2026-08-09, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Håller inte med dig i frågan, finns al dente och sen finns det al dente. Lyckas man perfekt är det ju trevligt, misslyckas det så blir det ju trist och då är ju alternativet överkokt bättre.

Pasta överlag säger jag då. Samma skit som de billigaste nudlar du kan köpa.

Dvs allt skräp som inte är svältföda är dumma trender. Min värsta var nog Quinoa. Totalt värdelöst, magen kan inte ens smälta skräpet.
Citera
2026-08-09, 01:13
Medlem
Skivad och rostad sötpotatis läste jag att man kunde äta ist för bröd. Dra åt helvete så vidrigt det var. jag kan än idag inte se sötpotatis utan att få kväljningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
1. Koka egen buljong.
Poängen med att koka egen buljong är väl att man får i sig kollagen, plus diverse nyttigheter och smak därtill. Köttbuljong alltså, grönsakerna är för smaksättning.
En buljongtärning är ju bara en krydda.
Citera
2026-08-09, 01:23
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Ingen har hittills sagt risotto. Så sjukt överskattat. Eller så har jag aldrig fått en riktigt bra.
Ingen har sagt risotto eftersom det aldrig har varit en trend. Du skriver i fel tråd.

(FB) Överskattad mat
Citera
2026-08-09, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Ingen har sagt risotto eftersom det aldrig har varit en trend. Du skriver i fel tråd.

(FB) Överskattad mat
Varför serverar alla krogar det just nu då?
Citera
2026-08-09, 01:45
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Ris Otto är nog en av de vidrigaste rätter jag testat att äta. Surströmming är rena rama delikatessen både till smak och doftupplevelse jämfört med Ris Otto och då är inte sill eller strömming något som ligger på min topplista.
Citera
2026-08-09, 06:50
Medlem
dickachus avatar
Allt från det så kallade ”italienska” köket.

Fisksås blandat med prickig korv och nudlar.

Psykopatistan har bättre rätter.
Citera
2026-08-09, 07:59
Medlem
Sötpotatis.
Äckligt.
Allt är gott förutom sötpotatis.
Citera
2026-08-09, 08:40
Medlem
kaerakels avatar
Hålla liv i en egen surdegskultur. ”Ha den ovanför kylen, mata den en gång om dagen”, vem fan orkar det?

Bakade ett (1) bröd, vilket tog ca 72h. Blev otroligt tät textur (skumgummi) och smakade pruttas. Till råga på detta blev jag magsjuk och orkade ej ta hand om kulturen. Efter kanske två månader samlade jag mod och hällde ut den, då luktade sörjan vidskepelse och lacknafta.
Citera
2026-08-09, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Picklad rödlök. Inget blev bättre av det. Tack och lov verkar det vara en utdöende trend.
Håller med! Inget kan sabba en burgare så mycket som denna sura skit!
Älskar däremot andra inlagda grönsaker. Pressgurka till köttbullar, eller för att inte tala om syltad squash. Har du inte provat det så gör det, underbart gott!
Citera
2026-08-09, 09:18
Medlem
Cameltotems avatar
Måste nog vara fruns försök på göra egen pasta. Herregud.

Hon står där och slänger mjöl på hela köksbänken som såklart hamnar överallt i köket och på golvet. Ägg ska slängas in och blandas runt på ett pittoreskt italienskt sätt men man får bara ångest.

När allt jobb sen väl är gjort så smakar det skit.
Citera
2026-08-09, 09:21
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Kul tråd!

Angående punkt 1 buljong så är du dock ute och cyklar. Jag gjorde en demi glace för ett tag sen och det är bland det finaste och godaste och bästa du kan bjuda dina nära och kära på. Räkna dock med ca 8-12 timmars kok på köttben etc. Luktar lik i köket men smakar gudomligt i munnen. Här ett bra recept:
https://youtu.be/IERauv-k5wo

Mina bidrag:

- IPA öl. Smakar avskyvärt. Förstår verkligen inte hur det kunnat bli så stort.

- Birria tacos. Tacos överlag är för överhajpat och birria är definitivt överhajpat. Jag har generellt problem med spiskummin (smakar och luktar svett för mig)

- Smashburgare. Handen på hjärtat, det är godare med en tjockpuck som är grillad till medium på kolgrill än alla dessa jäkla smashburgare som bara smakar bränt peppar.

- Rostad lök. Det är rostad lök på tamejfan allt. Rostad lök på sushi. Rostad lök i poke bowls. Rostad lök i bibimbap. Rostad lök i hamburgare. Rostad lök på kebab. Bojkotta rostad lök!

- Veganismen. Hatar alla dessa jävla substitut. Havremjölk, sojabiffar osv.

- Lightprodukter och annat skitsubstitut. Läsk som är Zero. Mejeri som är light. Grädde som är 36% och innehåller karragenan som man får halsbränna av. Margarin som innehåller nån jävla häxblandning av fröoljor. Skippa allt detta skit och ät ren mat. Läs innehållsförteckningarna när ni handlar!

- Smashburgare. Handen på hjärtat, det är godare med en tjockpuck som är grillad till medium på kolgrill än alla dessa jäkla smashburgare som bara smakar bränt peppar.

Mjaa smashburger är ju verkligen en enkel sak man kan göra hemma och få helt fantastiska resultat jämfört med Scans frysburgare eller Icas färdiga hamburgare.
Citera
2026-08-09, 09:53
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Jag är lite förvånad att ingen nämt pizzabullar men de kanske är så djupt förträngda att ingen vill minnas dem?

Mitt första möte med pizzabullen var på ett kalas i början av 90-talet (samma år som TV4 blev del av marknätet). Andra barn som redan hade ätit pizzabulle försökte tygla min entusiasm och förklara att det låter mycket godare än vad det är, men jag vägrade lyssna. Att en pizzabulle kunde va annat än peak matlagning kändes som lögner och förtal. Och självklart blev jag besviken. Smakade varken pizza eller bulle. Det var mest torrt. Förmodligen min första matbesvikelse.

Bra bidrag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in