2026-08-08, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
De kom dit tillsammans i hennes motorbåt. Grannarna hade ju också sett dem bada och promenera tillsammans. Så nog var de väl båda två komfortabla med att TN, som han skrivit i sin kalender, skulle vistas på Åsas landställe.

Men någonting hände mellan dem under tisdagen 4 augusti som gjorde att TN tappade det totalt och misshandlade och knivade Åsa till döds.
Enligt min gissning blev TN svårt sårad och kränkt när det gick upp för honom att han ville mycket mer med förhållandet än hon.

Intressant, har det bekräftats någonstans att de kom dit tillsammans i hennes motorbåt?

Om det fanns en båt tillgänglig och Balsam ändå valde kajak så framträder ju bilden om att skapa sig ett alibi oupptäckt ännu tydligare.

Om han hade velat hade han haft tid att antingen via landvägen ta sig med kommunala färdmedel bort från området. Han hade även kunnat ta motorbåten en bra jävla bit på några timmar. Detta alltså förutsatt att mordet skedde några timmar innan hon upptäcktes, vilket jag tror baserat på vad som framgått. Om man agerar i panik eller på ett desorienterat sätt så borde man vilja ta sig bort från mordplatsen SNABBT! Paddla in till land och ta bussen alternativt stjäla motorbåten.

Han har istället tagit kajaken, tanke var nog att hålla sig undan alternativt ta sig en bit längre bort - utan att riskera att synas av vittnen eller, kanske främst, övervakningskameror/elektroniska spår.

Detta tycker jag talar för att han har haft en plan efter mordet. Med det sagt understryker jag att jag inte tror att brottet var planerat. Ganska snabbt efter mordet tänker han ut hur han har bäst möjlighet att komma undan. Han bedömer att det är genom att ta sig ifrån den absolut närheten och lämna så lite spår som möjligt efter sig. Om han hade tagit motorbåten och hittats i BOs motorbåt så hade det indikerat ännu mer skuld, och svårare att gömma en motorbåt i skärgården inte minst.

På detta sätt kan han försöka fixa ett alibi. Hävda att han åkt vilse med kajaken, kommit tillbaka och hittat henne död, hävdat att han inte sett det men att han inte är GM. Sen sket sig allt jävligt snabbt för att hon hittades betydligt snabbare än vad han trodde.
Senast redigerad av Bulbasaur400 2026-08-08 kl. 22:25.
Citera
2026-08-08, 22:28
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
När träffades de senast innan ön ?
Vem säger att de hade ett förhållande o inte endast ”dejtat”?
Ville hon ha med honom till ön?
Hade de gjort slut innan och han ville med för att göra det bra igen ?
Lät hon sig övertalas av smicker o bölande ?
De hade inget förhållande, de hade endast dejtat.
Citera
2026-08-08, 22:31
Avstängd
Har TN bil?
Citera
2026-08-08, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
De hade inget förhållande, de hade endast dejtat.

Beroende på vem man frågar behöver inte det vara olika saker. Det känns som det finns en lite amerikanisering av ordet ”dejta” i det svenska språket, där man tidigare menade att gå på ”dejt” men att man nu kan tolka det som ett förhållande (mer eller mindre) där man inte bor ihop.

Det har också benämnts olika. Har stått ”dejta”, kärleksrelation och allt möjligt. Tror inte man ska komplicera det för mycket. Dom var tillsammans i en kärleksrelation, men bodde inte tillsammans.
Citera
2026-08-08, 22:33
Medlem
Utan att vara ”kriminalare” som jag en gång ville bli, men inte blev, så tror jag att gåtans lösning finns i BO:s mobil
Citera
2026-08-08, 22:35
Avstängd
Citat:
Kan det vara så att han hittat hennes mobil o kommit på att hon dejtar nån ny el flera ?
Inte omöjligt efter att dejtat i 8 mån

Tänker att det har plingat i mobilen m dan hon var i duschen el bredvid honom
Kommit upp nåt meddelande från nån man , han konfronterar henne
Bråk uppstår då med ”trubbigt våld ” hon försöker fly men han hinner ifatt henne i sitt raseri vilket skulle förklara om/att hon hittas utomhus
Eller så har hon tittat i hans mobil..
Citera
2026-08-08, 22:36
Avstängd
Citat:
Utan att vara ”kriminalare” som jag en gång ville bli, men inte blev, så tror jag att gåtans lösning finns i BO:s mobil
Vad otäckt
Skrev precis om det!!
Citera
2026-08-08, 22:39
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlandska123
Är du säker på att han skrivit en sådan bok?
Ja, googla så hittar du.
"Överlevnadshandbok för dig som har en psykiskt sjuk förälder" är en klassisk bok från 1999 av Lotta Fristorp och Peter Kollarik, utgiven av Rädda Barnen. Boken riktar sig till barn, ungdomar och vuxna som lever nära en förälder med psykisk ohälsa, och varvar personliga berättelser med fakta och expertråd från bl.a. professor Johan Cullberg
Oväntat dock att en kulturhöjdare skriver en sådan bok. Jag har inte i grävt i orsaken.
Citera
2026-08-08, 22:43
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Beroende på vem man frågar behöver inte det vara olika saker. Det känns som det finns en lite amerikanisering av ordet ”dejta” i det svenska språket, där man tidigare menade att gå på ”dejt” men att man nu kan tolka det som ett förhållande (mer eller mindre) där man inte bor ihop.

Det har också benämnts olika. Har stått ”dejta”, kärleksrelation och allt möjligt. Tror inte man ska komplicera det för mycket. Dom var tillsammans i en kärleksrelation, men bodde inte tillsammans.
Jag svarade dejta då det stod i media idag. Det är väl det TN har sagt i förhör då och hur deras dejtande såg ut.
Citera
2026-08-08, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Jag svarade dejta då det stod i media idag. Det är väl det TN har sagt i förhör då och hur deras dejtande såg ut.

Fattar ändå inte varför man skulle haka upp sig på det ordet. De har haft en relation i 8 månader. De har inte bott ihop. Man kan få antingen säga att de har dejtat i 8 månader eller att de haft en relation i 8 månader. Förstår inte skillnaden men (seriöst menat) förklara gärna vad du menar att skillnaden skulle vara och hur det skulle påverka.

EDIT: och Balsam hade ju skrivit i sin kalender att han skulle till ”landet”. Så skriver man väl inte om man inte anser sig vara ett ”exklusivt” par?
Senast redigerad av Bulbasaur400 2026-08-08 kl. 22:48.
Citera
2026-08-08, 22:49
Medlem
Nationalromantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Tack för sammanställningen!

Jag tror mer och mer att det här är ett mord som bottnar i ekonomi och ska man hitta motivet till mordet så ska man följa pengarna. TN verkar gilla att besöka restauranger och bo fint. Efter ett smutsigt lägenhetsbyte så har han tänkt att återupprepa detta, kanske genom att gifta sig med BO, skilja sig efteråt och kräva hälften av skärgårdsstugan och hennes bostadsrätt.

BO som var chefsjurist och hade säkert skinn på näsan genomskådade honom som sol-och-vårare och bad TN att dra åt helvete. När han insåg att han inte lyckades att manipulera henne så såg han svart, misshandlade och knivhögg henne.

Jag tror samma!
Citera
2026-08-08, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Eftersom han skrivit in i sin fysiska kalender som polisen fann vid husrannsakan att han skulle vara "på landet" borde det rimligtvis vara något som var planerat sedan en tid. Det verkar konstigt att hon skulle bjuda med honom om det inte kändes stabilt mellan dem, särskilt eftersom de hade bjudit in till en fest, vilket troligen var därför BO's anhöriga kom dit och då hittade henne död. En mer intressant fråga är hur de träffades från första början.

Tänker att han bestämt sig för att åka dit bjuden el inte / och att det inte funnits nån plan med utgången som skedde utan mer att ”få tillbaka” henne
Om det vore en ”sommarfest” med all inkluse” så borde ju även hans barn vorit med annars ?
Han kände sig nog inte tillräckligt inkluderad och väl där upptäckte han att han är ”marginaliserad” då hon har fler/en ny
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in