2026-08-08, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Trenden senaste åren är väl att undvika ultraprocessad mat, därav att folk gör egen buljong mm.

Själv säger jag Beef Wellington. Hopplöst svår maträtt som inte är värd besväret. Fuck Gordon Ramsay.

Beef Wellington är lite pilligt men inte SVÅRT. Däremot är det för mycket jox i själva maträtten. Bacon och svamp och deg på en oxfilé. Dödar köttsmaken till viss del. Med fint kött föredrar iallafall jag att man håller det enkelt och låter ingrediensen skina.
Citera
2026-08-08, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Hur då, vet du inte hur man tar zest och när det redan är beskrivet hur man gör?
Zest är ett sjukligt bra ord på en mycket specifik sak, att man kan missförstå det färgade man ska ta är intressant.

Jag öppnade visst Pandoras Box, debatten är igång igen. Hörru, ta och samla ihop ditt zest-gäng och gå igenom regelverket för var gränsen mellan vit och gul nyans går. Jag är inte intresserad av vidare fjanteri inom ämnet.
Citera
2026-08-08, 21:36
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ixora
Jag öppnade visst Pandoras Box, debatten är igång igen. Hörru, ta och samla ihop ditt zest-gäng och gå igenom regelverket för var gränsen mellan vit och gul nyans går. Jag är inte intresserad av vidare fjanteri inom ämnet.
Vi som inte är blinda ser det enkelt vad som är färgat och inte
Citera
2026-08-08, 21:37
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Min är inte så dramatisk men boba-te var fan vidrigt, fan är grejen med att dricka kulor?
Citera
2026-08-08, 21:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Jag tyckte trenden med Havremjölk var riktigt vidrig; det smakar ju som gammal pappkartong och man riktigt känner pappersfibrerna mellan tänderna.

Sen var/är ju Oatly ett riktigt skabbigt företag; både cyniskt djungelkapitalistiska och godhentsknarkande posörer!

Var det inte på den där pretentiösa hipsterfestivalen Way out West som det var förbjudet att föra in vanlig mjölk på festivalområdet?
Oätli kallar jag det företaget. Mycket passande.
Citera
2026-08-08, 21:46
Medlem
norther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Min är inte så dramatisk men boba-te var fan vidrigt, fan är grejen med att dricka kulor?

Håller med. Har haft asiatiska studentkamrater som insisterat på att det är en helt magisk dryck och de beklagade sig över hur svårt och dyrt det var att unna sig detta i Stockholm. Dessutom har en och annan kollega blivit helt frälst över detta jävla te. Jaha. Random dag på väg hem, kvällsshoppar till middag och så finns det någon 33cl boba-te där i nån burk för typ 7.90:-. Smaken är äcklig, som någon dåligt utstädd iste och sen kittlas kulorna på tungan och när man klämmer dem lätt med tungan utlöser de nån skitkoncentrerad te. Vafan?

Kunde inte tro att detta var själva grejen, men upplevde också ett mer seriöst alternativ på ett kafé. Men upplevelsen är densamma. Riktigt märklig grej... Nej Tack... Pengar finns...
/norther1
Citera
2026-08-08, 22:05
Medlem
Hygrotorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MatorSkator
"Hälsosamma" kakor där man använder dadlar istället för vanligt socker. Receptet lovprisade dessa gudomligt goda kakor som slutade i soptunnan. Urk.

Allting som görs med dadelsirap är skit. Det är en vidrig bismak som tar över allt annat. Ush.
Citera
2026-08-08, 22:12
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Håller med. Har haft asiatiska studentkamrater som insisterat på att det är en helt magisk dryck och de beklagade sig över hur svårt och dyrt det var att unna sig detta i Stockholm. Dessutom har en och annan kollega blivit helt frälst över detta jävla te. Jaha. Random dag på väg hem, kvällsshoppar till middag och så finns det någon 33cl boba-te där i nån burk för typ 7.90:-. Smaken är äcklig, som någon dåligt utstädd iste och sen kittlas kulorna på tungan och när man klämmer dem lätt med tungan utlöser de nån skitkoncentrerad te. Vafan?

Kunde inte tro att detta var själva grejen, men upplevde också ett mer seriöst alternativ på ett kafé. Men upplevelsen är densamma. Riktigt märklig grej... Nej Tack... Pengar finns...
/norther1

Kunde inte skrivit det bättre själv, helt meningslös trend som kommer försvinna när nyhetens behag tar slut. Det ironiska är att jag faktiskt tycker om vanligt iste, så boba är bara en sämre och dyrare variant av detta!
Citera
2026-08-08, 22:13
Medlem
Hygrotorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M

Jag gillar den. Tycker väl om att ha kulor i munnen eller nåt.
Citera
2026-08-08, 22:19
Medlem
Hygrotorks avatar
Stör mig på trenden med Dubai-choklad eller liknande produkter med Dubai. Skitstad i ett skitland som bara besöks av en massa skithuvuden är inget jag vill stötta. Och ja, jag vet att inga pengar nödvändigtvis går till Dubai för att man köper choklad, eller att produkterna ens har någon koppling i övrigt. Men jag vill inte bidra till att man associerar "Dubai" till något positivt.

Ska man se en trend som är en faktiskt besvikelse, men som tack och lov inte är lika stor så är det restaurangernas envisande med "Sharing menyer".Visst konceptet kan säkert fungera på en spansk tapasrestaurang där man får in massor av smårätter. Men i de allra flesta fall har jag upplevt att man bara får in samma rätt som bordsgrannen, bara att portionen är mindre (inte billigare) och att man får sleva upp potatisen själv från ett fat bredvid. Meningslöst att smaka av varandra när alla får samma sak.
Citera
2026-08-08, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Hej! Saker och ting går i trender i matlagning som överallt annars. Inte sällan luras man ju från gamla trygga rutiner till att testa skit som smakar skit och luktar skit, bara för att folk och Ica Buffé ljugit en rakt upp i ansiktet om hur enkelt och tillfredsställande det är att göra.

Den här tråden är för att dela med oss av de trender som vi var dumma nog att gå på, kanske kan vi hindra någon att gå på samma beta i framtiden.

1. Koka egen buljong. Alla håller på med detta. Tydligen kan man inte jämföra den rika smaken av nykokt märg och skräp med den alldeles utmärkta buljong man får av Lidls tärningar. Såg en snubbe dela med sig att han lagt sin semester på att koka en bautabuljong där han sov i köket (vad nu det skulle vara bra för, han kan lika gärna gå upp från sängen och röra i buljongen som att sova vid spisen på ett ligglagg) och rörde om i sörjan varannan timme dygnet runt i flera veckor. Han postade bilder på sin sovstation, det var smutsigt och i hörnet stod ett halvt uppdrucket sexpack julmust kvar. Sjukt. Jag försökte frysa in allt skal och kycklingskelelett och koka upp något, det smakade surt och fullkomligt motbjudande.

2. Grönkåls"chips". Folk sa att det var godare än vanliga chips och även om inte ens jag var korkad nog att gå på den trodde jag iaf att det betydde att det var gott. Det luktar sopor och smakar saltade sopor. Konsistensen var som att äta en psalmbok. I julas drog någon jävla psykopat in en jättestor påse grönkålschips (typ 25 liter) och la på kontoret för att sprida julstämning. Fin tanke men ingen åt ju av det där skräpet så det luktade toppen när alla var tillbaka efter jul och påsen stått och pruttat för sig själv i lokalerna.

3. Hemgjord pesto. Smakar typ som köpepesto men sötare och tio miljarder gånger dyrare.

4. Air fryer. Är en pytteliten varmluftsugn. Det blir inte krispigt och mumsigt med bara en minimal del av oljan, det smakar som att man bakat sakerna i en liten varmluftsugn. Är jag idiot? Ja kanske, men jag väntade mig att de inte skulle direkt ljuga för mig, jag väntade mig någon funktion som gjorde något med maten som jag inte kan få i en varmluftsugn. Dessutom måste man laga maten i tusen omgångar eftersom den bara har plats för typ en tesked mat åt gången men ändå står som en Agaton Sax-maskin och tar upp halva köket.

Är jag dum i huvet? Mycket sannolikt. Är jag totalt värdelös på att laga mat? Inte omöjligt. Jag vill ändå bjuda in andra exempel på besvikelser som ni varit med om, helst utan att förklara varför det är otroligt enkelt att koka sin egen buljong och att den mustiga smaken inte går att jämföra med tärningar och blablabla.
Kul tråd!

Angående punkt 1 buljong så är du dock ute och cyklar. Jag gjorde en demi glace för ett tag sen och det är bland det finaste och godaste och bästa du kan bjuda dina nära och kära på. Räkna dock med ca 8-12 timmars kok på köttben etc. Luktar lik i köket men smakar gudomligt i munnen. Här ett bra recept:
https://youtu.be/IERauv-k5wo

Mina bidrag:

- IPA öl. Smakar avskyvärt. Förstår verkligen inte hur det kunnat bli så stort.

- Birria tacos. Tacos överlag är för överhajpat och birria är definitivt överhajpat. Jag har generellt problem med spiskummin (smakar och luktar svett för mig)

- Smashburgare. Handen på hjärtat, det är godare med en tjockpuck som är grillad till medium på kolgrill än alla dessa jäkla smashburgare som bara smakar bränt peppar.

- Rostad lök. Det är rostad lök på tamejfan allt. Rostad lök på sushi. Rostad lök i poke bowls. Rostad lök i bibimbap. Rostad lök i hamburgare. Rostad lök på kebab. Bojkotta rostad lök!

- Veganismen. Hatar alla dessa jävla substitut. Havremjölk, sojabiffar osv.

- Lightprodukter och annat skitsubstitut. Läsk som är Zero. Mejeri som är light. Grädde som är 36% och innehåller karragenan som man får halsbränna av. Margarin som innehåller nån jävla häxblandning av fröoljor. Skippa allt detta skit och ät ren mat. Läs innehållsförteckningarna när ni handlar!
Citera
2026-08-08, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Grädda pepparkaksdegen har alltid varit trendigt. Folk begriper inte att degen är godare än den färdiga pepparkakan.

Jodå, det tror jag men folk vågar inte erkänna det för att det låter barnsligt.
Det är väl egentligen samma med sockerkakssmet och andra smeter samt bulldeg. Eller åtminstone ogräddad bulle. Brukar slinka ner en eller två ogräddade bullar vid bullbaket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in