2026-08-08, 02:33
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
En del konst kan i mitt tycke eventuellt liknas vid sophämtning, men det kan vi lämna därhän i denna diskussion.

Misstror inte det du säger, men det komplicerar bilden en aning. Kanske bara är min trånga skalle som inte kan få in att en till synes helt normal person kan göra något så makabert. Använda kraftigt våld, blanda metoder (trubbigt och vasst), och enligt rapportering åsamka stora skador och i detta fall död. Därefter sticka från platsen och försöka gömma sig några hundra meter därifrån.

Vi kan väl konstatera att han burit ett mörker och djupt obehagliga sidor som han lyckats dölja för dig. Och säkert andra också.
Jag tror inte att det är första gången som en vänkrets ställer sig helt oförstående till vad en person som de trodde att de kände visade sig vara kapabel till.

Det som har hänt är vedervärdigt. Det är mycket svårt att ta in. Tro mig när jag säger att för oss som kände honom så är det fullständigt ”out of character” - vilket gör det hela än mer obehagligt. Stackars kvinna
Citera
2026-08-08, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Jag tror inte att det är första gången som en vänkrets ställer sig helt oförstående till vad en person som de trodde att de kände visade sig vara kapabel till.

Det som har hänt är vedervärdigt. Det är mycket svårt att ta in. Tro mig när jag säger att för oss som kände honom så är det fullständigt ”out of character” - vilket gör det hela än mer obehagligt. Stackars kvinna

Intressant att du som kollega ändå väljer att uttala dig här, vilket var hela poängen med mitt tidigare inlägg som du svarade på. Nu väntar vi på att någon uttalar sig på samma sätt om BO. Avsaknaden av detta är märklig, vilket jag förstår att du nu kan skriva under på.
Citera
2026-08-08, 02:37
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Intressant att du som kollega ändå väljer att uttala dig här, vilket var hela poängen med mitt tidigare inlägg som du svarade på. Nu väntar vi på att någon uttalar sig på samma sätt om BO. Avsaknaden av detta är märklig, vilket jag förstår att du nu kan skriva under på.
Ja, inte vet jag. SEB:s medarbetare kanske inte nyttjar Flashback på samma sätt som vi kulturarbetare gör
Citera
2026-08-08, 02:41
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anillen
Ehh, hon är död. Inte han. Han stack en kniv i henne.

Det är jättebra att engagerar dig i det aktuella fallet men samtidigt har också MGM haft skador som i teorin kan ha uppstått under ett handgemäng med kvinnan?

"Det har rapporterats att han hade skador när han greps. Kan du berätta om skadorna?

– Vi har ännu inte fått någon rapport från rättsläkaren som har genomfört kroppsundersökningen av honom. Men det verkar vara förhållandevis ytliga skador.

– Och som sagt, de skadorna behöver inte ha någonting med den här gärningen att göra. De kan likväl ha uppkommit innan gärningen och också efter"

Källa: Expressen https://share.google/31HB8H47zR1CvulMp

Detta borde väl stärka teorin om möjligheten av ett partnerbråk som kan ha urartat? Kanske under påverkan av svartsjuka eller alkohol?

Sannolikheten för att skadorna hos MGM fanns innan eller har uppstått efter händelsen bör nog vara rätt liten utan det är väl istället betydligt mera troligt att dessa skador har en koppling till händelsen som ledde fram kvinnans död?
Citera
2026-08-08, 02:45
Medlem
Citat:

Förstår detta, såklart. Kan inte riktigt relatera till scenariot, svårt att greppa.

Det hade ju på ett sätt varit enklare om du bara hade beskrivit honom som en ”bufflig och kompromisslös jävel som var omöjlig att komma överens med”. När det är i enlighet med din beskrivning blir konturerna mycket svagare. Det lär väl framkomma mer och mer information som gör att man kan förstå.
Citera
2026-08-08, 02:45
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Visst, BO jobbade som chefsjurist på SEB och GM som chefstekniker på Magasin 3, men det gör inte henne till en superkvinna som vissa i tråden vill få henne till. Hon hade fel och brister som alla oss andra har och kanske inte var helt lätt att umgås med heller.

Kvinnor ska inte bli mördade av sina män men tro att hon var en ängel.... p g a sitt jobb - då tänker man fel.

Det är inte yrket utan personligheten som visar vad det är för person.

Ditt jobb berättar inte vem du är.

Så sant som det är sagt. Tack för ett vettigt inlägg som belyser en verklighet som få vill acceptera.

Ni som tror att yrket speglar personligheten borde läsa denna tänkvärda artikel.

Källa: Aftonbladet https://share.google/Q9zVyhKeBizyYm6JX
Citera
2026-08-08, 02:46
Medlem
Citat:
Visst, BO jobbade som chefsjurist på SEB och GM som chefstekniker på Magasin 3, men det gör inte henne till en superkvinna som vissa i tråden vill få henne till. Hon hade fel och brister som alla oss andra har och kanske inte var helt lätt att umgås med heller.

Kvinnor ska inte bli mördade av sina män men tro att hon var en ängel.... p g a sitt jobb - då tänker man fel.

Nu har ju hon visserligen inte knivhuggit ihjäl sin partner, men det verkar du helt bortse från i ditt resonemang.

Det är väl ganska naturligt att spekulera kring MGMs karaktärsdrag än karaktärsdragen hos BO i fall som detta?
Citera
2026-08-08, 02:51
Medlem
Citat:
Ja, inte vet jag. SEB:s medarbetare kanske inte nyttjar Flashback på samma sätt som vi kulturarbetare gör

Klart dom inte gör, nu finns ju en öppen tjänst till att bli chefsjurist på SEB så internt krig råder för att säkra den. Cash is king! Med det sagt, starkt av dig att träda fram. Ogillar när saker som dessa utgörs av människor i kultursektorn. Stör mig eftersom jag själv är en exad kulturvetare.
Citera
2026-08-08, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Nu har ju hon visserligen inte knivhuggit ihjäl sin partner, men det verkar du helt bortse från i ditt resonemang.

Det är väl ganska naturligt att spekulera kring MGMs karaktärsdrag än karaktärsdragen hos BO i fall som detta?

Men något hos BO måste väl utlöst detta hos MGM? Klart att det inte är rätt att ta någons liv, men vissa personer har en viss förmåga att trycka på rätt knappar. Därför är det väsentligt att försöka kartlägga hur även BO var som person. Men allt detta lyser med sin frånvaro, än så länge.
Citera
2026-08-08, 03:08
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Klart dom inte gör, nu finns ju en öppen tjänst till att bli chefsjurist på SEB så internt krig råder för att säkra den. Cash is king! Med det sagt, starkt av dig att träda fram. Ogillar när saker som dessa utgörs av människor i kultursektorn. Stör mig eftersom jag själv är en exad kulturvetare.
Ponera att mordet skett i affekt, då kvittar det nog om du är kulturvetare, museitekniker, banktjänsteman eller förskolepedagog.

Jag träder inte fram, har hängt i Abok i decennier, det är första gången det sker ett mord på min bakgård s.a.s. vilket är omskakande.

Önskar jag kunde skriva ”Vila i frid” till den stackars kvinnan, men fan vet om mordoffer någonsin får frid
Citera
2026-08-08, 03:23
Medlem
Citat:
Ponera att mordet skett i affekt, då kvittar det nog om du är kulturvetare, museitekniker, banktjänsteman eller förskolepedagog.

Jag träder inte fram, har hängt i Abok i decennier, det är första gången det sker ett mord på min bakgård s.a.s. vilket är omskakande.

Önskar jag kunde skriva ”Vila i frid” till den stackars kvinnan, men fan vet om mordoffer någonsin får frid

Ja, till och med chefsjurist spelar mindre roll nu. Skönt att du är veteran! Vill ändå veta mer om kvinnan och hennes förehavanden. Men det kanske kommer.
Citera
2026-08-08, 05:16
Medlem
Citat:

Precis, det är attityden som avger höjden på din fallenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in