2026-08-08, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Losningen1
Hittade en sida där detta brottet sammanfattat med platser.

https://mordplats.se/fall/mordet-i-skargarden

Hon påträffades alltså utomhus en liten bit från huset, i riktning mot vägen (som det ser ut på kartan). Kan hon ha försökt söka skydd hos någon granne tvärs över vägen men blivit ifattsprungen av MGM?
Citera
2026-08-08, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
En detalj kanske: Men eftersom relationen med Å hade pågått i ca åtta månader så träffades kanske Å och TN först omkring dec25/jan2026?
Dom kan väl iofs ha träffats ett år tidigare men inlett romansen först senare...

Januari 2026 var mitt citat ifrån. Tror som du att dom träffades strax innan årsskiftet 25/26. Eftersom 8 månader anges som ”dejtperioden”.
Citera
2026-08-08, 18:12
Medlem
IdunLos avatar
Mycket okunskap om dödligt våld i nära relationer i tråden.

Jag skrev ett inlägg tidigare i tråden om fakta när det gäller män som mördar sin kvinnliga partner:

- Runt hälften är inte dömda för tidigare våld i nära relation. Det kan bero på att en stor andel våld i nära relation inte polisanmäls men också på att det faktiskt inte har förekommit våld före modet.
- De är äldre och mer etablerade i samhället än manliga utövare av andra typer av dödligt våld.
- De är inte heller kriminella, missbrukare eller allvarligt psykiskt sjuka i större utsträckning än andra.

https://www.uu.se/centrum/nck/kunskapsbank-om-vald/fakta-och-forskning-om-vald/dodligt-vald-i-nara-relationer

Män som mördar sin kvinnliga partner ser henne inte som likvärdig och när hon inte agerar som han vill och tillgodoser hans behov straffas hon genom kontroll, manipulation, våld och i yttersta fall mord.

Kvinnosynen bakom det förhållningssättet är ju samma kvinnosyn som förekommer här på Flashback. Kvinnor är inte lika mycket värda, måste kontrolleras och är skyldiga att tillfredsställa mäns behov.

Varifrån kommer tanken att misshandla och knivhugga en kvinna för att hon tex vill separera eller på annat sätt går emot mannens vilja? Ungefär en man i månaden får den tanken. Det är inte en slump, det är ett mönster.

Även om inte alla män har den kvinnosynen och ännu färre skulle ta till våld och mord så sker sådana här brott i en kontext och de går inte alltid att bortförklara med psykisk sjukdom och missbruk (se ovan).
Citera
2026-08-08, 18:12
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Hon påträffades alltså utomhus en liten bit från huset, i riktning mot vägen (som det ser ut på kartan). Kan hon ha försökt söka skydd hos någon granne tvärs över vägen men blivit ifattsprungen av MGM?

Det stod i huset.
Citera
2026-08-08, 18:13
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Såklart, men min jag hör min granne och pratar i hissen etc. Han bodde i en mindre fastighet. Såklart att grannen kan ha missat allt.

Men när något sånt här hänt vill man hjälpa med allt…. eller hur?

Att gå ut i media… ? Psykologin bakom det har diskuterats i tråden.
Jag pratar om deras vistelse på ön och trodde det var en granne där du menade.
Senast redigerad av exoticspice 2026-08-08 kl. 18:18.
Citera
2026-08-08, 18:15
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Jag pratar om deras vistelse på ön och trodde du var en granne där du menade.

Jag menade hur de delat boende i deras lägenheter i stan.
Citera
2026-08-08, 18:17
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo

Jag skrev ett inlägg tidigare i tråden om fakta när det gäller män som mördar sin kvinnliga partner:

- Runt hälften är inte dömda för tidigare våld i nära relation. Det kan bero på att en stor andel våld i nära relation inte polisanmäls men också på att det faktiskt inte har förekommit våld före modet.
- De är äldre och mer etablerade i samhället än manliga utövare av andra typer av dödligt våld.
- De är inte heller kriminella, missbrukare eller allvarligt psykiskt sjuka i större utsträckning än andra.

https://www.uu.se/centrum/nck/kunskapsbank-om-vald/fakta-och-forskning-om-vald/dodligt-vald-i-nara-relationer

Män som mördar sin kvinnliga partner ser henne inte som likvärdig och när hon inte agerar som han vill och tillgodoser hans behov straffas hon genom kontroll, manipulation, våld och i yttersta fall mord.

Kvinnosynen bakom det förhållningssättet är ju samma kvinnosyn som förekommer här på Flashback. Kvinnor är inte lika mycket värda, måste kontrolleras och är skyldiga att tillfredsställa mäns behov.

Varifrån kommer tanken att misshandla och knivhugga en kvinna för att hon tex vill separera eller på annat sätt går emot mannens vilja? Ungefär en man i månaden får den tanken. Det är inte en slump, det är ett mönster.

Även om inte alla män har den kvinnosynen och ännu färre skulle ta till våld och mord så sker sådana här brott i en kontext och de går inte alltid att bortförklara med psykisk sjukdom och missbruk (se ovan).

Att en man i den åldern är okänd för polisen och gör detta är väldigt ovanligt enligt statistik.
Citera
2026-08-08, 18:20
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo

Sant och sjukt sorgligt.

En del gömmer sina handlingar och säger att det blev svart… inte minns.
Citera
2026-08-08, 18:21
Medlem
En aspekt som kan vara intressant är att de utifrån mediauppgifter varit tillsammans i 8 månader. Att de åtminstone började dejta då. Säg att de ansåg sig vara ett par från omkring årsskiftet.

Båda har barn, hon har med allt av döma ett mycket tidskrävande jobb. De hinner förmodligen inte träffas så mycket varje vecka. Någon gång på helgen eller så, men umgänget när folk träffas i den åldern är sannolikt inte så intensivt i vardagen.

Perioden januari - juni har dom eventuellt umgåtts mer eller mindre sporadiskt, inte varit samboende eller delat vardag på det sättet.

När det blir sommar kan dom umgås mer. De kanske har umgåtts mer eller mindre oavbrutet hela juli. Här är egentligen första gången de på riktigt umgås med varandra i semester-vardagen. Spenderar all vaken tid tillsammans. Skillnader börjar framträda tydligare. Hon gillar inte vad hon ser och anser att det är dags att avsluta relationen. Hon har innan semesterperioden med tid för intensivt umgänge inte sett de obehagliga tendenser han uppvisar. Han däremot älskar vad han ser och är mer förälskad än någonsin. Det blir en krock, hon vill göra slut medan ”Balsam” vill flytta ihop.
Citera
2026-08-08, 18:24
Medlem
Kuwkenkukeens avatar
Är det bara jag eller tänker någon annan också att det kan va en snedtändning?

Rik vit kulturkille som bor i innerstan, känns ju som det dragits ett gäng linor och denna gång kanske hjärnan fick ett släpp?

Kalla mig fördomsfull, men varför skulle en tidigare ostraffad besinningslöst ha ihjäl en kvinna annars?

Don’t do drugs kids.
Citera
2026-08-08, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Exakt, håller med. Det finns i alla fall linjer till tidigare händelser, mer än så har vi ju inte just nu så givet det är det ju i alla fall inte helt osannolikt att det finns ekonomiska skäl.

Gillar det någon annan skrev igår också. BO är vän med alla sina kända ex på Facebook. Både pappan till barnen och mannen som hon ägde huset med, om jag förstod rätt.

MGM däremot är varken vän med barnens mamma eller den flickvännen han drevade bort lägenheten ifrån.

Det är troligare att han haft stormiga förhållanden som avslutats i ilska/konflikt, än att hon har haft det (behöver inte ge hela bilden, men är en av få indicier som finns).

Därtill har @to.ivrig gett relevant info kring uppbrotten från båda de tidigare nämnda kvinnorna. ”Balsam” har objektivt sett gått vinnande ur båda bodelningarna, med stor marginal. Om det är en slump är såklart svårt att svara på, men jag väljer att tro att det inte är det givet hur han drevade i två år mot en kvinna som han bott med i 1.5 år för att få något han inte borde haft moraliskt rätt till. Det lämnar för mig ett vittnesmål om hans karaktär som i alla fall inte helt går att bortse från.

Vem är egentligen tjejen han hade bostadstvisten med?
Citera
2026-08-08, 18:32
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Att en man i den åldern är okänd för polisen och gör detta är väldigt ovanligt enligt statistik.
Dalaröpappan var okänd för polisen när han eldade upp sina barn levande för att hämnas på mamman.
Så visst kan det plötsligt ske grova våldsbrott i den åldern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in