2026-08-08, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Kan inget om paddling men Google menar att man i visst tempo kommer ca 1 km/10 min. Skulle innebära att han rört sig i kajaken ca 3 km från ön. Känns som en ordentlig tur?

Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Måmga inlägg, värt att minnas.

- Polisen åkte till Södermalm i en insats samma dag mordet uppdagades, de trodde han tagit sig från ön.

- Polisen var ute och frågade lokalbor om någon saknade en eka enligt uppgift av en boende i tråden.

Spekulerar, MGM kanske hade 0 sjövana därav ingen längre flykt.

MGM kanske gillade att röka på, och det slog över.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OkabB3/rebecka-hittade-misstankte-skargardsmordarens-kajak

Jag har läst alla inlägg inkl länkar fram till nr 1893 och ligger således själv ca 1 dygn efter i läsandet.
Redan för mer än ett dygn (2 dygn i realtid) sedan kom det fram att GM hade tagit (en grön) kanot från ön med sommarstället och paddlat till intilliggande ö. Efter det måste kanoten dragits upp längre på land och gömts. Därefter hade kanoten funnits av ung kvinna i nyhetsreportaget och hon hade tillkallat polis som hittat kanoten och prylar i kanoten på den intilliggande ön.
Det har även rapporterats att GM sedan har simmat över till en ytterligare liten ö där han tagit en båt, men när båten höll på att sjunka hoppade han i vattnet och försökte att fly. Det var då GM upptäckts av värmekamera och kunde gripas.

Ovanstående är skrivet ur mitt minne av läst text från en länk efter det att nyhetsreportaget med den unga kvinnan kom upp i tråden.

Vad jag förstår så ligger bägge dessa öar öster ut från ursprungsön på Sollenkroka Ö.
Jag har inga länkar. Ni som undrar får läsa alla länkar och inlägg från inlägg nr 1 för att finna svaret på detta om det inte har kommit fram än (lördag 21:40)
Citera
2026-08-08, 21:50
Medlem
IdunLos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Det är sant att män är överrepresenterade i fysiskt våld mot partner men det är mer sannolikt en konsekvens av att män generellt är fysiskt starkare än sin partner snarare än patriarkatet. Med det sagt finns inget som ursäktar detta beteende.

Samtidigt är män även kraftigt överrepresenterade för suicid, inte sällan på grund av psykisk misshandel eller brustet hjärta och även sådant kan pågå långt efter avslutad relation. Jag tror det bästa för alla är om vi är försiktiga med generaliseringar som ökar polariteten mellan könen genom generell skuldbeläggning. Alla kvinnor är inte snälla och alla män är inte elaka.

Människor beter sig dåligt mot sina partners, låt oss kämpa mot det istället för att minska förståelsen mellan könen. Det här är dock inte relevant för tråden sedan MGM är gripen. Min avsikt är inte att förminska era upplevelser utan uppmana till att se båda sidorna av myntet. Missförstå inte, våld i relation aldrig är rättfärdigat.

Strul i största allmänhet kanske och ett labilt humör. Men låt oss lämna familjen utanför i största möjliga mån, även om din analys är högst relevant.
Vad kan vara värre för polariseringen mellan kvinnor och män än att ungefär en kvinna i månaden mördas av sin nuvarande eller tidigare partner?

Är det värre att PRATA om det än att mammor, systrar, döttrar, mormödrar MÖRDAS menar du?

Ska vi hålla käften om det när det är den verklighet vi kvinnor lever i och måste göra säkerhetsbedömningar utifrån nästan dagligen?

Nej du, jag tänker inte censurera fakta och statistik för att någon man kan känna sig påhoppad.

Ännu en kvinna har mördats och du vill lägga locket på. Hur vore det att alliera sig med kvinnor mot män som beter sig så här? Hur vore det att ta avstånd från kvinnoföraktet i vardagen och här på Flashback?

Varje sådan här nyhet väcker ångest hos kvinnor. Hur ska man kunna skydda sig som kvinna när en till synes helt vanlig man kan knivmörda en helt vanlig kvinna, en mamma, på hennes sommarställe? Hur kunde hon ha vetat att mannen hon bjöd in i sitt hem skulle bli hennes död en vacker sommardag?

Du har ingen aning om hur det är att leva i den verkligheten som kvinna, ingen-jävla-aning.

Så hur vore det med lite förståelse från DIN och andra mäns sida för kvinnors situation? Hur vore det med lite stöd och bekräftelse på att det finns män som ser och förstår?

Jag skrev ett inlägg till en annan kvinna, jag skrev uttryckligen ”mellan dig och mig” och la det förfärliga p-ordet som spoiler eftersom jag visste att någon skulle skriva exakt det du gör nu. För många män är det nämligen mer upprörande att använda p-ordet än att ännu en kvinna har mördats.
Citera
2026-08-08, 21:52
Medlem
När träffades de senast innan ön ?
Vem säger att de hade ett förhållande o inte endast ”dejtat”?
Ville hon ha med honom till ön?
Hade de gjort slut innan och han ville med för att göra det bra igen ?
Lät hon sig övertalas av smicker o bölande ?
Citera
2026-08-08, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Hög inkomst betyder inte automatiskt hög klasstillhörighet.

Det är visserligen sant. Du kan ha ett högt ekonomiskt kapital genom att exempelvis ärvt massa pengar eller vara nyrik, och då sakna både ett kulturellt- och socialt kapital som inte kan omvandlas till ett symboliskt dito. För att göra dig nöjd kan du istället läsa "höginkomsttagare" som "människor ur högre klass". Rätt ska ändå vara rätt.
Citera
2026-08-08, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallaren25
Han försökte att fly genom att simma ifrån polisen

Han har paddlat från Sollenkroka Ö sommarställe. Kanoten återfanns gömd på land på intilliggande ö. Därifrån har han simmat till ytterligare en liten ö. Sen blev det för jobbigt med alla poliser och helikopter. Han tog en båt (eka) och gav sig av från den intilliggande ön. Båten började tyvärr att sjunka och han hoppade i och började att simma.
I samband med detta hade han upptäckts av värmekamera och kunde gripas i vattnet.

Ovanstående har jag i minnet efter att ha läst ALLA inlägg från inlägg nr 1 till nr 1900.
Längre än så har jag inte kommit.
Citera
2026-08-08, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NollaKolla
Jag har läst alla inlägg inkl länkar fram till nr 1893 och ligger således själv ca 1 dygn efter i läsandet.
Redan för mer än ett dygn (2 dygn i realtid) sedan kom det fram att GM hade tagit (en grön) kanot från ön med sommarstället och paddlat till intilliggande ö. Efter det måste kanoten dragits upp längre på land och gömts. Därefter hade kanoten funnits av ung kvinna i nyhetsreportaget och hon hade tillkallat polis som hittat kanoten och prylar i kanoten på den intilliggande ön.
Det har även rapporterats att GM sedan har simmat över till en ytterligare liten ö där han tagit en båt, men när båten höll på att sjunka hoppade han i vattnet och försökte att fly. Det var då GM upptäckts av värmekamera och kunde gripas.

Ovanstående är skrivet ur mitt minne av läst text från en länk efter det att nyhetsreportaget med den unga kvinnan kom upp i tråden.

Vad jag förstår så ligger bägge dessa öar öster ut från ursprungsön på Sollenkroka Ö.
Jag har inga länkar. Ni som undrar får läsa alla länkar och inlägg från inlägg nr 1 för att finna svaret på detta om det inte har kommit fram än (lördag 21:40)

Citat:
Ursprungligen postat av NollaKolla
Han har paddlat från Sollenkroka Ö sommarställe. Kanoten återfanns gömd på land på intilliggande ö. Därifrån har han simmat till ytterligare en liten ö. Sen blev det för jobbigt med alla poliser och helikopter. Han tog en båt (eka) och gav sig av från den intilliggande ön. Båten började tyvärr att sjunka och han hoppade i och började att simma.
I samband med detta hade han upptäckts av värmekamera och kunde gripas i vattnet.

Ovanstående har jag i minnet efter att ha läst ALLA inlägg från inlägg nr 1 till nr 1900.
Längre än så har jag inte kommit.

Inlägg #2022 ger dig en bra sammanfattning. Inte framkommit speciellt mycket nya uppgifter efter det.

Cred @slemhinder
Citera
2026-08-08, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Har försökt sammanställa lite kring ekonomin.

Tror egentligen att tråden redan har konstaterat att BO sannolikt är betydligt mer förmögen än MGM, men det går att försöka sätta lite siffror på storleksordningen.

BO äger dessutom en bostad som grovt kan värderas till ca 8 Mkr, medan MGM bor i hyresrätt.

Därtill har BO haft kapitalinkomster på:

2023: 340 514 kr
2024: 42 561 kr
2025: 460 480 kr

MGM:

2023: 566 kr
2024: 54 902 kr
2025: 34 240 kr

Och BO har samtidigt haft drygt 2,2 Mkr i förvärvsinkomst per år, mot ca 0,7–0,8 Mkr för MGM.

Jag vet förstås inte hur BO:s kapital är placerat. Hon har inte automatiskt haft en indexportfölj bara för att jag räknar på en sådan. Men om man vill försöka uppskatta storleksordningen måste man göra ett antagande.

Om man exempelvis antar att kapitalinkomsterna huvudsakligen kommer från realiserade värdepappersvinster och att portföljen ungefär följer OMXS30, ger kapitalinkomsterna för 2023–2025 en grov storleksordning på ungefär 1,2–2,9 Mkr placerat kapital beroende på år. Jag skulle därför spontant säga att ett finansiellt kapital på några miljoner är fullt förenligt med siffrorna, även om det absolut inte är bevisat.

Lägger man sedan till bostaden på ca 8 Mkr börjar man alltså prata om tillgångar i storleksordningen 10–11 Mkr, FÖRE eventuella lån.

Det intressanta är alltså inte bara att BO verkar ha varit rikare än MGM, utan hur stor den ekonomiska asymmetrin faktiskt kan ha varit:

BO: ~8 Mkr bostad + sannolikt några Mkr finansiellt kapital + ~2,2 Mkr/år i inkomst.

MGM: hyresrätt + betydligt mindre kapitalinkomster + ~0,7–0,8 Mkr/år i inkomst.

Exakt nettoskillnad går förstås inte att säga utan att känna till bolån och övriga tillgångar/skulder. Men storleksordningen på skillnaden verkar kunna vara ganska betydande.

EDIT: hon ägde ju dessutom halva sommarstugan, såklart. Den köptes för ca 3 Mkr 2014 och är enligt Booli idag värderad till omkring 4 Mkr.

Tack för sammanställningen!

Jag tror mer och mer att det här är ett mord som bottnar i ekonomi och ska man hitta motivet till mordet så ska man följa pengarna. TN verkar gilla att besöka restauranger och bo fint. Efter ett smutsigt lägenhetsbyte så har han tänkt att återupprepa detta, kanske genom att gifta sig med BO, skilja sig efteråt och kräva hälften av skärgårdsstugan och hennes bostadsrätt.

BO som var chefsjurist och hade säkert skinn på näsan genomskådade honom som sol-och-vårare och bad TN att dra åt helvete. När han insåg att han inte lyckades att manipulera henne så såg han svart, misshandlade och knivhögg henne.
Citera
2026-08-08, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant

Eftersom han skrivit in i sin fysiska kalender som polisen fann vid husrannsakan att han skulle vara "på landet" borde det rimligtvis vara något som var planerat sedan en tid. Det verkar konstigt att hon skulle bjuda med honom om det inte kändes stabilt mellan dem, särskilt eftersom de hade bjudit in till en fest, vilket troligen var därför BO's anhöriga kom dit och då hittade henne död. En mer intressant fråga är hur de träffades från första början.
Citera
2026-08-08, 22:13
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant

De kom dit tillsammans i hennes motorbåt. Grannarna hade ju också sett dem bada och promenera tillsammans. Så nog var de väl båda två komfortabla med att TN, som han skrivit i sin kalender, skulle vistas på Åsas landställe.

Men någonting hände mellan dem under tisdagen 4 augusti som gjorde att TN tappade det totalt och misshandlade och knivade Åsa till döds.
Enligt min gissning blev TN svårt sårad och kränkt när det gick upp för honom att han ville mycket mer med förhållandet än hon.
Citera
2026-08-08, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Dumheter, så är det absolut inte.
Och intre tror jag att konflikten som utmynnade i mord mellan Åsa och Thomas handlade om politik. Det är bara för långsökt.

Du har fel. Under 3,8 % stöd hos högutbildade kvinnor och ännu lägre om man lägger på hög inkomst. Tror dock inte heller det hade inverkan.
Citera
2026-08-08, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo
Vad kan vara värre för polariseringen mellan kvinnor och män än att ungefär en kvinna i månaden mördas av sin nuvarande eller tidigare partner?

Är det värre att PRATA om det än att mammor, systrar, döttrar, mormödrar MÖRDAS menar du?

Ska vi hålla käften om det när det är den verklighet vi kvinnor lever i och måste göra säkerhetsbedömningar utifrån nästan dagligen?

Nej du, jag tänker inte censurera fakta och statistik för att någon man kan känna sig påhoppad.

Ännu en kvinna har mördats och du vill lägga locket på. Hur vore det att alliera sig med kvinnor mot män som beter sig så här? Hur vore det att ta avstånd från kvinnoföraktet i vardagen och här på Flashback?

Varje sådan här nyhet väcker ångest hos kvinnor. Hur ska man kunna skydda sig som kvinna när en till synes helt vanlig man kan knivmörda en helt vanlig kvinna, en mamma, på hennes sommarställe? Hur kunde hon ha vetat att mannen hon bjöd in i sitt hem skulle bli hennes död en vacker sommardag?

Du har ingen aning om hur det är att leva i den verkligheten som kvinna, ingen-jävla-aning.

Så hur vore det med lite förståelse från DIN och andra mäns sida för kvinnors situation? Hur vore det med lite stöd och bekräftelse på att det finns män som ser och förstår?

Jag skrev ett inlägg till en annan kvinna, jag skrev uttryckligen ”mellan dig och mig” och la det förfärliga p-ordet som spoiler eftersom jag visste att någon skulle skriva exakt det du gör nu. För många män är det nämligen mer upprörande att använda p-ordet än att ännu en kvinna har mördats.

Jag menar inte alls att tysta er, tvärtom uppmuntrar jag till att prata mer om våld i relationer, för båda könen men i synnerhet när det leder till grovt våld.

Jag har handgripligen hjälpt kvinnor mot hotfulla och kontrollerande partners. Samt en vän som tog livet av sig efter förföljelse av en kvinna, misstrodd och bespottad tills sanningen kom ut i ljuset.

Om du nu visste att det skulle ske kunde du ha skickat ett PM, eller ville du egentligen få svar på tal så att du kunde generalisera män ytterligare, kanske rentav underbygga din poäng? Du bemöter ingenting i mitt inlägg utan skjuter hejvilt med generaliseringar.

Vad som skett i skärgården är fruktansvärt på alla plan och vi bör göra allt vi kan för att förhindra sådant, har svårt att föreställa mig någonting värre i sammanhanget. Jag tror dock att det här du gör med dylika formuleringar är kontraproduktivt och lätt förvisas med manshat utanför systergruppen och vita riddare, i den bemärkelsen. Om någon av oss försöker tysta den andre så är det i alla fall inte jag.

Beklagar att du tog så illa vid dig, trevlig kväll!
Citera
2026-08-08, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
De kom dit tillsammans i hennes motorbåt. Grannarna hade ju också sett dem bada och promenera tillsammans. Så nog var de väl båda två komfortabla med att TN, som han skrivit i sin kalender, skulle vistas på Åsas landställe.

Men någonting hände mellan dem under tisdagen 4 augusti som gjorde att TN tappade det totalt och misshandlade och knivade Åsa till döds.
Enligt min gissning blev TN svårt sårad och kränkt när det gick upp för honom att han ville mycket mer med förhållandet än hon.

Att han sedan försöker fly tyder på att känslan av att klara sig själv var starkare än ångern. Om det föreligger någon ånger utöver vad han ställt till med för sig själv. Obehagliga vibbar, tyder på hat och impulsiv gärning. Tyvärr får vi nog aldrig veta riktigt varför, något säger mig att han är för stolt för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in