Citat:
Ursprungligen postat av
Frock
Det enda jag kan tänka mig, då åklagaren sagt att lotsen haft "aktiv roll", är att de i VDRen hört lotsen ta på sig någon uppgift som han egentligen inte kan ha. Till exempel att styrmannen som tjänstgjort som utkik då frågat om han kan gå ner och äta och lotsen svarar att han själv kan vara utkik.
Jag tror inte att sikten spelar någon roll på lotsen ansvar i olyckan. Hoppas vi snart kan få ett riktigt roligt VDR-spår från åklagaren med nåt helt urballat mellan kapten och lots.
Det var initialt min tanke också, men jag tycker också att den tanken är otänkbar, men visst, det otänkbara händer.
Sedan insåg jag, tack klockbojen, att lotsen har gjort exakt det han ska göra varken mer eller mindre. Han har angivit kurs och fart.
Kaptenen har gått på lotsens råd.
Åklgaren frågar kapten - Varför körde du 10/12 knop?
Kapten svarar - För att lotsen sa det.
Åklagaren frågar lotsen - Angav du farten?
Lotsen svarar - Javisst, det är mitt jobb.
Här blir det problematiskt för åklagaren, om han åtalar enbart kapten, kan en domstol fria kapten med motiveringen att det är lotsen som angivit farten och kapten är skyldig att ha en lots ombord och förväntas kunna lita på lotsen. Därför är åklagaren i detta läget så illa tvungen att dra in lotsen också. Med all rätt.
Därmed inte sagt att lotsen har gjort fel, med farten, och i så fall inte kapten heller. Men det vore nära på tjänstefel av åklagaren att bara dra lotsen inför rätta under de förutsättningarna, och åklagaren har väl redan begått tjänstefel så det räcker i det här ärendet.
Om fartygen var i sikte av varandra, är regel 19 inte längre aktuell, utan det är då framförallt regel 13 som skeppet har att förhålla sig till, och i den delen har lotsen inget ansvar alls, då faller det enkom på kapten, och det oavsett vad någon annan säger.