2026-08-09, 08:59
Medlem
Bidrar med norska fartygets spår från MarTraff från kvällen den 28/7:

Gröna/gula linjerna är det norska fartyget m/s Misje Verdes färdväg f.o.m en stund före olyckan till ca midnatt då det på svenska myndigheters begäran stannat/ankrat inomskärs i närområdet till olyckan. Däremellan gick det alltså
  • först på rutten ut från svensk hamn ("uppifrån höger"), via olyckan ca syd om ön Åstol och ut ("uppåt vänster")
  • sedan hejdades det och "irrade" lite fram och tillbaks precis utanför skärgården i väntan på nästa besked
  • avslutningsvis gick det in samma väg längs gröna linjen "uppåt höger" till stoppläget
På första skärmklippet spelar jag fram till fartygets läge (grön pil) kl 21.51 (Då kanske olyckan händer eller nyss hänt.)
https://files.catbox.moe/3vtr27.jpg

Sedan kl 22.11 visas fartygets läge ungefär då larmet om sjöolycka får sjöräddningen att agera:
https://files.catbox.moe/38puam.jpg

Det som förvånar mig är de plötsliga och överdrivna kursändringar som fartyget gör just "när de inte märkt någonting alls"! (Jfr den rakare gröna linjen som representerar återfärden i samma led ett par timmar senare.)

För navigationskunniga bidrar jag också med ett klipp från olycksområdets sjökort i lite större skala för att sjömärken ska framträda ordentligt.
https://files.catbox.moe/9o9e4l.jpg

Edit:
Klockan 21.30 kommer fartyget fram till "Katten":
https://files.catbox.moe/zdkvyz.jpg
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Varken lots eller kapten har väl hänvisat till något fel på fartyget, dessutom har dom både fortsatt efter olyckan och återvänt till nära olycksplatsen senare.
Så det ses väl inte som sannolikt att någon kommer att skylla på fel på fartyget?
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan man, på flera sätt:

!. Som privatperson abbonnerar man på AIS-information från någon av de tjänster som säljer detta. Då kan man få historiska data för alla fartyg som a) har AIS, b) har den tillslagen. Kommersiella fartyg över en viss storlek har den alltid tillslagen (de är skyldiga att ha den på, med ytterst få undantag), många mindre båtar har också AIS även utan att det är föreskrivet.

2. Som haveriutredare kontaktar man försvaret och kustbevakningen och ber dem titta på vartygsrörelser på en specifik plats, under en viss tid. Finns då lagrade radardata kan man få en MYCKET bättre bild av vad som hänt än via AIS-data.

Så det är bara att ta fram lädret, köpa in sig på Marine Traffic (typ) och söka i deras databas.
Senast redigerad av iconicatab 2026-08-09 kl. 09:57.
Citera
2026-08-09, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frock
Ändrad lanternföring är inget man använder sig av i handelsflottan inomskärs. Ute till sjöss kan man använda det för att få andra fartyg att väja.

Det förklarar ju varför jag inte har sett det. Har däremot för mig att jag har sett röda lanternor i masttoppen på lastfartyg i Göta älv, osäker dock.
Citera
2026-08-09, 09:40
Medlem
Det där är ju inte ens rätt område...

Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Bidrar med norska fartygets spår från MarTraff från kvällen den 28/7:

Gröna/gula linjerna är det norska fartyget m/s Misje Verdes färdväg f.o.m en stund före olyckan till ca midnatt då det på svenska myndigheters begäran stannat/ankrat inomskärs i närområdet till olyckan. Däremellan gick det alltså
  • först på rutten ut från svensk hamn ("uppifrån höger"), via olyckan ca syd om ön Åstol och ut ("uppåt vänster")
  • sedan hejdades det och "irrade" lite fram och tillbaks precis utanför skärgården i väntan på nästa besked
  • avslutningsvis gick det in samma väg längs gröna linjen "uppåt höger" till stoppläget
På första skärmklippet spelar jag fram till fartygets läge (grön pil) kl 21.51 (Då kanske olyckan händer eller nyss hänt.)
https://files.catbox.moe/3vtr27.jpg

Sedan kl 22.11 visas fartygets läge ungefär då larmet om sjöolycka får sjöräddningen att agera:
https://files.catbox.moe/38puam.jpg

Det som förvånar mig är de plötsliga och överdrivna kursändringar som fartyget gör just "när de inte märkt någonting alls"! (Jfr den rakare gröna linjen som representerar återfärden i samma led ett par timmar senare.)

För navigationskunniga bidrar jag också med ett klipp från olycksområdets sjökort i lite större skala för att sjömärken ska framträda ordentligt.
https://files.catbox.moe/rh42f8.jpg
Citera
2026-08-09, 09:48
Medlem
Frocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab

Jag är inte familjär med vart lotsen normalt sett kliver av i de farvattnen, men manövern ser ut som en gir för att låta lotsbåten komma in på deras barbordssida i lä, kan ha vart skumpigt väder längre ut vilket gjort att lotsen klivit av så tidigt. De saktar även in lite vilket är nödvändigt för att lotsbåten ska kunna ligga bredvid. Du kan ju kolla på lotsbåtarnas track också och se ifall de mötte upp fartyget vid den tidpunkten. Tror det är "Pilot 742 SE"
Citera
2026-08-09, 10:13
Medlem
Mest fritidsbåtens fel. Ger man sig ut i en farled med stora fartyg så måste man ha stenkoll, speciellt om det börjar bli mörkt och är dålig sikt. Syns ju tydligt på sjökort var farleden är.

Annars är det väl som att promenera i trafikens riktning på en motorväg samtidigt som man lyssnar på musik i hörlurar.
Citera
2026-08-09, 10:15
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bickel
Det förklarar ju varför jag inte har sett det. Har däremot för mig att jag har sett röda lanternor i masttoppen på lastfartyg i Göta älv, osäker dock.

Det bör du verkligen ha gjort. Varje fartyg som för (brand) farlig last har den skyldigheten i mörker, dagtid signalflagga "B".
Citera
2026-08-09, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kitschi
Det har snackats så mycket om regler, fart hit och dit, strömmar sikt etc. Det finns en regel på sjön som sticker ut och dessutom är enkel att förstå: upphinnande har ALLTID väjningsplikt! Om den upphinnande är ett större fartyg kan den ”be om väg” med ljudsignal, men om den andra båten inte uppfattar/vill/kan flytta sig så ligger ansvaret på upphinnande att agera. Svårt? Nej.

Det stora fartyget i detta fall har inte följt detta utan bara tröskat på och mejat ner en liten båt. Vad det beror på kommer vi att få veta, men att kaptenen skulle ses som oskyldig är helt uteslutet.

Till havs är det vanligaste med delat ansvar. Att pappan skulle sett fartyget men ändå inte flyttat sig eller tagit på flytvästar på mamma och dotter bara för att han har rätt ser jag som omöjligt. Pappan brast i sin uppmärksamhet, alla på havet har skyldighet att förhindra olyckor och att ha utkik horisonten runt.

Det lutar åt att det är lots eller kapten som blir dömda men haverikommission kommer troligtvis finna brister hos båda.
Citera
2026-08-09, 10:55
Medlem
Jag undrar fortfarande vad som anses vara god och tillräcklig utkik för ett sådant stort lastfartyg. Det måste väl räcka med radar även om små fritidsbåtar kan vara svåra att se tex när det regnar ?
Eller krävs det att dom har en IR-kamera i fören som övervakas hela natten ?

Det kan ju vara så att lastfartyget haft normal utkik, dvs radar, på samma sätt som alla liknande fartyg gör, men ändå inte sett lillbåten. Och då inte gjort något fel.
Citera
2026-08-09, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Det går att dömas även om BO haft medansvar, vilket ju ändå får sägas vara fallet här. Dock kan medansvaret leda till ett mildare straff eller att brottet blir att betrakta som ringa (vilket sänker maxstraffet). På grund av just snipans medansvar är det inte särskilt troligt att straffet blir särskilt hårt.

Det går naturligtvis också att bli friad om medansvaret kan sägas vara BO:s egna medvetna risktagande. Men om inte den standarden uppnås, och man därtill kan bevisa att kaptenen var oaktsam, så kommer han att fällas.

Ja håller med dig, det var dåligt formulerat av mig - om de framkommer att kaptenen varit såpass oaktsam som rattfylla eller liknande och det bortom allt rimligt tvivel går att bevisa att det är orsaken till olyckan så blir han givetvis dömd (fylla, mobilsurfande etc) även om snipaföraren brustit i att följa regler. Skulle däremot kaptenen slarvat med att följa regler och snipaföraren gjort likadant så är ju att fälla för vållande ett enormt projekt för åklagare att bevisa (vårdslöshet en annan sak)
Citera
2026-08-09, 11:10
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Jag undrar fortfarande vad som anses vara god och tillräcklig utkik för ett sådant stort lastfartyg. Det måste väl räcka med radar även om små fritidsbåtar kan vara svåra att se tex när det regnar ?
Eller krävs det att dom har en IR-kamera i fören som övervakas hela natten ?

Det kan ju vara så att lastfartyget haft normal utkik, dvs radar, på samma sätt som alla liknande fartyg gör, men ändå inte sett lillbåten. Och då inte gjort något fel.
Det finns ingen möjlighet att en 7.5 m lång snipa full med metalldetaljer som räcken, stag, mast och badstege inte syns på radar på 0.5-1 nm håll. Hade de tittat på radarn så skulle de sett den.

Men vem skall bemanna radarn om det bara var kaptenen och lotsen på bryggan?
Citera
2026-08-09, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jo, det är exakt det åklagaren har uttryck. Och det är en av de allvarliga problemen med rättssäkerheten här.

På vilket sätt drabbas rättssäkerheten av det här?

Citat:
Det är alltså åtalsunderlåtelsen som åklagaren motiverra med förlusten av mamman och dottern.
Inte underlåtelsen att delge pappan misstanke om brott.

Det är väl onödigt att delge misstanke om åklagaren ändå inte tänker åtala snipans förare.

Citat:
Påståendet att fritidsseglare inte skulle ha samma krav på sig att följa sjövägsreglerna och därför inte kan anses ha brutit emot dem när de har brutit emot dem, får du väldigt gärna komplettera med en referens som styrker ditt påstående. Det har jag då aldrig hört talas om och tror inte en sekund på. Lagen är lika för alla.

Alla har samma krav på sig att följa sjövägsreglerna, men i straffrätt (och andra rättsområden) så är standarden för aktsamhet högre för yrkesmän (som ska agera som en kompetent yrkesperson) än för folk som agerar utanför yrket (där standarden är bonus pater familia.)
Citera
2026-08-09, 11:14
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Allt går att diskutera i oändlighet, men om bägge parter, fartyg och snip, hade följt regel 5 om utkik kan vi nog vara relativt säkra på att olyckan aldrig skett

Rule 5 requires that "every vessel shall at all times maintain a proper look-out by sight and hearing as well as by all available means appropriate in the prevailing circumstances and conditions so as to make a full appraisal of the situation and of the risk of collision
Du slår in öppna dörrar, naturligtvis hade inte olyckan inträffat om bägge parter haft bra uppsikt, troligen inte heller om bara ena parten haft god uppsikt.

MEN, det är ändå en värre underlåtelse att inte ha uppsikt framåt än att inte ha det bakåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in