2026-08-09, 23:56
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Det har inte framkommit att det finns någon gammal brottmålsdom på mannen.

Och åklagaren har uppgett att polisen inte har någon kännedom om paret sen tidigare:

"- Det här paret är inte kända av polisen sedan tidigare i vart fall. Och vi har heller inga sådana uppgifter att det ska ha varit en våldsam relation. Så det här är en händelse som är lite chockerande, om man nu får uttrycka sig så. Det verkar vara plötsligt" (Expressen).
Tack.

Och den synnerligen improviserade och märkliga flykten pekar väl också på ett plötsligt, helt oplanerat dåd.
Citera
2026-08-09, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Ja, kort snubbe som dessutom är skallig. Mindervärdeskomplex kommer som ett brev på posten. Inte kul men man kan inte mörda för det! Helvete så sjukt!!! Men nåt har ju definitivt hänt som detorniserat hans självbild och hans tro på deras relation. Hon har satt bakut helt enkelt, av någon anledning. Och han, som känner att han doppat ni vet vad i guldkistan, har fått spelet.

Vet vi ens att han är kort? Han är ju inte utomordentligt kortväxt i alla fall? Svårt att se att det bara handlar om det. Självkänsla sitter sällan i varken längd eller hårväxt, är min erfarenhet.

Att vara skallig i den åldern är väl jättevanligt, inte något som sticker ut så mycket?

Tror inte orsaker till den här mannens handlingar sitter i utseende. Mycket troligare något medfött fel i skallen. Eller ett obearbetat trauma till exempel.
Citera
2026-08-09, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Ja, självklart …
Poängen är från min sida att det väl inte är så uppseendeväckande att sånt händer ” vanliga, bra, högt uppsatta eller vanligt arbetande personer ”.. jag har sett och upplevt mycket på nära håll som så många andra jag känner också och det kan ha handlat om tex bara alkohol… att personen får ett vansinnes utbrott… min farsa har vid några tillfällen tex varit nära att slå ihjäl min morsa, bästa vän ( man), sambo…. Med helt sjukt mycket övervåld… något som inte alls stämmer med hans personlighet i övrigt alls… har inte något minne av händelser eller aldrig skadat en fluga nykter, snarare tvärtom, räddat flera kvinnor från män, hjälpt äldre i livshotande situationer osv.
Alla fall så tycker jag det är intressant därför också när det är så vanligt.
Jag undrar verkligen hur det gick till och det är ju helt fruktansvärt det som hänt.

Vad jag förstått från de som arbetar med "sådant" alltså profilering, brottsanalys, psykologi mm så är praktiskt taget alla människor kapabla att "slå över" och begå våldshandlingar. Något jag lärt mig är att fin fasad kan dölja mycket mögel i källaren. De som begår våld i hemmet som du kanske själv har erfarenhet av är ofta duktiga på att just upprätthålla fasaden utåt. Här verkar det som nämnt upprepade gånger finnas tendenser sedan tidigare, sådant kan helt undgå tex kollegor, bekanta osv. I kontrast kan struliga personer som inte alls är så samlade utåt vara precis tvärtom med nära och kära. Sammanfattningsvis är vi helt överens om att skenet kan bedra.

Beklagar dina upplevelser, vi får helt enkelt se vad som uppkommer under FUP. Jag har egentligen släppt tråden tills dess. Ville dock besvara ditt inlägg.

Gokväll!
Citera
2026-08-09, 23:58
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Väldigt intressant information.

Vet du hur länge ÅÅ/TN/JEB varit där?

Nu är det kanske lite tramsigt (sorry, sent på dygnet), men ponera att TN är otroligt lättkränkt och svartsjuk till sin natur. ÅÅ skämtar med TN inför JEB typ ”hehe, ja, nu har jag ju blivit tillsammans med blott en museitekniker/vaktmästare…”. Alltså bara ”joked around” lite i fyllan och villan. Han får spelet, kan inte sluta tänka på den förnedringen. Under natten eller morgonen efter har han inte sovit en blund, han är rasande. Sen går han till attack.

Troligare, om det skulle finnas nåt svartsjuke-relaterat: han har stört sig enormt på JEB under tiden i stugan. Han och ÅÅ kanske har en viss jargong efter sin lång tidigare relation som han bara inte kan med. Blodet kokar.

Ett tredje scenario: ÅÅ och JEB har varit intima med varandra och TN har tagit dom på bar gärning men sparat sin hämnd till JEB har åkt därifrån.

Det jag egentligen vill säga är att JEBs närvaro i mitt huvud skulle kunna öppna upp svartsjukespåret mer än tidigare. Mina scenarion är förmodligen inte särskilt sannolika.
Tänkte något liknande. Att han störde sig på något som hände med exet och inte kunde släppa det
Citera
2026-08-09, 23:59
Medlem
WifelessProngs avatar
Jag tvivlar på att någon av dessa pubertala teorier stämmer.

Hade han agressionsproblem redan för 10 år sen så behövdes säkert inte mer än att hans ego sårades och hans rasade fasad blottade hans girigkukpersonlighet.

Citat:
Väldigt intressant information.

Vet du hur länge ÅÅ/TN/JEB varit där?

Nu är det kanske lite tramsigt (sorry, sent på dygnet), men ponera att TN är otroligt lättkränkt och svartsjuk till sin natur. ÅÅ skämtar med TN inför JEB typ ”hehe, ja, nu har jag ju blivit tillsammans med blott en museitekniker/vaktmästare…”. Alltså bara ”joked around” lite i fyllan och villan. Han får spelet, kan inte sluta tänka på den förnedringen. Under natten eller morgonen efter har han inte sovit en blund, han är rasande. Sen går han till attack.

Troligare, om det skulle finnas nåt svartsjuke-relaterat: han har stört sig enormt på JEB under tiden i stugan. Han och ÅÅ kanske har en viss jargong efter sin lång tidigare relation som han bara inte kan med. Blodet kokar.

Ett tredje scenario: ÅÅ och JEB har varit intima med varandra och TN har tagit dom på bar gärning men sparat sin hämnd till JEB har åkt därifrån.

Det jag egentligen vill säga är att JEBs närvaro i mitt huvud skulle kunna öppna upp svartsjukespåret mer än tidigare. Mina scenarion är förmodligen inte särskilt sannolika.
Senast redigerad av WifelessProng 2026-08-10 kl. 00:02.
Citera
2026-08-10, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WifelessProng
Jag tvivlar på att någon av dessa pubertala teorier stämmer.

Hade han agressionsproblem redan för 10 år sen så behövdes säkert inte mer än att hans ego sårades och hans fasad blottades.

Att hans ego sårades är ju huvudspåret i alla tre scenarion, så det behöver väl inte finnas motsättningar av den anledningen.

Däremot tror jag inte heller att det i första hand är svartsjuka. Men att JEB varit där samtidigt adderar ju en aspekt som skulle kunna vara relevant för att förstå motiv.
Citera
2026-08-10, 00:02
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Vet vi ens att han är kort? Han är ju inte utomordentligt kortväxt i alla fall? Svårt att se att det bara handlar om det. Självkänsla sitter sällan i varken längd eller hårväxt, är min erfarenhet.

Att vara skallig i den åldern är väl jättevanligt, inte något som sticker ut så mycket?

Tror inte orsaker till den här mannens handlingar sitter i utseende. Mycket troligare något medfött fel i skallen. Eller ett obearbetat trauma till exempel.
Förlåt. Man vill ju hitta en anledning till hur en människa kan utföra nåt så oerhört kopiöst repulsivt, så det närmaste man kommer inpå är ju att månniskan i grunden har problem med sig själv. Man går ju på det uppenbara - går ju inte att blunda för att han är skallig och sånt kan vara oerhört kränkande för män. Det vet jag även om det aldrig stört mig. Vissa t.o.m. passar i det. men jag VET också att det finns män som känner sig kränkta pga detta ofrivilliga.

Det i kombo kanske med problem på jobbet. Och så en rejektion av nåt slag från en kvinna....jadu. Bägaren rinner över...
Citera
2026-08-10, 00:05
Medlem
WifelessProngs avatar
Givetvis bör idéen, om att hon och hennes ex i sann Benny Hill anda klappade honom på flinten, läggas till i listan av möjliga motiv.
Citera
2026-08-10, 00:06
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Vad jag förstått från de som arbetar med "sådant" alltså profilering, brottsanalys, psykologi mm så är praktiskt taget alla människor kapabla att "slå över" och begå våldshandlingar. Något jag lärt mig är att fin fasad kan dölja mycket mögel i källaren. De som begår våld i hemmet som du kanske själv har erfarenhet av är ofta duktiga på att just upprätthålla fasaden utåt. Här verkar det som nämnt upprepade gånger finnas tendenser sedan tidigare, sådant kan helt undgå tex kollegor, bekanta osv. I kontrast kan struliga personer som inte alls är så samlade utåt vara precis tvärtom med nära och kära. Sammanfattningsvis är vi helt överens om att skenet kan bedra.

Beklagar dina upplevelser, vi får helt enkelt se vad som uppkommer under FUP. Jag har egentligen släppt tråden tills dess. Ville dock besvara ditt inlägg.

Gokväll!
Det intressanta är att det nästan alltid är män. Inte kvinnor.
Citera
2026-08-10, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Vill kanske egentligen inte spekulera i orsak, men som ett komplement till alla teorier om uppsagt förhållande, alkohol, etc:

Om hon hittat eller upptäckt något som han har, som varit hans hemlighet, och som hon absolut tar avstånd från, och tagit strid om det, så kanske det kan ha fått honom att gå bananas. Finns ju många möjligheter; ett spelkonto där det visar sig att han har stora förluster, litet näsgodis (som hon kanske gömt eller kastat), ett tecken på att han gjort någon slags otillåtna affärer, eller annat.

En chefsjurist på ett större företag får inte på något sätt dras in i oegentligheter, så hade hon upptäckt något sådant hade hon varit mer eller mindre tvungen att säga ifrån direkt. Och för hans del så riskerade hans värld att rasa samman. I så fall en oerhört olycklig och tragisk kombination av omständigheter.
Ja, kan ju vara så…. Man vet ju inte hur länge de spenderade tid i ett streck när de jobbade och bodde på olika ställen tex och nu skulle de spendera semestern ute i stugan tillsammans en längre tid. Han kanske var alkoholist, hon hade inte alls sett det innan, han börjar plötsligt dricka mer o mer i stugan, även dagtid…
Citera
2026-08-10, 00:10
Medlem
WifelessProngs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Spekulerar du eller är det något som du vet att det var så ?
"Känslan är.." brukar peka på varierade former av spekulation.
Citera
2026-08-10, 00:11
Medlem
Citat:
Vet vi ens att han är kort? Han är ju inte utomordentligt kortväxt i alla fall?
Han ser ganska kort ut tycker jag iaf, se själv:

(FB) Kvinna i 50-årsåldern misstänkt mördad på ö i Värmdö kommun (2026-08-04)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in