2026-08-10, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
GI var absolut en trend, fullkornspasta försökte ta rygg på det med lyckades inte.

https://www.svd.se/a/ede6b84b-8aff-3dab-b5d7-dacd4712e887/fullkornspasta-lyfter-kungsornen

(FB) Nån här som testat fullkornspasta?

https://www.sydsvenskan.se/nyheter/fullkorn-saljer-som-smor/

Pastaförsäljningen ökar med 25%, inte en trend? Kortlivad men lik förbannat en trend. Fullkorn var megatrendigt 2000-tal. Därefter kom glutenfritt.

Nu har det tydligen uppstått något som heter wholegrain-maxxing. Vedervärdigt.
Citera
2026-08-10, 17:32
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrenadeSermon
Praktiskt att kunna köra pommesen samtidigt som något annat går i ugnen för tillfället. Som en kompakt extraugn.

Bra för enpersonshushåll. Man kan unna sig typ 2 varma mackor. Man värmer aldrig hela ugnen för det. Eller värma en Billys. Godare än i mikro.

Man får bara minnas att en airfryer bara är en ugn. Inte tro att det är en fritös.
Citera
2026-08-10, 17:33
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
Nej!
Fullkornspasta har aldrig varit en trend, hur gärna du än vill att det ska vara så.

Det har aldrig pratats om fullkornspasta som en trendig produkt. Inte i TV, tidningar och radio, inte på sociala medier, fullkornspasta har aldrig tagit plats på krogmenyer eller hemma hos trendkänsliga matlagare.
Ingen av dom byråer som jobbar med mattrender har någonsin tagit upp fullkornspasta som en trendprodukt

Bland mina tjejkompisar var det en trend. De ansåg i flera år att vanlig pasta var mer eller mindre giftig.
Citera
2026-08-10, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Bra för enpersonshushåll. Man kan unna sig typ 2 varma mackor. Man värmer aldrig hela ugnen för det. Eller värma en Billys. Godare än i mikro.

Man får bara minnas att en airfryer bara är en ugn. Inte tro att det är en fritös.
Det går inte heller att göra popcorn i den, vilket min bättre hälft hade fått för sig. Fick rensa brända popcorn ur värmeelementen flera dagar efteråt
Citera
2026-08-10, 17:36
Medlem
klybans avatar
Citat:
Bland mina tjejkompisar var det en trend. De ansåg i flera år att vanlig pasta var mer eller mindre giftig.
Som du säger, var aldrig en trend för alla, men de som såg det som bättre mat för hälsan och främst de med GI.

Kommer du ihåg vad de sade som var mer eller mindre giftigt med vanligt pasta för dessa kvinnor?

Och vad de säger idag?
Citera
2026-08-10, 17:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Och ändå blev det en med GI.
Men tänker inte ta det vidare, för du vägrar acceptera det.
Dock var det ett tag, hur länge har jag inte en aning om eftersom jag ratade det snabbt.

Dom flesta ratade det snabbt, så fullkornspasta blev aldrig den trend som spannmålsproducenterna hade hoppats.
Det är ganska lätt att kolla om du kontaktar byråerna som jobbar med mattrender.
Eftersom du vägrar att tro på mig så kan det vara en idé att du går vidare med kanaler du kanske litar mer på.

Precis som du vill att folk ska göra med carbonaravideon du länkade till som ’bevis’.
Citera
2026-08-10, 17:53
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Som du säger, var aldrig en trend för alla, men de som såg det som bättre mat för hälsan och främst de med GI.

Kommer du ihåg vad de sade som var mer eller mindre giftigt med vanligt pasta för dessa kvinnor?

Och vad de säger idag?

De lagar gärna vanlig pasta idag och kallar det riktig mat.

Fullkorn är fortfarande inne hos dem men i brödform. Ibland får de för sig att allt mjukt bröd är farligt.

Det är något med raffinerat mjöl de tror man blir fet av. Samtidigt äter de såklart snacks och godis.
Senast redigerad av zombie-nation 2026-08-10 kl. 17:56.
Citera
2026-08-10, 17:56
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
https://www.svd.se/a/ede6b84b-8aff-3dab-b5d7-dacd4712e887/fullkornspasta-lyfter-kungsornen

(FB) Nån här som testat fullkornspasta?

https://www.sydsvenskan.se/nyheter/fullkorn-saljer-som-smor/

Pastaförsäljningen ökar med 25%, inte en trend? Kortlivad men lik förbannat en trend. Fullkorn var megatrendigt 2000-tal. Därefter kom glutenfritt.

Nu har det tydligen uppstått något som heter wholegrain-maxxing. Vedervärdigt.
Det är inte vad jag skulle klassa som en trend, nej.
Citera
2026-08-10, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det är inte vad jag skulle klassa som en trend, nej.

Okej, så TikTok är inte en trend för att jag och demografin vuxna människor med självrespekt inte använder det. Airfryer är inte en trend för alla har inte en sån. Inte lightläsk heller för finns ju de som inte alls gillar det.

Sånt tarvlöst hårklyveri. Någon(inte du) som anser sig branschproffs blev så kränkt så hen håller på att skita ut en tegelsten. Vi som minns det med tydlighet ska gaslightas till varje pris. Det är så skrattretande ynkligt att det är fascinerande. Dessutom har ni båda fel.

Topic är bokstavligt talat trender vi användare hakade på "bara för att folk och Ica Buffé" lurade oss till det. En marknadsökning på 25% är enormt, då är det endast en enda enskild producent.

Jag lämnar det där. Du får tycka vad du vill, fullkornsberikade produkter iklusive fullkornspasta var en trend jag minns mycket väl, vad ni andra sysslade med då får stå för er.

Håll er till topic nu och skrolla förbi det som ni inte gillar.

Svenska akademiens definition av ordet trend:

Senast redigerad av Bloe 2026-08-10 kl. 18:28.
Citera
2026-08-10, 18:34
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Vet inte om det är en nättrend eller riktig. Att man ska piffa upp sina snabbnudlar till förbannelse. På sin höjd slänger man i ett ägg. Men påssmaken slår igenom allt så det kommer alltid smaka samma.

Antingen gör man en hemlagad rätt med nudlar som inte är snabbnudlar. Eller också gör man snabbnudlar bara med kryddpåsen som ingår. Ett mellanting blir bara äckligt. Och onödigt.

Jag tror att det är där vi ser olika på det. Snabbnudlarna behöver ju inte vara hela rätten i sig, utan kan fungera som basen i en rätt. Beroende på vilka nudlar det är kan man till exempel ha i gochujang, togarashi, ägg, tunt skivat kött, ingefära och annat. Då är det fortfarande snabbnudlar, men man har piffat upp dem till en mer komplett och roligare måltid.
Citera
2026-08-10, 18:41
Medlem
Säkert redan nämnt, men Sous-Vide var en trend för ett antal år sedan, alla skulle ha en sådan maskin och vacuumförpackningsapparat - även vi införskaffade en sådan stav med impeller och använde kanske ett tiotal gånger.

Vill minnas att det lovordades friskt av ett antal kändis-kockar som det bästa sedan skirat smör.

Förvisso blev det väl mört, men det ger den absolut vidrigaste konsistensen som går att få på en köttbit - svampig och enbart motbjudande att tugga på.
Citera
2026-08-10, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrenadeSermon
Säkert redan nämnt, men Sous-Vide var en trend för ett antal år sedan, alla skulle ha en sådan maskin och vacuumförpackningsapparat - även vi införskaffade en sådan stav med impeller och använde kanske ett tiotal gånger.

Vill minnas att det lovordades friskt av ett antal kändis-kockar som det bästa sedan skirat smör.

Förvisso blev det väl mört, men det ger den absolut vidrigaste konsistensen som går att få på en köttbit - svampig och enbart motbjudande att tugga på.
Det här handlar dock om hur du använde det skulle jag säga. Sous Vide är super för min del och används väl fortfarande i vissa restauranger. Brukar få det exakt så som jag vill, snabb stekning på båda sidorna innan man dukar upp.

Samma sak gäller air fryern som folk nämnt, tycker båda fungerar utmärkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in