2026-08-08, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Precis, men någon skrev att det kunde vara random fotspår som inte hade med brottet att göra. Så då försökte jag luska fram hur jag fått det till att fler än bara MGM påstår att det varit (minst) två personer som utfört mordet.
Att de två fotspåren ska vara slumpmässiga har jag mycket svårt att tro då polisen gått ut med storlek och att de hittats inne i ladan och huset på första och andra våningen. Antagligen har de trampat i blodet eller liknande. Det kan däremot ha varit flera på brottsplatsen som inte gjort det. Om fler påstår att det varit två på brottsplatsen så refererar de säkerligen bara till polisens upgifter om fotspåren.
Citera
2026-08-08, 00:29
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Ja, utan att ha begått dem. så kan det bli om folk bara blint litar på detta eftersom att det är "vetenskap"

Det som krävs, det jag tycker alla bör efterfråga, är ungefär följande:

https://www.youtube.com/watch?v=zD7OgAdCObs

Man måste sättas på prov för att visa att man verkligen kan göra det man hävdar. Och det måste ske på ett sätt så att det ej finnas någon möjlighet att fuska.

Mot fusk hjälper ju ingen metod. Det gäller ju att de som ska döma folk vet hur DNA fungerar. Forencikerna bedömer ju sannolikheten och anger till domstolen en siffra mellan -4 till +4 där -4 är närmast omöjligt och +4 är möjligt med en sannolikhet 1 på en miljard om inte det är en nära släkting.
Om det är en forenciker som själv är mördaren så ger han nog en -4 oavsett DNA testens resultat, eller vad tror du.

Det har ju förekommit fusk av forenciker. I ett fall där en polis hade tryckt ner en person mot marken så att han kvävdes. Obducenterna vittnade till polisens fördel.

Auktoritära härskare som Trump och Putin kan nog göra sina fejk DNA-tester.

Citat:
Grad +4: Resultaten talar extremt starkt för huvudhypotesen (V ≥ 1 000 000).
Grad +3: Resultaten talar starkt för huvudhypotesen (6 000 ≤ V < 1 000 000).
Grad +2: Resultaten talar för huvudhypotesen (100 ≤ V < 6 000).
Grad +1: Resultaten talar i någon mån för huvudhypotesen (6 ≤ V < 100).
Grad 0: Resultaten talar varken för eller emot (1/6 < V < 6).
Grad –1 till –4: Stöd för alternativhypotesen, där grad –4 innebär extremt starkt stöd för att huvudhypotesen är falsk (V ≤ 1/1 000 000).
Citera
2026-08-08, 00:39
Medlem
Straminskys avatar
Är det en autistisk enstöring i vanlig ordning?
Citera
2026-08-08, 01:05
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jag försöker här tänka mig en studie där man visar(eller bevisar) att denna metod faktiskt fungerar i praktiken,

Det man hittar på en brottsplats är ju blod eller saliv eller annat biologisk material från en person, så det är vad man måste utgå ifrån. Så i en studie för validering måste alltså prover samlas in från anonyma personer. För sedan använda DNA-släktforskningsmetoden för att hitta personerna som det biologiska materialet kom ifrån.

Har en sådan studie genomfört, är vad jag undrar? För har man INTE gjort det, och lett i bevis att det faktiskt funkar, så framstår ju allt detta som tämligen rättsosäkert..

Från wikipediasidan om identifieringen av den amerikanska seriemördaren ”Golden State Killer”

”Identification of DeAngelo began in December 2017 by officials, led by detective Paul Holes and FBI lawyer Steve Kramer. They hit a roadblock when then District Attorney Tony Rackauckas rejected their request for a DNA sample, directing the Irvine PD to not release the sample. A pristine sample from the Smith murder was taken from a duplicate rape kit, something uniquely done by Ventura's medical examiner.[206] Once they uploaded the killer's DNA profile from a Ventura County rape kit to the personal genomics website GEDmatch.[207] The website identified 10 to 20 people who had the same great-great-great-grandparents as the Golden State Killer; a team of five investigators working with genealogist Barbara Rae-Venter used this list to construct a large family tree.[208] From this tree, they established two suspects; one was ruled out by a relative's DNA test, leaving DeAngelo the main suspect.[209]

Eventually, "through the use of genetic genealogy searching on GEDmatch, investigators identified distant relatives of DeAngelo—including family members directly related to his great-great-great-great grandfather dating back to the 1800s. Based on this information, investigators built about 25 different family trees. The tree that eventually linked to [DeAngelo] alone contained approximately 1,000 people. Over the course of a few months, investigators used other clues like age, sex, and place of residence to rule out suspects populating these trees, eliminating suspects one by one until only DeAngelo remained."[17]”

https://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_James_DeAngelo
Citera
2026-08-08, 01:21
Moderator
farbror_barbros avatar
Är det rätt uppfattat att den åberopade forensiska analysen syftar på DNA-spårer och att tuggummipappret är ytterligare ett bevis från Brattås?
Citat:
•Forensisk analys med tillhörande sakkunnig utlåtande SKL/NFC 926-944
och 945-1138

•PM Ang jämförelse med DNA på tuggummipapper 1758
Citera
2026-08-08, 01:23
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
"Förklaringen" som jag misstänker är en relativt bagatellartad konflikt, med Tor om var på Tors tomt vandrare får gå, är lika omöjligt att förstå som nedan händelser;

Om man gör en AI sökning på kända fall då autism varit inblandat i kända våldsbrott nämns bla följande fall; Daniel Nyqvist (dubbelmord Linköping), Fabian Cederholm (skolattack Malmö), Ragnar Nilsson (Trippelmord Härnösand, mördade bla sin styvfar !), Skolattack Eslöv, Skolattack Örebro 2025, John Asonius, Anton Lundin, Hagamannen , Mord LSS-boende Gnosjö 2020, Sätermordet etc etc. Forskningen visar att i mkt grova våldsbrott är människor med autism överrepresenterade.
Tycker att din tes om att MGM kanske gått för nära tomtgränsen till Tors förtret, är riktigt bra och möjlig. Det är då det här anonyma brevet som komplicerar saken. Vem skickade det och varför? Är brevet trovärdigt?
Citera
2026-08-08, 01:33
Medlem
Skafferns avatar
Kvinnligt dna på ett tuggummipapper?
Mycket märkligt att inte det gett något resultat
Citera
2026-08-08, 01:40
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Vad jag har förstått var det mycket kläder och annat som låg över Thor och även Gerd så det va nog svårt att ta prover övererallt. Sen vet vi ju inte va det finns för ytterligare bevis när fup saknas
Det låter helt osannolikt. Man hade bevisligen resurser att ta prover överallt på Gerd.
Skulle man strunta i att leta efter dna eftersom det var för mycket material? Det måste ju vara en dröm för polisen att ha "för mycket"
Citera
2026-08-08, 01:46
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Jag skulle tro att det är ett rånmord eller inbrott som gick överstyr. Troligen han och en tjej. Så det är nog en tjej man skall söka som medbrottsling. Den tjejen anser nog åklagaren inte lönt att utreda då medbrottsligheten kan anses vara ringa
Men vad är det du tramsar om? Jag hoppas att du skojar
Medhjälp till mord, skyddande av brottsling eller det enda vittne till ett dubbelmord. Där den misstänkte nekar. Trots dna.
Och du tror att polisen tänker att de inte ens behöver söka efter denna individ

Du borde gå om dagis
Senast redigerad av Skaffern 2026-08-08 kl. 01:50.
Citera
2026-08-08, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Givet JJ's profil (se mina tidigare inlägg) gissar jag att han aldrig varit i närheten av ngn annan kriminell innan han hamnade på häktet

Jo det har hänt enligt modern...
Citera
2026-08-08, 02:06
Moderator
farbror_barbros avatar
Den här ”bröderna Mållgan-historien” tror jag knappast kommer att flyga. Två okända GM som låter ett vittne hjälpa till efter ett dubbelmord och sedan lämnar vittnet vid liv…

Det kommer att bli intressant att se i FUP:en hur många förhör och beviskonfrontationer det tog innan han medgav att han var på plats.
Citat:
I polisförhören berättar mannen att han varit ute på en av sina långpromenader, och närmade sig gården i Brattås då han hörde bråk och upprörda röster. När han kom närmare såg han en man jaga en kvinna (Gerd Wiklund) över gårdsplanen och slå henne i huvudet med en yxa.
Det var två okända män på platsen, 40-50 år i mörka kläder som såg ”vanliga” ut. När de fick syn på den nu åtalade ska de ha beordrat honom att släpa in kvinnan i ladan. Sedan försvann de från platsen i en röd bil, möjligen en Volvo 740.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/misstankta-mannen-medger-drog-in-mordoffret-i-ladugarden-i-brattas
Citera
2026-08-08, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Nu får väl en se under själva rättegången, men hittills känns detta inte alls som ett lika starkt case som typ dubbelmordet i Linköping tyvärr.
Att denne enstöring som allra minst gjort sig skyldig till brott mot griftefriden som det hette då, är ju helt uppenbart, men också lika uppenbart preskriberat vid detta laget. Om han inte har någon helt osannolik alternativ story tycker jag även medhjälp till mord genom likgiltighetsuppsåt känns som en väldigt korrekt spår. Han har varit på platsen, han har dragit en död människa och han har inte agerat korrekt för fem öre (ringt polisen, gjort HLR etc etc). Däremot ställer jag mig tyvärr lite tveksam till om det verkligen kommer hålla hela vägen för ett mordåtal. Även om hans historia kanske inte är vidare sannolik, tycker jag utifrån de få DNA-spår som finns, att det åtminstone hittills framstår som svårt för åklagaren att helt kunna utesluta att andra gärningspersoner också fanns på platsen. Åtminstone utifrån att de få DNA-spår som ändå verkar finnas är så ospecifika också. Hittills har det ju inte framkommit något som verkligen binder honom till de dödande huggen vad jag sett.

Det står i Expressen och Aftonbladet att troligtvis har Gerd bragts om själva livet inne i ladan med tanke hur det såg ut där B.O låg i ladan 😥
Om detta stämmer så har J.J verkligen målat in sig själv i ett hörn och därifrån kommer den inte loss ifrån....
Dessutom hur det gått till låter mer som en omogen tonåring som försöker valsa omkring med lögner...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in