Citat:
Ursprungligen postat av
gofigur
Exakt, de hade gemensamma värderingar och intressen, särskilt för musik. Men akademiskt och yrkesmässigt var de oceaner från varandra. Det senare gjorde att jag först var så förvånad att de var ihop eftersom jag inte visste om deras privata delar.
Nu tar du bara upp de mest kända på hennes lista. De musiker som alla känner till. Men majoriteten på hennes lista är helt okända musiker. Åtminstone för mig.
Troligen även för dig bara att du inte fattade att det var band/musiker!
ÅÅ gjorde ett klokare val när hon valde sina barns pappa än när hon valde man att leva ut med på ålderns höst. Hon gjorde klokt nog valen i rätt ordning.
Ja, jag tog upp de mest kända för att det är de som diggas mest bland mina bekanta. Men nej, majoriteten av allt på hennes lista är bekant för mig, Snabb räkning (kan räknat fel ger följande:
Restauranger, klubbar etc - 9
Teatrar, musikevenemang/arrangörer etc - 6
Artister – 20
Media – 2
Skribent – 1
Regemente – 1
Oända för mig – 9
Och av de där 20 artisterna så är en påfallande del av dem amerikaner som lite kan stoppas i samma fack. För dem som gillar den sortens muisk är de alla bekanta. Att de inte ligger på några topplistor betyder för mig inte att de är alternativa. Jag skulle snarare säga mainstream även fast den stora allmänheten inte känner till dem. Släng på någon av dem på en fest någon gång så kommer folk säga "vad är det här?" och inte "stäng av!".
Och nej, jag tycker inte alls att de är oceaner från varandra yrkesmässigt. Ingen av dem har ett trist kontorsjobb, ingen sitter i kassa på ICA, ingen har ett kroppsarbete osv. Kort och gott, de har bägge arbeten som inte alla andra har. Förutom i vissa kretsar, kretsar där jag ibland haft äran eller vad man nu ska säga, att titta in. Där är paren ofta sammansatta av en person som har ett högavlönat chefsjobb med en akademisk bakgrund som ett måste och så är den andra skådis, journalist, regissör, fotograf, konstnär eller har ett jobb inom den sfären som inte är lika glamoröst. De jobbar bakom kameran, eller på en teater utan att själva synas eller som MGM med något lite mer udda jobb. Känner även ett rätt stort antal syskon där den ena valt att bli finansman/chef och den andra jobbar i konstvärlden eller med musik. "Lyckad" medelklass skulle man kanske kunna kalla dem. Så nej, för mig passar de extremt bra ihop. Speciellt om det skulle vara så att även MGM kommer från en mindre ort i Sverige.
Vad gäller den akademiska delen sedan då så har jag ingen aning om MGM´s utbildning. Är det så att han inte gått gymnasiet eller bara gått en enklare gymnasieutbildning, tja då är det oceaner mellan det och en tuff juristutbildning. Men har han också eftergymnasiela studier så tycker jag inte att det är några oceaner att tala om även om han valt en yrkesskola eller liknande. Bara det faktum att man efter gymnasiet bestämmer sig för att plugga vidare gör att man är lite lika.