2026-08-09, 00:30
Avstängd
vichy6s avatar
Undrar om det hände måndag kväll eller tisdag morgon.

Tror mer på måndagskväll/natt
Citera
2026-08-09, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Jo ja jag läser att ni skriver det. Men finns källa på formuleringen någonstans utöver här i tråden?

”Landet”
”Stugan”
”Skärgården”
”Åsas stuga”

Finns många varianter.
Vill minnas att jag läst det i nån av medierna. Ska se om jag kan hitta det.
Citera
2026-08-09, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Jo ja jag läser att ni skriver det. Men finns källa på formuleringen någonstans utöver här i tråden?

”Landet”
”Stugan”
”Skärgården”
”Åsas stuga”

Finns många varianter.

Har läst i media att det stod exakt just ordet ”Landet” i kalendern. Men hur säkra dom är på formuleringen vet man ju inte. Dock har det återgivits på det sättet på mer än ett ställe. Sorry, orkar ej leta källor.

Balsam kan ju mycket väl, liksom med lägenhetsdebaclet, ansett att han hade större rätt till stället än vad han hade. Eller så är det bara en oskyldig/enkel formulering för att komma ihåg vilka datum de har bestämt att de ska vara där. Det vill säga att han inte ”menar” något med det men att det var det kortaste det kunde formuleras. Kanske tyckte det var onödigt att skriva ”Åsas landställe”. I sin egen kalender är det ju viktigast att man själv förstår vad man menar, så att säga.
Citera
2026-08-09, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Om
Åsa sade landet, då skulle jag skrivit landet.

Men det kan nog diskuteras i evighet

Jag hade åtminstone skrivit Sollenkroka.
På nåt sätt en självklarhet. Landet? En tjej han dejtat o ska åka till. Hennes landställe. Han kan inte skillnad mitt o ditt.
Citera
2026-08-09, 00:36
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo
Det är inte mina slutsatser utan orsaker som tas upp i de avhandlingar och rapporter jag länkar till ovan.

Tror du att svenska män är helt befriade från kultur och värderingar? De hedersrelaterade morden utgör dessutom en mindre andel av fallen där kvinnor mördas av en tidigare eller nuvarande partner.

Den främsta drivkraften för män av den här typen är äganderätt och kontrollbehov över kvinnan. Sådana föreställningar uppstår inte i ett vakuum utan grundar sig i en historia där kvinnor under århundraden har behandlats som mäns egendom.

Återigen behöver man bara läsa trådar här på Flashback för att inse att många svenska män fortfarande har en liknande kvinnosyn.

Hur kommer en man annars ens på tanken att mörda en kvinna för att hon inte gör som han vill. Var tror du att tanken på att straffa kvinnor som inte lyder kommer ifrån?

Är det ett slumpmässigt beteende menar du trots att beteendemönstret är i det närmaste identiskt varje gång?

I all välmening.
Men du - mer än dubbelt så många män som kvinnor mördas för att de inte gör som mördaren vill.
Vägrar betala, lyda, dunsta, vika sig etc.

Mord är därför oftast inte inte ett mans-kvinnoproblem. Det är ett mänskligt problem.
84 personer dog av dödligt våld 2025, endast 25 av dem var kvinnor - resten 2/3 delar - var män.
Dödade kvinnor är illa. Men dödade män - som är dubbelt så många varje år - är precis lika illa.

Gör inte detta mord till en könsfråga, för det är det sannolikt inte. De inblandades kön, ens om de hade varit samkönade är troligen underordnat. Det är istället en fråga om en fel-navlad gärningsman som troligen i affekt hade ihjäl sin partner med vass och trubbigt våld och sedan under 33 timmar försökte fly polisen.
Citera
2026-08-09, 00:37
Medlem
Citat:
Undrar om det hände måndag kväll eller tisdag morgon.

Tror mer på måndagskväll/natt
Jag undrar när TN kom till ön ? Åkte han ut redan till helgen ? Jag tänker att de kanske haft helgen tillsammans där och då börjar Åsa tycka att han är märklig och oskön och vill att han ska åka hem med först båten på söndag el måndag? De kanske hade planerat att vara där hela veckan men hon ändrar sig och tycker att han ska åka hem. Det fixar han inte ? En spekulation såklart!
Citera
2026-08-09, 00:40
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Jag undrar när TN kom till ön ? Åkte han ut redan till helgen ? Jag tänker att de kanske haft helgen tillsammans där och då börjar Åsa tycka att han är märklig och oskön och vill att han ska åka hem med först båten på söndag el måndag? De kanske hade planerat att vara där hela veckan men hon ändrar sig och tycker att han ska åka hem. Det fixar han inte ? En spekulation såklart!

Den faktan har jag ej sett. Men man borde åka när helgen börjar?
Citera
2026-08-09, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
I all välmening.
Men du - mer än dubbelt så många män som kvinnor mördas för att de inte gör som mördaren vill.

Mord är därför oftast inte inte ett mans-kvinnoproblem. Det är ett mänskligt problem.
84 personer dog av dödligt våld 2025, endast 25 av dem var kvinnor - resten 2/3 delar - var män.
Dödade kvinnor är illa. Men dödade män - som är dubbelt så många varje år - är precis lika illa.

Gör inte detta mord till en könsfråga, för det är det sannolikt inte. De inblandades kön, ens om de hade varit samkönade är troligen underordnat. Det är istället en fråga om en fel-navlad gärningsman som troligen i affekt hade ihjäl sin partner med vass och trubbigt våld och sedan under 33 timmar försökte fly polisen.

Säg mig, hur många kvinnor mördar män per år i detta land?
Citera
2026-08-09, 00:43
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joloup
När jag såg Balsam ringde en klocka om en som hade det som DJ namn. Det kan stämma i ålder, han hade koppling till klubbar på bl a Mosebacke ca 2001. Ifall det är han var han då även lärare på Björngårdsskolan.
Men det är väl en annan Balsam, vet vem du menar.
Citera
2026-08-09, 00:45
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
I all välmening.

Man kan trolla med siffror. Hur många var män som mördade?

Detta OT!

Här har vi ytterligare en man som bestämmer över liv och död.

Det viktiga är motivet så de kan spärras in tidigare.
Citera
2026-08-09, 00:46
Medlem
Citat:
I all välmening.

Jag tycker du blandar ihop två olika saker. Att män är fler bland offer för dödligt våld totalt säger inte att kön är irrelevant när man tittar på dödligt våld i nära relationer. Där är det inte bara intressant vem som dödas, utan också vilka mönster som föregår våldet, exempelvis kontroll, hot, svartsjuka, separation och att en partner försöker lämna. Män är överrepresenterade som utövare av grovt våld och kontrollerande beteende i nära relationer, och det är en viktig del av varför kön kan vara relevant i analysen.

Så “det är ett mänskligt problem” och “det finns en könsdimension” är inte motsatser. Båda kan vara sanna samtidigt. Att hänvisa till att fler män än kvinnor dödas totalt säger egentligen väldigt lite om den specifika frågan om mäns våld mot kvinnliga partners.

Att Th*mas ”Balsam” N*rdin sannolikt var kontrollerande i relationen ser jag som troligt. Och kontrollerande män som utför dödligt våld är i någon mån en könsfråga.
Citera
2026-08-09, 00:48
Medlem
Citat:
Den faktan har jag ej sett. Men man borde åka när helgen börjar?
Ja precis, det är det jag funderar över om han åkte ut redan på fredagen och helgen inte blev så lyckad och Åsa fick kalla fötter typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in