2026-08-08, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Se mitt inlägg strax ovan så ser man att det var ganska stort område som hade nederbörd vid aktuella tillfället.

Såg den.
Bra bild!

Den indikerar också variationer i styrka.
Citera
2026-08-08, 10:06
Medlem
-Hengpung-s avatar
Jag kan inte sluta tänka på den lilla flickan i ruffen tillsammans med sin mamma. Den plötsliga paniken, den rädslan som måste ha slagit till i samma ögonblick som kollisionen skedde. Flickan sträcker sig efter sin mamma, skriker, medan den lilla snipan pressas ned under det oändligt mycket större fartyget och vatten börjar forsa in.

I kaoset slits hon bort, kastas ut i vattnet. Armar som famlar, ben som sparkar utan riktning. Var är upp? Var är ner? Var är mamma? Var är pappa? Kanske en enda tanke, klarare än allt annat: rädda mig.

Det är tyst under ytan. Tyst och oändligt, trots kaoset ovanför. Hennes andetag blir till vatten, hennes skrik till bubblor som försvinner uppåt. Det finns inget att greppa, ingen som når fram till henne, hon är ensam. Kroppen kämpar, instinkten i flickan brinner. Men orken är liten, och världen är för stor.

Allt stillnar och flickan sjunker. Tankarna löses upp. Rädslan sjunker undan. Kvar finns bara mörkret och det kalla vattnets famn. Än finns en skör tråd av tid, en viskning av liv som dröjer kvar och håller andan. Men var är hon? Havet svarar inte.

På botten ligger hon sedan stilla. En liten kropp i en bukt som leder ut till det stora oändliga havet. Där låg en människa, ett barn, som nyss levde, skrattade, fanns och som bara timmar tidigare var trygg med sin familj.

Som nyss var någons allt.

Och hon är en del av stillheten.
Citera
2026-08-08, 10:07
Medlem
-Hengpung-s avatar
Förlåt allesammans. Det var inte min avsikt att skriva något så tungt, men jag kunde inte sluta när tankarna väl tog fart. De blev för många, och sorgen över flickans öde känns så stark. Att förlora ett barn är bland det mest smärtsamma som finns. Men att förlora ett barn som själv förstår att något är fel, som känner rädslan i en nödsituation och att som förälder stå nära utan att kunna rädda sitt eget barn… det måste vara en av de djupaste sorger som går att bära.
Citera
2026-08-08, 10:10
Medlem
israelisinnocents avatar
Fint skrivet
Ena stunden sommarlov, nästa...

Får hoppas det gick snabbt, sista sekunderna av drunkning ska vara rätt stillsamma
Citat:
Ursprungligen postat av -Hengpung-
Förlåt allesammans. Det var inte min avsikt att skriva något så tungt, men jag kunde inte sluta när tankarna väl tog fart. De blev för många, och sorgen över flickans öde känns så stark. Att förlora ett barn är bland det mest smärtsamma som finns. Men att förlora ett barn som själv förstår att något är fel, som känner rädslan i en nödsituation och att som förälder stå nära utan att kunna rädda sitt eget barn… det måste vara en av de djupaste sorger som går att bära.
Citera
2026-08-08, 10:13
Medlem
Citat:
Jag kan inte sluta tänka på den lilla flickan i ruffen tillsammans med sin mamma. Den plötsliga paniken, den rädslan som måste ha slagit till i samma ögonblick som kollisionen skedde. Flickan sträcker sig efter sin mamma, skriker, medan den lilla snipan pressas ned under det oändligt mycket större fartyget och vatten börjar forsa in.

I kaoset slits hon bort, kastas ut i vattnet. Armar som famlar, ben som sparkar utan riktning. Var är upp? Var är ner? Var är mamma? Var är pappa? Kanske en enda tanke, klarare än allt annat: rädda mig.

Det är tyst under ytan. Tyst och oändligt, trots kaoset ovanför. Hennes andetag blir till vatten, hennes skrik till bubblor som försvinner uppåt. Det finns inget att greppa, ingen som når fram till henne, hon är ensam. Kroppen kämpar, instinkten i flickan brinner. Men orken är liten, och världen är för stor.

Allt stillnar och flickan sjunker. Tankarna löses upp. Rädslan sjunker undan. Kvar finns bara mörkret och det kalla vattnets famn. Än finns en skör tråd av tid, en viskning av liv som dröjer kvar och håller andan. Men var är hon? Havet svarar inte.

På botten ligger hon sedan stilla. En liten kropp i en bukt som leder ut till det stora oändliga havet. Där låg en människa, ett barn, som nyss levde, skrattade, fanns och som bara timmar tidigare var trygg med sin familj.

Som nyss var någons allt.

Och hon är en del av stillheten.

Jag har också suttit och tänkt på de olika perspektiven och de är alla fruktansvärda.

Tänk dig pappan och sonen. Det enorma ljudet och kaoset som på en sekund uppstår och efter en tumult så kanske dom poppar upp på ytan, ser hur fartyget glider vidare utan att ha märkt något och inte en person i sikte. Han ser också att sin egna båt är puts väck tillsammans med mamman och dottern och nu har det antagligen gått upp för honom redan att de är borta för alltid, medan han fortfarande måste kämpa för sitt eget och sonens liv mitt ute i huvet med ingen i närheten och helt plötsligt så är det alldeles tyst där ute igen, en hemsk tystnad.
Citera
2026-08-08, 10:17
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Det var mycket vackert skrivet❤️
Citera
2026-08-08, 10:24
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Man kan absolut misstänkas för att ha brutit mot en regel i COLREGs, även om just det i sig inte alltid är straffbart, men det kan leda till en straffbarhet genom att brottet t.ex. blir, som här, vårdslöshet i sjötrafik.

Det är brott mot reglerna i COLREGs som leder till att misstanke om brottet vårdslöshet i sjötrafik kan uppstå, och det är misstanken om vårdslöshet i sjötrafik som leder till att misstanke om vållande till annans död kan uppstå.

Det är en kedja av orsakssamband som börjar med brott mot COLREGS och slutar med vållande. Åklagaren måste knyta ihop hela den kedja och bevisa i alla steg, för att nå framgång i domstol.

Regel 13 är inte absolut, den är avhängig av sikten.
Det är inte heller bara Misje Verde som har "misslyckats" i att följa sjövägsreglerna här. Att åklagaren valt att blunda för de brott mot COLREGs som snipan begått förändrar inte detta faktum.

Du har (det har du ofta) en sorts fyrkantighet i argumentationen (renodla argument och fakta, om man så vill), och så försöker du applicera logiska slutledningar efter att ha betraktat dina bedömningar som klara fakta. Så brukar man ofta göra, inget fel i det.

I det här fallet (och, vågar jag lova, i massor av andra till sjöss) finns inte de här hårda gränserna för vad som är fel respektive acceptabelt att hitta enbart i regelverken, utan det krävs också en kontextanpassning, kännedom om best practice och lokala sedvänjor och beteenden.

En av lotsens uppdrag är att ge kunskap om de lokala förhållandena och att hjälpa till med fartygets säkra framfart. Till skillnad från den teoretiska bilden av en rådgivare som viskar i kaptenens öra vad han skall tänka på, så är lotsens lösning på detta mycket mer rättfram: Han kör ofta båten!

Praktiskt innebär det att mellanstegen mellan (jag raljerar bara litet) att lotsen informerar befälhavaren, befälhavaren ger order till rorgängaren och båten svänger enligt var och en av dessa personers uppfattning av givna förslag (lotsen), order (kaptenen) och rorgängaren (lagom styrutslag). I stället är det ytterst vanligt att lotsen helt sonika tar styrdonet (idag sällan en ratt) och maskintelegrafen (som också är ett ställdon).

Det här fungerar vanligen precis så bra som alla kan begära. Nu kan det tänkas att det varit just så, att lotsen fört fartyget på egen hand, därför att det är så meningsfullt att göra så, både praktiskt och säkerhetsmässigt.

Har då lotsen varit den som kört båten (under befälhavarens fulla ansvar, skall sägas) är det begripligt att åklagaren meddelar misstanke även avseende lotsen. Vem har haft rollen som rorgängare, vem har bestämt hastigheten, vem har haft utkik, vem bestämmer, rent praktiskt, ombord ? Viktiga frågor, särskilt när man kör över småbåtar och dödar människor...

En sak är ganska klar: Skulle lotsen därmed få ansvar för fartygets framfart, så kommer den praktiska och vettiga praxisen att låta lotsen köra båten att upphöra. Detta kommer inte redarna heller att gilla, för då kommer det att krävas ytterligare bemanning på bryggan och det kommer att bli allmänt bökigare och jobbigare för alla. Frågan är också om vi inte kommer att hitta fler fartyg stående på stenar och grund och med fler nautiska rättsfall i så fall.

I frågan om "brott mot Colregs" (Sjövägsreglerna - De är internationella, och de är översatta till andra språk med yttersta omsorg, just för att skapa en gemensam plattform för alla fartygsbefäl oavsett språk) kan man bara kommentera att precis som med alla trafikregler och föreskrifter kan man som åklagare (och skall man som åklagare) värdera vilka regler som brutits mot, vem som brutit mot dem och om brotten mot dem haft betydelse för rekvisiten för det brott man tänker åtala för. Att "fria hellre än fälla" är en rätt vedertagen princip. Snipan har heller inte gjort något som uppenbart bryter mot sjövägsreglerna innan fartyget skapat en närsituation som aldrig skulle hänt med föreskriven uppsikt från fartyget, snarare uppträtt helt förutsägbart (rak kurs i ytterkanten av rätt sida leden).

"2 § Den som brister i gott sjömanskap till förekommande av sjöolycka döms, om inte oaktsamheten är ringa, för vårdslöshet i sjötrafik till böter eller fängelse i högst sex månader.
Är brottet grovt, skall dömas till fängelse i högst två år."

Vill man inte gå på snipans befälhavare (oftast båtens förare) av billighetsskäl kan man ju dels (som åklagaren gjort tydligt på ett ovanligt sätt, redan i förväg) antingen jämka eller leuterera straffet. Men utan att ha rett ut fakta i målet är det ju svårt att veta att det synsättet ens är rimligt.

Det hade naturligtvis varit bättre att bedöma snipans oaktsamhet som "ringa" - vilket kan vara en uppenbar möjlighet här. Man kan också hävda att snipan inte haft någon rimlig praktisk möjlighet att undvika kollisionen med egna åtgärder när kollisionen varit uppenbar.
Citera
2026-08-08, 10:32
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Borde inte fartyget ligga kvar i svensk hamn under utredningen tills de är säkra på att inget mekaniskt fel finns på fartyget?
Varken lots eller kapten har väl hänvisat till något fel på fartyget, dessutom har dom både fortsatt efter olyckan och återvänt till nära olycksplatsen senare.
Så det ses väl inte som sannolikt att någon kommer att skylla på fel på fartyget?
Citera
2026-08-08, 10:33
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anits85
Nu ska jag inte vara tjatig men frågar en sista gång 😎 kan man se tidigare historik för ett större fartygs väg och även en fritidsbåt?
Eller är det något som bara åklagaren har tillgång

Det kan man, på flera sätt:

!. Som privatperson abbonnerar man på AIS-information från någon av de tjänster som säljer detta. Då kan man få historiska data för alla fartyg som a) har AIS, b) har den tillslagen. Kommersiella fartyg över en viss storlek har den alltid tillslagen (de är skyldiga att ha den på, med ytterst få undantag), många mindre båtar har också AIS även utan att det är föreskrivet.

2. Som haveriutredare kontaktar man försvaret och kustbevakningen och ber dem titta på vartygsrörelser på en specifik plats, under en viss tid. Finns då lagrade radardata kan man få en MYCKET bättre bild av vad som hänt än via AIS-data.

Så det är bara att ta fram lädret, köpa in sig på Marine Traffic (typ) och söka i deras databas.
Citera
2026-08-08, 10:39
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Såg den.
Bra bild!

Den indikerar också variationer i styrka.
Det kom tre områden och passerade området för olyckan
Det andra var kraftigast

nr 1: ca kl. 18-19
nr 2: ca kl. 21-21:40
nr 3: ca kl. 22:30-23:40

Det andra hade ett uppehåll runt 22 vilket kanske hjälpte till att rädda pappan och pojken
Det sista påverkade troligen sök efter efterlevande mm.
Citera
2026-08-08, 10:44
Medlem
Sunimods avatar
Alltså utav historik från windy.com som visar nederbörd så var det rätt kraftig nederbörd före och vid olyckan vilket då borde lastfartyget gett signal men det verkar inte varit så.

Något som troligen kommer fram i undersökningen om olyckan.
Citera
2026-08-08, 10:51
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag tycker också vi skall beakta att ingenting tyder på att snipans placering i farleden var ett problem. Det fanns ca 150 m vatten mellan snipan och den gröna pricken åt BB. Inget som helst problem att passera där således. Om man jämför med Stockholms skärgård så finns det mängder med farleder där skärgårdsbåtar och lastfartyg får hålla till godi med mindre än så.

Då blir som jag ser det snipans bristande uppsikt en icke-fråga, eftersom hans placering inte var orsaken till en olycka. Till detta kommer kravet på att hålla kurs och fart vilket gör det tveksamt om snipan borde ha initierat en kursändring om inte kollisionsrisken var överhängande.
Gott sjömanskap är aldrig en icke fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in