2026-08-08, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CottageQueen
Hennes son med flickvän.

Är detta klarlagt? Det var en tidig uppgift, men i de senaste rapporteringarna har dom bestämt sig för att dom inte vill säga vem som hittade henne. Nöjt sig med ”anhörig”.
Citera
2026-08-08, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Det är endast arbetsgivaren som yttrat sig. Kanske inte så konstigt när dom nu har en vakant tjänst som de nu måste lägga ner energi på att tillsätta. Inga tända ljus, ingen barndomsvän som gråtit ut i media, ingen snyfthistoria som vid andra mord. Ingenting. Hade BO ens "riktiga" vänner? Det hela är mycket märkligt. Vem var denna ÅÅ egentligen? Hur var hon som person? Har media ingenting att gå på? Detta är inte ett försök till victim blaming, utan mer en nyfikenhet om varför ingen verkar saknar BO?

”Ingen verkar sakna BO”. Det är ett ganska bold statement. Håller jag som högst osannolikt och det är helt gripet ur luften. Till och med kvällsblaskorna brukar ta sig själva till sinnes och inte trakassera anhöriga tätt inpå såna här fall. Det visas, av naturliga skäl, mindre hänsyn till GM-anhöriga generellt. Samtidigt lider ju även dom och kan gott få lämnas ifred.

Kan eventuellt hålla med om att det är lite märkligt att det varit helt knäpptyst, både här och i media. Samtidigt känns det sunt att låta de närmsta få sörja i fred utan att ”gamla kompisar” och annat löst pack får tidningsutrymme för att prata om mordoffret. De närmast anhöriga är nog inte speciellt sugna på att ställa upp i intervjuer med dags- och kvällspress. Det kommer säkert något inom kort.
Citera
2026-08-08, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
”Ingen verkar sakna BO”. Det är ett ganska bold statement. Håller jag som högst osannolikt och det är helt gripet ur luften. Till och med kvällsblaskorna brukar ta sig själva till sinnes och inte trakassera anhöriga tätt inpå såna här fall. Det visas, av naturliga skäl, mindre hänsyn till GM-anhöriga generellt. Samtidigt lider ju även dom och kan gott få lämnas ifred.

Kan eventuellt hålla med om att det är lite märkligt att det varit helt knäpptyst, både här och i media. Samtidigt känns det sunt att låta de närmsta få sörja i fred utan att ”gamla kompisar” och annat löst pack får tidningsutrymme för att prata om mordoffret. De närmast anhöriga är nog inte speciellt sugna på att ställa upp i intervjuer med dags- och kvällspress. Det kommer säkert något inom kort.

Du har fel, pressen kan ta kontakt med anhöriga timmar efter att deras anhöriga råkat ut för något när de väl har blivit informerade. Det är inget "bold statement", det är deras jobb. På samma sätt som de har pratat med någon nära vän till GM. Media tar ingen hänsyn till människors förluster, de vill tjäna pengar. Tror du inte media redan har sökt någon/några som känt BO? Varför är det tyst? Varför vill ingen uttala sig om BO?
Citera
2026-08-08, 01:33
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Han ser väl okej ut. En väldigt vanlig utseendetyp. Går jag ut på stan en sommardag ser jag 3-4 stycken som ser ut precis som han. De sitter på uteserveringar, i sällskap med kvinnor som ser ut ungefär som hon.

Ja, du kan ha rätt i att MGMs typ förekommer rätt ofta av och till.

Men… flintskallig före 55 år, sannolikt före 50, som han försöker kompensera med riklig växt av ansiktsbehåring överallt där det kan växa. Alldeles för korta ben till överkroppen, sluttande champanjeaxlar och en senig framtoning som inte alls framstår som kramvänlig.
Ingen drömtyp inte.

BO däremot ser riktigt trevlig ut, inte som någon som behöver välja en sort av MGM-typ. Vet man deras respektive bakgrund och yrken också, framstår det som ännu mer osannolikt.

Sannolikt är han dock nu tagen av samhällsbanan för många kommande år. Honom kommer ingen se på någon uteservering kommande decennium.
Troligen kommer en fällande dom för mord med försvårande omständigheter eftersom det skett i offrets eget hus och upptäcktes av hennes son.
Senast redigerad av coli 2026-08-08 kl. 01:41.
Citera
2026-08-08, 01:38
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Du har fel, pressen kan ta kontakt med anhöriga timmar efter att deras anhöriga råkat ut för något när de väl har blivit informerade. Det är inget "bold statement", det är deras jobb. På samma sätt som de har pratat med någon nära vän till GM. Media tar ingen hänsyn till människors förluster, de vill tjäna pengar. Tror du inte media redan har sökt någon/några som känt BO? Varför är det tyst? Varför vill ingen uttala sig om BO?
Vad media kan och inte kan är väl inte relevant här? Anledningen till att du inte har läst anhöriga uttala sig i pressen om vare sig BO eller MGM är väl för att de inte VILL uttala sig.

Liket har knappt kallnat, ändå vill du läsa snyfthistorier om offret och fördömanden av gärningsmannen. Men det finns något som kallas verkligheten , och i den lever människor.

Människor som är olika varandra, en del finner det terapeutiskt att ”tala ut” i media, andra vill bara vara ifred.
Citera
2026-08-08, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Vad media kan och inte kan är väl inte relevant här? Anledningen till att du inte har läst anhöriga uttala sig i pressen om vare sig BO eller MGM är väl för att de inte VILL uttala sig.

Liket har knappt kallnat, ändå vill du läsa snyfthistorier om offret och fördömanden av gärningsmannen. Men det finns något som kallas verkligheten , och i den lever människor.

Människor som är olika varandra, en del finner det terapeutiskt att ”tala ut” i media, andra vill bara vara ifred.

Du kände ju MGM om jag minns rätt. Misstänker att det var du som skrev att han var snäll, ödmjuk, omtänksam.

Han måste ju ha varit något annat än detta också? Vad kan du säga om honom? Om han var super-polerad i alla sammanhang du träffat honom och att du aldrig hört/sett/misstänkt något avvikande beteende är det ju rakt av konstigt. Som sagt kan även grova våldsverkare ha en polerad yta och leva rövare i hemmet ändå, men det vore konstigt om du aldrig sett några tendenser till avvikande beteenden. Att han är egocentrisk eller självupptagen t ex. Besserwisser? Kort stubin?
Citera
2026-08-08, 02:04
Medlem
Säkert diskuterats… men vad jobbade han med? ( läste tillbaka och såg att mycket handlade om bostadsförsäljning)
Citera
2026-08-08, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Säkert diskuterats… men vad jobbade han med? ( läste tillbaka och såg att mycket handlade om bostadsförsäljning)

Museitekniker.

Vissa menar att det är ett avancerat jobb. Andra beskriver det som en avancerad vaktmästare ungefär.

Taxerat 7-800k de senaste åren så har haft en bra lön och till synes ordnad ekonomi.
Citera
2026-08-08, 02:07
Medlem
Citat:

Varför inte? Det finns en nära vän som redan uttalat sig i media om GM. Klart att det finns dom som inte vill uttala sig, frågan är dock kopplad till varför vi vet så lite om BO? Du verkar vara dåligt insatt i hur journalistik fungerar. Jag vill inte läsa snyfthistorier, jag förväntar mig att en person som är älskad av de som kände henne åtminstone beskriver hur tråkigt det är att förlora sin vän. Vi har inget av detta än, därav min frågeställning. Om du förlorar din närstående vän och media ringer två dagar efter, skulle du lägga locket på eller skulle du vilja prata om hur viktig din vän var och vad denne betydde för dig? Verkligheten är att människor har ett psykologiskt och biologiskt behov av att prata om saker som berör dem på djupet. Särskilt i fall som detta. Frånvaron av detta kan i sin tur också förklara en del.
Citera
2026-08-08, 02:09
Medlem
exoticspices avatar
Visst, BO jobbade som chefsjurist på SEB och GM som chefstekniker på Magasin 3, men det gör inte henne till en superkvinna som vissa i tråden vill få henne till. Hon hade fel och brister som alla oss andra har och kanske inte var helt lätt att umgås med heller.

Kvinnor ska inte bli mördade av sina män men tro att hon var en ängel.... p g a sitt jobb - då tänker man fel.

Det är inte yrket utan personligheten som visar vad det är för person.

Ditt jobb berättar inte vem du är.
Citera
2026-08-08, 02:12
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Du kände ju MGM om jag minns rätt. Misstänker att det var du som skrev att han var snäll, ödmjuk, omtänksam.

Han måste ju ha varit något annat än detta också? Vad kan du säga om honom? Om han var super-polerad i alla sammanhang du träffat honom och att du aldrig hört/sett/misstänkt något avvikande beteende är det ju rakt av konstigt. Som sagt kan även grova våldsverkare ha en polerad yta och leva rövare i hemmet ändå, men det vore konstigt om du aldrig sett några tendenser till avvikande beteenden. Att han är egocentrisk eller självupptagen t ex. Besserwisser? Kort stubin?
Den människa jag kände var snäll, ödmjuk, omtänksam och professionell. Våra kontakter skedde via jobbet. Nej, har aldrig uppfattat att han var egocentrisk, självupptagen, eller en besserwisser. Möjligen ett kontrollfreak vad gällde det praktiska, men det är konst vi talar om, inte sophämtning.

Du måste förstå att det som har hänt ÄR konstigt, utifrån mitt perspektiv. Det är obehagligt att upptäcka diskrepansen mellan en människas publika persona och den privata.
Senast redigerad av allegrageller 2026-08-08 kl. 02:18.
Citera
2026-08-08, 02:21
Medlem
Citat:
Den människa jag kände var snäll, ödmjuk, omtänksam och professionell. Våra kontakter skedde via jobbet. Nej, har aldrig uppfattat att han var egocentrisk, självupptagen, eller en besserwisser. Möjligen ett kontrollfreak vad gällde det praktiska, men det är konst vi talar om, inte sophämtning.

En del konst kan i mitt tycke eventuellt liknas vid sophämtning, men det kan vi lämna därhän i denna diskussion.

Misstror inte det du säger, men det komplicerar bilden en aning. Kanske bara är min trånga skalle som inte kan få in att en till synes helt normal person kan göra något så makabert. Använda kraftigt våld, blanda metoder (trubbigt och vasst), och enligt rapportering åsamka stora skador och i detta fall död. Därefter sticka från platsen och försöka gömma sig några hundra meter därifrån.

Vi kan väl konstatera att han burit ett mörker och djupt obehagliga sidor som han lyckats dölja för dig. Och säkert andra också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in