2026-08-08, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jo, precis så är det. Du håller i lådan, och du står på marken. Alltså är lådan i kontakt med marken.

Och det är den även om du ställer den någonstans högst upp i Eiffeltornet, eftersom Eiffeltornet står på marken

Så hur förklarar detta det faktum att ekvatorn är 4000 mil lång och att det är 1000 mil mellan ekvatorn och nordpolen? Eller att stjärnhimlen på södra halvklotet roterar medurs? Eller att polstjärnan befinner sig lika många grader över horisonten som dess betraktare?

Du vet väl att vi hittar på jorden? Men du kanske inte riktigt förstår betydelsen av det?
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-08-08 kl. 21:47.
Citera
2026-08-08, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Ja marken hindrar lådan från att falla fritt.

Vad är kopplingen till trådens ämne? Om du inte skärper till dig så riskerar vi att gå off-topic.

Betänk då videon som jag visat, med en bil som accelererar med en heliumballong inuti, och ballongen förflyttar sig framåt i accelerationens riktning. Den har alltså som det verkar plötsligt fått "flytkraft" i en helt ny riktning. Som sedan upphör direkt när accelerationen upphör.

Har detta, tror du, nån bäring på experimentet med ballongen i lådan? eller är den uppenbara likheten bara en ren slump?
Senast redigerad av Fleuch 2026-08-08 kl. 22:00.
Citera
2026-08-08, 21:59
Medlem
Citat:
Betänk då videon som jag visat, med en bil som accelererar med en heliumballongen inuti, och ballongen förflyttar sig framåt i accelerationens riktning. Den har alltså som det verkar plötsligt fått "flytkraft" i en helt ny riktning. Som sedan upphör direkt när accelerationen upphör.

Har detta, tror du, nån bäring på experimentet med ballongen i lådan? eller är den uppenbara likheten bara en ren slump?

Hur förklarar dina ballonger det faktum att vi hittar på jorden? Är det en ren slump eller känner vi faktiskt till avstånd och riktningar?
Citera
2026-08-08, 22:05
Medlem
Citat:
Hur förklarar dina ballonger det faktum att vi hittar på jorden? Är det en ren slump eller känner vi faktiskt till avstånd och riktningar?

Hur långt och hur mycket måste man egentligen resa för att upptäcka vilken som är jordens form, menar du?
Citera
2026-08-08, 22:19
Medlem
Citat:
Hur långt och hur mycket måste man egentligen resa för att upptäcka vilken som är jordens form, menar du?

För mig räcker det med 10-20 mil. Är du lite mer trögtänkt så behöver du nog flera hundra mil.

Men det är ju lite halvfjantigt att resonera i de termerna. Du är väl medveten om att vi de senaste 500 åren har färdats typ miljarders miljarder mil kors och tvärs över jorden?

En grov uppskattning är att vi dagligen färdas 150 miljoner kilometer. Kors och tvärs, hit och dit. Dag efter dag. Och hör och häpna: Vi hittar fram varje gång.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-08-08 kl. 22:38.
Citera
2026-08-08, 22:49
Medlem
Citat:
Betänk då videon som jag visat, med en bil som accelererar med en heliumballong inuti, och ballongen förflyttar sig framåt i accelerationens riktning. Den har alltså som det verkar plötsligt fått "flytkraft" i en helt ny riktning. Som sedan upphör direkt när accelerationen upphör.

Luften som har mer massa kastas bakåt av accelerationen. Då blir det plats för den mindre massan. Massa attraherar massa. Helium har mindre massa än luft.
Citera
2026-08-09, 05:57
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vad är det du saknar?

Citat:
Vi har ju förklarat - flera gånger.

1. Atmosfären är inte en gasbubbla, atmosfären flyter ovanpå jorden och hålls fast av gravitation.

2. Jo gravitationen är stark nog att hålla kvar atmosfären eftersom vakuum inte är en kraft. Vakuum är ingenting och ingenting är oändligt mycket svagare än gravitationen.

Hela ditt resonemang bygger på att du har fått för dig att vakuum är någon slags kraft som kan suga bort atmosfären. Men det är felaktigt av den enkla anledningen att vakuum inte är en kraft, vakuum är ingenting.

"Gravitationen håller atmosfären på plats, för att vi säger så"
Det är hur jag summerar eran "vetenskapliga" förklaring. Tack, I rest my case.
Senast redigerad av busy-signal 2026-08-09 kl. 06:00.
Citera
2026-08-09, 07:43
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Jo, precis så är det. Du håller i lådan, och du står på marken. Alltså är lådan i kontakt med marken.

Och det är den även om du ställer den någonstans högst upp i Eiffeltornet, eftersom Eiffeltornet står på marken

Ja ja. *suck* Där föll väl hela mitt resonemang i kras?
(Men jag frågar mig helt stilla om detta är något som du kom på, liksom, bara för att jag påtalade detta tidigare?)
Senast redigerad av d00rkey 2026-08-09 kl. 07:47.
Citera
2026-08-09, 07:49
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
[...]

Ja, antingen det, eller så finns det någon sorts "ostkupa" som håller atmosfären på plats.
Citera
2026-08-09, 08:43
Medlem
Citat:

Du frågade efter en vetenskaplig förklaring til varför atmosfären inte "sugs" bort av rymdens vakuum - och det är vad du har fått. Att du sedan som ett litet barn inte tror på vetenskapen är en helt annan grej....

Citat:
.... Min poäng är, att om vetenskapen vore så himla vattentät på dessa två punkter, då hade det varit lätt för er att förklara för mig varför jag har fel. ....

Det är extremt enkelt att förklara varför du har fel: Vakuum är ingen kraft, vakuum är ingenting och ingenting kan inte suga bort atmosfären.

Så vad vi har är alltså en tyngdkraft som drar allt mot jorden och ingenting som drar det från jorden.

Att även luft har en massa som påverkas av tyngdkraften är extremt lätt att verifiera: En fylld gastub är tyngre än en tom gastub, gasen har en tyngd och gasen dras mot jorden.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-08-09 kl. 08:57.
Citera
2026-08-09, 09:55
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Man har ju hittat åtskilliga andra planeter med atmosfär, men när man diskuterar med någon som underkänner universum så blir det svårt.
Citera
2026-08-09, 11:27
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Man har ju hittat åtskilliga andra planeter med atmosfär, men när man diskuterar med någon som underkänner universum så blir det svårt.

Ja, det blev uppenbarligen väldigt svårt för dig iallafall

Men om du hade haft ett minimum av vetenskaplig grund att stå på, så hade det inte spelat nån roll om din diskussionspartner har en annan uppfattning, för dina vetenskapliga förklaringar skulle ha varit vederhäftiga ändå.

Och du hade heller inte behövt försöka försvara vetenskapen som "perfekt" heller. Men varje gång du gör det så tycker jag att du gör dig själv till åtlöje. För inte ens vetenskapsmännen påstår sig veta allt, så varför skulle du behöva göra det?
När allt man behöver göra är ett erkänna att man egentligen inte vet till 100%.

Tack iallafall, ha en fin dag
Senast redigerad av busy-signal 2026-08-09 kl. 11:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in