2026-08-09, 11:32
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Du frågade efter en vetenskaplig förklaring til varför atmosfären inte "sugs" bort av rymdens vakuum - och det är vad du har fått. Att du sedan som ett litet barn inte tror på vetenskapen är en helt annan grej....

Det är extremt enkelt att förklara varför du har fel: Vakuum är ingen kraft, vakuum är ingenting och ingenting kan inte suga bort atmosfären.

Så vad vi har är alltså en tyngdkraft som drar allt mot jorden och ingenting som drar det från jorden.

Att även luft har en massa som påverkas av tyngdkraften är extremt lätt att verifiera: En fylld gastub är tyngre än en tom gastub, gasen har en tyngd och gasen dras mot jorden.

Ja det är klart att du slingrar dig som den lilla orm du är, och det var inte alls det som var min fråga heller.

Och för att vara nån som anklagar mig för att ha en hang-up på vakuum, så tycker jag att du själv dillar lite väl mycket om "ingenting" hahah
Citera
2026-08-09, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
.... Och för att vara nån som anklagar mig för att ha en hang-up på vakuum, så tycker jag att du själv dillar lite väl mycket om "ingenting" hahah

Det kanske beror på att vakuum rent definitionsmässigt betyder "tom" eller "ingenting".

Så varför tror du att vakuum (ingenting) kan påverka jordens atmosfär? Hur kan absolut tomhet (ingenting) dra bort syremolekyler från jorden?
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-08-09 kl. 11:57.
Citera
2026-08-09, 12:00
Medlem
Citat:
Ja det är klart att du slingrar dig som den lilla orm du är, och det var inte alls det som var min fråga heller. ...

På vilket slingrar jag mig? Jag har gett dig den vetenskapliga förklaringen som du efterfrågade.

Och vilken fråga är det du tror att jag inte har svarat på?
Citera
2026-08-09, 12:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ja, det blev uppenbarligen väldigt svårt för dig iallafall

Men om du hade haft ett minimum av vetenskaplig grund att stå på, så hade det inte spelat nån roll om din diskussionspartner har en annan uppfattning, för dina vetenskapliga förklaringar skulle ha varit vederhäftiga ändå.

Och du hade heller inte behövt försöka försvara vetenskapen som "perfekt" heller. Men varje gång du gör det så tycker jag att du gör dig själv till åtlöje. För inte ens vetenskapsmännen påstår sig veta allt, så varför skulle du behöva göra det?
När allt man behöver göra är ett erkänna att man egentligen inte vet till 100%.

Tack iallafall, ha en fin dag

Var har jag kallat något för ’perfekt’? Citerar du mig?

Även ett jävla tjat om vetenskaplig grund när du inte tror på vetenskap. Så det är svårt att förklara nåt för någon som inte ens ställer upp på premisserna. Universum har själv via oräkneliga ’experiment’ med himlakroppar med, och utan atmosfär. Det borde ju rimligen vara bra evidens att det kan ske - och sker.

Men nej, in kommer en tjomme som inte ens pallar att bege sig utomhus och göra egna observationer, och förkastar gravitation, förkastar en sfärisk jord, förkastar gjorda observationer och ja, förkastar vetenskapen. Det är som att prata med en unge i varför då-åldern.

Så, vilket svar från mig hade funkat? Vad vill du veta mer?
Citera
2026-08-09, 12:14
Medlem
Citat:
... För inte ens vetenskapsmännen påstår sig veta allt, så varför skulle du behöva göra det?
När allt man behöver göra är ett erkänna att man egentligen inte vet till 100%. ...

Oj vilken halmgubbe. Ingen i den här tråden har någonsin sagt att vetenskapen vet "allt".

Däremot så är det vetenskapligt fastställt att gravitation finns. Det finns massor med empiri såsom cavendish, gravitationslinser, omloppsbanor, tidsdilatation, gravitationvågor ...
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-08-09 kl. 13:03.
Citera
2026-08-09, 12:58
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jo, precis så är det. Du håller i lådan, och du står på marken. Alltså är lådan i kontakt med marken.

Och det är den även om du ställer den någonstans högst upp i Eiffeltornet, eftersom Eiffeltornet står på marken
Hur beter sig ballongen om man tar med sig lådan på en flygresa?
Citera
2026-08-09, 13:42
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Var har jag kallat något för ’perfekt’? Citerar du mig?

Även ett jävla tjat om vetenskaplig grund när du inte tror på vetenskap. Så det är svårt att förklara nåt för någon som inte ens ställer upp på premisserna. Universum har själv via oräkneliga ’experiment’ med himlakroppar med, och utan atmosfär. Det borde ju rimligen vara bra evidens att det kan ske - och sker.

Men nej, in kommer en tjomme som inte ens pallar att bege sig utomhus och göra egna observationer, och förkastar gravitation, förkastar en sfärisk jord, förkastar gjorda observationer och ja, förkastar vetenskapen. Det är som att prata med en unge i varför då-åldern.

Så, vilket svar från mig hade funkat? Vad vill du veta mer?

Citat:
Oj vilken halmgubbe. Ingen i den här tråden har någonsin sagt att vetenskapen vet "allt".

Däremot så är det vetenskapligt fastställt att gravitation finns. Det finns massor med empiri såsom cavendish, gravitationslinser, omloppsbanor, tidsdilatation, gravitationvågor ...

Men era klotskallar. Det är ju ni som hävdar att det är vetenskapligt bevisat att ett klot i vakuum kan hålla kvar en gasatmosfär med hjälp av sin gravitation. Och det är det jag menar när jag säger att ni hävdar att vetenskapen är perfekt, just på den punkten åtminstone.

Det enda jag har sagt om att jag inte köper vetenskapen, är på vissa tramsiga punkter (som ovan nämnda exempel).

Annars är det klart att jag köper den vetenskap som kan styrkas med empiriska experiment, varför skulle jag inte?
Jag tror inte vi kommer längre än så här. Jag tycker ni kämpade på bra ändå grabbar
Citera
2026-08-09, 14:06
Medlem
Citat:
... Annars är det klart att jag köper den vetenskap som kan styrkas med empiriska experiment, varför skulle jag inte?
...

Gravitation är empiriskt bevisad. Likaså är det empiriskt bevisat att jorden är ett klot och att det inte finns en barriär.

Så nej, du köper verkligen inte allt som är empiriskt bevisat.

Citat:
... varför skulle jag inte?
...

Min gissning är att du lider av någon slags existentiell kris, du kan inte känslomässigt acceptera att jorden är en liten planet i utkanten av universum. Du vill bokstavligen vara i skapelsens centrum och förkastar därför all empiri som visar på motsatsen.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-08-09 kl. 14:22.
Citera
2026-08-09, 14:11
Avstängd
Fantens avatar
Citat:
Gravitation är empiriskt bevisad. Likaså är det empiriskt bevisat att jorden är ett klot och att det inte finns en barriär.
Men Willie - du ser ju att han 'inte köper det'. Jag misstänker att han 'inte köper' Lagrange-punkter heller eftersom det inte går att bevisa här på Jorden.
Citera
2026-08-09, 14:31
Medlem
Citat:
Men era klotskallar. Det är ju ni som hävdar att det är vetenskapligt bevisat att ett klot i vakuum kan hålla kvar en gasatmosfär med hjälp av sin gravitation. Och det är det jag menar när jag säger att ni hävdar att vetenskapen är perfekt, just på den punkten åtminstone.

Det enda jag har sagt om att jag inte köper vetenskapen, är på vissa tramsiga punkter (som ovan nämnda exempel).

Annars är det klart att jag köper den vetenskap som kan styrkas med empiriska experiment, varför skulle jag inte?
Jag tror inte vi kommer längre än så här. Jag tycker ni kämpade på bra ändå grabbar

"En ostkupa, varför inte?"
"Trams. GPS är markbaserat såvitt jag vet"

Jaja, tror man på det är det ingen ide' att fortsätta att diskutera med dig.
Men jag tror faktiskt att du bara är ett troll som är inne och trollar,
Citera
2026-08-09, 15:49
Medlem
Har det egentligen någon betydelse vilken form planeten har? Varför skulle till exempel Nasa och olika myndigheter vilja dölja att jorden är rund. Är för mig helt ologiskt. Om nu jorden verkligen var platt, varför vill man då dölja det?

Det blir lite komik när en som är övertygad om att jorden är platt, lägger ut video där de försöker bevisa det. Resultatet blir istället där de bevisar att jorden faktiskt är rund.
Citera
2026-08-09, 15:50
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Hur beter sig ballongen om man tar med sig lådan på en flygresa?

Bra fråga! Att jag inte tänkte på den själv, eller någonting liknande i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in