Citat:
Ursprungligen postat av
DanOwe
Ja, självklart …
Poängen är från min sida att det väl inte är så uppseendeväckande att sånt händer ” vanliga, bra, högt uppsatta eller vanligt arbetande personer ”.. jag har sett och upplevt mycket på nära håll som så många andra jag känner också och det kan ha handlat om tex bara alkohol… att personen får ett vansinnes utbrott… min farsa har vid några tillfällen tex varit nära att slå ihjäl min morsa, bästa vän ( man), sambo…. Med helt sjukt mycket övervåld… något som inte alls stämmer med hans personlighet i övrigt alls… har inte något minne av händelser eller aldrig skadat en fluga nykter, snarare tvärtom, räddat flera kvinnor från män, hjälpt äldre i livshotande situationer osv.
Alla fall så tycker jag det är intressant därför också när det är så vanligt.
Jag undrar verkligen hur det gick till och det är ju helt fruktansvärt det som hänt.
Vad jag förstått från de som arbetar med "sådant" alltså profilering, brottsanalys, psykologi mm så är praktiskt taget
alla människor kapabla att "slå över" och begå våldshandlingar. Något jag lärt mig är att fin fasad kan dölja mycket mögel i källaren. De som begår våld i hemmet som du kanske själv har erfarenhet av är ofta duktiga på att just upprätthålla fasaden utåt. Här verkar det som nämnt upprepade gånger finnas tendenser sedan tidigare, sådant kan helt undgå tex kollegor, bekanta osv. I kontrast kan struliga personer som inte alls är så samlade utåt vara precis tvärtom med nära och kära. Sammanfattningsvis är vi helt överens om att skenet kan bedra.
Beklagar dina upplevelser, vi får helt enkelt se vad som uppkommer under FUP. Jag har egentligen släppt tråden tills dess. Ville dock besvara ditt inlägg.
Gokväll!