2026-08-08, 15:30
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
Det spekuleras ju kring exakt samma scenario i Sverige. Tre styrräntehöjningar fram till slutet av 2027. Kan 2027 bli året då innerstadens bostadspriser faktiskt får sig en rejäl smäll?
Ökar styrräntan så slår det givetvis mot bostadspriserna. Vi såg ju det ganska tydligt vid toppen 2021/2022.

Citat:
Lägg till en rödgrön regering och ett allt mer skakigt världsläge.
Problemet är väl snarare att Tidöregeringen har tillfört en massa temporära lättnader, el-avdrag och allt var det nu var för att få igång konsumtionen. Det är därför vi ligger så lågt inflationsmässigt i förhållande till resten av Europa. De senaste, det här med bränsle- och kollektivtrafikssubventionerna, gjordes på lånade pengar.

Pendeln lär väl svänga tillbaka när dessa upphör, och kombinera det med en potentiell energikris och dåliga skördar, så kan inflationen stegra rejält. Det är också därför man räknar med dessa styrräntehöjningar trots den låga inflationen.
Senast redigerad av Tidvind 2026-08-08 kl. 15:42.
Citera
2026-08-08, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Ökar styrräntan så slår det givetvis mot bostadspriserna. Vi såg ju det ganska tydligt vid toppen 2021/2022.

Problemet är väl snarare att Tidöregeringen har tillfört en massa temporära lättnader, el-avdrag och allt var det nu var för att få igång konsumtionen. Det är därför vi ligger så lågt inflationsmässigt i förhållande till resten av Europa. De senaste, det här med bränsle- och kollektivtrafikssubventionerna, gjordes på lånade pengar.

Pendeln lär väl svänga tillbaka när dessa upphör, och kombinera det med en potentiell energikris och dåliga skördar, så kan inflationen stegra rejält. Det är också därför man räknar med dessa styrräntehöjningar trots den låga inflationen.

Instämmer. Är 180k/kvm ett strukturellt värde som marknaden kommer acceptera även med 4–5 % bolåneränta, eller är det ett pris som kräver dagens relativt gynnsamma finansieringsmiljö? Jag upplever situationen just nu som oerhört konjunkturkänslig.
Citera
2026-08-08, 16:09
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LitenPilleSnopp
Jag köpte mitt hus 1986 för 860 000 kr i Stockholm. byggt 1932 , renoverat lite under åren, billig uppvärmning med bergvärme. 225 kvm. Nu är det värt ca 11 miljoner. Tycker det blev en bra utveckling, snart pensionär då säljer jag det åh flyttar till värmen...

Helt orimlig värdeökning, 860 000 kr motsvarar ett pris på 2.2-2.5 milj i dagens penningvärde och en vinst på 4-5 ggr. kolla hur förmånligt ni boomers fick leva era liv medan vi 80-90-talister fick skitliv! 2000-talisterna ännu sämre, de måste ha sina föräldrars med husvinster som medlåntagare och ett nytt klassamhälle och dynastier uppstår. För denna villa betalar Litenpillesnopp ca 3500-4000 kr/mån i driftskostnader inkl skatt medans en nybyggd 1a i Nacka grace på 30 m2 kostar 150000 kr mån och kräver 52 000 kr brutto i lön för att få kontraktet.

Inför progressiv fastighetsskatt 0.5-1.5%, arvsskatt 30% över 1 miljon, 30-35 år amorteringskrav för alla och slopa ränte och rot-bidrag nu!

Då åker huspriserna ner för gubben Litenpillesnopp samt ekbo och harmoniseras med övriga västvärlden regler och villkor. Staten skulle dra in 100 miljarder extra per år och kan stödja mängder med nya hyresrätter samt minska inkomstskatten för arbetarklassen så de har råd betala hyrorna i nyproducerade hyresrätter. Staten kan samtidigt riva flera vidriga miljonprogram t ex Fittja också istället för att renovera dom dyrt när invandringen minskat och fler börjar skickas hem.
Senast redigerad av slemhog 2026-08-08 kl. 16:27.
Citera
2026-08-08, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Går inte att missförstå.

Går inte heller att missförstå.

Går inte att missförstå att du inte länkade till källa, korrekt.
En person som läser dina påståenden skall inte behöva googla upp vilken källa du använder, det borde finnas med länk där du postar ditt nonsens.
Sedan väljer du att lyfta fram irrelevanta delar likaså, vilket blir tydligt när du väl pressas till att erbjuda källa.
Bostadspriserna går ner i juli, inte upp som du påstår. Här är kommentar från Robert Boije, chefsekonom på SBAB:
"Robert Boije, chefsekonom på SBAB, är själv förvånad och har ingen given förklaring till vad som driver prisfallet.

”Prisnedgången i Storstockholm sticker verkligen ut”, säger han, men konstaterar att prisnedgången inte kan förklaras med något prisfall på lägenheter i Stockholms centrala delar, utan berör länet i stort."
Vi kan väl ta och motbevisa andra påståenden du kommer med samtidigt, när vi ändå är igång.

Citat:
Nej det stämmer inte att I jämförelse med resten av västvärlden så är vi i snitt väldigt högt belånade . Total skuld i Sverige som andel av BNP är ungefär som andra länder med liknande BNP/Capita. Sverige ligger ungefär i mitten.
Rätt skall vara att svenskar är tredje mest skuldsatta inom EU:
"– Av EU-länderna var det endast hushållen i Luxemburg och Danmark som hade högre lån per capita än de svenska vid utgången av 2022, säger Johannes Holmberg."
Tittar vi hur det ser ut globalt är Sverige på nionde plats bland högst skuldsatta i hela världen:
Världens mest skuldsatta hushåll (per capita)
1. Schweiz – 149 500 USD
2. Luxemburg – 96 000 USD
3. Norge – 87 900 USD
4. Australien – 83 100 USD
5. Danmark – 71 400 USD
6. Nederländerna – 68 600 USD
7. USA – 60 600 USD
8. Kanada – 58 800 USD
9. Sverige – 56 000 USD

Ekbo har fel och erbjuder ingen källa till vart han hämtar sitt nonsens ifrån, troligtvis för det är bara hans väldigt felaktiga uppfattning som erbjuds.
Det skall också tilläggas att ekbo inte vet vad BNP är och tror att det är påhittat av ChatGPT

Citat:

Hm, var hittar du den??
https://fred.stlouisfed.org/series/QAUR628BIS
Vad jag ser är man på All Time High. Notera att det är reala priser.

Att priserna dippar ned några procent emellanåt är inte rejäla smällar.
Ekbo klarar inte av att hålla sig uppdaterad om vad som sker i omvärlden eller att faktakolla saker, vilket är känt sedan länge.
Kan man detta enkla knep däremot går det lätt att hitta att priserna faller brett i Australien:
""There's been a really rapid deterioration in conditions in Brisbane, which I think has probably been the most surprising trend that we've seen over the last couple of months," Cotality's head of research, Gerard Burg, told The Business.

"The shift is really evident in the total stock available for sale [in Brisbane]. Going back to February, it was around 25 per cent below the five-year average. It's now sitting up around 6 per cent above that average level."

In other words, the amount of available housing supply in Brisbane has accelerated, giving buyers more choice."

Detta är inte isolerat till Australien heller, USA har upplevt förbättring på sin bostadsmarknad med ett rejält pristapp på 2,4% i maj.
"The national median listing price has been falling for seven consecutive months, and in May it plunged 2.4% year over year to $429,500, representing the sharpest annual decline in Realtor.com® data going back to 2017, according to the latest monthly housing market trends report."

Kanada har upplevt en förbättring på hela 28,4% sedan mardrömsåret 2022 i sina huspriser
"Canadian real (inflation-adjusted) home prices fell 2.1% in Q4 2025, bringing the decline from their 2022 peak to 28.4%. The correction is the sharpest among G7 countries"

Sedan håller jag delvis med, jämfört med den rent ut sagt astronomiska övervärderingen som svenska bostäder har så är även en potentiell nedgång på 28% en droppe i havet och inte direkt någon stor smäll. Däremot finns ljus på horisonten för bostadspriserna, äntligen, nu när priserna faller i alla stora länder och drömmen om att övervärderingen skall utjämnas lever ännu.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog

Inför progressiv fastighetsskatt 0.5-1.5%
Jag är egentligen mot skatter men en fastighetsskatt är en god idé, dock är siffran på tok för låg.
Fastighetsskatten bör ordnas så att de som köpte billiga bostäder på 80-90 talet nu behöver betala ikapp så mer rimlig summa är 5-10% på aktuellt marknadsvärde per år.
Då hade det fan blivit liv i luckan om att bostadspriser måste ner
Senast redigerad av Wallincus 2026-08-08 kl. 16:32.
Citera
2026-08-08, 16:34
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus

Jag är egentligen mot skatter men en fastighetsskatt är en god idé, dock är siffran på tok för låg.
Fastighetsskatten bör ordnas så att de som köpte billiga bostäder på 80-90 talet nu behöver betala ikapp så mer rimlig summa är 5-10% på aktuellt marknadsvärde per år.
Då hade det fan blivit liv i luckan om att bostadspriser måste ner

Haha, 10% skatt? Det hade blivit mer än liv i luckan, bostadsägande medelklass hade inte haft råd med mat och en djup finanskris som varit svår att återhämta sig ifrån med husvärden som kollapsade över 70% i Stockholms regionen.

Vad menar du att du är emot skatter? Ett fungerande samhälle som västeuropeiska länder måste ha ett skattetryck på ca 35-50% för att leverera de behov, tjänster, styrning och stabilitet som krävs.
Senast redigerad av slemhog 2026-08-08 kl. 16:36.
Citera
2026-08-08, 17:04
Medlem
Citat:
Haha, 10% skatt? Det hade blivit mer än liv i luckan, bostadsägande medelklass hade inte haft råd med mat och en djup finanskris som varit svår att återhämta sig ifrån med husvärden som kollapsade över 70% i Stockholms regionen.

Vad menar du att du är emot skatter? Ett fungerande samhälle som västeuropeiska länder måste ha ett skattetryck på ca 35-50% för att leverera de behov, tjänster, styrning och stabilitet som krävs.
Och sjunker bostadspriserna behöver de inte betala lika mycket i skatt. Perfekt!

Jag är emot att skatter används som "bestraffning" på detta sätt för att lösa problem som uppstått av människors dumhet.
Orsaken till de övervärderade bostäderna är att vi haft en oansvarig penningpolitik som tillåtit människor att låna mycket mer än de borde och folk använde detta för att pressa upp priserna på bostäder i misstron att detta skulle vara en bra "investering".
Nu sitter vi här med på tok för dyra bostäder och ointelligenta människor som ekbo som vågar yttra sig om bostadsmarknaden trots att han borde föreläggas med vite från att ens uttala något om ekonomi utifrån hur dumt det han säger är

En fastighetsskatt hade skapat nedåtgående tryck där pensionärer som köpte bostad 1975 för småpengar och idag tror att den är värd 15 miljoner faktiskt behöver välja mellan att betala för sig eller sälja.
Väljer de att sälja så måste de gå med på prisnedgångar eller så blir det ingen försäljning.
Det löser alla problem
Citera
2026-08-08, 17:10
Medlem
Citat:
Haha, 10% skatt? Det hade blivit mer än liv i luckan
Ja, det är nog ett understatement.
Jag ser framför mig den hysteriske slemhog när hyran åker upp med full fart för att slemhog skall betala in till fastighetsskatten.

Och alla andra hyresgäster och HGF. Och än mer hysteri när dom sprungit till hyresnämnden som bara konstaterar att det är en kostnadsökning som hyresgästerna skall betala.

Och än mer när regeringen sänker bostadsbidragen eftersom de inte skall betala fastighetsskatten.

Ja, jag undrar hur benägna då alla är som förordat fastighetsskatt är att så upp och säga att detta är precis vad dom önskat.

Citat:
Singapore ligger på ca 13%. Och där har tillväxten varit enorm. Sverige är inte ett u-land i jämförelse än. Men fortsätter vi stå still och dom har betydande tillväxt så blir det så.

Men det är klart där får sådana som slemhog arbeta och göra rätt för sig.
Citera
2026-08-08, 17:24
Medlem
Citat:
Jag ser framför mig den hysteriske slemhog när hyran åker upp med full fart för att slemhog skall betala in till fastighetsskatten.
Ekbo tror att pengarna som kommer in i fastighetsskatt funkar på samma sätt som hans amortering, de försvinner och syns aldrig till igen
I själva verket hade man kunnat använda fastighetsskatten för att pumpa ut nya bostäder så att bostadspriserna faller ner till rimliga nivåer igen och då minskar även fastighetsskatten.
Grundläggande logik som flyger högt över ekbos förstånd, i vanlig ordning

Citat:

Singapore ligger på ca 13%. Och där har tillväxten varit enorm. Sverige är inte ett u-land i jämförelse än. Men fortsätter vi stå still och dom har betydande tillväxt så blir det så.

Singapore har några av de bästa skolorna i världen, tydligen. En så extremt okunnig person som du hade de nog aldrig tolererat, du hade skickats till en svinfarm för att mocka skit vilket du troligtvis är underkvalificerad för.
Jag hade varit för att deportera dig till Singapore, om det inte vore för att det troligtvis klassas som ett krigsbrott utifrån hur skadlig du är för ett samhälle.
Vi får nog tyvärr dras med dig tills du går ur tiden och slutar belasta samhället.
Citera
2026-08-08, 17:25
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

Och alla andra hyresgäster och HGF. Och än mer hysteri när dom sprungit till hyresnämnden som bara konstaterar att det är en kostnadsökning som hyresgästerna skall betala.

Och än mer när regeringen sänker bostadsbidragen eftersom de inte skall betala fastighetsskatten.

Ja, jag undrar hur benägna då alla är som förordat fastighetsskatt är att så upp och säga att detta är precis vad dom önskat.

Haha, men jösses Ekbo... Att se din intellektuella panik i den här tråden är det absolut roligaste som hänt på länge. Du vaktar dina skattefria villamiljoner och dina statliga räntebidrag så girigt att du är beredd att helt sluta läsa innantill innan du trycker på tangentbordet.
Låt oss börja med ditt första haveri till svar, där du fantiserar om att jag ska bli 'hysterisk' över att hyrorna åker upp för en 10-procentig skatt.

Med tanke på att jag nyss sågade 10-procentförslaget vid fotknölarna och förklarade att denna chockhöjning skulle krascha ekonomin, blir ditt argument helt absurt. Att du försöker klistra den siffran på mig är bara ett fegt sätt att flytta målstolparna för att du inte vågar möta mina faktiska, pragmatiska förslag om en balanserad skatt på 0,5–1,5 % infasad under 5–10 år samt avskaffande av rot, ränte bidrag och normal amorteringstakt, villkor harmoniserade med övriga västvärlden, vilket skulle påverka ditt villapris ner kraftigt när du inte blir subventionerad längre.

Dessutom sätter du krokben på din egen skrämseltaktik – i de flesta europeiska modeller är hyresfastigheter undantagna från den tunga fastighetsskatten för att skydda just hyresgäster. Det drabbar bara sådana villaägare som dig. Så lägg ner din fåniga skrämselpropaganda om Hyresnämnden, den biter inte här.

Och sen ditt nästa genidrag om Singapore. Att du drar upp en asiatisk stadsstat som ditt nyliberala drömland visar att din ekonomiska kompetens är lika med noll. Låt oss titta på hur ditt älskade Singapore faktiskt har löst den bostadsmarknad som du vaktar med näbbar och klor:

Total statlig planekonomi: I Singapore bor över 80 % av befolkningen i statligt byggda och ägda lägenheter (HDB). Staten äger nästan all mark och kontrollerar priserna med järnhand.
Är du redo att förstatliga din egen villa och låta staten bestämma vem som får bo där, Ekbo? Det var ju det systemet du precis hyllade!

Auktoritär spionstat: Ja, inkomstskatten är låg, men staten finansierar sig genom drakoniska avgifter. Ett tillstånd för att ens få köpa en bil kostar över en miljon kronor. Det är inte liberalism, det är en stenhård diktatur med spöstraff och dödsstraff för småsaker.

Slavarbete: Singapores tillväxt bygger på en enorm underklass av hundratals tusen gästarbetare som lever under vidriga förhållanden helt utan minimilöner, a-kassa eller mänskliga rättigheter. Det bekräftar exakt min poäng från mitt förra inlägg: du vill ha 1700-talsvillkor där fattiga dör på gatan utan dialys, så länge du får räkna dina gratisvinster.

Att du i din sista mening försöker leka tuff och antyda att jag inte ’gör rätt för mig’ är så otroligt genomskinligt. Det är det klassiska, fega personangreppet man tar till när man blivit intellektuellt klädd naken och fått slut på riktiga argument.

Jag jobbar hårt, betalar min skatt och vill ha ett stabilt västeuropeiskt samhälle där unga kan flytta hemifrån utan rika föräldrar eller såna boomers och du som litenpillesnopp ska göra 4-5 ggr real vinst bara på renovera köket sen 80-talet och stänger ute alla utan medlåntagare och arv eller sitta i enorm skuld och va livegen mot bankerna.

Du däremot vill ha en asiatisk diktatur där folk bor i baracker, bara för att du har panik över din egen plånbok.

Sitt ner i båten, Ekbo. Kluster b Masken föll helt den här gången. Du är totalt avslöjad. Din nyliberala vision till vad den faktiskt är: en manifestation av total brist på empati och extrem egocentricitet.
Senast redigerad av slemhog 2026-08-08 kl. 17:30.
Citera
2026-08-08, 19:52
Medlem
slemhogs avatar
Ekbo251 möter verkligheten: Schweiziska skatter krossar den nyliberala drömmen

Efter Ekbos nyliberala dröm om Singapore fullständigt pulveriseras av det faktum att stadsstaten tillämpar statlig planekonomi för över 80 % av sina bostäder, vänder han väl sig desperat till sitt nästa favoritexempel: Schweiz.
Men hans retorik fortsätter att präglas av samma totala ekonomiska okunskap.

Verkligheten visar att det nuvarande schweiziska skattesystemet i själva verket straffar villaägare mycket hårdare än det svenska (precis som alla andra länder).

Här är den kalla, matematiska sanningen om vad gubben Litenpillesnopps villa eller Ekbos egna fastighetstillgångar, faktiskt hade kostat i löpande skatt om vi flyttade den till Schweiz med nuvarande regler.

Exempel: Sverige vs Schweiz (Villa värderad till 11 miljoner kr / ca 900 000 CHF)[/b]

Det schweiziska systemet är riggat för att tvinga villaägare till en permanent, livslång skuldsättning hos banken bara för att balansera skattechocken på den påhittade hyran (Eigenmietwert). Även i det mest optimerade scenariot är Schweiz dramatiskt mycket dyrare än Sverige:

Vid 40 % belåning: Schweiz är 69 275 kr dyrare i ren skatt om året. Räknar man in det svenska räntebidraget blir Schweiz i realiteten 102 275 kr dyrare om året.

Vid 65 % belåning (Gyllene medelvägen): Schweiz är 40 450 kr dyrare i ren skatt om året. Inklusive svensk skatteåterbäring blir skillnaden 86 987 kr dyrare om året.

Vid 80 % belåning (Maximal belåning):
Schweiz är 23 075 kr dyrare i ren skatt om året. Med det svenska räntebidraget inräknat blir Schweiz i realiteten 78 275 kr dyrare om året.

Tydligare uträkning:

Slutsats

Siffrorna talar sitt tydliga språk. Efter det intellektuella haveriet om Singapore visar Ekbo nu att han inte heller förstår Schweiz. Med nuvarande regler kräver den schweiziska staten betydligt mer fastighetsskatter än Sverige samt förmögenhetsskatt. Dessa siffror inräknar Schweiz ränteavdrag som kvittas mot hyresinkomstskatten.Medan Sverige i praktiken fungerar som en skattebefriad frizon där äldre generationer tillåts göra mångmiljonvinster på sitt boende och stänga ute unga arbetare, beskattar även Schweiz tillgångar hårdare, precis som andra länder.

I Sverige får du dessutom 30 % i rent kontantbidrag tillbaka via ränteavdraget utöver de löjligt låga skatterna, medan du i Schweiz bara använder ränteavdraget som en sköld mot en påhittad skatt.

Att använda Schweiz som ett argument för avreglering och slopade fastighetsskatter och mer nyliberalt bostadsmarknad är inget annat än en grov och osaklig halmgubbe.
Ekbos nyliberala vision har mött verkligheten, och masken har fallit totalt.
Senast redigerad av slemhog 2026-08-08 kl. 20:02.
Citera
2026-08-08, 20:04
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Haha, men jösses Ekbo... Att se din intellektuella panik i den här tråden är det absolut roligaste som hänt på länge. Du vaktar dina skattefria villamiljoner och dina statliga räntebidrag så girigt att du är beredd att helt sluta läsa innantill innan du trycker på tangentbordet.
Låt oss börja med ditt första haveri till svar, där du fantiserar om att jag ska bli 'hysterisk' över att hyrorna åker upp för en 10-procentig skatt.

Med tanke på att jag nyss sågade 10-procentförslaget vid fotknölarna och förklarade att denna chockhöjning skulle krascha ekonomin, blir ditt argument helt absurt. Att du försöker klistra den siffran på mig är bara ett fegt sätt att flytta målstolparna för att du inte vågar möta mina faktiska, pragmatiska förslag om en balanserad skatt på 0,5–1,5 % infasad under 5–10 år samt avskaffande av rot, ränte bidrag och normal amorteringstakt, villkor harmoniserade med övriga västvärlden, vilket skulle påverka ditt villapris ner kraftigt när du inte blir subventionerad längre.

Dessutom sätter du krokben på din egen skrämseltaktik – i de flesta europeiska modeller är hyresfastigheter undantagna från den tunga fastighetsskatten för att skydda just hyresgäster. Det drabbar bara sådana villaägare som dig. Så lägg ner din fåniga skrämselpropaganda om Hyresnämnden, den biter inte här.

Och sen ditt nästa genidrag om Singapore. Att du drar upp en asiatisk stadsstat som ditt nyliberala drömland visar att din ekonomiska kompetens är lika med noll. Låt oss titta på hur ditt älskade Singapore faktiskt har löst den bostadsmarknad som du vaktar med näbbar och klor:

Total statlig planekonomi: I Singapore bor över 80 % av befolkningen i statligt byggda och ägda lägenheter (HDB). Staten äger nästan all mark och kontrollerar priserna med järnhand.
Är du redo att förstatliga din egen villa och låta staten bestämma vem som får bo där, Ekbo? Det var ju det systemet du precis hyllade!

Auktoritär spionstat: Ja, inkomstskatten är låg, men staten finansierar sig genom drakoniska avgifter. Ett tillstånd för att ens få köpa en bil kostar över en miljon kronor. Det är inte liberalism, det är en stenhård diktatur med spöstraff och dödsstraff för småsaker.

Slavarbete: Singapores tillväxt bygger på en enorm underklass av hundratals tusen gästarbetare som lever under vidriga förhållanden helt utan minimilöner, a-kassa eller mänskliga rättigheter. Det bekräftar exakt min poäng från mitt förra inlägg: du vill ha 1700-talsvillkor där fattiga dör på gatan utan dialys, så länge du får räkna dina gratisvinster.

Att du i din sista mening försöker leka tuff och antyda att jag inte ’gör rätt för mig’ är så otroligt genomskinligt. Det är det klassiska, fega personangreppet man tar till när man blivit intellektuellt klädd naken och fått slut på riktiga argument.

Jag jobbar hårt, betalar min skatt och vill ha ett stabilt västeuropeiskt samhälle där unga kan flytta hemifrån utan rika föräldrar eller såna boomers och du som litenpillesnopp ska göra 4-5 ggr real vinst bara på renovera köket sen 80-talet och stänger ute alla utan medlåntagare och arv eller sitta i enorm skuld och va livegen mot bankerna.

Du däremot vill ha en asiatisk diktatur där folk bor i baracker, bara för att du har panik över din egen plånbok.

Sitt ner i båten, Ekbo. Kluster b Masken föll helt den här gången. Du är totalt avslöjad. Din nyliberala vision till vad den faktiskt är: en manifestation av total brist på empati och extrem egocentricitet.

Haha, årets sågning av ekbodioten och hens dementa svammel

Att dra fram just Singapore som ett argument för avreglering av bostadsmarknaden och övriga dumheter är bara ett i raden av ekbos ständiga tillkortakommanden.
Citera
2026-08-08, 23:39
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Haha, årets sågning av ekbodioten och hens dementa svammel

Att dra fram just Singapore som ett argument för avreglering av bostadsmarknaden och övriga dumheter är bara ett i raden av ekbos ständiga tillkortakommanden.

Ja, det är nästan fascinerande hur Ekbo lyckas pricka fel på precis allt.
Jag glömde ju helt att nämna att Singapores ekonomi inte ens drivs av en nyliberal fri marknad. Landets produktivitet toppstyrs med järnhand av staten genom centrala femårsplaner, och staten äger dessutom landets absolut största nyckelföretag via det statliga megamonopolet Temasek. Det är således en stenhård auktoritär statskapitalism.

Dessutom tillämpar Singapore den typ av statliga arbetsgivaravgift som Ekbo i alla år har hatat och kallat för en ”dold skatt på arbete”. Staten där litar inte ens på individens fria vilja utan drar 20 % direkt från arbetstagarens lön, samtidigt som arbetsgivaren tvingas skjuta till ytterligare 17 % i ren avgift. Totalt beslagtar den singaporianska staten alltså 37 % av löneutrymmet, mer än Sverige, och låser pengarna på statliga konton för att finansiera sin planekonomiska bostadssektor och sjukvård.

Staten äger 90 % av all mark och tillämpar 99-åriga hyresavtal, man kan inte köpa sin villa utan man leasar den. När de 99 åren har gått ut återgår villan till staten helt gratis, utan en enda krona i kompensation. Dessutom kan staten, genom sin Land Acquisition Act, tvångsinlösa fastigheten och jämna den med marken när som helst om det passar deras centrala femårsplaner. Singapore har i realiteten mindre äganderätt där än i Sverige. Den mark som är privatägd har bara superika eller högre statstjänstemän råd med att smälla upp en villa på.

Det är helt obetalbart att Ekbo sitter i tråden och leker liberal samtidigt som han dreglar över en ekonomi där staten äger 90 % av marken, styr bostäderna för 80 % av folket och toppstyr näringslivet via planekonomi. Att han vill ha socialism för övre skiktet med ränte och ROT bidrag för sin villa är ju bara toppen av isberget, egentligen vill han ha Temasek kontroll och kommunstisk 5-års plan.
Han bekräftar ju bara att statlig kontroll är vägen till framgång. Det är nästan så att man borde hjälpa honom att ansöka om att förstatliga hans villa enligt hans eget älskade Singapore-recept, så slipper han gråta över en helt vanlig västeuropeisk fastighetsskatt!
Senast redigerad av slemhog 2026-08-09 kl. 00:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in