Citat:
Ursprungligen postat av
Kjome-och-Renvall
"Gubbe med släpkärra" verkar finnas i varenda villaområde. Livet är ett enda stort renoveringsprojekt. Ena månaden är det solpaneler som ska sättas upp på taket, nästa månad ska det snickras på ett nytt staket. Finns det inget att göra runt huset uppfinner Gubbe med släpkärra nåt nytt projekt att göra. Fritiden tillbringar dessa gubbar helst på Byggmax, Bauhaus, handelsträdgårdar, Blomsterlandet, Plantagen och liknande ställen. Finns alltid nåt nytt skoj man kan köpa till huset och köra hem på släpkärran. Dom helger där det inte ska köpa eller fraktas nåt nytt till huset ägnar sig Gubbe med släpkärra åt att åka till kommunens återvinningscentral med släpkärran full av skräp och gamla prylar.
Vet inte om tråden platsar i detta forum men jag tycker i alla fall att Gubbe med släpkärra är en subkultur i folkhemmet som inte uppmärksammats. Finns han även i ert bostadsområde?
Du beskrev precis min farsa. Han är verkligen en riktig ”gubbe med släpkärra” och en snickare av den gamla skolan. Nu börjar han visserligen bli gammal, så han är inte lika aktiv längre, men förr höll han alltid på med olika projekt. Var det inte taket på huset som skulle fixas, så skulle det byggas något mindre hus på tomten eller renoveras någonting inne i huset.
Han hade dessutom ett nästan löjligt stort intresse för att ta släpkärran, fylla den med all möjlig skit och åka till återvinningscentralen.
Jag klandrar honom dock inte. Det är faktiskt rätt meditativt att bara åka dit och kasta skit, typ gamla kakelplattor.
En gubbe med släpkärra är dessutom väldigt bra att ha i sin närhet. Eftersom de alltid vill ha något projekt igång är de oftast mer än villiga att hjälpa till om man själv behöver hjälp med något.
Det känns dock tyvärr som att gubbar med släpkärra är ett utdöende släkte, kommande generationer tycks inte riktigt ha samma kaliber.