Citat:
Ursprungligen postat av
sexyclasse
Jag förstår faktiskt inte hur det kan var så stötande att ifrågasätta BO's persona utan att folk ska ta det som att man propagerar för mord? Tror du inte polisen är intresserad av vem BO var? I ett utredningsarbete kartlägger man både BO och MGM för att bilda sig en uppfattning om varför dådet har skett, särskilt i ett sånt här fall då ingenting pekar på att några tidigare liknande tendenser finns rapporterade. Men för att vara tydlig, jag skuldbelägger ingen. Det vi har på bordet nu är en synnerligen uttömmande information av MGM, men vi vet ingenting om BO mer än att hon samägde ett hus med en man i skärgården och var chefsjurist på SEB. För att bilda sig en uppfattning om vad som kan ha gett upphov till situationen är det av vikt att ta reda på mer om BO. Det är vad som intresserar mig i detta fall, hur det kunde bli som det blev. Men om du tror att människor mördar människor helt utan anledning, så förstår jag att mina funderingar är överkurs.
Det är rimligt att fundera över vem ÅÅ var eftersom att alla människor har bra och dåliga sidor. Sett till det som hittills kommit fram, vilket är mer information än man ofta har om de inblandade när liknande brott begåtts, så finns det fler saker som pekar på att TN haft struliga relationer och betett sig illa än att ÅÅ haft det.
I fallet från Örebro där SD mördade LW kom det
tidigt fram att det fanns en otrohetshistoria mellan SD och LW som hade uppdagats ett år innan mordet och att hon hade polisanmält honom för misshandel ett år tidigare. Hon hade också hade haft
många kortvariga relationer med olika män, och det hade gått ut över relationen hon hade med sina egna barn. Hon hade bytt frikyrka hon var aktiv i. Hon hade också en karriärbana som såg märklig ut utifrån, från frikyrkopastor till någon slags samordnare för ensamkommande flyktingbarn.
Med det sagt finns det idag ingenting som, tidigt, framkommit och som pekar på att ÅÅ har haft några liknande personlighetsdrag. Tvärtom verkar hon ha en positiv relation till sina barns pappa och samäger ett hus med en exman.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Att partnerbråk kan sluta illa ibland vet vi och i teorin kan det hela handla om ett svartsjukebråk eller liknande under påverkan av alkohol men sen har situationen urartat? Du känns lite småhal när du försöker få det att framstå som att skulden bara ligger hos mannen när ett par grälar och bråkar?
Även MGM har haft skador som kan ha uppkommit vid själva händelsen.
"Det har rapporterats att han hade skador när han greps. Kan du berätta om skadorna?
– Vi har ännu inte fått någon rapport från rättsläkaren som har genomfört kroppsundersökningen av honom. Men det verkar vara förhållandevis ytliga skador"
"– Och som sagt, de skadorna behöver inte ha någonting med den här gärningen att göra. De kan likväl ha uppkommit innan gärningen och också efter"
Källa: Expressen
https://share.google/bIjsVmI90eUsIMVdf
Du måste hålla med om att den mest sannolika förklaringen är att skadorna har uppstått vid händelsen när kvinnan avled.
Nej det har inte framkommit något annat än att han haft ett tvistemål med ett ex gällande en lägenhet vid en separation. Du kan inte börja skuldbelägga honom för detta när det lika gärna kan ha varit exet som ville ha sin vilja fram till varje pris.
Samtidigt borde väl man också titta på hur kvinnan betett sig i tidigare relationer? Alla människor har en historik och den begränsas inte bara till män. Varför var hon singel när hon träffade MGM?
Jag tror inte att de har grälat och bråkat så varifrån jag skulle ”få det att framstå som att skulden bara ligger hos mannen när par bråkar” kan jag själv inte se. Jag tror att de har haft ganska odramatiska samtal men att TN fått en inre kollaps av att inse att han blivit påkommen som sol och vårare. Jag tror inte att han haft något aggressivt beteende i vardagen eller att män alltid vill skada kvinnor.
I det här fallet har vi dock mer information än man ofta annars har om hur en person har betett sig i tidigare relationer. Jag har läst alla dokument från hans stämning i tingsrätten och tycker att han verkar helt oresonligt. Det är också han som driver på stämningen. När deras utsedda bodelningsförrättare kommer fram till att lägenheten skulle tillfalla henne så kunde han inte acceptera det utan han valde att stämma den före detta sambon, trots att hon då rent juridiskt har blivit tilldelad lägenheten baserat på omständigheterna runt den.
Att det mest sannolika är att skadorna uppkommit under ett bråk tänker jag inte uttala mig om. Det kan vara en blandning av mycket. Det minsta han borde ha från själva mordtillfället är värjningsskador eller skador från att han råkat slinta med ett mordvapen, men om de har hamnat i ett fysiskt bråk skulle skadorna kunna vara större. Precis som åklagaren också säger har TN varit på flykt i 33 timmar efter att ÅÅ hitades i form av att han lekt Crocodile Dundee på skärgårdsepxedition där han paddlat kajak, simmat och dragit upp en kajak ur vattnet och in i skogen. Man kan väl anta att han har minst en skråma från det.
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhinder
Angående skadorna på TN, åklagare Emma Olsson intervjuades i Expressen:
Det har rapporterats att han hade skador när han greps. Kan du berätta om skadorna?
– Vi har ännu inte fått någon rapport från rättsläkaren som har genomfört kroppsundersökningen av honom. Men det verkar vara förhållandevis ytliga skador.
– Och som sagt, de skadorna behöver inte ha någonting med den här gärningen att göra. De kan likväl ha uppkommit innan gärningen och också efter.
– Vi ska alltså ha i åtanke att den här mannen har befunnit sig utomhus i ett och ett halvt dygn och försökt undkomma polisen. Så det är inte uteslutet att man då också får vissa skråmor på kroppen. Men det får ju den fortsatta utredningen visa vilka skador som är relevanta för just den här gärningen.
https://www.expressen.se/nyheter/krim/aklagare-i-skargardsmordet-spar-av-omfattande-skador/