Igår, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Läs vad Finansinspektionen har skrivit om saken.
Plus att EU kommissionen länge varnat Sverige för vår höga privata skuldsättning som domineras av lån med rörlig ränta

Skuldkvoten ensam överskattar riskerna, hushållens tillgångar som är stora och betalningsförmåga måste också måste vägas in. Kommissionen har varnat i 15 år så ingen bryr sig.
Statens ekonomi är exemplarisk och finns krut för att stimulera och hjälpa bolånetatare.
Citera
Igår, 23:25
Medlem
Citat:
Det är fortfarande en bubbla.
Priskorrigering pågår och kan bli långvarig.
Nej det är ingen bubbla. Vilket du fick förklarat för dig nyss. Du har missförstått termen bubbla.

Det har funnits gökar i forumet dom fantiserat om en bubbla. Men de har iaf varit så pass förankrade i verkligheten att de sagt att sviktar uppgången så kommer priserna att krascha.

Och är det en bubbla så kommer priserna krascha ganska snart. En bubbla för en produkt som tillverkas blir inte långvarig. Ett eventuellt överpris kommer snart producenterna utplåna.

Sedan hade gökarna mega-fel om att det var en bubbla. Men det är en annan sak.

Citat:
Italien har haft den korrigeringen i form av pyspunka under nästan 20 år
Italien har i stort sett inte haft tillväxt på 25 år.
Och då finns inga förutsättningar för någon uppgång.

Där har du förklaringen på det.

Citat:
Sveriges demografiska struktur liknar den japanska och italienska.
Attraktiva lägen i stora städer kommer fortfarande att vara dyra men på många mindre orter och fritidshusområden kommer efterfrågan att vara låg eller obefintlig.
En minskande folkmängd kommer leda till fler övergivna bostäder i glesbygden.

Men i Stockholm kommer bostadspriserna stiga ifall vi har positiv tillväxt.

I ett inlägg nyligen så listade jag kvoten mellan bostadspriser och BNP/Capita genom åren. Du kan ju begrunda den.
Citera
Igår, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatTren
Jag äger mitt boende sen decennier tillbaka om du av någon anledning fick för dig något annorlunda.
Jag skrev väl ingenting om det. Det är ingen som bryr sig om ditt boendet och det är inte föreemål för diskussionen.

Citat:
Namnen i porttavlan är absolut inte jämnt distribuerade oavsett vart i Stockholm du är, vad har du fått det ifrån?
Data på andel invandrare i olika stadsdelar. Variationerna är relativt små. Sedan finns det små öar med avvikelser. T ex nära KTH är det dubbla nivån på invandrare.

Citat:
Folk vill inte bo i närheten av invandrare och mångkultur, det är väldigt tydligt.
Någon har lurat dig. I så fall skulle vissa stadsdelar kommuner ha höga priser (där andelen invandrare är lägre). Men så ser det inte ut.

Fö har jag haft många invandrare som kollegor. Och skulle gärna ha dom som grannar. Mycket hellre än en del svenskar jag haft som grannar.
Citera
Igår, 23:40
Medlem
Citat:
Läs vad Finansinspektionen har skrivit om saken.
Plus att EU kommissionen länge varnat Sverige för vår höga privata skuldsättning som domineras av lån med rörlig ränta
Hushållens skulder i relation till tillgångar är ca 20%. Det är tvärtom så att det finns utrymme för mer skulder. Det är en onödigt låg belåningsgrad.

Nivån på total skuld i relation till BNP är för Sverige som för andra likartade länder. Ska någon jämra sig så får det bli för total skuld. Men det är ingen som jämrar sig över det.

I Sverige sitter hushållen på relativt stor skuld. Men det offentliga på liten. Tvärtom för andra länder.

Skulle det vara bättre om staten tog över en del skuld från hushållen?
Det är alternativet då.

Nej det är ju mer katastrof.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in