inte att han haft något aggressivt beteende i vardagen eller att män alltid vill skada kvinnor.

I det här fallet har vi dock mer information än man ofta annars har om hur en person har betett sig i tidigare relationer. Jag har läst alla dokument från hans stämning i tingsrätten och tycker att han verkar helt oresonligt. Det är också han som driver på stämningen. När deras utsedda bodelningsförrättare kommer fram till att lägenheten skulle tillfalla henne så kunde han inte acceptera det utan han valde att stämma den före detta sambon, trots att hon då rent juridiskt har blivit tilldelad lägenheten baserat på omständigheterna runt den.

Att det mest sannolika är att skadorna uppkommit under ett bråk tänker jag inte uttala mig om. Det kan vara en blandning av mycket. Det minsta han borde ha från själva mordtillfället är värjningsskador eller skador från att han råkat slinta med ett mordvapen, men om de har hamnat i ett fysiskt bråk skulle skadorna kunna vara större. Precis som åklagaren också säger har TN varit på flykt i 33 timmar efter att ÅÅ hitades i form av att han lekt Crocodile Dundee på skärgårdsepxedition där han paddlat kajak, simmat och dragit upp en kajak ur vattnet och in i skogen. Man kan väl anta att han har minst en skråma från det.

Förstår inte sambandet med Örebro-fallet.

Är inte exet, som äger halva huset samma person som barnens pappa?
Citera
2026-08-09, 14:26
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Då har vi två tidigare ostraffade personer.

Samtidigt vet vi förhållandevis lite om den tidigare ostraffade MGM men det har framkommit att han levde ett rikt socialt liv med vänner och familj.

Källa: Aftonbladet https://share.google/gL8pfK1vM7y0g7Ifx

På vems initiativ ägde skilsmässan rum?

Här kan fråga sig varför hennes tidigare relationer tog slut. Det låter lite märkligt att äga ett hus tillsammans med ett ex som man inte ens har barn med? Man undrar varför de inte fortsatte sin relation?

Min personliga åsikt är att artikeln som beskriver hans rika sociala liv är överdriven eftersom att det de hänvisar till är fyra sociala händelser på åtta år.

Citat:
Jag tycker att artikeln från Aftonbladet där de skriver om hans sociala liv är överdriven.

"På sociala medier ges en bild av ett socialt liv med stor umgängeskrets”. Det rör sig alltså om fyra sociala händelser inom loppet av åtta år. Utöver det finns det inga bilder på TN och ÅÅ tillsammans och han får mellan 30 och 40 gratulationer på födelsedagen från sina vänner på Facebook varje år.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/V6ab0l/misstankte-skargardsmordarens-liv-konst-och-restaurangbesok

• 2018-01-08 taggas han av en SP i bilder från en utställning på Magasin 3 Jaffa, alltså hans jobbs filial i Tel Aviv.

• 2019-10-13 har en HO lagt upp ett inlägg med bilder på Facebook efter att han varit på besök i Stockholm, i åtminstone en av bilderna ser man TN med en restaurang. "Ljuvliga upplevelser av Stockholms olika miljöer tillsammans med kärleken släkt och vänner, och boende på Hotell Stadsliv i Gamla stan!”

• 2024-06-28 lägger samma HO, som verkar vara hans kusin upp ett inlägg med bilder på Facebook där TN taggas: "Helgmys med hustrun på besök hos kusin TN och kusinbarn. På vackra Söder.❤️”

• HO hade tidigare också ett inlägg med bilder från en släktträff där TN förekom i bild, men det verkar vara borttaget nu.

Det finns inga uppgifter om vem av ÅÅ och UA som initerat skilsmässan, men den lämnades in gemensamt och de har inte bråkat om vårdnad eller bodelning i domstol.

Jag hade inte personligen valt att äga ett hus tillsammans med en före detta partner men det finns samtidigt inget som talar för att det skulle finnas några konflikter runt detta. Det förekommer som sagt inga domstolsärenden om huset i varken Nacka, Stockholms eller Södertörns tingsrätt. De kan ha valt att fortsätta äga det gemensamt som en slags investering/pensionsspar?
Senast redigerad av slemhinder 2026-08-09 kl. 14:30.
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseDacke
Att det skulle handla om ett planerat mord med ekonomiska motiv är ganska osannolikt, som jag ser det. Då hade han agerat smartare. Då behövs inget omfattande våld och flykten hade gjorts på ett helt annat sätt.

Han har hamnat i någon form av okontrollerbar affekt. Oavsett vad hon har gjort eller sagt så har han inte haft psykisk förmåga att kontrollera sina handlingar som de flesta av oss kan oavsett hur triggade vi blir. Ska jag gissa så är han inte så psykiskt sjuk att han hamnar på institution, utan det lär väl bli några år för dråp.

Det finns mycket som kan få vissa människor att gå över gränsen - otrohet, någon gör slut etc. Jag känner till ett fall där en kvinna under ett "vanligt" bråk hånade mannen för hans lilla och odugliga penis, något som fick den annars så lugna och trevlige mannen att helt tappa fattningen med misshandel av kvinnan som följd. Med andra ord så kan det vara vad som helst som varit tändgnistan. Dock, för att undvika missförstånd, så är det förstås inte kvinnans fel. En normal man ska kunna klara ett bråk, otrohet eller förnedringar utan våld.
Tror att dina funderingar kring vad som föregått den ödesdigra dagen och upprinnelsen till mordet, är det närmsta man kommer sanningen, hittills, här. Det blir såklart intressant, och skrämmande, att ta del av FUP vad det lider.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Jag skulle säga att det bara är i undantagsfall som någon har kunnat ha kvar hyreskontraktet vid långa fängelsestraff. Det måste vara ett fåtal som har sparade pengar att betala hyran med i över 10 år och Soc betalar inte detta. Dessutom är hyresvärdarna generellt sett inte så pigga på att låta någon som inte kan använda bostaden ha kvar kontraktet.
Fast nu gäller det såklart fall där fängelsekunden har betalat hyran men ändå blir av med sin lägenhet. Det finns fall där det dömts till att hen förlorar kontraktet men tydligen finns även motsatsen att hen får behålla kontraktet trots långt fängelsestraff. Vad TN själv väljer att göra får vi se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in