2026-08-08, 10:48
Medlem
anarquistens avatar
Det är väl egentligen inte en "trend" utan har pågått i många år men jag gillar verkligen inte pasta som är al dente. När restauranger verkar tävla i vem som kan koka sin pasta kortast tid för att den ska vara "som i italien" så blir jag mest förbannad. Det är ju bara jobbigt att tugga halvkokt pasta som nästan knastrar i käften och inte tillför ett skit smakmässigt, så varför envisas alla med detta?
Citera
2026-08-08, 10:49
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anarquisten
Det är väl egentligen inte en "trend" utan har pågått i många år men jag gillar verkligen inte pasta som är al dente. När restauranger verkar tävla i vem som kan koka sin pasta kortast tid för att den ska vara "som i italien" så blir jag mest förbannad. Det är ju bara jobbigt att tugga halvkokt pasta som nästan knastrar i käften och inte tillför ett skit smakmässigt, så varför envisas alla med detta?

Håller inte med dig i frågan, finns al dente och sen finns det al dente. Lyckas man perfekt är det ju trevligt, misslyckas det så blir det ju trist och då är ju alternativet överkokt bättre.
Citera
2026-08-08, 10:50
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anarquisten
Just ja, det har du rätt i. Bra spaning. Pasta ska vara lagom kokt, inte överkokt och inte knastra.
Citera
2026-08-08, 10:51
Medlem
Sqrbankens avatar
Grädda pepparkaksdegen har alltid varit trendigt. Folk begriper inte att degen är godare än den färdiga pepparkakan.
Citera
2026-08-08, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
När man skalar potatis och morötter och sånt, eller när man skär av en bit av vitkålen för den blivit lite brun. Då skulle man spara allt det där i en påse i frysen och sen koka buljong på det. "Makalöst gott."

Tror du kan skippa potatisskalen och vitkålen och fokusera på lök, selleri och morot med kycklingskrov. Och inte skalen i första hand.
Citera
2026-08-08, 11:03
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Grädda pepparkaksdegen har alltid varit trendigt. Folk begriper inte att degen är godare än den färdiga pepparkakan.
Tror man gör det mest av omtanke till resten av familjen. Deg är ju ökänd för att göra en extremt pruttig.
Citera
2026-08-08, 11:04
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Tror du kan skippa potatisskalen och vitkålen och fokusera på lök, selleri och morot med kycklingskrov. Och inte skalen i första hand.
Okej så jag ska koka en helt vanlig jävla soppa som jag köpt helt vanliga ingredienser till och sen sila bort maten?
Citera
2026-08-08, 11:18
Medlem
HBTKuks avatar
Buljong/fond är ett måste i många rätter. Det är oefterhärmligt och lyfter en maträtt ordentligt. Det behöver inte ta massa tid att koka, men det är väl värt besväret om man är matälskare.

Det går inte på långa vägar att jämföra med Lidls buljongtärningar som bara innehåller salt och E-ämnen.
Citera
2026-08-08, 11:27
Medlem
feemaxxxs avatar
Jag fattade aldrig trenden/hypen med halloumi. Skulle stekas/grillas, ätas i sallader, istället för köttet i hamburgarna osv...

Visst var det intressant att prova och smakade rätt ok, men lite väl tvättsvampaktig.

Dubai-Chokladen: vidrigt söt och sliskig.

Airfryern tycker jag är praktiskt. Kör chicken nuggets, fiskpinnar, pommes och man måste inte värma upp en hel ugn. Mikrovågsugn har vi inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Hej! Saker och ting går i trender i matlagning som överallt annars. Inte sällan luras man ju från gamla trygga rutiner till att testa skit som smakar skit och luktar skit, bara för att folk och Ica Buffé ljugit en rakt upp i ansiktet om hur enkelt och tillfredsställande det är att göra.

Den här tråden är för att dela med oss av de trender som vi var dumma nog att gå på, kanske kan vi hindra någon att gå på samma beta i framtiden.

1. Koka egen buljong. Alla håller på med detta. Tydligen kan man inte jämföra den rika smaken av nykokt märg och skräp med den alldeles utmärkta buljong man får av Lidls tärningar. Såg en snubbe dela med sig att han lagt sin semester på att koka en bautabuljong där han sov i köket (vad nu det skulle vara bra för, han kan lika gärna gå upp från sängen och röra i buljongen som att sova vid spisen på ett ligglagg) och rörde om i sörjan varannan timme dygnet runt i flera veckor. Han postade bilder på sin sovstation, det var smutsigt och i hörnet stod ett halvt uppdrucket sexpack julmust kvar. Sjukt. Jag försökte frysa in allt skal och kycklingskelelett och koka upp något, det smakade surt och fullkomligt motbjudande.

2. Grönkåls"chips". Folk sa att det var godare än vanliga chips och även om inte ens jag var korkad nog att gå på den trodde jag iaf att det betydde att det var gott. Det luktar sopor och smakar saltade sopor. Konsistensen var som att äta en psalmbok. I julas drog någon jävla psykopat in en jättestor påse grönkålschips (typ 25 liter) och la på kontoret för att sprida julstämning. Fin tanke men ingen åt ju av det där skräpet så det luktade toppen när alla var tillbaka efter jul och påsen stått och pruttat för sig själv i lokalerna.

3. Hemgjord pesto. Smakar typ som köpepesto men sötare och tio miljarder gånger dyrare.

4. Air fryer. Är en pytteliten varmluftsugn. Det blir inte krispigt och mumsigt med bara en minimal del av oljan, det smakar som att man bakat sakerna i en liten varmluftsugn. Är jag idiot? Ja kanske, men jag väntade mig att de inte skulle direkt ljuga för mig, jag väntade mig någon funktion som gjorde något med maten som jag inte kan få i en varmluftsugn. Dessutom måste man laga maten i tusen omgångar eftersom den bara har plats för typ en tesked mat åt gången men ändå står som en Agaton Sax-maskin och tar upp halva köket.

Är jag dum i huvet? Mycket sannolikt. Är jag totalt värdelös på att laga mat? Inte omöjligt. Jag vill ändå bjuda in andra exempel på besvikelser som ni varit med om, helst utan att förklara varför det är otroligt enkelt att koka sin egen buljong och att den mustiga smaken inte går att jämföra med tärningar och blablabla.
Citera
2026-08-08, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Jag hade dille på att ”pulla” diverse styckdetaljer när långkok var ett modeord. Resultatet blev väl inte direkt vidrigt, men allting smakade likadant, dvs barbecue-sås.

La ned projektet efter att ha pullat ett fläsklägg och fick en geléartad sörja som påminde om kattmat.

Pulled Pork måste nog va en av de mest överskattade grejerna på länge.
Om man inte använder bbq och sånt så smakar det ju som kokt dillkött från 80-talet, dvs det smakar fan inget alls.
Citera
2026-08-08, 11:49
Medlem
Apologs avatar
På 80-talet föll jag helt för trenden att mixa allt med råa ägg. Jag gymmade på granbacka motionsgård i Solna så jag trodde att det skulle ge mer proteiner.

Allt mixades. Det var bitar av pizza med råa ägg, det var avokado och spenat med råa ägg, det var råa ägg med råa ägg. Det hände i början att jag spydde medans jag joggade. Jag tror inte mitt rökande på den tiden gjorde saken bättre.
Citera
2026-08-08, 11:50
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Något skaver i TS. Eftersom just "hemgjord buljong" är det överlägset bästa sättet att få upp smaken på sina middagar ovanför HelloFresh så TS har fel direkt.

Notera att man inte behöver "göra buljong", det räcker t.ex att man gör "kokt höns" en söndag som är ett långkok med massor av grönsaker och hel kyckling med ben, och sedan sparar buljongen i kylen 2-3 veckor, och om man då steker färdigköpta köttbullar och reder av såsen med den buljongen så är man plötsligt på en fin restaurang. Och märkligt att TS inte provat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in