2026-08-08, 12:19
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
[...]
Däremot, teorin eller påståendet att ett klot mha sin gravitation skulle kunna suga fast gaser, och därigenom hålla sig med en stabil atmosfär, i ett absolut vakuum?

Lycka till att demonstrera det med ett repeterbart experiment.

Har du varit på hög höjd någon gång? Förmodligen inte!?
Om man har varit det, och då menar jag inte i rymden (det räcker med att man har klättrat, åkt utförsåkning eller varit på träninsgsläger) då vet man att det är mindre luft där uppe än här nere. Men... Hur kan det komma sig??? Om nu rymden skulle suga ut gas likt en dammsugare? Borde det då inte vara ett jämnt tryck inne i ostkupan??
Citera
2026-08-08, 12:26
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Kors i taket Wille. Du erkände just att min synpunkt var befogad.
[...]

Jaha! Jorden (planeten alltså) = Ett bowlingklot.

Glasklart!
Citera
2026-08-08, 12:32
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Ja, ostkupa-modellen verkar inte stämma.. eftersom vi observerar att lufttrycket avtar med stigande höjd. Befann vi oss inuti en trycksatt "kupa" så fanns väl ingen direkt anledning till det.
[...]

Grattis Fleuch!
Det finns hopp ändå. Fast det är inte det att den inte verkar stämma. Den stämmer helt enkelt (och bara) inte! Och jag förstår din (eventuella) sammanblandning av Newtonsk mekanik och den allmänna relativitetsteorin. Jag lider till viss del själv av samma sak.
Citera
2026-08-08, 12:52
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Nånting flyger ju däruppe, det kan man se med blotta ögat. Men alla utsändningar därifrån är uppenbara skämtgrejer, så nåt är det som inte stämmer.

Fast min kompis Fugelsang har varit på ISS två gånger. Han är en reko kille, ljuger aldrig.Menar du att ljuger om det här?
Citera
2026-08-08, 12:55
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
När lådan är på marken så har ballongen flytkraft. Men denna flytkraft försvinner så fort kontakten med marken försvinner. Så alltså kommer sig flytkraften av nånting som marken gör med lådan och dess innehåll.

Låter det som en rimlig slutsats?

Nej. För om man lyfter upp lådan och håller den, låt oss säga ovanför huvudet, så agerar ballongen på precis samma sätt som om lådan har kontakt med marken... Men kom nu bara inte med att jag eller du har kontakt med marken.
Citera
2026-08-08, 13:32
Medlem
Clay Allisons avatar
[quote=busy-signal|95625614]
[…]

1. En gasbubbla kan inte existera i ett vakuum. Åtminstone inte särskilt länge.

2. Gravitationen, vad den nu innebär, är inte tillräckligt stark för att hålla kvar gaser som en dammsugare. Inte gentemot en omgivande påstådd världsrymd där det påstås råda fullständigt vakuum.

[…]

1. Nej inte en gasbubbla, men en massa som är tillräckligt stor kan hålla kvar gaser mha gravitation.

2. Jag anar att du dels påstår att det råder vakuum i rymden, men även att rymden inte finns?

Tryckskillnaden mellan atmosfärens slut och vacuum är nära noll.
Citera
2026-08-08, 13:38
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
1. Nej inte en gasbubbla, men en massa som är tillräckligt stor kan hålla kvar gaser mha gravitation.

2. Jag anar att du dels påstår att det råder vakuum i rymden, men även att rymden inte finns?

Tryckskillnaden mellan atmosfärens slut och vacuum är nära noll.

Svara på frågor utan att svara på frågor. Vilken otrolig sopa du är, underkänd!
Citera
2026-08-08, 14:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Svara på frågor utan att svara på frågor. Vilken otrolig sopa du är, underkänd!

Vad är det du saknar?
Citera
2026-08-08, 14:38
Medlem
Citat:
Herre jösses, jag verkar reta ännu mera gallfeber på er mobbarproffs nu när jag själv har slutat bry mig i hur intellektuellt oärliga ni är. Hela bunten.
Sen så får jag upplysa alla smartisar att det inte hjälper att bomba mig med en massa påhopp och idiotfrågor hit och dit. Ni beter er som om ni gick på högstadiet allihopa. Damp-ungar med trotssyndrom.

Låt mig sammanfatta vad jag pratar om, och har pratat, de senaste två tre dagarna.

1. En gasbubbla kan inte existera i ett vakuum. Åtminstone inte särskilt länge.

2. Gravitationen, vad den nu innebär, är inte tillräckligt stark för att hålla kvar gaser som en dammsugare. Inte gentemot en omgivande påstådd världsrymd där det påstås råda fullständigt vakuum.

Det enda som har framkommit från er proffsmobbare, är att jag har fel och är dum i huvudet. Men i övrigt så har vetenskapsbriljansen lyst med sin frånvaro.

Min poäng är, att om vetenskapen vore så himla vattentät på dessa två punkter, då hade det varit lätt för er att förklara för mig varför jag har fel.

Men som det är nu, så har ingen av er anfört ett enda vettigt argument. Vilket jag tycker är mer än talande.

Förutom att den annars allra ilsknaste mobbaren Wille, som råkade medge att det skulle svårt att påvisa gravitationens förmåga hålla kvar av gaser (runt ett klot, i vakuum) även om vetenskapsmännen skulle vilja. Det kan du väl få ett hedersomnämnande för WG, men det bli ändå noll poäng totalt eftersom du kör på med din mobbarjargong så fort du får chansen.

Så, om någon skulle vilja vara vetenskapen behjälplig, och förklara för mig, varför mina påståenden (1 -2) är felaktiga, så skulle jag vara idel öra.

Tills dess tycker jag så får ni skämmas över hur taffliga ni är på att försvara eran heliga vetenskap. Ni verkar inte ens vara särskilt skickliga mobbare, så jag vet inte vad ni håller på med.

Vi har ju förklarat - flera gånger.

1. Atmosfären är inte en gasbubbla, atmosfären flyter ovanpå jorden och hålls fast av gravitation.

2. Jo gravitationen är stark nog att hålla kvar atmosfären eftersom vakuum inte är en kraft. Vakuum är ingenting och ingenting är oändligt mycket svagare än gravitationen.

Hela ditt resonemang bygger på att du har fått för dig att vakuum är någon slags kraft som kan suga bort atmosfären. Men det är felaktigt av den enkla anledningen att vakuum inte är en kraft, vakuum är ingenting.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-08-08 kl. 15:04.
Citera
2026-08-08, 18:19
Medlem
Citat:
... Det enda som har framkommit från er proffsmobbare, är att jag har fel och är dum i huvudet. Men i övrigt så har vetenskapsbriljansen lyst med sin frånvaro. ...

Ovan är felaktigt, jag svarade på dina frågor för en månad sedan.
(FB) Flat Earth--Jorden är platt

Läste du inte svaret? Eller förstod du inte svaret?
Citera
2026-08-08, 20:10
Medlem
Citat:
Herre jösses, jag verkar reta ännu mera gallfeber på er mobbarproffs nu när jag själv har slutat bry mig i hur intellektuellt oärliga ni är. ....

Nja, gallfeber är fel. Det handlar nog mer om lyteskomik.

Skön sommarkväll idag, sitter ute och tittar på molnen. Och det ser faktiskt ut som om de är belysta underifrån - vilket i sig betyder att solen måste befinna sig under molnen om jorden är platt.

Tycker du det låter vettigt att solen befinner sig typ 2km ovanför marken?
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-08-08 kl. 20:19.
Citera
2026-08-08, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Nej. För om man lyfter upp lådan och håller den, låt oss säga ovanför huvudet, så agerar ballongen på precis samma sätt som om lådan har kontakt med marken... Men kom nu bara inte med att jag eller du har kontakt med marken.

Jo, precis så är det. Du håller i lådan, och du står på marken. Alltså är lådan i kontakt med marken.

Och det är den även om du ställer den någonstans högst upp i Eiffeltornet, eftersom Eiffeltornet står på marken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in