2026-08-09, 02:36
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Fast då fultolkar du, ge dig nu. Utlösande faktor kan vara att BO gjort slut eller liknande, det betyder inte på något vis ett skuldbeläggande eller rättfärdigande.

Tror du de satt och lyssnade på ekot i lugn och ro sen plötsligt börjar gärningsmannen misshandla BO? Det mesta tyder på en impulsgärning i vrede, utlösande faktor betyder bara varför blev Thomas arg?

Varför dödade han så våldsamt är en bättre fråga.
Citera
2026-08-09, 02:38
Avstängd
vichy6s avatar
Har huset trappor?
Citera
2026-08-09, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
I snitt TRE kvinnor dödar varje år sin man.
Förra året var det två.

Ska vi därför också se varje kvinna som en presumtiv mördare i relation?

Nej lägg ner de här könsfixerande teorierna. De hör inte hemma i det här fallet som sannolikt inte handlar om kön utan om en mördares känsla av kränkthet. En feg mördare som flyr polisen.

Folk - både kvinnor och män dödas såväl av närstående som av främlingar. Män har större genetisk och hormonell våldshormonmängd - de är helt enkelt mer DOERS - därför är de oftare både förövare och offer som hamnat i konflikt.

Mordet på Åsa bygger med stor sannolikhet inte på ett upptrappat partnervåld. Snarare ett plötsligt uppblossat dödligt våld. Därför bör rimligen diskussionen om mäns långvariga våld i parrelationer lämnas därhän här.

O hur många män i snitt de senaste sex åren har dödat sin kvinnliga partner? Ca 24 kvinnor VARJE ÅR MÖRDAS av sin partner källa brå.
Citera
2026-08-09, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Jag tror att har en ambition att florera så mycket att du själv glömmer bort vad egentligen skriver. Var vänlig gå tillbaka och läs dina egna inlägg. Du utgår från dina egna spekulationer och håller dem för sanna, något som är ack så vanligt. Det stämmer som du skriver att jag är intresserad av objektivitet, men när ingenting, någonstans, framkommer om BO utan bara om MGM, vill jag försöka förstå hur och varför detta dåd skedde. Du nämner i ditt tidigare inlägg att "kontrollerande män som utför dödligt våld är i någon mån en könsfråga." Du har alltså redan bestämt dig för att mannen är kontrollerande, och att detta är en könsfråga. Med tanke på utgången är det självklart att detta är en destruktiv relation, men vi vet inte varför. Däremot låter du säker på att dina egna hypoteser är de som är de mest troliga. Det finns inget som påvisar det, du pratar runt och i floskler. Kanske kan du inte ta att någon ifrågasätter dig, men det får du väl tåla.

Det är Balsam som haft ihjäl en kvinna. Inte tvärtom. Att ha sin utgångspunkt i att hon ”tryckte på fel knappar” och liknande som du har skrivit är så bisarrt att man blir mörkrädd. Hon kan väl trycka på vilka jävla knappar hon vill utan att vara orolig för att bli mördad. Balsam är sannolikt en kontrollerande, egocentrisk idiot med kort stubin. Våldet behöver inte vara könsmotiverat för det.

Självklart är det mer intressant att diskutera hans personlighet. I det här fallet råkar han vara man, och så råkar det finnas en högre förekomst av män som utför våld i nära relationer. Och så har han haft ihjäl en kvinna. Nå? INGEN hävdar att han mördat henne för att hon är just en kvinna. Men mina hypoteser är tyvärr inte så osannolika som du vill få dessa att låta. Time will tell.

Du kan fortsätta argumentera med halmgubbar. Att ge folk åsikter som du sen försöker ”motbevisa”. Väldigt intressant argumentationsteknik.

Du kan fundera på varför du som man reflexmässigt ställer dig i den förövande mannens ringhörna. Det är faktiskt psykologiskt väldigt intressant. Det var längesen jag hängde här men jävlar vad snabbt man blir påmind om varför.
Citera
2026-08-09, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leilars
Men något hos BO måste väl utlöst detta hos MGM? Klart att det inte är rätt att ta någons liv, men vissa personer har en viss förmåga att trycka på rätt knappar. Därför är det väsentligt att försöka kartlägga hur även BO var som person. Men allt detta lyser med sin frånvaro, än så länge.

Det var denna kommentar jag svarade på… jag kanske misstolkade det du skrev men jag kan inte se något annat än att du skuldbelägger BO och menar att BO måste ha gjort något för att utlösa detta bestialiska mord. Du får gärna förtydliga syftet med din fråga och den efterföljande meningen om du egentligen söker svar på någon annan fråga än BO:s personliga karaktär och vad BO gjort för att bli mördad.
Och för att förtydliga återigen har jag i efterhand hört via bekanta att MGM tidigare har uppvisat problem med att hantera aggressioner vilket jag tolkar som att han troligtvis varit våldsam tidigare. Därmed känner jag mig inte det minsta skyldig eftersom jag inte känner MGM mer än som en bekant och inte har någon som helst vetskap om hans relationer, känsloliv eller karaktär mer än det han uppvisat vid ett fåtal då våra vägar korsats för ca 10 år sedan. Jag önskar dock att jag hade vetat mer och kunnat göra något som hade förhindrat denna oerhört tragiska utgång för BO eller att någon som faktiskt vet mer hade gjort det men å andra sidan är det lätt att vara efterklok och se subtila signaler när man har facit i handen för ingen tror väl att någon är kapabel till att göra något sådant här om det inte finns väldigt tydliga tecken innan?

Jag förstår faktiskt inte hur det kan var så stötande att ifrågasätta BO's persona utan att folk ska ta det som att man propagerar för mord? Tror du inte polisen är intresserad av vem BO var? I ett utredningsarbete kartlägger man både BO och MGM för att bilda sig en uppfattning om varför dådet har skett, särskilt i ett sånt här fall då ingenting pekar på att några tidigare liknande tendenser finns rapporterade. Men för att vara tydlig, jag skuldbelägger ingen. Det vi har på bordet nu är en synnerligen uttömmande information av MGM, men vi vet ingenting om BO mer än att hon samägde ett hus med en man i skärgården och var chefsjurist på SEB. För att bilda sig en uppfattning om vad som kan ha gett upphov till situationen är det av vikt att ta reda på mer om BO. Det är vad som intresserar mig i detta fall, hur det kunde bli som det blev. Men om du tror att människor mördar människor helt utan anledning, så förstår jag att mina funderingar är överkurs.
Citera
2026-08-09, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Varför dödade han så våldsamt är en bättre fråga.

Det är bara en omformulering av samma fråga, vad triggade Thomas vrede och handling? Om inte BO pratat med någon annan om det så får vi nog aldrig veta med säkerhet. Verkligen fruktansvärt tragiskt.

Ska du inte ta och starta en separat tråd om mäns våld mot kvinnor så håller vi oss till trådämnet här? Det verkar vara en viktig fråga för dig så det vore väl en bra sak med en sådan tråd där det kan skrivas mer fritt om det ämnet? Då har du också möjlighet att själv styra frågeställningen om våld mot kvinnor till det som känns viktigast för dig.
Citera
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfie81
O hur många män i snitt de senaste sex åren har dödat sin kvinnliga partner? Ca 24 kvinnor VARJE ÅR MÖRDAS av sin partner källa brå.

Män är överrepresenterade avseende våld/mord mot kvinnor.
Att vissa användare vrider på statistiken…?

Nu är det ingen allmän diskussion utan fakta att
En man utan direkta varningssignaler mördar.
Det som innan verkade larvigt blir nu viktigt. Ekonomiskt våld har tydligen funkat förut. Han har gått vinnande ut ur förhållanden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronny.von.pepper
Så fort ändras inte registren. Kanske haft barnstrul senaste tiden och det har varit en del av utlösande faktor.
Den 6 augusti är datumet de står som folkbokförda på den nya adressen. Det uppdateras fortare på vissa sidor tydligen.
Citera
2026-08-09, 02:51
Medlem
Citat:
Jag förstår faktiskt inte hur det kan var så stötande att ifrågasätta BO's persona utan att folk ska ta det som att man propagerar för mord? Tror du inte polisen är intresserad av vem BO var? I ett utredningsarbete kartlägger man både BO och MGM för att bilda sig en uppfattning om varför dådet har skett, särskilt i ett sånt här fall då ingenting pekar på att några tidigare liknande tendenser finns rapporterade. Men för att vara tydlig, jag skuldbelägger ingen. Det vi har på bordet nu är en synnerligen uttömmande information av MGM, men vi vet ingenting om BO mer än att hon samägde ett hus med en man i skärgården och var chefsjurist på SEB. För att bilda sig en uppfattning om vad som kan ha gett upphov till situationen är det av vikt att ta reda på mer om BO. Det är vad som intresserar mig i detta fall, hur det kunde bli som det blev. Men om du tror att människor mördar människor helt utan anledning, så förstår jag att mina funderingar är överkurs.

BO ska kunna ha gjort el sagt exakt vad som helst utan att bli missshandlad o mördad av man. Du verkar va just en sån man som vi kvinnor flyr fort som fan från.
Citera
2026-08-09, 02:53
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Har levt med en labil man och det var en jobbig resa.

Fast nu har väl knappast dina personliga erfarenheter av män någon koppling till det aktuella fallet?

Samtidigt finns det faktiskt forskning som visar att människor ofta dras till och väljer vänner eller partners som liknar dem själva, både när det gäller utseende, värderingar, bakgrund och personlighet. Det går alltså inte att kasta sten i glashus här utan människor bör alltså rannsaka sig själva och erkänna sina egna fel och brister i nära relationer.

Labila människor dras dessutom ofta till labila personer eftersom personer med snabba kast i känsloliv och svag impulskontroll ofta finner varandra. Denna typ av relationer präglas ofta av stark passion men också av upprepade kriser och konflikter. Alla kvinnor som klagar över labila män borde alltså se sin egen del i de konflikter som uppstår och inte bara skylla allt på män men det är tyvärr väldigt vanligt bland kvinnor eftersom de inbillar sig själva att de är perfekta.

Citat:
Här borde de vara förälskade… så något hände. Hans ord räckte inte till. Men som jag skrev, övervåldet det alltid pratas om..

Det går inte att utesluta att alkohol varit inblandat i händelsen med tjafs och bråk och ömsesidigt handgemäng från båda hållen.

Vi vet inte ens vem som startade bråket och varför?

Citat:
Obs! Skuldbelägger ej hans tidigare partners.
Hur kan vi inte se?

Du borde kanske fråga dig varför både MGM:s och den nu avlidna kvinnans tidigare relationer gick i kras?

Du har en obehaglig förmåga att lägga all skuld på män märker man.
Citera
2026-08-09, 02:56
Medlem
colis avatar
Citat:
Det är klart att det är mäns våld mot kvinnor, men du har missat senaste 10åren de uppmärksammats?

Detta är inget långvarigt, detta är bara helt fel.

Förstår inte riktigt vad du menar med din text.

Det är väl klart att ALLA mord är fel!

Men över hälften av alla mördade kvinnor (25 stycken förra året) mördades INTE av någon de varit i parrelation med.
Och TRE kvinnor i snitt mördar årligen sin manlige partner.

Antalet kvinnor som dödas i en pågående eller avslutat relation minskar, nu nere i 11 st under år 2025. Det är färre än en parrelationsmördad kvinna i månaden och en parrelationsmördad man var fjärde månad.

Parrelationsmördade kvinnor utgör helt enkelt en bråkdel (13%) av alla fall av dödligt våld som inträffar varje år.

Därför framstår fokuseringen på de 11 fall av partnervåldsdödade kvinnor, av totalt 84 mordfall, som missriktad fokusering i media.

Alla mord borde uppmärksammas och försöka förhindras i framtiden. Även mord på män av en kvinnlig partner - något som totalt har kommit i skymundan medialt.

Mordet på Åsa har sannolikt med mördarens personligheter och inte med hans eller hennes kön att göra.
Citera
2026-08-09, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Fast då fultolkar du, ge dig nu. Utlösande faktor kan vara att BO gjort slut eller liknande, det betyder inte på något vis ett skuldbeläggande eller rättfärdigande.

Tror du de satt och lyssnade på ekot i lugn och ro sen plötsligt börjar gärningsmannen misshandla BO? Det mesta tyder på en impulsgärning i vrede, utlösande faktor betyder bara varför blev Thomas arg?

Utlösande faktorn är såklart av relevans för att klargöra scenariot men att formulera en fråga som denna ”Men något hos BO måste väl utlöst detta hos MGM? Klart att det inte är rätt att ta någons liv, men vissa personer har en viss förmåga att trycka på rätt knappar.” Att antyda att det är något hos BO som utlöst detta hos MGM är att lägga skulden på offret. Men som du bad mig om så ger jag mig nu då vi helt klart tolkar formuleringarna olika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in